Gå til innhold

Nynne

Bruker
  • Innholdsteller

    35
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Nynne

  • Bursdag 07/18/1988

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.progas-linjeforening.no
  • Bosted
    Tromsø

Nynne's Achievements

  1. Jeg var nettopp ute og strammet hjulboltene igjen. Jeg hadde helt glemt det med at etter å ha satt på hjulene og strammet skikkelig, så bør de sjekkes igjen etter litt kjøring. Det var en god del stramming som skulle til på bakhjulene. Framhjulene var det kun et lite nudge i hver bolt. EDIT: Jeg brukte de samme boltene som hadde fulgt med sommerdekk-felgene(disse også av aluminium). siden felgene er så like, regnet jeg med at boltene ikke hadde noe å si? Det med å jekke opp må jeg vente med til i morgen pga at jeg bor i Tromsø. Her er det stupmørkt kl 15 og vanskelig belysning ute. Jeg håper på at det skal gå greit med litt kjøring i kveld uten å ha jekket opp og sett etter kast. Takk for påminnelsen, skal ut å sjekke senere i kveld om det kan ha vært årsaken. Jeg så at det var noe greier på selve akslingene(hjulfestene?). Dette så ut som små hjulkapsler, bare at de var små og plassert mellom bolthullene. Regner med at dette er fra eller for de uoriginale sommerdekkene som ble festet på verksted. Jeg tenkte at kanskje de kunne være en del av problemet? Uansett så skal jeg ut å sjekke om det var selve strammingen som ble feil. Tusen takk for raskt svar! Dette var positivt overraskende :-)
  2. (PS! Har søkt rundt på forumet. Det rister hele tiden i rattet, unntatt ved svært lav hastighet ca. 10-20km/t, OG jeg forstår ikke alle svar som er gitt. Derfor lager jeg ny post) Bil: Volkswagen Passat stasjonsvogn 96-modell. Nye hjul: Alutec Spyke 6,0X14 4/100ET 38 Nav63,3 Hakkapeliitta 5 185/65R14 90T XL Dekkene er fylt med nitrogen Hei, Jeg kjøpte nye dekk på felger hos Nordendekk.no og såvidt jeg forsto spilte det ingen rolle hvor jeg skulle plassere de nye hjulene på bilen, så lenge jeg husket å alltid sette de på samme plass ved hver sesong(utenom når jeg skulle bytte fremme og bak). Jeg fulgte selvfølgelig rotation-pilene, så på rett side står de i hvertfall. Nordendekk var veldig nøye med at felg og dekk skulle passe til min bil, så der ligger ikke problemet, i tillegg til at de avbalanserte disse hjulene til min bil, men allikevel opplever jeg mye risting i rattet. Jeg bor midt på Tromsøya, så høye hastigheter er det lite av. Kun 70 km/t de få gangene jeg kjører i tunnelsystemet. Jeg opplever risting i rattet i 30-soner, men problemet eskalerer selvsagt etterhvert som farten øker. Kan jeg ha plassert dekkene feil i forhold til foran og bak? Da jeg skulle skru fast dekkene, viste dette seg å være problematisk, spesielt fordi jeg opplevde at den første mutteren kunne skru seg inn skeivt. Dette passet jeg nøye på at det ikke skjedde. I tillegg var det vanskelig å skru inn mutterne, fordi de skrudde seg ikke så langt inn før jeg måtte begynne å stramme. Jeg sto altså å strammet mutterne ca 3/4 av lengdene, istedenfor at mutterne gikk lett inn de 2-3/4 første delene og deretter stramme. Jeg kjøpte bilen i sommer med uoriginale hjul byttet på verksted. Disse var det ingen problemer med. Jeg prøvde å bestille samme type billig-alufelg, men disse var utsolgt og Nordendekk anbefalte da Alutec Spyke som skulle passe like lett. Et annet problem er at når jeg bremser til full stopp og bremser slik at det lille "hoppet" kommer, da "skraper" det litt i bremsene. Betyr det at felgene er for nærme/i kontakt med bremsene? Bilen har nettopp runda 200K grensen og har derfor vært inne til full kontroll i Oslo før kjøp av bilen, og nå etterpå etter en lang tur opp til Tromsø. Den er i topp stand utenom sjåførdøren som ikke åpner seg fra utsiden. Det eneste som var feil var bremseslangene foran og tennplugg ble byttet, samt lekkasje i topplokket pga ødelagt pakning. Vær så snill å hjelp meg. Jeg snakker forsåvidt ikke bilspråket og hadde satt pris på å få svar og forslag inn med teskje. Edit: Skrivefeil
  3. Hei, Jeg er en n00b når det gjelder anlegg i bil. Passer dette i sammen? Her er det jeg har funnet til nå som jeg har lyst til å ha i bilen: Forsterker: 620 W forsterker Caliber 4-kanals forsterker Max effekt: 4x 155W (2x 310W mono) RMS effekt: 4x 40W (2x 120W mono) Variabelt Low-pass filter 50-500Hz Variabelt High-pass filter 50-500Hz Størrelse: 285 x 260 x 65mm 2 ohm stabil i stereo Kortsluttningsbeskyttelse Overopphetingsbeskyttelse. ( http://www.bsbildeler.no/?pno=189879&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=CALIBER+Bilforsterker+4x155W+Rally+serie ) Basskasse: Subwoofer Makseffekt Watt 400 Watt (200 Watt RMS) Høytalerdiameter 12" Frekvensområde 30 - 800 Hz Følsomhet dB 87 dB Yttermål diameter i mm. 445 x 365 x 400 Tri-mode mulighet ( http://www.netonnet.no/art/bil-og-bat/bilstereo/bilbasser/basskasser/denver-csw-1200/127697.4700/ ) Kabelkit: Strømkabel, rød, myk, mangetrådig Jordingskabel, sort Høyttalerkabel: 2 x 2,5 mm², ytterdiameter: 2 x Ø 4 mm, lengde: 5 m Gullbelagt AGU-holder med sikring Dobbeltskjermet RCA-kabel med remotekabel: ytterdiameter 6 + 2 + 6 mm, lengde: 5 m Ringkabelsko, gullbelagte, 2 stk. Gaffelkabelsko, gullbelagte, 2 stk. Buntebånd for kabel, 10 stk. Beskyttelseshylse for kabelgjennomføring, 1 stk. Små kabelsko ( http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Installasjonspakke-for-montering-av-sluttrinn/ ) Bilhøyttalere: 6,5", toveis For innfelt montering. Maks. effekt: 150 W (25 W RMS). Basselement: 6,5" med 10 oz magnet. Mellomtone: 1" ASV. Diskant: 1/2" PEI. Impedans: 4 W. Frekvensomfang: 60 Hz–20 kHz. Lydtrykk: 87 dB 1 W/1 m. Monteringsdybde: 67 mm. Ø 154,6 mm. Frontgrill: Ø 175,5 mm. Leveres i par med 2 x 3 m høyttalerkabel. ( http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Hoyttalere/Bilhoyttalere-65-toveis/ ) Jeg har stramt budsjett og vil bare ha en grei lyd i bilen. Budsjettet ligger på max 3000,-. Vet dere om noen cd-spiller jeg kan koble til dette? Jeg vil helst ha USB-tilkobling, AUX-tilkobling, SD-card leser og CD-RW spiller. MP3 og WMA kompatibel. Helst også bluetooth for handsfree mode, men av det jeg har sett til nå blir det for dyrt å ha dette med. Jeg har sett på denne, men ser at effekten den gir er veldig lav, men har det noe å si om jeg kobler til en forsterker? ( http://www.pixmania.com/no/no/2775364/art/tokai/bilstereo-cd-mp3-usb-sd-l.html?srcid=1951&Partenaire=kelkoo_no&CodePromo=oui ). Tusen takk for hjelp! :-) Montering i selve bilen trenger jeg faktisk ikke hjelp til. EDIT: Greit å ha med spørsmålet jeg egentlig skulle stille...
  4. Han som ville selge meg den gamle toyotaen sa at han hadde snakka med mekaniker og at mekanikeren hadde sagt at om han byttet alle rådelagrene ville bilen være som ny og at det var det eneste han trengte å gjøre for å fikse rådebanken. Jeg har lest andre plasser at motoren gjerne må overhales for å se etter flere skader siden bilen hadde gått tom for olje en gang. Er det sant at det mekanikeren sier eller vil dere råde meg til noe annet?
  5. Du har sannsynligvis rett. Jeg har leita etter bil i godt og vel en måned nå og jeg bor i Tromsø. Forunderlig nok er det dyrere å kjøpe bil her i Tromsø fremfor Midt-Norge og Sør-Norge. Jeg ser at 10 000 kroners klassen i Trondheim er mye lik 20 000 kroners klassen i Tromsø. Det er fryktelig kjipt og jeg syns ikke at det er så greit å måtte la handelen gå over telefon og nett for å kunne få en noenlunde bra bil. Jeg har ingen mulighet til å prøvekjøre bilen eller noe før handelen er avsluttet og jeg henter bilen. Er det noen som har noen tips? Mitt eneste krav er at bilen er EU-godkjent, registerreima er nylig bytta og at den er i bra teknisk stand.
  6. Jeg kjøper ikke bilen før den er reparert, så jeg skal nok ikke kjøpe katta i sekken, med mindre han selger bilen for 5000 da.
  7. Alt skal gjøres på verksted av folk som er bilkyndige.
  8. Hei, jeg holder på å kjøpe bil og i dag prøvekjørte jeg en Toyota Carina 1,6 XLI 1991-modell. Håndbrekket fungerte ikke optimalt og det var noe rust, men det er ikke utslagsgivende på EU-kontroll. Når jeg åpna panseret og sjekka etter ulyder ved å gasse, så oppdaget jeg bankelyder. Første gangen jeg hørte det, etter et par ganger med gassing, var rett etter jeg hadde sluppet gassen og da kom det 1 bank. Deretter fremprovoserte jeg bankelyden ved å gasse noenlunde unormalt for å få hørt på lyden skikkelig. Jeg kom frem til at det måtte være rådebank. Han som eide bilen sa at de tidligere hadde hatt problemer med at bilen svetta mye olje, men at dette gikk bort en kort tid etter oljefilterskift. Kan rådebanken da være forårsaket av for lite olje og at det har kommet luft i systemet? Hva er worst case scenario her? Og hvor mye vil det bli å koste? Bilen var ellers veldig fin, så jeg er i grunnen interessert i å kjøpe denne bilen, men jeg vil ikke kjøpe en 20 år gammel bil som jeg må påkoste kjempemye slik at jeg kan kjøre den. EDIT: Alt skal gjøres i verksted av bilkyndige folk.
  9. Hehe, det var det som skjedde i min taxiulykke. Antispinn slo inn og låste alle 4 hjul. Jeg hadde kjempegod tid til å tenke meg om der vi sklei over hele kjørebanen og vippa på kanten i grøfta før vi sklei/datt ned sidelengs i 10 km/t. Jeg pumpa bremsene, jeg trykte inn kløtsjen, håndbrekk(selvfølgelig ikke samtidig), INGENTING fungerte med det drittet der på. Da vi bikka over kanten hadde jeg til og med fått sagt i fra til passasjerne at holdt dere fast, nå velter vi, mens jeg holdt meg fast i hodestøtten til passasjersetet i tilfelle noe i grøfta kunne komme inn vinduet mitt. Herregud, ALDRI mer ESP. Dessuten er det ikke rart at folk ikke klarer å kjøre på vinterføre med de der greiene på bilen. Man mister jo kontrollen mer med ESP enn med eldre bil uten ESP. Eller, man kan i hvertfall ikke kjøre på vinterføre slik man er vant til med eldre biler, når man har ESP. Det er jo det jeg alltid har gjort, har holdt på å ende i grøfta flere ganger med dritten(Selvfølgelig i VELDIG lav fart), mens med en eldre bil er jeg helt konge på vinterføre, kommer meg opp alt av bakker og alt mulig. Ikke bare vinterføre, men IS også. Back to topic: Jeg tror at ungdommer må komme seg ut av den "sikkerhetsbobla" de føler når de sitter i en bil. Noen kan si "Jeg ble livredd da jeg satt på med ham", mens noen ikke skjønner hvorfor man ble livredd. Det er vel forskjellen på å være inni sin egen lille supermann boble, kontra en person som er realist.
  10. Er nok litt uenig med deg der. Men du har kanskje andre erfaringer angående taxisjåfører/yrkessjåfører generelt. Dessuten når ungdommer kræsjer i 140 km/t er det ikke fordi at de fremdeles lærer å kjøre, det er fordi de er kjepphøye og tror at ingenting kan gå galt.
  11. Jeg syns det er veldig individuelt med tanke på alder og kjøreegenskaper. Jeg fikk lappen som 19 åring og fikk meg jobb som taxisjåfør med en gang jeg fylte 20. Jeg hadde da lånt bil i omtrent 6 måneder før det. Jeg har sett mange dumdristige bilførere og mc-førere(forøvrig vet jeg at mc-førerne vi slet med var i 35-45 års alderen, mens bilførerne var rundt min egen alder). Det er flere bilulykker blant unge, men jeg tror at det er mer snakk om at en del ungdommer føler seg som supermann, i stedenfor en bløt masse som fyker 140 km/t i et miljø omkranset av fast masse. Den faste massen vil da knuse den bløte massen, også i "bare" 80 km/t. Heller tenker ikke ungdommer på hvordan bremselengden øker i forhold til farten. Den er ikke proporsjonal, den øker fryktelig for hver tiende km fartøkning. Man tenker heller ikke på at 3 sekunders reaksjonstid tilsvarer 100 meter i høye hastigheter og bare noen få meter i barnevennlige strøk med 30 km/t. Hadde man hatt denne typen fysikkregning obligatorisk i opplæringen, tror jeg ikke man hadde følt seg så høy i hatten bak rattet allikevel. I tillegg til det bør man jo også tenke på at selv om du er en flink sjåfør, finnes det gærninger der ute. Selv om du ikke får vannplaning, kan noen i motsatt kjørefelt få det. Selv om du oppfatter omgivelsene omkring helt ok med liten promille, øker reaksjonstid, reaksjonsevnen forandrer seg(hva du gjør når du oppdager fare), og du blir mer fartsblind. I tillegg kan man tenke på konsekvensene. Har du rulleblad, så har du automatisk vanskeligere for å få en bedre jobb. Satser du på høyprofilerte jobber, kan du nesten bare glemme det. "Jamen, det tar bare x-antall år før prikkene forsvinner", javel, hvor lenge skal du sette livet på hold? Jeg tror det har mye med holdninger å gjøre. Selv har jeg flere 1000 mil på nakken, bare 22 år gammel og hatt lappen i 3 år. Jeg har kræsjet en gang. Selvfølgelig kondemnerte jeg taxien jeg førte, ca 5 måneder etter jeg fikk jobben. Tekniske bevis: Fører holdt 10 km/t, kraftig isbelagt vei, udimensjort i forhold til svingradius. Skadene oppsto på grunn av at bilen skled over i motsatt kjørefelt og datt vertikalt ned i en 2 meter dyp grøft flankert av trestubber. Det var artig det, med panoramaruter i tak OG passasjerer i baksetet. Uansett, holdninger, holdninger, holdninger. Offtopic: Jeg syns at ungdommer som har vært eller er yrkessjåfører burde vært fritatt for "Under 23 år" forsikringsavgiften.
  12. Jeg skrur ikke på biler selv, jeg lar verkstedet ordne det. Så sånn sett blir det lite prisforskjell som du sa Skody. Bileieren har også sagt at den ikke svetter olje og at den alltid har starta. Han sier at dette er en bil som han mener fremdeles har en 6-7 år igjen. Eneste grunnen til at han selger den, er fordi at dette var en bil han skulle fikse til dattera og gi til henne i bursdagsgave. Problemet er vårt EU-medlemskap og at dattera går på college i Polen. Han visste ikke om tollen før hun sa det, så det eneste han ikke fikk gjort var siste reg.reim service. Jeg vil også si tusen takk for kjempebra tilbakemeldinger. Jeg er helt blank på det her, og det er jo ingen som har lyst til å bli "lurt" ved kjøp av bruktbil.
  13. Jeg ser at forsikringen er like dyr på corollaen som sonataen(jeg er under 23 år, kanskje det som gjør det). Derimot fikk jeg vite i går at registerreima burde sjekkes(siste service hadde ikke blitt gjennomført). Jeg skal spør om et evt bytte vil komme med i prisen.
  14. Ok, for faren min og jeg driver å kikker. Jeg har snakket med han her som skal selge sin bil ( http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24511676 ) og han vil senke prisen ved rask avgjørelse. Han sier at det er ingen mangler på den nå. Men jeg er veldig usikker. Det er selvfølgelig ingen garanti uansett hvilken bil man kjøper, men på Sonataen vet jeg ikke hva som er slitedeler engang. Er det noen som har kjennskap til det?
  15. Ok, det var nå bra. Vet dere om Sonataen er en bra bil? Altså en som er slitesterk?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår