Gå til innhold

FWD får meg til å føle meg som en pen ballerina i rosa trikot

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Først og fremst: FUCK HONDA! Hvorfor det? Fordi de har gitt bilene sine forhjulstrekk, derfor (med untak av Super-Duper-Bling-Blang NSX og S2000)! Alle mine tanker, idéer, planer og ambisjoner for Accorden min (og andre Honda!) blir lagt i grus av tanken på at kjerra faktisk driver på framhjulene som den uspennende og uinterressante grevlingen den er. Jeg klarer bare ikke å skjønne hva som fikk meg til å kjøpe den forbannajævlahelvettes konebilen til å begynne med (mon tro om det kanskje hadde noe å gjøre med lave driftsutgifter og driftsikkerhet...?).

 

Iallefall, de siste månedene har jeg ikke gjort annet enn å lese om Hondamotorer vs. trimming på diverse forums (jeg vet jeg ikke har et liv). Kunnskapen og forståelsen om trimmede Hondamaskiner jeg har tilegnet meg er selvfølgelig svært god å ha, mén, og her kommer det; Det er ikke vits. Hva skal en med en forhjulstrekker med over 122 hester? Det bare spinner uansett, og når det spinner går det jo rett fram og ikke sidelengs (les: morolengs) slik som i en EKTE bil (les: RWD/4WD).

 

Videre er et annet og nokså irriterende dilemma; Jeg liker Honda. "Men du sa jo nettopp at...". Jeg kan bare ikke forklare eller skjønne det. Bilene har jo slike åpenbare designmessige feil (FWD), og likevel liker jeg dem? Hvorfor? Kanskje det er på grunn av motorene? Motorene til Honda er verdens åttende underverk, og kan med enkle midler bygges opp til å yte det utroligste; se bare på mange Honda dragbiler i USA; mange av dem tar ut plussminus 1000 hester med forsterkede sylinderforinger, råder+stempler og original veiv (!). Ja, det er ingen tvil om at potensialet er der, men det er så utrolig bortkastet med tanke på at kreftene driver rundt feil hjul.

 

Når jeg er ute og kjører med Hondaen min gir det meg like mye glede som å gå til butikken og kjøpe melk. Det er liksom noe man gjør, men en klarer ikke heeelt se den store gleden med det. Visst hadde kjerra blitt mere underholdene med la oss si sånn der 250 hester, TorSen-diff, VTEC, letting, og noen HKS-instrumenter, men... Det blir likevel ikke så morsomt som å kjøre den rustne, gamle, forgassermotoriserte Mazda 929'en eller Subaru1800GL-Turbo-stasjonsvogna. Jeg kommer flyvende med Accorden en regnvåt høstkveld inn mot ei tom rundkjøring. Bremser hardt, river rattet til begge sider og opplever en kortvarig glede idet bakhjulene slipper taket i brøkdelen av et sekund. Med Mazdaen eller Subaruen hadde (har) jeg fått et adrenalinrush som gir meg hodepine etterpå og en hjerterytme som opererer på 200 slag i minuttet. Men det er med de gode bilene. I Accorden er det sånn "wow, det der var skikkelig morsomt [/sarkasme]". Hva som får folk til å si at kjøreglede kan oppleves i en FWD-bil er langt over min fatteevne.

 

Sååå, da begynte man å snegle på nye biler. Vi har tilsynelatende et stort tilbud av biler her i Norge; men gjett hva? 99% av dem driver på feil hjul! Vi har allverdens mange bilmodeller tilgjengelig, men hva skjer om jeg kjøper en ny FWD-bil? Jo, jeg er ikke kommet meg en millimeter lengre. Greit nok at det er en helt ny bil, og at den antakeligvis har et bedre potensiale enn min 17 år gamle Accord, men FWD? Konklusjonen her blir at markedet for bakhjulsdrevede biler med litt power (eller iallefall potensiale) er i falitt. En kan velge i Nissan 180SX, Silvia S13/S14, E30325i, E28M535, Volvo 240/740/940 (Gud forby). Selvfølgelig er det noen modeller jeg har glemt i den lille lista, men det gir likevel et inntrykk av det dårlige utvalget av RWD-biler en kan velge i. Her er selvfølgelig svaret; import. Japanske biler er en selvfølge for meg, og de beste JapanJernene ble bare solgt på hjemmemarkedet. Utvalget av kjappe RWD-biler i Japan er overveldende for å si det mildt; Toyota, Nissan og Mazda har for eksempel enormt mange gatemonster å velge i, og det til en grei pris (hvis en holder seg til litt eldre modeller iallefall). Jeg får begynne å spare, eller klare meg uten RWD-rusen.

 

FWD sverger jeg ved gud på at jeg aldri i hele mitt liv skal eie igjen. Hvis kjerringa om sisådær 20 år kommer til meg å sier "vi skal kjøpe Carvelle" svarer jeg med "jeg vil ha skilsmisse". FWD gjør meg trist, lei, oppgitt, bitter, innesluttet og mindre potent. Jeg trenger "påfyll" med den gode RWD-følelsen en gang i blant, er blitt hekta på ekte biler nå, og ikke slike stormarked- og fotballtrening-pendlere slik jeg er forbannet med nå.

 

Blant annet takk til Nismo som ga meg sitt-på-tur i S14' hans for noen måneder siden; det var virkelig en øyeåpner og fikk FWD-begeret til å flyte over. Også tiden med den gamle Coupé Quattroen min var gledelige dager. At jeg klarte å kræsje den stakkars bilen er bare helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Før du kritiserer noe du ikke klarer å beherske bør du ihvertfall prøve å beherske det.. lær deg venstrebremsing!! må kanskje ha litt mer hk for å få det til, og det tar tid. såpass med tid at jeg ikke har lært meg det enda, men har fått det til en gang, gud bedre meg for et rush!! har hatt rwd selv, men INGENTING kommer opp mot en skikkelig venstrebrems-sving:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, og dette sier du nå når jeg går med tanker om å bytte ut min rwd med en liten kjapp honda tass med fwd....faen, blir enda mer tenking nå

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er gøy at er neste S2000 (ca 2006) kommer ikke med RWD engang .. ikke Munlige neste NSX heller :P

 

Honda har faktisk sagt at de ALDRI mer skal lage RWD biler ... (Lame)

 

 

PS: kan også si at en på utvikligs avdelingen til Toyota sa at Toyota skulle i fremtiden lage færre og færre FWD biler.. og det har lenge gått rykter om at neste Celica skal ha RWD :P

 

 

Honda sliter litt med PRen på det der ja .. Lexus og Infiniti har BARE RWD (med untak på Lexus ES.. som bare selges i USA)

mens alle Acura er FWD (+ manglen på V8 er hele årsaken til at de sliter)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke overveid 4hjulstrekk da ryeng?

kanskje ikke allverdens på sommerføret, men på vinteren tror jeg ikke du får noe feitere enn en quattro med diff s.

i tillegg kan du fise forbi alle bahjulstrekkerene, der de står og spinner i oppoverbakkene..

 

men ja, jeg er utrolig enig med deg..

 

hilsen mandel *som aldri skal ha fwd igjen*

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kebab gud

Toyota vurderer det.. GM skal det

(GM driver tilogmed å presser på Saab til å lage bakhjulstrekte biler...)

 

Hmm, men så har jeg en ting og si da, dere som ikke liker FF kan jo like greit kjøpe seg en FR bil og leve livet videre og drite i og slenge drit om FF. Vi som liker FF og trives med det gir jo egentlig faen i hva dere FR gutta sier. Så enkelt er det boxing

 

 

Men lat oss ikke krangle...

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår