Gå til innhold

FWD får meg til å føle meg som en pen ballerina i rosa trikot

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

  • Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har hatt både RWD og FWD, og eg har ikkje så mye negativt å si om FWD (på det fornuftige i hvertfall), men det var ikke alltid like lett å få de 170hk'ene ned i bakken på Mazda'en.

 

Men det er forskjell fra bil til bil. Mazda'en eg hadde var noe drit på våt/glatt vei, Skoda'en eg har er suveren (selv om den er undermotorisert som F kan man kjøre litt fort med den og).

 

Men i E30'ene mine vet eg akkurat hvor eg har bilen, på alle fører, men dette kan jo igjen skyldes at det er denne biltypen eg har hatt mest av opp igjennom....

 

Det er klart kjekkere og til tider bedre med RWD, men FWD har sine fordeler av og til de og, selv om de er litt kjedelige.

 

Men uten at eg skal liste opp grunnene her; heller eg fremdeles mot RWD jevnt sett både i fornuftig og "gøy" sammenheng.

 

Men for de der ute som har skills og en bil de liker og kjenner, kan de sikkert kose seg like mye uavhengig om de har trekk fremme eller bak.....

 

Heldigvis lager BMW bare RWD. (om enn så lenge i hvertfall)

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Jeg har kjørt omtrent bare fwd. To av gangene jeg har kjørt rwd, holdt det på å gå galt. Og jeg kjøpte fwd nettopp pga. dette.

 

Erfaring, hadde du lært å kjøre med rwd, så hadde det ikke skjedd! Altså nesten gå galt!

 

Originally posted by Zamot

1. gang er lenge siden, lånte en splitter ny BMW 320, og kjørte på en småglatt gruvei. Sladdet selvfølgelig litt, men så kom det bil i mot ut av svingen foran der. Og jeg som er vant med fwd, kliner inn gassen av ren refleks, og alle vet hva som skjer med en liten brei en da... Den er plutselig ikke så liten! Det endte heldigvis godt, men tror alrdi jeg har sett en så skremt mann som han som kom imot. 2. gang var når jeg var på jakt etter min første bil (etter å ha hatt lappen og kjørt mye fwd i 4 år), så lånte jeg en SLK. Sier bare våt asfalt, klarer ikke la være å leke, og det ender selvfølgelig i en haug med kontraer og til slutt snurring, og kunne fort endt i grøfta eller i evt motgående bil. Jeg kjørte pent og leverte bilen, og kjøpte meg fwd...

 

Gir deg istedenfor å bli bedre i handling og kontroll? ;)

 

Originally posted by Zamot

Poenget er at med rwd så er det gøy og lett å leke seg, men jeg hadde ikke latt være å styre meg, og hadde endt i grøfta eller det som værre er.

 

Er ikke det som er poenget med en bil? (ironisk ment, med alvorlig undertone)

 

Originally posted by Zamot

Poenget er ikke at fwd er ustyrtelig morsomt, men poenget er sikkerhet og at det garantert hadde blitt dyrt med rwd (kræsje).

 

Øvelse gjør mester!

 

Originally posted by Zamot

Det går som nevnt ann å leke seg med fwd, selv om det krever enten snø eller høy fart.

 

Kan ikke se at det da blir så mye tryggere? Noen andre som ser bristen i logikken? (høy fart for å leke = Høyere sjanse for alvorlige ulykker)

 

Originally posted by Zamot

By the way så blir neste bil kanskje 4wd, da blir det morsommere å leke seg på vintern, men fremdeles ikke så "farlig" som rwd på sommern...

 

4wd kan være farlig da det krever en totalt annerledes kjørestil enn både fwd og rwd.. ;)

 

 

 

Uansett så kjører man det man føler for, liker man best noe som trekker, så kjører man det, liker man best noe som gir ett herlig skyv så gjør man det! :cool:

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 90-300te

 

Uansett så kjører man det man føler for, liker man best noe som trekker, så kjører man det, liker man best noe som gir ett herlig skyv så gjør man det! :cool:

 

100% enig. Selv om det er kjekt å erte FWD av og til..

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at øvelse gjør mester, men poenget mitt for at jeg kjøpte fwd er at an eller annen plass under denne øvingen hadde det trolig endt i grøfta. Rett og slett fordi det hadde vært så morro, at jeg ikke hadde klart å la vær å leke meg til det endte galt...

 

PS! Leker meg ikke så mye med fwd, det er ikke ansvarlig å leke seg med høy fart (med et par unntak, som av/påkjøringer til motorvei = lange fine svinger -> moro).

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

PS! Leker meg ikke så mye med fwd, det er ikke ansvarlig å leke seg med høy fart (med et par unntak, som av/påkjøringer til motorvei = lange fine svinger -> moro).

 

Sa du forbikjøring i av/på-kjøringsfelt på motorvei? :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Helt enig i at øvelse gjør mester, men poenget mitt for at jeg kjøpte fwd er at an eller annen plass under denne øvingen hadde det trolig endt i grøfta. Rett og slett fordi det hadde vært så morro, at jeg ikke hadde klart å la vær å leke meg til det endte galt...

 

hehe, dårlig selvtillit? ;) Bør klare å vurdere når man skal herje og ikke bør gjøre det?

 

Originally posted by Zamot

PS! Leker meg ikke så mye med fwd, det er ikke ansvarlig å leke seg med høy fart (med et par unntak, som av/påkjøringer til motorvei = lange fine svinger -> moro).

 

Fornuftig! :)

Dette med av/påkjørsler kjenner jeg til! Er digg å sitte med ene armen på midtarmlene med noe å drikke i hånda og kjenne det skyver avgårde, mens førere i undermotoriserte småbiler girer armen av seg! (automat, nesten 200hk og rwd er helt sjefolain!)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Sa du forbikjøring i av/på-kjøringsfelt på motorvei? :D

Nei det sa jeg ikke. Det er ikke lov og det er farlig. Snakker om lange fine enveiskjørte svinger før/etter avkjøringer, bare å stupe inn i disse med litt ekstra fart, og så provosere ut en liten sladd med ratting og/eller bremsing..

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Nei det sa jeg ikke. Det er ikke lov og det er farlig. Snakker om lange fine enveiskjørte svinger før/etter avkjøringer, bare å stupe inn i disse med litt ekstra fart, og så provosere ut en liten sladd med ratting og/eller bremsing..

 

Det var jo ment som en spøk fra min side, hvorfor ta alt så dønn serriøst. Og hvorfor skal alle leke at de aldri gjør no galt?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 90-300te

hehe, dårlig selvtillit? Bør klare å vurdere når man skal herje og ikke bør gjøre det?

Har ikke dårlig selvtillit nei. Enig i at man BØR klare vurdere når man skal herje og ikke. Men så var det dette med teori og praksis. Jeg tok bare ikke sjansen på å kjøpe meg rwd av frykt for dyre reparasjoner i møte med fortauskanter/grøfter og det som værre er. Selvfølgelig får jeg ikke hatt det like moro med fwd, men det er en "ofring" som jeg har valgt.

Det er jo ikke sjelden du hører om BMW-er og diverse forder som ender i grøfta...

 

Originally posted by MacSi

 

Det var jo ment som en spøk fra min side, hvorfor ta alt så dønn serriøst. Og hvorfor skal alle leke at de aldri gjør no galt?

Jeg forstod vel egentlig at det var en spøk, men desverre er det ikke alle lesere på forumet som gjør det, og derfor presiserer jeg det jeg mener, og tar avstand fra tåpelig kjøring. Jeg har hatt lappen i godt over 5 år, og har lært mye på de årene og gjør mye mindre galt nå enn før.. Har kjørt et par ganger på bane nå og det er ypperlig for å leke fra seg litt, uansett fwd, rwd eller 4wd.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

 

 

hahahahahahahhahahahahaha så sinnsykt bra

 

lol

 

gjorde dagen min.. :D

Også enda bedre når du innehaver verdens beste fwd :D Dette var knusende deilig ironi! :D

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår