Gå til innhold

Krangletråd.amcar VS japs...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

men en liten ting her da.. blir det ikke litt for dumt å sammenligne hvilken motor som gir mest fun pr liter bensin av små og store da?

 

her er to eksempler som støtter min mening

 

1. ta en standard EVO motor, gjør HVA du vil med den, men den SKAL ende opp med å yte 500 hester.

 

2. ta en chevrolet 454 motor, gjør AKKURAT det samme.

 

HVEM kommer til å koste mest? innen 454`n har kosta like mye, både i byggekostnad og drivstoff, så er det på tide med overhaling på den lille EVO motoren igjen! hehehe

 

Sikkert litt stygt sagt, MEN når dere sammenligner mest fun per liter, sammenlign byggekostnader også da, for det er DET som koster!

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 519
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får nesten dra inn litt kultur da,

 

Amerikanerne, er store, feite, og har "billig" bensin.

 

Trimming - "She needs more engine power? Drill her up boys!"

 

Må nesten også legge til at, store feite amerikanske menn, trenger mye motor

for å fløtte på fleskeberget.

 

Japsene, små lette folk, veldig arbeidsomme og nøyaktige, folka jobber flere timer overtid uten å få betalt for det, og ser på det som "frekt" å gå før tiden.

 

Trimming - "ventiler, grader, vinkler, fordeler, ulemper, vekt, balansering, lite bensin"

(Burde kanskje stått på japansk, meneh språkforsker er jeg ikke og tviler på at mange av oss vile skjønt det da.)

 

 

Også en "teoretisk" ting

 

Alle vet jo at hovedsaken er å dra mest luft og bensin inn, og når du da skal sammenligne en motor som er over dobbelt så stor, som kan dra inn over dobbelt så mye? Så er jo det ikke heelt kompiss å sammenligne.

 

At amcar folket godter seg med at de har fordelen med så store motorer, er jo en ting, men kan jo da nevne at teknologien som er lagt i japanske biler (uavhengig av effekt osv) er langt bedre, nettop fordi det er lagt mer arbeid i det...

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi passe på å ikke holde denne tråden alt for saklig. En videre ulempe med Amerikkanistansk transportmiddel er stigmaet forbundet med eierne; jeg snakker om Alabama-wife-beating, mullet-haired, trailer-trash, hillbilly redneck-folk med et intellekt som begrenser seg til begrepene "383 stroker" og "0,080 over" illustrért her:

 

morans.jpg

 

 

 

 

Den jevne Japanér derimot, illustrért her:

 

tea-ceremony.jpg

 

...går slett ikke av veien for å på deres egen måte drite ut Amerikkansk forretningsfilosofi. Japanerne (inspirért av god, gammeldags etterkrigs-Tysk konservativitet og pedantiskhet (er det et ord?)?) er bare helt utrolig effektive og nøyaktige på jobben sin; derav den uslåelige kvaliteten på produktene de lager. De bruker mindre mengder råvarer for å lage sine overlegne produkter, og produktene i seg selv forbruker lite råvarer (les: fossilt brensel) i hele dets lange levetid.

 

US-Style = "Wha' evva! I do wha' I want! FUCK YOU and your theories on global warming! It's my way or tha highway! One nation under God! Oh, say can you see... etc. etc."

JP-Style = "Mondai arimasen! Ganbarimasu, shachou-sama."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi passe på å ikke holde denne tråden alt for saklig. En videre ulempe med Amerikkanistansk transportmiddel er stigmaet forbundet med eierne; jeg snakker om Alabama-wife-beating, mullet-haired, trailer-trash, hillbilly redneck-folk med et intellekt som begrenser seg til begrepene "383 stroker" og "0,080 over" illustrért her:

 

morans.jpg

 

 

 

 

Den jevne Japanér derimot, illustrért her:

 

tea-ceremony.jpg

 

...går slett ikke av veien for å på deres egen måte drite ut Amerikkansk forretningsfilosofi. Japanerne (inspirért av god, gammeldags etterkrigs-Tysk konservativitet og pedantiskhet (er det et ord?)?) er bare helt utrolig effektive og nøyaktige på jobben sin; derav den uslåelige kvaliteten på produktene de lager. De bruker mindre mengder råvarer for å lage sine overlegne produkter, og produktene i seg selv forbruker lite råvarer (les: fossilt brensel) i hele dets lange levetid.

 

US-Style = "Wha' evva! I do wha' I want! FUCK YOU and your theories on global warming! It's my way or tha highway! One nation under God! Oh, say can you see... etc. etc."

JP-Style = "Mondai arimasen! Ganbarimasu, shachou-sama."

 

Onigaishimas, arrigato. osv...

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nokk, men begge "teknologiene" har vell bevist seg å fungere til sitt bruk? og tilbake til en ting som ble diskutert tidligere,. "teoretisk motorvolum" ved overladding,. har fortsatt ikke sett en liten motor N/A med all den teknologien tilgjengelig som yter noe helt spektakulært!

og ikke begynn å dra inn 3,2 liters f1 motorer som yter 800 hester. Ok de er små og yter MYE, MEN forutenom slaglengde så har de faktisk et ganske stort motorvolum, og de er ikke laga for å veie noe, og heller ikke vare noe så..

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi passe på å ikke holde denne tråden alt for saklig. En videre ulempe med Amerikkanistansk transportmiddel er stigmaet forbundet med eierne; jeg snakker om Alabama-wife-beating, mullet-haired, trailer-trash, hillbilly redneck-folk med et intellekt som begrenser seg til begrepene "383 stroker" og "0,080 over" illustrért her:

 

morans.jpg

 

 

 

 

Den jevne Japanér derimot, illustrért her:

 

tea-ceremony.jpg

 

...går slett ikke av veien for å på deres egen måte drite ut Amerikkansk forretningsfilosofi. Japanerne (inspirért av god, gammeldags etterkrigs-Tysk konservativitet og pedantiskhet (er det et ord?)?) er bare helt utrolig effektive og nøyaktige på jobben sin; derav den uslåelige kvaliteten på produktene de lager. De bruker mindre mengder råvarer for å lage sine overlegne produkter, og produktene i seg selv forbruker lite råvarer (les: fossilt brensel) i hele dets lange levetid.

 

US-Style = "Wha' evva! I do wha' I want! FUCK YOU and your theories on global warming! It's my way or tha highway! One nation under God! Oh, say can you see... etc. etc."

JP-Style = "Mondai arimasen! Ganbarimasu, shachou-sama."

 

HAHA for de av oss som desverre har fått se noe av det japanerne holder på med uten klæt, så vil jeg aldri i VERDEN si at dette er Den jevne Japanér.. makant til SÆRHET og alskens hesligheter skal man lete lenge etter

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA for de av oss som desverre har fått se noe av det japanerne holder på med uten klæt, så vil jeg aldri i VERDEN si at dette er Den jevne Japanér.. makant til SÆRHET og alskens hesligheter skal man lete lenge etter

Har sett mye hentai og liknende selv også, men dét forandrer likevel ikke det faktum at den samlede Amerikanske bilindustrien ligger i ruiner og Toyota og Honda bytter på å ha årets mestselgende biler.

 

 

 

og tilbake til en ting som ble diskutert tidligere,. "teoretisk motorvolum" ved overladding,.

Irrelevant! I det virkelige liv er det eneste som teller er power-to-weight-ratio, area under the curve, grep og giring. Med dét sagt, man kjører ikke firere med en firesylindra én komma seks, så dét skal de ha, bigblockene og deres byggere og tunere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye hentai og liknende selv også, men dét forandrer likevel ikke det faktum at den samlede Amerikanske bilindustrien ligger i ruiner og Toyota og Honda bytter på å ha årets mestselgende biler.

 

 

 

 

Irrelevant! I det virkelige liv er det eneste som teller er power-to-weight-ratio, area under the curve, grep og giring. Med dét sagt, man kjører ikke firere med en firesylindra én komma seks, så dét skal de ha, bigblockene og deres byggere og tunere.

 

Jeg snakket ikke akkurat om hentai da hehe.. og du har helt rett i at det eneste som teller er power-to-weight-ratio osv.. men poenget med at jeg sa dette er jo nettop fordi jeg mener det har noe å si,. det er MEGET skjeldent en ser en liten motor som er N/A med en formidabel effekt, en stor motor derimot kan man ta ut masser av effekt i,. og hvis noen har sett de prosjektene som foregår med bbc med twinturbo så skjønner de hva jeg mener.

 

Kan vi da i det mindste være enige om at japanerne utvikler effekt ved hjelp av teknologi, og at jänkey`sne utvikler ved hjelp av volum?, begge måtene funker jo, og sist jeg sjekka så var det faktisk også slik det er! :)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ikke akkurat om hentai da hehe.. og du har helt rett i at det eneste som teller er power-to-weight-ratio osv.. men poenget med at jeg sa dette er jo nettop fordi jeg mener det har noe å si,. det er MEGET skjeldent en ser en liten motor som er N/A med en formidabel effekt, en stor motor derimot kan man ta ut masser av effekt i,. og hvis noen har sett de prosjektene som foregår med bbc med twinturbo så skjønner de hva jeg mener.

 

Kan vi da i det mindste være enige om at japanerne utvikler effekt ved hjelp av teknologi, og at jänkey`sne utvikler ved hjelp av volum?, begge måtene funker jo, og sist jeg sjekka så var det faktisk også slik det er! :)

1. Det er klinisk umulig at selv en AmCar-fyr ikke skjønner den fulle betydningen av nøyaktig hvor viktig sylindervolumet er for motoreffekten. DERFOR ser man sjelden og aldri en myggmotor som yter bra N/A. Har man bare f. eks. 1600 kubikk sylindervolum får man bare i det mest optimale tilfelle inn 1920 cm³ luft ved 120% volumetrisk effektivitet (ekstremt vanskelig å klare i praksis). 1920 kubikkcentimeter luft kombinért med ikke-oksydért drivstoff klarer bare å brenne ved et så og så høyt sylindertrykk, og kombinér dette med kort slaglengde så får man en momentkurve som peaker ved 8000+ og den kjente mygg-karaktéren gjør seg til kjenne. Mye hk/liter, men aldri nok hk til at man klarer å yppe med en velmassért smallblock i noe under to tonn.

 

2. Snakker vi turbolading og methanol eller nitromethan til drivstoff er det absolutt ingenting som står i veien for å lage så mye hester som man bare tør. Dessverre har man en tendens til å lørve motoren i fillebiter ved et sånt effektuttak; firesylindra aluminiumblokker er og forblir firesylindra aluminiumblokker. Det gjør selvfølgelig ikke saken bedre at disse motorene i de fleste tilfeller var ment å produsére 150-170 hester, og ikke 1200+.

 

3. Hvordan i all verden har du tenkt at vi skal kunne fortsette denne krangletråden om vi oppnår en konklusjon etter bare seks sider?

 

 

 

Brake Specific Fuel Consumption.

...og hvordan er dette begrepet relatért til motoreffektproduksjon og drivstofforbruk? Hvorfor har den turbolada Evo'en BSFC nær 0,5 mens N/A bigblocker gjerne svømmer langt over 0,6? Er dette logisk? Hva blir retorikken din rundt dette emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dypt inne i den amerikanske folkesjela ligger et mindreverdighets kompleks ovenfor resten av verden og da særlig Europa.

Grunnen er selvsgt at USA's hvite befolkning stammer fra mennesker som av forskjellige årsaker følte seg uvelkomne i sitt europeiske hjemland.

For 100-150 år siden var Europa et skikkelig dritt-sted å bo. Stivnede samfunns strukturer, tullete kongehus, adel med lillefingeren på snei, bakstreberske "lærer, lensmann og prest" typer som styrte lokalsamfunnene med hard hånd osv. De som ikke hadde et navn eller en stor gård var ikke verdt en dritt og det verste: Var man ikke verdt en dritt, hadde man ikke sjanse til å jobbe seg opp heller.

 

Mange godtok ikke dette, men å kjempe mot et slikt system er farlig, svært tidkrevende og oppleves sikkert som håpløst. Så de utålmodige og initiativ-rike utvandret til USA med en mental bagasje som sa: Bare vent! Jeg skal vise de hvem som klarer seg bra!!!

Et land befolket av slike må bare bli som USA: Alt er stort, bilene brummer godt osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjent at de to forholdene som påvirker motorens dreiemoment er effektivt forbrenningstrykk og volum. Effekten er et produkt av turtall og dreiemoment. Slaglengden i seg selv påvirker ikke momentet hvis volumet er det samme, kun ved hvilket turtall maksimalt moment inntreffer.

En svær BBC med lang slaglengde og stort motorvolum har et stort potensial i forhold til volumet, men kan miste noe pga suboptimalt innsugnings-/ventil-/innsprøytningssystem og dermed suboptimalt forbrenningstrykk. I tillegg vil den ikke nå de samme turtallene som en kortslaget symaskin, pga stor masse i bevegelse, noe som også vil "virke negativt" inn på toppeffekten.

For å kunne oppnå høyest mulig effekt burde vel dermed en motor ha mange sylindere, kort slaglengde og ganske stort borr. I praksis er dette ganske vanskelig å kombinere. Selv en rekkesekser begynner å få problemer med torsjonsvridninger i veivakselen som igjen vil sette begrensninger blant annet for turtallet.

Hjemme i garasjen har jeg en motor på 37,4 liter fordelt på 10 sylindre. Riktignok går den på diesel med de begrensninger det gjør for turtallet. Den motoren yter 830 hk ved 2200 omdr og kan kanskje trimmes til ca 12-1300 hk. Det er fullt mulig å trimme en 3,74 liters V10 til samme effekt siden den vil operere på turtall 5-10 ganger høyere enn stridsvognmotoren.

 

Når jeg leser det jeg har skrevet ser jeg at det har fint lite med krangletråden å gjøre, men jeg måtte bare få utløp for mine betraktninger etter en strevsom dag på jobben. På jobben sitter jeg forresten enda, men alle har gått hjem, telefonen har stilnet og jeg har faktisk fått gjort flesteparten av dagens gjøremål...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår