Gå til innhold

D.I.Y (Do it yourself) tråd for Golf 3

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

En stund siden monterte jeg lysdioder (LED) i diverse brytere og som belysning i enkelte ting (som intrumentpanel: se trådsvar #7)

 

Her skal jeg ta for meg hvordan jeg loddet til LED og hvordan man demonterer bryteren.

 

Utstyr:

Loddepenn

Loddetinn

Lysdiode (meg: clas ohlson - 3mm Ultrablå

Motstander (14,4V kurs på LED med 3V spenningsfall og 0,030A strøm = 570 Ohm ≈ 580 Ohm (nærmeste verdi på mine))

(?) Sideavbitertang (eller va som helst som kan klippe metall)

(?) Pussepapir

(?) f.eks tent stearinlys eller lighter og en kniv e.l.

 

1) Bryteren tas ut av dæshen ved bruk av flat skrutrekker, vær forsiktig og vipp ut kant etter kant til den kan tas lett ut med hendene, enklest er det å ta av diverse deksler rundt om bryteren for å lettere komme til. Koble fra ledningen, finn deg en fin liten arbeidsplass og vær klar for å begynne på bryteren.

 

2) Ser man nøye på bryteren er alt utenom selveste hjulene kun et deksel som man kan forsiktig "knekke" av for å komme til innmaten ;) do so..

W810_013.jpg

 

3) Ta en titt på baksiden av bryteren der kontakttilkoblingene sitter, hold fast i husingen og trykk i metallet, slik at enda mer innmat tyter ut, da er man nesten ferdig me demonteringa. Ta forsiktig og bøy litt i den ene siden av den glassklare bøylen som henger over knappene og få den av (bøylen sørger for belysning på tallene). Deretter drar man hjulene av til hver sin side slik at man sitter igjen med en klump som ikke er så farlig å grise til.

W810_019.jpg

PS! Her er det allerede lodda til lysdiode. Dessuten har eg greid å lodda til feil motstand, enten om det va den nærmaste verdien eg hadde, eller om eg kunne fargekode systemet dårligt huska eg ikkje. :)

 

4) Man skal nå kunne se en liten grønn lyspære loddet til vær sine poler, har du bryteren foran deg, er den høyre plusspolen, som tilsvarer den øverste "pinnen" i tilkoblingsstykket. Merk at polene stikker noe ut -over hjulene, klipp disse av da man må få plass til dioden. Bruk pussepapir til å få en ruere overflate på polene og begynn loddinga. Mostanden (selveste klumpen) la jeg godt innpå polen så den satt godt (superlimte den i etterkant så den satt som støpt, men pass på at ikke begge metalltrådene fra motstanden ligger på polen, da vil den ikke virke akkurat...

Har ingen intensjon om å lære noen av dere lesere om lodding, så dere får google det eller no om en ikke kan det. Husk at den glassklare bøylen skal stå opp 90 grader, så husk å ikke lag dioden for lang, og pass på og ikke få metalltrådene til å treffe den rue sida av hjula, da vil de bli vanskelig å snurre på osv. Pass på å ikke treffe plastikken under loddinga, den smelter lett og det lukter helt forferdelig.

 

PS! Når du er ferdig, forsøk ikke å trykke innmaten inn i husinga igjen, les neste:

 

5) Til slutt gjelder det om å få innmaten til å passe inn i husinga igjen. Denne delen innvolverer smelting av plastikk, så drittlukta får du uansett om du lodder som en helt. Dra ut den metalldingsen ved å vippe opp på den lille nåla. Smelt av nøyaktig et det området som jeg har på bildet. Så kan du tilpasse med å skjære mer alt etter hvor stor plass mostanden og loddepunktene tar , men helst ikke så langt som til den lille utskjærte firkanten, da metalldingsen vil bli ubrukelig og bryteren vil ligge løst i dæshen. Varmt opp en kniv e.l. under flamme for å skjære ut det området jeg har på bildet. Bruk helst tapetkniv eller noe annet tynt som ikke tar lange tia å varme opp.

 

W810_020.jpg

 

6) Monter den metalldinsen fint på igjen, og trykk ned nåla slik at den låser seg i posisjon, MEN: pass på at dingsen på ingen måte treffer diodetrådene og forårsaker kortslutning, bruk EL tape til å isolere slik som på neste bilde. Resten av monteringa er rimelig enkel om du har en IQ over 50, det er akkurat det motsatte av hvordan du demonterte den, så jeg gidder ikke forklare noe særlig, og vips, se resultatet:

 

DSC00928.JPG

EL-TAPE på undersiden av metalldings

 

W810_022.jpg

 

Brukbart innlegg? let me know, men ikkje spamma me OT i denna tråden.

 

hei då

 

 

Hei ble sykt fet med diodene btw...

Brukte du kun en diode? Siden det var lys overallt liksom:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
er det noen som veit om jeg trenger å lufte diesel anleget på golf 1,9 etter jeg har åpnet anleget. å eventuelt hvordan dette gjøres ? eller er det selvluftende ?

Løsne litt på dyserøret på sylinder 1 mens du kjinner motoren.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hvordan demontere Cl/Gl og GTI/VR6 leppe:

 

 

Vr6leppe2.jpg

Ta først tak på den venstre delen av leppe med din høyre hånd og dra mot deg.

 

Vr6leppe3.jpg

Ta så tak med din venstre hånd på den høyre delen av leppa og dra mot deg.

 

Fortsett å dra hver del mot deg mens du beveger deg rundt fronten til leppa er helt løs fra fangeren..

 

Monter i motsatt rekkefølge;)

 

Passer Vr6 leppen på en mk3 gl?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er muttera du snakker om her ?

 

Det første jeg gjorde var å justere opp pumpen med skruen som vist på bildet. Løsner en mutter og skrur skruen inn.

 

DSC00163.jpg

 

Du vil da merke at turtallet øker og må da justere dette ned her, som blir på baksiden av pumpen. løsne mutter å skru "skruen" ut.

 

DSC00164.jpg

 

 

En annen ting som en her på forumet tipset meg om, var om du ikke får nok diesel med dette, så skal en løsne skruene merket på bildet og vri hele huset med klokken sa han, da går turtallet ned, og man kan justere mere diesel. Dette har jeg ikke prøvd selv, og vil tro man flyttert "tenningstidspunktet" med dette, så vær forsiktig, amitraxx tok vel knekken på sin motor på et eller anna vis, kanskje han kan si hva han gjorde "feil"

 

DSC00165.jpg

 

Men for å få mer effekt er det ikke nok med bare mer diesel, man må også ha luft, og avhengig av turbo type og motor årgang er dette litt forskjellig i fra bil til bil. Noen må kappe en slange og "bløde" wastegate ventilen med en ventil el lign, eller gjøre noe med stag. På min ser det hvertfall slik ut nede med turboen og jeg løsnet mutteren og skrudde den skruen (husker ikke hvilke vei, men det merker en fort) for å justere turbotrykket.

 

DSC00169.jpg

 

Men la meg få poengtere, dette blir gjort på eget ansvar, slik jeg har gjort det, og det fungere for meg, og fraskriver meg alt ansvar om det skjer noe med din motor. Noe som kan være lurt å montere er en turbotrykksmåler for å se hvor mye trykk du kjører med. Min går på ca 1,1 nå.

i så tilfelle kobler du denne inn her.

 

DSC00166.jpg

 

Og for de spesielt intr. så er det universale bensinfilteret for å ta opp pulseringen slik at ikke måleren min går løpsk.

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
er det noen som kan lage en liten tråd om hvordan man tar ut setene forrann?

 

1*Du drar setet helt tilbake, så sitter det en "splint" forran ca på midten. dra ut den.

 

2*Mulig det sitter en "splint" bakerst på skinna å? jeg hadde ingen der ihvertfall.. evnt. ta ut den.

 

3* Dra setet helt tilbake, og vipp den av skinna.

 

sånn ca var det hos meg ihvertfall, 0 stress : )

98 Audi A3

94 VW Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Hvordan bytte til Golf 4-kule, samt kutte girstanga;

 

Man trenger;

- Girkule/mansjett fra Golf 4..

- Baufil (eller annet egnet verktøy)..

- Linjal eller lignende..

- Tape..

- Litt plastikk..

- Slangeklemme..

 

1. Ta av den originale girkula. Dette gjøres ved å dra mansjetten av selve girkula, så skru girkula av girstanga. Mansjetten tar du av ved å dra litt i "posen" mens du hjelper til litt nede på kantene.

 

Da ser det slik ut;

IMG_2947.jpg

 

 

 

2. Dersom du skal kutte, kan det være en god idè å legge noe plastikk over hullet som mansjetten normalt dekker, slik at man unngår metallspon fra saginga nedi der. Sett gjerne en tapebit rundt stanga og plastikken, slik at alle skjøter er tette.

Finn så ut hvor mye du vil kutte. På bildene ble stanga kutta ca 3cm.

IMG_2952.jpg

 

 

 

3. Finn så frem ei baufil eller annet egnet verktøy, og sag over stanga der du mener det passer seg. Plasten kan nå fjernes.

IMG_2953.jpg

 

 

 

4. Fjern så den metallringen som sitter på undersiden av girkula fra Golf 4, og erstatt denne med ei slangeklemme i egnet størrelse.

IMG_2948.jpg

 

 

 

5. Press deretter girkula ned på girstanga til det stopper, og stram deretter slangeklemma slik at kula sitter godt fast og ikke kan roteres.

IMG_2955.jpg

 

 

 

6. Fest mansjetten rundt plastikkramma i midtkonsollen, og tilpass denne slik at den sitter pent og jevnt.

IMG_2956.jpg

 

 

 

7. Voila, ny kule og kortere girstang.

IMG_2957.jpg

 

Billig og god oppgradering av interiøret.. :)

 

For ikke lenge siden monterte jeg golf 4 kule, men jeg får den ikke til å sitte fast.. Virker som at slangeklemma er for bred, slik at jeg ikke får den helt på? Og hvis jeg strammer den mye da, så sklir slangeklemma av.. Har også prøvd å bruke "elektrikerteip" slink at det ikke blir så mye å stramme, men da løsner den bare etter en stund! Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Først og fremst er det lettest å bare ta den ut og sette inn en ny pære hvis du er fornøyd med det grønne lyset hvis du heller vil ha blått (evt. ønsket farge) lys kan du følge denne simple løsningen for det.

 

så først her har vi regulatoren ute av bilen og på bordet hjemme.

IMAG0016.jpg

 

det du så gjør er å ta bort den hvite klossen bak, og i tilleg disse gjennomsiktige "lys lederne" som er for gammle lyset

IMAG0017.jpg

 

 

Her ser du hva som hjelper lyset med å komme rundt ringene

IMAG00191.jpg

 

 

så har vi hvor led'ene skal.

 

i midten av de røde ringene skal det være ett avlangt spor hvor "lys lederne" gikk inn med "ben", her dyttet jeg inn 2 led i hvert avlangt spor, totalt 8 led for ringene med andre ord

de limte jeg fast med limpistol.

der hvor de grønne ringene er plaserte jeg til venstre en blå diode helt nede i hjørnet og en rød i høyre hjørne, pga varme og kulde indikator.

IMAG00201.jpg

 

 

jeg koblett som oftest 2 og 2 led sammen og bruke kabel fra en gammel pc strømforsyning, jeg brukte også DENNE kalkulatoren for å regne ut hvilken motstand jeg skulle bruke.

 

LED og motstander ble kjøpt på clas o. og funker utrolig bra

 

er det spm. send pm. føler jeg at det er av interesse for flere legger jeg inn en edit på denne posten

 

her er resultatet (jeg prøvde meg frem med en ekstra blå og rød led på midterste ringen noe jeg ikke vil anbefale med mindre du setter inn flere med mindre mellomrom.)

IMAG0144.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fant ikkeno post om dette, så prøver å lage en.

 

Som sikkert de med Golf 3 veit, så kan framdørene være litt vriene å få opp når det begynner å bli kaldt ute.

Løsningen er da å skru ut låsekassa og skru fast ene armen inni der. Det eneste som orginalt drar opp den armen er ei slapp fjør, og når den armen går tregt grunnet kulde klarer ikke fjøra å dra med seg armen.

DSC00491.jpg

Før.

DSC00492.jpg

Etter.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår