Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Nå det passer seg bra å si at jeg fikk førerkortet (15.000,- cirkus) av mamma og pappa ? Men avtalen var at jeg ikke starter å røyke eller drikke før 18 års alderen. ;)

 

 

Men, det med at det er vanskelig å skaffe seg jobb som 15-16 åring har KUN med egeninnsats og vilje og gjøre.. Har hatt jobb siden jeg var 13/14 år jeg.. Men så skal det og jo nevnes at jeg er et arbeidsjern, jeg gikk til flere plasser både relevant til mine egne interesser og noe av det fjerneste jeg har vært borti for å skaffe meg jobb.

 

Blant annet skal det jo nevnes at jeg har jobbet på kaffebar.. Totalt uinterresang jobb, men det VAR en jobb.

 

Meen til gjengjeld så sitter jeg jo igjen med en meget spennendes liste av selveide biler, allerede som 21 åring.

 

egeninnsats og VILJE? er faen ikke lett når man bor på landet vettu... ikke alle som bor i byer og kan velge og vrake i mcdonalds jobber...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

egeninnsats og VILJE? er faen ikke lett når man bor på landet vettu... ikke alle som bor i byer og kan velge og vrake i mcdonalds jobber...

 

Så du bekrefter at bønder er en gjeng late slabbadasker?

/kødder med deg her nå, men du LA opp til den!:tannløs:

 

Uansett, så snakker jeg av erfaring blant mine egne venner, men det er blitt for lett å si: "De ekke så lett å skaffe seg jobb på landet" Eller "Ekke så lett å skaffe seg jobb utenom relevant utdannelse". Om du hadde tittet rett under avataren min så hadde du sett at bostedet mitt er Valdres så jeg har da i grunn et dårlig utgangspunkt, som deg, til å skaffe meg jobb. Greit nok, Fagernes har selverklert bystatus, men det er bare et overdimensjonert vegkryss med mangel på både horestrøk og nattåpen bensinstasjon!:adolf:

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så lett og få jobb ute på landet. jeg selv bor på en plass hvor jeg må kjøre 5 km til nermeste bensinstasjon, og ingen andre plasser har helgeåpent. så når man går skole og er ferdig 4, buss hjem går halv 5 og er hjemme 5, så er det ikke mange plasser det er åpent, så da blir det ikke mye penger å spare

Endret av MacGyver93
skrivefeil

http://rustent.norwegianforum.net/

1984 golf 2 1,6 cl- ratlook

1985 golf 2 1,6 gl-spiker

mercedes w123 1982- oldschool

toyota corolla- herjebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så lett og få jobb ute på landet. jeg selv bor på en plass hvor jeg må kjøre 5 km til nermeste bensinstasjon, og ingen andre plasser har helgeåpent. så når man går skole og er ferdig 4, buss hjem går halv 5 og er hjemme 5, så er det ikke mange plasser det er åpent, så da blir det ikke mye penger å spare

 

5km?! Det er ikke værre enn at en kan sykle.

Du kan jobbe lørdag og søndag.

Du kan jobbe etter skoletid hverdager.

Latskap kalles det.

 

Å dessuten, landet. Tja hvor er det bøndene bor.

Garanter noen av de som kunne gitt deg noe å pusle med

 

Nei, jeg blir oppgitt av ALLE her som syter å gnåler om hvor vansklig det er å få seg jobb...

 

Det er ikke så ille vansklig se.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi om man bor på landet så behøver det ikke og være proppen med Bønder... vi har 2 bønder hvor jeg bor, den ene har jeg hjulpet litt oppover og den andre er mentalt skada...det ER faktisk IKKE så lett og få seg jobber alle plasser...faenmg plassere snørrvalper som deg midt på heia! hadde faenmg aldri klart deg

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi om man bor på landet så behøver det ikke og være proppen med Bønder... vi har 2 bønder hvor jeg bor, den ene har jeg hjulpet litt oppover og den andre er mentalt skada...det ER faktisk IKKE så lett og få seg jobber alle plasser...faenmg plassere snørrvalper som deg midt på heia! hadde faenmg aldri klart deg

 

Du beviser jo bare hvem som er snørrvalp med det innlegget.

Når du ikke tåler å ta i mot konstruktiv krittik. Latterlig.

 

Jeg sa heller ikke at det var stappfult med bønder?

Hvis du har hjulpet den ene litt da, kanskje det er mulighet for å fortsette litt der?

Hvis den andre er mentalt skada, har'n jo i hvertfall behov for hjelp.

Hvordan mener du at jeg ikke hadde klart meg?

Tror du virklig ikke jeg hadde klart å bo på landet?

Det er nettopp dit jeg skal når jeg er ferdig med utdannelsen min.

 

Jeg kan nevne det for ordensskyld.

Jeg har en jobb. På Moss Lufthavn Rygge, ja en flyplass.

Der er jeg fast annsatt uten noen som helst utdanning innen emnet.

Jeg har gått skole for: Industrimekaniker, og går 3 dager i uka på skole for å bli bilmekaniker. Jeg jobber de resterende dagene.

Mandag, Tirsdag, Lørdag og Søndag.

 

Jeg bor ikke hjemme, jeg har flyttet ut.

Jeg leier leilighet, jeg har bil, betaler alt til leilighet og bil selv. Bilen står på meg, jeg betaler forsikring, drivstoff, årsavgift selv. Jeg kjøper mat til meg og kjæresten min. Og alt annet som trengs for å bo borte.

 

Det skal sies at ho har 1100,- i stipend i måneden, jeg har ikke ei eneste krone den veien. Kun min egen lønn som jeg faktisk har jobbet for.

 

Så jo, jeg klarer meg.

 

Og det skal også nevnes at Skjeberg er ikke en by!

Slå opp i kartboka.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooooog såå rooer vi oss med og lar denne artikkeldiskusjonstråden falle tilbake til gamle, rolige tilstander. Slik det var før. Alt var så meget bedre før. Da sto trafikkskiltene trykt på bensintanken til corvetten og vi hadde en rund tut foran på hjelmen med skinnrem og klaffer over øra. Og alle fikk neglsprett i sikringsboksen som Fridtjof brukte å si det, seeelv med den smale åpningen du får på en moped. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir bare provosert når du kommer og sier vi er late... er faktisk ikke alle småbygder som det er så lett i... og hvor jeg bor så har disse forbanna polakkene tatt ALT som finst av småjobber som malejobber fjøs osv... ja jeg har og klart meg fint, sitter med 2 biler, hus og kjerring, betaler alt selv utenom frøkna da:D:D

 

men fordi om noen rundt omkring faktisk er veldig tiltaksløse betyr ikke det at alle er det... noe du mener...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir bare provosert når du kommer og sier vi er late... er faktisk ikke alle småbygder som det er så lett i... og hvor jeg bor så har disse forbanna polakkene tatt ALT som finst av småjobber som malejobber fjøs osv... ja jeg har og klart meg fint, sitter med 2 biler, hus og kjerring, betaler alt selv utenom frøkna da:D:D

 

men fordi om noen rundt omkring faktisk er veldig tiltaksløse betyr ikke det at alle er det... noe du mener...

 

Står ikke ett sted her at alle er tiltaksløse.

Men deriomt att de som klager og syter, er tiltaksløse.

 

Sitter med 2 biler, hus og kjærring. Da syns jeg ikke du skulle la deg bli provosert, for da er jo faktisk du en av de som har gjort noe. Ikke at mamma og pappa har gjort det :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir bare provosert når du kommer og sier vi er late... er faktisk ikke alle småbygder som det er så lett i... og hvor jeg bor så har disse forbanna polakkene tatt ALT som finst av småjobber som malejobber fjøs osv... ja jeg har og klart meg fint, sitter med 2 biler, hus og kjerring, betaler alt selv utenom frøkna da:D:D

 

men fordi om noen rundt omkring faktisk er veldig tiltaksløse betyr ikke det at alle er det... noe du mener...

 

 

 

Så, om det ikke er noen jobb i bygda, du sitter på andre siden av nettverkskabelen og suttrer over dette så forundrer deg meg meget mye hvorfor du ikke flytter ut av bygda og prøver på nytt å skaffe en jobb? Tiltaksløs? Neeeeeeida, jeg ser det ikke sånn i det heletatt.

 

Men før enn du setter i gang med å sutre over at bygda ditt og bygda datt så kan du vell A: Fortelle oss hvilen bygd du har det så fælt i og B: Legge litt forståelse at personer har forskjellige meninger, her på hva en tiltaksløs slask er og ikke!:adolf:

 

(Beklager Skody at jeg hiver på mer flis i ilden her nå!)

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det store å hele handler det om mangel på å tenke konsekvens av egne handlinger!

Handler slett ikke om evnen til å ta igjen en skrens eller lignende. Da har du allerede kjørt for fort etter forholdene.

 

så sant så sant

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg syns det er veldig individuelt med tanke på alder og kjøreegenskaper. Jeg fikk lappen som 19 åring og fikk meg jobb som taxisjåfør med en gang jeg fylte 20. Jeg hadde da lånt bil i omtrent 6 måneder før det. Jeg har sett mange dumdristige bilførere og mc-førere(forøvrig vet jeg at mc-førerne vi slet med var i 35-45 års alderen, mens bilførerne var rundt min egen alder).

 

Det er flere bilulykker blant unge, men jeg tror at det er mer snakk om at en del ungdommer føler seg som supermann, i stedenfor en bløt masse som fyker 140 km/t i et miljø omkranset av fast masse. Den faste massen vil da knuse den bløte massen, også i "bare" 80 km/t. Heller tenker ikke ungdommer på hvordan bremselengden øker i forhold til farten. Den er ikke proporsjonal, den øker fryktelig for hver tiende km fartøkning. Man tenker heller ikke på at 3 sekunders reaksjonstid tilsvarer 100 meter i høye hastigheter og bare noen få meter i barnevennlige strøk med 30 km/t.

 

Hadde man hatt denne typen fysikkregning obligatorisk i opplæringen, tror jeg ikke man hadde følt seg så høy i hatten bak rattet allikevel. I tillegg til det bør man jo også tenke på at selv om du er en flink sjåfør, finnes det gærninger der ute. Selv om du ikke får vannplaning, kan noen i motsatt kjørefelt få det. Selv om du oppfatter omgivelsene omkring helt ok med liten promille, øker reaksjonstid, reaksjonsevnen forandrer seg(hva du gjør når du oppdager fare), og du blir mer fartsblind.

 

I tillegg kan man tenke på konsekvensene. Har du rulleblad, så har du automatisk vanskeligere for å få en bedre jobb. Satser du på høyprofilerte jobber, kan du nesten bare glemme det. "Jamen, det tar bare x-antall år før prikkene forsvinner", javel, hvor lenge skal du sette livet på hold?

 

Jeg tror det har mye med holdninger å gjøre. Selv har jeg flere 1000 mil på nakken, bare 22 år gammel og hatt lappen i 3 år. Jeg har kræsjet en gang. Selvfølgelig kondemnerte jeg taxien jeg førte, ca 5 måneder etter jeg fikk jobben. Tekniske bevis: Fører holdt 10 km/t, kraftig isbelagt vei, udimensjort i forhold til svingradius. Skadene oppsto på grunn av at bilen skled over i motsatt kjørefelt og datt vertikalt ned i en 2 meter dyp grøft flankert av trestubber. Det var artig det, med panoramaruter i tak OG passasjerer i baksetet.

 

Uansett, holdninger, holdninger, holdninger.

 

Offtopic: Jeg syns at ungdommer som har vært eller er yrkessjåfører burde vært fritatt for "Under 23 år" forsikringsavgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff...

for det første det er en del av kjøre opplæringen å kunne regne bremse lengde.. var ihvertfall det i 2003

for det andre taxi sjafører/yrkessjafører er somregel de værste sjaførene.

og for det tredje det finnes INGEN som er kvalifisert til en topp jobb som ikke får den pga prikker på førerkortet. da er det nok andre faktorer som gjelder..

 

og at folk som har hvert yrkes sjafører skal slippe den 23års regelen er også bare tull siden de ikke nødvendigvis er noen bedre sjafører for det.. fjærn heller bare hele regelen..

 

det er 130 på motorveier i utlandet.. med dårligere standard en vi har her i norge med 100.. tror folk må slutte å være så redd for alt.. heller prøve å lære seg hva man skal gjøre hvis ting går galt.. så man ikke bare får panikk men kan avverge situasjonen istedetfor..

og grunnen til at flere unge kræsjer er rett å slett fordi de driver å lærer å kjøre bil..

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår