Gå til innhold

Festebolt til innsprøytningsdyse som gir nybegynner migrene og lettere galskap - Peugeot 3008 / diesel / 2011

Ranger emnet


oaa3

Anbefalte innlegg

På vei hjem fra fødestua med siste tilskudd til familien og allerede sliten mor bak, så valgte vår Peugeot 3008 å takke for seg med en engine failure.  Siste turen i "god fart"på vei inn til sykehuset må ha gjort sitt til at den tok kvelden..

Konklusjonen fra verksted er defekte innsprøytningsdyser / drivstoffilter - til den nette sum av 30K - og bilen er på en god dag verdt kanskje 60K.. Selvfølgelig nettopp EU godkjent og med ny AC kompressor +++

Optimisten(gjerrigknarken?) i meg tok over, og gjøv løs på oppgaven hjemme i gårdsrommet, og helt frem til i dag så har det gått bra. 

--

Dysene er tatt ut og grundig rengjort ihht. x antall youtube guider - og slitasjedeler på dem byttet - MEN (migreneøyeblikket) - det som virket så enkelt, nemlig å sette dem inn igjen og skru fast festebolten (10mm sekskant) - skulle vise seg å være knekkpunktet. Festebolt til dyse nr 1 gikk helt fint, og dysen er lykkelig tilbake på plass.

Men når neste bolt skal skrus inn så møter den motstand altfor for tidlig, og det blir så tungt å skru at sekskanthodet på bolten begynner å ryke, og akkurat det samme skjer ved forsøk på å feste neste bolt. Blir helt koko !

 

Er det noe jeg har gått glipp av her / noe som ringer en bjelle for de med høyere enn hvitt belte i mekking? Bolten har litt uvante fester for meg (runde hjørner/sekskanta - se bilde), mens sekskantpipen min er har rette kanter..

 

Vurderer nå å ..

 

1 - kjøpe et avtrekkersett for skadede bolthoder på biltema: Avtrekker for skadede bolthoder, 9 stk. - Biltema.no + evt. nye festebolter (ikke enkle å finne !)

2 - Vrake driten og gå videre i livet

 

--

 

Hva tror dere folkens, er det noe håp i hengende snøre her - og hva ville dere evt gjort?

 

God sommer , og takk for evt innspill / sympati :-D

angst.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår