Gå til innhold

Krangletråd.amcar VS japs...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg snakka vel heller ikke om kjedelig? Men om hvordan de var å kjøre og kontrollere... Dvs komfort og kjøreegenskaper... Jeg skal være enig i at Corollaene og Starlet'en ikke er kjent for dette, men både Camryen og Galanten er jo familiebiler, og nesten 20 år nyere enn det teknologien bak 240'n er...

 

-78 Corollaen var forresten artig å kjøre! Med en 18R-motor, 5 trinns kasse, kappa fjærer foran, 155-13 foran og 155-14 bak... Ca 750 kg med fører og full bensintank og 90(?) hk. Den hadde forresten dobble enderør ut foran venstre bakhjul. Men komfort og kjøreegenskaper? Det har vi IKKE sett...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 519
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg snakka vel heller ikke om kjedelig? Men om hvordan de var å kjøre og kontrollere... Dvs komfort og kjøreegenskaper... Jeg skal være enig i at Corollaene og Starlet'en ikke er kjent for dette, men både Camryen og Galanten er jo familiebiler, og nesten 20 år nyere enn det teknologien bak 240'n er...

 

-78 Corollaen var forresten artig å kjøre! Med en 18R-motor, 5 trinns kasse, kappa fjærer foran, 155-13 foran og 155-14 bak... Ca 750 kg med fører og full bensintank og 90(?) hk. Den hadde forresten dobble enderør ut foran venstre bakhjul. Men komfort og kjøreegenskaper? Det har vi IKKE sett...

 

De at de er familiebiler gjør vel ikke at de er morsomme/gode å kjøre, men at de skal ha plass til folk og barnesete samt bagasje og aldri bryte sammen.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Hot Rod, dette opplevde jeg senest i høst...

 

Joda. For all del. De finnes jo i dag også. Men blant de yngere opplever jeg mer av det jeg vil kalle fordomsfri nysjerrighet på amcars enn før.

 

Men så har vi jo også de unge som kaller seg bilinteresserte, men som jeg kaller bilblad-interesserte.

Det er de som er verdensmestere fordi de har lest det andre mener om all verdens biler i den uoppnåelige prisklassen. Slike vet alt og fnyser av biler som Koenings Egg (eller hva den heter) fordi de har lest et sted at den har dårlig kvalitet. De kan alle spec'sene på millionkjerrene de aldri får guts nok til å skaffe seg.

Uansett hva du dukker opp med vil de fnyse og fortelle at "i forrige uke leste jeg om en bil som var MYE bedre enn denne", eller "en på jobben min har en slektinng som har et bilde av en kar med en nabo som har en MYE råere bil enn denne" osv osv.

Slike typer leser blader som Auto Motor Und Sport og er dermed farget av dette bladets kunnskap om amerikanske biler.

 

Disse regner jeg som sagt ikke som bilinteresserte. De er ineresserte i bilblader. Ikke biler.

 

På samme måte er de som sitter klistret til TV når det vises foppall ikke foppalinteresert. De er TV interessert.

Skikkelig kul interesse: Sitte rett opp og ned som en plante og stirre på et vindu.

Det ble litt OT. Sorry.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss si en moped motor blir trimma til 15 hester, noe som ikke er umulig, da skal man ha 360 hester i en 1200 motor for å få til samme mengde hester i forrhold til volumet.
19 hk på 66cc har blitt gjort. På en Zündapp. I Sverige. Men,det er ikke rettferdig å sammenligne sånn,siden de fleste mopeder er 2-takt. En 4-takter tenner annen hver runde,derfor utvikler den grovt sett halve effekten = 180 Hk i eksemplet ditt.
Det er heller ikke umulig, MEN tenk på kostnadene, OG ikke mindst omstendighetene for å få til så masse i en 1200 motor???
Port og bytt kammer i en ZX12-R,så har du det målet,hvis man skal se på det som jeg skrev over...hvis ikke,se under.... Ikke dyrt,ikke vanskelig...
TURBO er helt klart et MUST, og per dags dato har jeg sett mopeder med påståtte, og sikkert også realistiske 15 hester, men ALDRI med en turbo, og heller ikke noe spesiellt omfattende trimmingsarbeid.
Skal man drite i antall tenninger vs rpm og gå for 360 hk/1200 cc,så koster det rundt 50 lapper... Få har bygget mopeder med snurre,men 125cc-folket har gjort dette... 90 hk/125cc. Gang det opp med volumet til en BBC og se hvem som har tatt ut såpass...? ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modell kjørte du?

 

Har mye å si siden Trans am omtrent ikke fikk kjøreegenskaper før 3 generasjon (Og kraftig forbedring i 4 gen igjen)

 

 

Pontiac har alltid listet kjøreegenskaper som veldig viktig. (drev vel med noe "Wide track" greier tidlig?) Da 2 gen kom hadde Trans Am'en veldig gode kjøreegenskaper iforhold til konkurrentene.

 

 

Fra Howstuffworks om 1970 Pontiac Trans Am Ram Air IV (400):

 

super-tough underpinnings and quickened steering gave it corner-hungry handling.

 

Critics were impressed. Even with 57 percent of the weight on the front wheels, Sport Car Graphic said, "Overall handling feel-for a production car-was as near to a front engine race car as we have ever driven." And Car and Driver called the 1970 Pontiac Trans Am "a hard muscled, lightning-flexed commando of a car, the likes of which doesn't exist anywhere in the world, even for twice the price."

 

.

 

For mer, les her: http://auto.howstuffworks.com/30005-1970-pontiac-firebird-trans-am-explained.htm

 

 

Kjøreegenskapene ble jo som kjent forbedret til 3 generasjon, ble vel i hovedsak stivere, lavere, lettere og litt mindre for å si det veldig enkelt.

 

 

(Og kraftig forbedring i 4 gen igjen)

 

Er du sikker? Jeg har hørt noe annet (mer komfort), men kan for lite om 4 gen til å påstå noe. :crazysant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De at de er familiebiler gjør vel ikke at de er morsomme/gode å kjøre, men at de skal ha plass til folk og barnesete samt bagasje og aldri bryte sammen.

 

 

Eirik

 

Beklager at jeg sammenligna slike familiebiler med en slik RÅ sportsbil som Volvo 240 er....:puke:

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å nevne videre på noe som jeg fant på en side her...

 

S2000 (som noen visste at japsefolk kom til å nevne), har jo som kjent 240hk, som igjen vil si 109 hk pr liter...

 

Hva med en big block da? F.eks en 7 liter, da må jo den ha 763 hk originalt for å være like rå :o

 

 

Nå er det litt forkjell på hvordan man bygger knallerter og biler da, men til racebruk (nascar) ble det levert fabrikkbygde bigblocks med sådær sjuhundreognoe hester fra samtlige involverte aktører. Til gatebruk ble de begrenset til omlag 500++

GM har forresten i mange år levert en high perfomance utgave av 350cui/5,7L på sølle 620hk. Helt "vanlig" byttemotor m. garanti..

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av PaleRider

Den råeste amcar man kunne kjøpe seg i 1964 var vel strengt tatt denne:

 

http://auto.howstuffworks.com/define-1964-ford-thunderbolt.htm

 

Ingen japanske biler, nær sagt uansett årgang henger med her

 

VCE:

 

" Hvis man setter denne ved siden av en samme årgang Vette på Rudskogen, hvem har best rundetid? JA, jeg ELSKER å krangle, og ikke bare med de som favoriserer biler med et karoseri som minner om en boks med Bjellands fiskeboller..."

 

 

Glem det. Den gamle Corvetten er mjuk som el gammel sovesofa og har ingenting på Rudskogen å gjøre i original skikk.

Forden derimot er som det framgår av omtalen en ferdigbygd racebil.

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk : Driftsikkert, kan være kjedelig, men finnes utallige artige biler som kan hamle opp med superbiler i millionklassen. bla STI,Evo etc

Amerikansk : kan være tøft. har litt stil ,em går bare rett fram.

Engelsk : stil og luksus, men har også noen råtasser av sportsbiler, men ikke nærheten av kvalitet som i japan.

Svensk : Aldri vært dårligere, mye tull på Volvo(Ford ) i dag, og Saab er jo GM.

Koreansk : Begynner og bli bra.. blir bedre og bedre, kommer til og se mye bra framover om noen år.

Kina : vill også bli bra om 5-8 år

Tysk.. : ett kapittell for seg selv.. SUGER..... Bare Porsche som lager bra biler

 

Idiot................................

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av PaleRider

Den råeste amcar man kunne kjøpe seg i 1964 var vel strengt tatt denne:

 

http://auto.howstuffworks.com/define-1964-ford-thunderbolt.htm

 

Ingen japanske biler, nær sagt uansett årgang henger med her

 

VCE:

 

" Hvis man setter denne ved siden av en samme årgang Vette på Rudskogen, hvem har best rundetid? JA, jeg ELSKER å krangle, og ikke bare med de som favoriserer biler med et karoseri som minner om en boks med Bjellands fiskeboller..."

 

 

Glem det. Den gamle Corvetten er mjuk som el gammel sovesofa og har ingenting på Rudskogen å gjøre i original skikk.

Forden derimot er som det framgår av omtalen en ferdigbygd racebil.

 

 

Enig med VCE !! (litt ovenfor)

Thunderbolten var bygd for dragrace dvs å gå rett frem, fort. En vanlig Fairlane med HD fjæring og litt motor ville nok være raskere på Rudskogen en Thunderbolten. En Corvette fra samme tidsepoke kjører rett ifra begge to på Rudskogen. Husk at det er snakk om over 40 år gamle biler.

 

Hvis jeg ikke husker feil så var Dodger og Plymouter fra 1963 og 64 med 426 Max Wedge enda raskere enn Thunderbolten,

pluss at det ble levert fler av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo mye kjedelig hvis vi snakker om NYE amerikanske biler også da?

 

Gammel Amerikansk: Store biler, store motorer, høyt bensinforbruk

Gammel Japansk: Småe billige biler, småe motorer, lavt bensinforbruk.

 

Før i tida hadde jo amerikanske og japanske biler litt forskjellige markeder.. De som var "storkarer" kjørte amerikansk. De som tenkte økonomisk kjørte småe japsebiler.

 

Hvis en ser på 80- og 90- tallet og fram til idag så ble jo japanerne og amerikanerne mere og mere "konkurenter" og bilene ble mer og mer lik.. (lik er vel å ta i da men)

 

Da kan vi begynne å sammenligne..

 

 

Åsså har vi jo det med utseende da.. smaken er som baken! jeg liker gamle små RWDjapser! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår