Gå til innhold

Eksos bandasje wrap tape teip etc tråden...

Ranger emnet


Peet

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Varmebandasje på eksos fjærner mye varme fra motorrommet, det kan nok gi et bitteliten økning i effekt, som resultat av at innsugslufta får lavere temperatur.

Det gir nok ikke noe effekt på noen annen måte.

På turbobiler kan det i tilfeller gi bedre turborespons pga. den ekstra varmen(effekt) som spooler turboen raskere. Men respons er ikke hestekrefter.

 

Jeg har brukt en del keramisk bandasje på bilen. Jeg gjør det absolutt ikke for å øke motoreffekten. Men for å senke temperaturen i motorommet, og holde varmen unna motor og girkasse(!). Jeg har bandasjert downpipe, og eksosrøret der det går under bunpanna på motoren(tverrstilt) for å hindre at det ligger varmer opp motorolja.

Planen er å bandasjere eksosmanifolden også, men er litt usikker på at den takler tempen med bandasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om følelser, jeg ville personlig følt att motoren hadde hatt det bedre om jeg bandasjerte eksos manefoild og grenrør, nå som man kan vinne noen poeng på lavere temp på, olje temp, vann temp og innsugnings temp..

 

Men det er jo mangen som velger og ikke bandasjere ett sår :thumb

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett grenrør som har rustet så det er hull under slik eksosbandasje, og har sett hvor mye kondens som fordamper når du varmkjører en motor som har stått ute, gjerne i regnvær, og er overbevist om at det ikke er heldig for eksosrørene sin del, dersom de er laget i vanlig stål. Er de som nevnt tidligere i tråden laget av rustfritt eller inconel, som jo tåler mye mer, er nok ikke problemet så stort.

Har også sett hvor mye denne tapen kan hjelpe på temperaturen i motorrommet, der f.eks. en ikke kunne legge hånda på panseret når motoren var varm, men etter tapen kom på var det bare lunkent.

Når det gjelder effektøkningen av denne tapen er jeg vel heller skeptisk, men som jeg nevnte med motorrommet over, vil jo temperaturen i innsuget gå ned samtidig, og gi mer effekt, gasshastigheten i eksosanlegget vil øke, men så er spørsmålet om eksosanlegget er riktig eller feil dimensjonert fra før av, dersom det er for stort mener jeg det kan merkes, dersom det er for lite, vil det vel bare bli værre, eller i beste fall uforandret.

 

Når det gjelder turbogrenrør ville ihverfall jeg få det keramikkbehandlet (innvendig er viktigst) istedenfor å tape det inn, hvis det var maks effekt jeg var ute etter, da blir ikke stålet i rørveggene så hardt behandlet, og mer av energien går med til å snurre turboen rundt. Egentlig burde også eksoshuset og turbinen også få et slikt lag på seg, siden de også må tåle mer varme ( det beste hadde vært å gjøre det på hele anlegget egentlig).

 

Oi, hehe....havna ihvertfall over ti-tegn regelen her ja;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hotrods og dragstere med stor, innelukket V8 motor er eksosbandasje ikke uvanlig.

Særlig hotrods fra 30 tallet har svært lite motor-rom og dermed blir den negative effekten av varmeutviklingen desto større.

Mange av disse bilene er også så lave at eksosanlegget legges inne i ramma på bilen istedefor under. Da kommer det så nærme gulvet at man risikerer å brenne seg på beina når man kjører i sakte trafikk! Derfor bruker noen eksosbandasje helt bak.

 

Men bandasjene er kjent for å ta knekken på grenrørene relativt kjapt. Varmeutviklingen er enorm.

Men siden eksosbandasjen er ganske dyr, velger de fleste med slike problemer å heller kjøpe HPC behandlede grenrør. De koster omtrent det samme som etpar standard grenrør pluss eksosbandasje. HPC coatingen har samme effekt som eksosbandasjen mht varmeutvikling.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Men varm luft tar jo opp mer plass enn kald luft? Vil man ikke tape effekt på en suge/kompressormotor med bandasje da? I og med at eksosen vil holde høyere temperatur og ta opp mer plass, må man bruke mer krefter på å blåse den ut???

Og det er vel en av grunnene til å montere grovere dimensjonert grenrør i utgangspunktet, nemlig for å gi mer plass for gjennomstrømming av eksos der hvor den er varmest/opptar mest plass.

 

Ser derimot helt klart gevinsten på turbobiler hvor man vil ha mest mulig snurr på propellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Men varm luft tar jo opp mer plass enn kald luft? -Ja

 

Det er jo som Nitrofish sier:

gasshastigheten i eksosanlegget vil øke, men så er spørsmålet om eksosanlegget er riktig eller feil dimensjonert fra før av, dersom det er for stort mener jeg det kan merkes, dersom det er for lite, vil det vel bare bli værre, eller i beste fall uforandret.

 

Ellers så å opprettholde hastigheten på lufta ved at den varme lufta tar mer plass vil da føre til at et litt for stort eksosanlegg får bedre mulighet til å kvitte seg med lufta.

 

Du skriver: må man bruke mer krefter på å blåse den ut???

Det skal være et visst mottrykk i eksosanlegget for at det skal fungere skikkelig, og det kan settes i sammenheng med det Nitrofish skriver nok en gang.. Et for trangt anlegg har for høy motstand, og det er negativt, mens et for åpent anlegg ikke gjør at eksosen blir raskt nok borte, og flowhastigheten gjennom eksosporten synker.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må korrigere meg selv litt også:

Når jeg tenker tilbake på mantaene mine (opels cih) så kan jeg egentlig forestille meg noe gevinst her, i og med at forgasserne sitter rett over grenrøret med åpne filtere som da må suge masse varmluft.. Og 4-2-1 røret ville nok ikke hatt problem med å få unna det ekstra volumet heller. Holdbarhet og rust for grenrøret blir vel da en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har brukt en del keramisk bandasje på bilen. Jeg gjør det absolutt ikke for å øke motoreffekten. Men for å senke temperaturen i motorommet, og holde varmen unna motor og girkasse(!). Jeg har bandasjert downpipe, og eksosrøret der det går under bunpanna på motoren(tverrstilt) for å hindre at det ligger varmer opp motorolja.

 

På GT-R'en? Hvor har du kjøpt denne bandasjen?

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår