Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Min kommentar i rød skrift:

 

Det skulle ikke forundre meg om det blir mer ulovlig kjøring (flere som tenker at en ikke blir stoppa i dag). Mange som tenker sånn. Kjedelig å vite det at du ikke får tatt lappen før du er 23år, og når du veit at det har vært 18-års grense på det før.

 

Når du er 23 år, føler du at du mestrer mer, og da føler at du da kan mestre kjøring av bil mer enn hvis du hadde vært 18år. Når du har blitt så gammel at du da kan kjøre selv, er det nok mye du vil teste ut. Spesielt hvis du "tåler" mer adrenalin-kick i form av å teste bilen, og hva den er god for.

 

Apropos testing av bil, så blir den også automatisk sikrere. Men når du veit at du har en bil med 200 friske hester under panseret så kan det være fristende å gi på litt ekstra.

Sånn jeg ser på det så hjelper det ikke å ha en aller så sikker bil hvis du møter veggen i 150km/t, eller har tatt en sjanse med forbikjøring som du har feilberegnet på.

 

Men uansett, jeg står på det jeg sier; det er hodet det kommer an på, ikke alderen. De som grisekjører vil alltid være der, om du er 18 eller 23. Det som er cluet her er at du bare forværrer situasjonen og trigger spennings suget hos de som ønsker å teste!

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er enig i mye av det du sier, men trafikkopplæringen i Norge er på ingen måte dårlig hvis den utføres på korrekt måte. Det er desværre mye slurv ute å går.

 

Vil trekke inn Danmark som eksempel her, for de har fått mye skryt for sin trafikkopplæring. Der har de ingen øvelseskjøring i det hele tatt, de har først lov å begynne på trafikkskole 3 måneder før de blir 18 og kjørelæreren sitter ved siden av gjennom hele kursforløpet og sier alt som skal kan\kommer\skal skje ned til minste detalj. Til og med så basic som slipp gassen, clutch inn, skift gear, clutch ut, gi gass. Den dagen elevene skal klare seg på egenhånd har de null erfaring i å tenke selv. Er det sånn vi vil ha det? Det tror jeg ikke.

 

Det at man her i Norge kan opparbeide seg erfaring allerede fra man er 16 er helt genialt. Det jeg syns er mindre genialt er forelre som er redd for å øvelseskjøre med barna sine og på den måten sender de dem helt grønne til trafikkskolen. For å opparbeide seg erfaring er det mengdetrening som gjelder, ikke "kvalitetstrening" hvis man kan kalle det for det.

 

.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=567750

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva men folk som går ut i jobb der lappen er et krav for jobben?

når man er 18-19 år skal man ut i arbeids livet. å da er det veldig mulig man trenger lappen..

for eksempel en bil mekaniker uten lappen? hørtes ikke så lurt ut :P

 

Moro å være 22,5år og sitter på med andre for å jobbe for de kan ikke kjøre selv pga du har ikke lov til å ta lappen før du er 23...

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke forundre meg om det blir mer ulovlig kjøring (flere som tenker at en ikke blir stoppa i dag). Mange som tenker sånn. Kjedelig å vite det at du ikke får tatt lappen før du er 23år, og når du veit at det har vært 18-års grense på det før.

Det er sant, men hvis det er til felleskapets beste med tanke på trafikksikkerhet så bør man ikke ta hensyn til at mange syns det er kjedelig, feigt osv.

 

Når du er 23 år, føler du at du mestrer mer, og da føler at du da kan mestre kjøring av bil mer enn hvis du hadde vært 18år. Når du har blitt så gammel at du da kan kjøre selv, er det nok mye du vil teste ut. Spesielt hvis du "tåler" mer adrenalin-kick i form av å teste bilen, og hva den er god for.

Kommer ikke mestringsfølelsen med antall kjørte kilometer, og ikke med alderen? En som tar lappen som 40åring kan føle seg vel så usikker i trafikken som en på 18år, er du ikke enig.

 

Men uansett, jeg står på det jeg sier; det er hodet det kommer an på, ikke alderen. De som grisekjører vil alltid være der, om du er 18 eller 23. Det som er cluet her er at du bare forværrer situasjonen og trigger spennings suget hos de som ønsker å teste!

Nå er det et kjent faktum at med alderen så endres også tankegang, verdier, holdninger, empati og andre egenskaper som gjør deg til en god bilfører. Så det å ikke anerkjenne sammenhengen mellom alder og de prossessene som foregår i hjenen er umulig.

Utifra nicket ditt går jeg utifra at du er rundt 18år, korrekt? Så det med hvordan kjøringen utvikler seg med med alderen har du enda ikke fått føle på kroppen, men det kommer. Og med fare for å generalisere så vil jeg påstå at folk flest endrer holdninger til hvordan de ferdes i trafikken etter et par år bak rattet. Noen i større grad enn andre, og noen ikke i det hele tatt. Om denne holdningsendringnen skyldes økningen i alder eller antall kjørte kilometer har jeg ikke noen håndfaste fakta om, men hvis vi sier det skyldes en blanding av de to, vil en økning i aldersgrensen uansett ha en effekt på ulykkesstatistikken.

 

hva men folk som går ut i jobb der lappen er et krav for jobben?

når man er 18-19 år skal man ut i arbeids livet. å da er det veldig mulig man trenger lappen..

for eksempel en bil mekaniker uten lappen? hørtes ikke så lurt ut :P

Jeg ser den, og hvordan man eventuelt måtte løse denne utfordringen er jeg usikker på, men arbeidslivet og personer er tilpassningsdyktige ovenfor endringer, så på en eller annen måte vil man nok finne en løsning på dette. Nå vet jeg av flere bilmekanikere som har mistet lappen pga. uvettig kjøring og ikke bestått oppkjøring, men de jobber fortsatt på samme plass og løser arbeidsoppgavene sine på nesten samme måte som før, med unntak av testkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska si meg enig i enkelte områder som Emnas skriver over her. Men jeg mener selv om du er 18 eller 40 år så kommer det fremdeles av på hodet. Jeg er enig i at jo eldre du blir jo mer vil du tenke på verdier, men det finnes også mange som er 40år som kjører veldig fort i forhold til hva føre tilsier.

 

Men klart, 18-åringer tenker merpå å teste enn verdier;)

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slutt nå for all del med å drite dere ut.. aldersgrensa er 18 for billappen PUNKTUM. Slik er det og det ser ikke ut til at det skal endres, i enkelte land er jo aldersgrensa 16 år! Så sånn sett er vi på samme stadiet som resten av verden.. ikke noe mer å diskutere. Kan jo nevne at jeg nok kjører litt friskere nå enn jeg var 18, fordi jeg kjører den samme strekningen flere ganger hver dag og blir kanskje "frustrert" over alle fartsdemperne som faktisk er feil bygd, ingen jevn overgang, men en kant som rister i filler understella.. dermed vil jeg ta igjen tapt tid om jeg har dårlig tid. Virker selvsagt mot sin hensikt, jeg er faktisk overhode ikke alene om å være frustrert over dette, blant annet lastebilsjåfører lider samme sjebnen, sikkert de fleste andre billister som kjører der hver dag.

 

At 23 år skal være aldersgrensen i følge noe tar man selvsagt ikke seriøst..men en god latter forlenger livet;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slutt nå for all del med å drite dere ut.. aldersgrensa er 18 for billappen PUNKTUM. Slik er det og det ser ikke ut til at det skal endres, i enkelte land er jo aldersgrensa 16 år! Så sånn sett er vi på samme stadiet som resten av verden.. ikke noe mer å diskutere. Kan jo nevne at jeg nok kjører litt friskere nå enn jeg var 18, fordi jeg kjører den samme strekningen flere ganger hver dag og blir kanskje "frustrert" over alle fartsdemperne som faktisk er feil bygd, ingen jevn overgang, men en kant som rister i filler understella.. dermed vil jeg ta igjen tapt tid om jeg har dårlig tid. Virker selvsagt mot sin hensikt, jeg er faktisk overhode ikke alene om å være frustrert over dette, blant annet lastebilsjåfører lider samme sjebnen, sikkert de fleste andre billister som kjører der hver dag.

 

At 23 år skal være aldersgrensen i følge noe tar man selvsagt ikke seriøst..men en god latter forlenger livet;)

 

Aldersgrensen som pr. dags dato er satt for ervervelse av førerkort ble bestemt for lenge siden og begrunnelsen for at grensen ble 18år har ikke hold i noen vitenskapelig forskning, det er heller begrunnet i andre nasjoners valg av aldersgrenser og myndighetsalder. I dagens samfunn begrunner vi lover og regler, som vedrører sikkerhet, i vitenskapelig forskning, og ikke i tradisjonell tro. Det tilhører det 18.-århundre.

Når moderne analysemetoder viser at de deler av hjernen som er viktige for vårt handlingsmønster i en trafikksituasjon ikke er ferdig utviklet før en alder av 25år, så bør og skal ikke tradisjon og foreldet oppfatninger overstyre de nye fakta.

Ikke nok med at vitenskapen sier sitt, så støttes den også av statistikken. Burde det da foreligge noen tvil, utover ens egne preferanser og meninger om det er feigt eller ikke?

 

Desverre er det slik her til lands at å oppheve og endre tidligere lover og regler som har eksistert i flere tiår er en vanskelig affære spesielt når den omfatter en så stor velgergruppe. For i bunn å grunn er det den populistiske politikken som styrer nasjonen, og da hjelper det lite, uansett hvor gode resultater endringen gir, når velgermassen snur ryggen til partiet/regjeringen pga. endringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og heve aldersgrensen vil da ikke gjøre en dritt forskjell.. Du er fortsatt like fersk bak rattet om du er 25, som om du er 18.. Hva faen er forskjellen? Ja, greit, hjernen har utviklet seg mer. THATS IT! Du vil fortsatt være "ny" på veien, og vil fortsatt ikke klare å deg noe bedre enn om du er 18...

 

Jeg syns det kun er pisspreik og si at aldersgrensen burde bli høyere, for da blir det bedre for alle trafikantene... Bullshit!

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har hørt rykter om at det er en kurant jobb og sette inn en B230E (mekanisk innsprut 136hk) og eventuelt OD-kasse i en 1990/91 740 GL.

Noen som vet noe om dette eller som har erfaring?

Hva som må gjøres osv...

 

På forhånd takk.

 

tidenes feilpost! det er en egen del for volvo her som er bra besvart:)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og heve aldersgrensen vil da ikke gjøre en dritt forskjell.. Du er fortsatt like fersk bak rattet om du er 25, som om du er 18.. Hva faen er forskjellen? Ja, greit, hjernen har utviklet seg mer. THATS IT! Du vil fortsatt være "ny" på veien, og vil fortsatt ikke klare å deg noe bedre enn om du er 18...

 

Jeg syns det kun er pisspreik og si at aldersgrensen burde bli høyere, for da blir det bedre for alle trafikantene... Bullshit!

 

Oisann, noen er kanskje litt PMS her.. Fristen på lappen kan heves til 30 for min del, sålenge det ikke har tilbakevirkende kraft.. :D hehe

 

Ellers vil det faktisk utgjøre en forskjell. Du vil være ny på veien, men det er bare i starten (første måneden?) du gjør litt "rare ting". Det du antageligvis ikke vil er å plutselig kødde eller satse på impuls.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer best av sine feil, slik har jeg lært meg å bli en ok sjåfør, hvor bra vil jeg ikke uttale meg om men ligger nok rundt snittet.

 

Hvor trafikksikker, tja, har nok ikke vært så trafikksikker den første tida, men pr. i dag oppfatter jeg situasjoner lenge før de fleste andre i bilen, uavhengig om jeg kjører selv eller ikke.

 

Feil jeg har gjort og lært av; tja, det er mange, noen verre enn andre, men fremdeles ser jeg kvinner i 30-40 årsdalderen og menn i 30-50 årsalderen som tar sjanser, forbikjøringer, vurderinger som aldri hadde fallt meg inn å gjøre på noen av de åra jeg har kjørt bil.

Slike bør ikke ha lappen, når de kjører med bil full av unger, og tar forbikjøringer på korte strekekr før en sving, som f. eks halve sletta i bunn av hanes/mølle-bakken i Skien for de som er kjent, i det tilfellet var det forbi en 22meters tømmerbil også, og det var klart fra midten av bakken.

 

Jeg er vel ikke i den verste faresona lenger, er 24 år, snart pappa, familie og greier, skal ærlig innrømme at jeg har kjørt så gris tidligere at det hører jeg enda, men kjøre galt det har jeg kun gjort en gang under grisekjøring, da kjørte jeg i sinne, bakhjula gikk utafor veien i 180 km/t, og jeg kjørte videre etterpå, uten ei skramme, men bilen, 2 punkterte dekk, har hatt noen uhell til, men aldri under herjing/idiotkjøring.

 

Er og en grunn til at jeg mista lappen som 18-åring, surt der og da, men vet ikke om jeg hadde vært her i dag om ikke.

 

 

Alle gjør feil og feilvurderinger, man er som oftest mere uforsiktig i ungommen, og det blir ikke alltid bedre av å være fersking, men det blir ikke alltid bedre av å være ekspert heller, det gjelder alt.

 

Selvfølgelig er man mer moden og "klarsynt" i en høyere alder, men dette varierer veldig fra person til person.

Syns og det blir feil å si at det er forskjell på gutter og jenter der og, noen gutter er modnere enn jevngamle jenter, og motsatt, jeg kjenner til flere jenter som har en helt vill kjørestil, og andre som har så liten forståelse for bil og trafikkbilde at de ikke har noe på veien å gjøre.

 

Jeg syns ærlig talt at ett tiltak som "A-Traktor" ville gjort vel så mye for trafikksikkerheten enn økt aldersgrense for bilkjøring, trenger ikke nødvendigvis sperre på 30, men f. eks. 70.

 

 

 

Det er ikke rett å at man har alle plikter som 18-åring, men ikke alle retter, akkurat som sprit, man kan gjøre hva man vil som 18 åring, utenom å kjøpe sprit, å komme inn på steder der de selger sprit.

 

Jeg synes også trafikkopplæringa i Norge er en flopp, den har vært en flopp så lenge jeg har kjent til den, men den har blitt en enda større flopp, er jo flaks som avgjør om man får lappen i dag, ikke kyndighet.

 

syns man burde gjøre den om, så man setter mere press på faktiske kunnskaper, heller en lenger oppkjøring, der man tester kjøringa i forskjellige situasjoner, tolking av trafikkbilde, situasjoner og regler, samt en annen teoriprøve, gjerne i forbindelse med oppkjøringa, at man får spørsmål som ikke er fyllt med lureri og vas.

I dag er det mer en test i norsk språkforståelse enn trafikkregler, man stryker, fordi man misforstår plasseringa av ett komma, eller ett ord i spørsmålet.

 

Heller gi litt etter litt lappen, kanskje det hadde vært en idè, at man bygger seg opp privilegier, at man f. eks kun får kjøre inne kommunen, eller ett område rundt hjemmet(3 mils radius fra hjemadressa f. eks), og så jobbe seg utover.

 

 

Mange idèer, men når det gjelder ungdom og bilkjøring er det ikke ungdommen som må gjøres noe med, men opplæringa i første omgang.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgrensen som pr. dags dato er satt for ervervelse av førerkort ble bestemt for lenge siden og begrunnelsen for at grensen ble 18år har ikke hold i noen vitenskapelig forskning, det er heller begrunnet i andre nasjoners valg av aldersgrenser og myndighetsalder. I dagens samfunn begrunner vi lover og regler, som vedrører sikkerhet, i vitenskapelig forskning, og ikke i tradisjonell tro. Det tilhører det 18.-århundre.

Når moderne analysemetoder viser at de deler av hjernen som er viktige for vårt handlingsmønster i en trafikksituasjon ikke er ferdig utviklet før en alder av 25år, så bør og skal ikke tradisjon og foreldet oppfatninger overstyre de nye fakta.

Ikke nok med at vitenskapen sier sitt, så støttes den også av statistikken. Burde det da foreligge noen tvil, utover ens egne preferanser og meninger om det er feigt eller ikke?

 

Desverre er det slik her til lands at å oppheve og endre tidligere lover og regler som har eksistert i flere tiår er en vanskelig affære spesielt når den omfatter en så stor velgergruppe. For i bunn å grunn er det den populistiske politikken som styrer nasjonen, og da hjelper det lite, uansett hvor gode resultater endringen gir, når velgermassen snur ryggen til partiet/regjeringen pga. endringen.

 

Bli politiker :)

 

Enkel jobb:

- Faste arbeidstider

- Du blir kjendis og idiot på en gang

- Arbeid som består av å se på noen papirer, snylte på skatten og en dose med leiketime på stortinget en gang i blandt :rolleyes:

 

Skjønner veldig godt at du er for aldersgrense på 23-24-25........men ingen av oss for gjort det...så enkelt er det sagt ;)

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår