Gå til innhold

Krangletråd.amcar VS japs...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 519
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha!

 

Her har vi en flott anledning til å kalle hverandre de styggeste ting, komme med slag under beltestedet og loddrett drite ut den som måtte favorisere enten japansk eller amerikansk. Her kan fintfølende teoretikere uten snev av økonomisk bakkekontakt spikke fliser med bredskuldrede og overraskende kloke praktikere, men nåde den som begår skrivefeil eller lider av engelsk syke (ord delings feil...) De vil etter ydmykende utdriting bli bannet fra alle Internett-forum for all fremtid, eller til utbruddet av tredje verdenskrig avhengig av hva som intreffer først. La dette være en tråd så full av off topic at det til slutt nærmest må kunne kalles on topic.

 

Selv er jeg på langt fra ekspert hverken på amerikansk eller japansk, men jeg er nok ikke i tvil om hva jeg ville hatt som hverdagsbil hvis jeg måtte velge. Nå er det riktignok amerikanerne som lærte opp japanerne i total kvalitetsledelse (TKL) etter andre verdenskrig, men det er skuffende å se hvordan amerikanerne selv praktiserer dette i forbindelse med sin bilproduksjon. Finnes det amerikanske biler som ikke begynner å knirke i sammenføyningene etter etpar år? Finnes det en amerikansk bil med opplevd kvalitetsnivå bedre enn en Volvo 244 DL fra 1980 (pre midlife update)? Neppe er jeg redd. Likevel har massevis av amcars en utstråling av råstyrke og soliditet. På 20 meters hold ser for eksempel vanen min strøken ut, men hvis man drister seg nærmere eller tilogmed inni bilen ser man at ikke en eneste ting er 100% i orden (kanskje med unntak av den nyoverhalte mellomakselen). Likevel nyter jeg kjøreturene i min horecontainer og føler meg som en blanding av lastebilsjåfør, lokomotivfører, stridsvognfører og hærfører. Dieselåtteren har et deilig dreiemoment på lave turtall og jeg stopper en ekstra gang for et forelsket par som muligens skal over veien bare for å nyte det deilige øyeblikket som varer fra jeg slipper opp trykket på bremsepedalen, til jeg trykker gasspedalen forsiktig inn, til converteren silkemykt kobler inn resten av drivverket og helt til det tunge dråget har arbeidet seg opp i marsjfart som er 75-80 km/t. At det tar en halv dag driter jeg i akkurat da.

 

En fetter av meg kjørte i sin tid rundt i en totalt neglisjert Toyota Corolla. Det eneste vedlikeholdet denne bilen fikk var vel trimmingen av bensinmengdegiveren hver gang tanken fikk full tank. Men bilen bare gikk og gikk, noe som i min bok vitner om at japsene virkelig har tatt TKL på alvor. Som bilentusiast er jeg stadig på leting etter ny bil. Jeg har siklet på alt fra den nye Toyota Avensis til den enda nyere Suzuki Grand Vitara. Men hva møter meg i nybilhallen da jeg står med lua i hånda og vil prøvekjøre f eks en vanvittig lekker Grand Vitara, annet enn en klysete representant for Suzuki som slett ikke kan tilby både diesel og automat, og han kan hvertfall ikke tilby kun deler av den beste utstyrsvarianten. "Nei gutten min, hvis du ikke vil ha soltak så får du ikke noe annet av den pakka heller." Alt eller ingenting. Nettopp denne manglende fleksibiliteten gjør at jeg forblir kjørende rundt i min 11 år gamle Volvo 850 uten både diesel og automat (til det har jeg jo forresten vanen...).

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjernedød diskusjon, men be my guest :)

 

Denne tråden ble skapt enkelt og greit fordi det begynte å spore totalt av i en eller seriøs tråd her... så da tenkte jeg at det er bedre å samle all driten i denne tråden. Personlig bryr det meg midt i ryggen om man liker toyota eller chevy

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

 

......

Likevel nyter jeg kjøreturene i min horecontainer og føler meg som en blanding av lastebilsjåfør, lokomotivfører, stridsvognfører og hærfører. Dieselåtteren har et deilig dreiemoment på lave turtall og jeg stopper en ektra gang for et forelsket par som muligens skal over veien bare for å nyte det deilige øyeblikket som varer fra jeg slipper opp trykket på bremsepedalen, til jeg trykker gasspedalen forsiktig inn, til converteren silkemykt kobler inn resten av drivverket og helt til det tunge dråget har arbeidet seg opp i marsjfart som er 75-80 km/t. At det tar en halv dag driter jeg i akkurat da.

......

 

Reodor F

 

Meget bra skrivd, Reodor! :thumb :thumb

 

Hadde oxo en sånn derre Toyota-ting. En slike en 75 "Gorilla" 1200. Tålte ALT. Aldri feil, ikke før jeg rasa litt bakaksler etter ørtentusen rivstarter (i den grad det går ann med 1200ccm og 75hk) og litt lengdehopping opptill 11-12 meter i 90kmt. HI HI!

Gode minner, det skal den ha. 7,5 år levde den under pisken min, før rusta og rådebanken kom....

Men racebil og komfort? Ehhhh..... ingen kommentar! :hello:

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at ingenting kan måle seg med en trimma bigblock. jeg trodde det, helt til jeg satt på en....

 

uansett, japsene er somregel bensinsnåle, og greie som bruksbiler, derfor kjører mange dem, og så har du dem som synes dem er fine, og deilige. Meg selv, foretrekker ford, men jeg drømmer stadig etter både volvoer, tyskere, japser og amerikanere !

 

men, med den lommeboka jeg har, så blir det vel til at jeg river brekk med dama sin sunny diesel inntil sierran er på veien(som kan ta mange brekkwirer)

 

:drive2

-sierra 5,0 "lat"

-Patrol 3,3td " brukshore"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår