På vei hjem fra fødestua med siste tilskudd til familien og allerede sliten mor bak, så valgte vår Peugeot 3008 å takke for seg med en engine failure. Siste turen i "god fart"på vei inn til sykehuset må ha gjort sitt til at den tok kvelden..
Konklusjonen fra verksted er defekte innsprøytningsdyser / drivstoffilter - til den nette sum av 30K - og bilen er på en god dag verdt kanskje 60K.. Selvfølgelig nettopp EU godkjent og med ny AC kompressor +++
Optimisten(gjerrigknarken?) i meg tok over, og gjøv løs på oppgaven hjemme i gårdsrommet, og helt frem til i dag så har det gått bra.
--
Dysene er tatt ut og grundig rengjort ihht. x antall youtube guider - og slitasjedeler på dem byttet - MEN (migreneøyeblikket) - det som virket så enkelt, nemlig å sette dem inn igjen og skru fast festebolten (10mm sekskant) - skulle vise seg å være knekkpunktet. Festebolt til dyse nr 1 gikk helt fint, og dysen er lykkelig tilbake på plass.
Men når neste bolt skal skrus inn så møter den motstand altfor for tidlig, og det blir så tungt å skru at sekskanthodet på bolten begynner å ryke, og akkurat det samme skjer ved forsøk på å feste neste bolt. Blir helt koko !
Er det noe jeg har gått glipp av her / noe som ringer en bjelle for de med høyere enn hvitt belte i mekking? Bolten har litt uvante fester for meg (runde hjørner/sekskanta - se bilde), mens sekskantpipen min er har rette kanter..
Vurderer nå å ..
1 - kjøpe et avtrekkersett for skadede bolthoder på biltema: Avtrekker for skadede bolthoder, 9 stk. - Biltema.no + evt. nye festebolter (ikke enkle å finne !)
2 - Vrake driten og gå videre i livet
--
Hva tror dere folkens, er det noe håp i hengende snøre her - og hva ville dere evt gjort?
God sommer , og takk for evt innspill / sympati :-D