Gå til innhold

FWD får meg til å føle meg som en pen ballerina i rosa trikot

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Originally posted by Pudding

Bakhjulstrekk er no tull og er uegnet på norske veier.

 

Sarkastisk? eh..ja tror nok det! :) Kjør en velbalansert RWD aktivt og man får mye mer igjen i glede IMO! :)

 

Originally posted by Pudding

All slik "aktiv kjøring" som egentlig bare er sladding/herjling/spoling/drifting er farlig og uansvarlig å gjøre på normale veier.

 

Ved normal kjøring så er det vel ett fett for de fleste ola idiot hva de kjører?

 

Originally posted by Pudding

Det er ikke gøy å kjøre rundt "på vakt mot overstyringen" Det er heller ikke gøy å konstant være fristet til å burne/herje/sladde.

 

Sarkastisk igjen! Liker det! ;) (inne på det med normal kjøring?)

 

Originally posted by Pudding

Alle de stakkars rånerne med forhjulstrekk har bare SÅ godt av det... Det er nydelig å se dem burne rett frem med brekket på på streetmeets også innse at NEI dette suger og jeg ser ut som en idiot.. Så kjører de bare pent og riktig hjem derfra. Mens derimot de entusiastiske rånerene har anskaffet bakhjulstrekk og burner/herjer så lenge det går. Til noe ryker, bilen/lappen/dekket...

 

What's the point? bruker jo bare opp bil og spenn!?

 

Originally posted by Pudding

Kjører du alt for fort for forholdene med en forhjulstrekker vil du til slutt vippe over den grensen som er veigrep og kontroll på bilen. Da kan du enten gå av gassen om det var uvettug akselerasjon som førte til understyring, eller gi på mere for å trekke bilen dit du vil ha den.

 

Uvettig ja, men det å trekke bilen dit du vil ha den med FWD funker ikke alltid! ;)

 

Originally posted by Pudding

Uansett du har mye lettere for å få bilen under kontroll igjen.

 

Nåja, erfaring spiller vel større rolle! Med en RWD så er det jo bare å slippe opp gass og klemme inn clutch og styre imot..Akkurat som med FWD, Alternativt kan man clutche ut og la det stå til og dra seg igjennom svingen! Erfaring igjen!

 

Originally posted by Pudding

Men du må gjøre noe, og du må heller ikke gå inn for galskap... for når du ført kjører langt over evne og grep er det ofte ingen vei tilbake, samme hvordan trekk du har på hjulene...

 

Hørhør!

 

Originally posted by Pudding

Bakhjulstrekk derimot så er det mye lettere å få bilen ut av balanse, eller å få sladd. Og det krever mye mer ferdighet for å innhente kontrollen, eller kontrollere sladden.

 

Vi som foretrekker RWD har lært seg teknikken for å slippe dette! :)

 

Originally posted by Pudding

Derimot er det mye tryggere å småsladde med en bakhjulstrekker da du kan få den til å slippe mye lettere og somregel er hovedfaktoren at du har mye mindre fart og alltid med mindre fart blir marginene større og du har somregel nok muligheter til å få galskapen under kontroll.

 

F*en ta den ASR'en! får jo ikke lov å ha gøy engang jeg!

 

Originally posted by Pudding

Skal jeg derimot kjøre så fort jeg kan Oslo-Trondheim (noe jeg ofte gjør) ville jeg uten tvil valgt en forhjulstrekker før en bakhjulstrekker. Da er målet mitt å komme fra a til b... gjerne fort og aktiv kjøring, men for å ha full kontroll og full sikkerhet ville jeg valgt en forhjulstrekker. Det er bare slitsomt å kjøre på vakt for at du forårsaker for mye vektflytting og får bilen ut av balangse, og så må du jobbe med de rette teknikker og metoder for å kunne redde deg inn.

 

En velbalansert RWD har ikke disse problemene du snakker om her! Sliter man med det allikevel vil jeg anbefale å sjekke foringer, dempere og fjærer!

 

Originally posted by Pudding

Om du ikke utøver avangsert bilkontroll meget ofte vil enhver tilslutt få "panikk" når uhell først er ute og enten bråslippe gass eller ratte heftig eller slike dumme saker, og da vil jeg påstå de fleste er mye tryggere å sitte i en forhjulstrekker da.

 

nja, veit ikke jeg! Smeller det, så smeller det! Hvilken ville du ha sitti i? MB210 eller Volvo V70?

 

W210crash.jpg

 

Originally posted by Pudding

Firehjulstrekk derimot har jeg ikke nevnt, men det er selvfølgelig meget sikkert, og vinterføre kan for en som kjører med firehjulstrekk konstant få det til å føles som om det var sommerføre... Faren med firehjulstrekk er selvfølgelig at grensene kan tøyes mye lenger, men sikkerhets marginen for når det går fryktelig galt er så mye mindre at du har alt for kort tid å reagere på... Godt eksempel her er jo firehjulstrekkern til Øyvind selv.

Drift on! (På bane) :D [/b]

 

Tut og kjør! ;)

 

(les mye av det som står på forumet som humoristisk sier nå jeg! Smak kan ikke diskuteres! men det er jo lov å være uenig?)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Pudding

Men som svar til deg Øyvind, er det bra du har en forhjulstrekker nå for da kjører du ikke av veien, og får beholde muligheten til å transportere deg dit du vil og trenger, mye lenger.

 

Tur og kjør! :D

 

 

Forklar hvorfor han ikke kjører av veien med fwd, men kommer til å gjøre det med rwd?

 

Har kjørt mye med begge deler.

Jeg foretrekker rwd fordi jeg oppfatter dem som mer stabile.

 

Kjørte toyota corolla (den stygge runde med runde lykter fra midten av 90 tallet) i jobb for 4 år siden, sleit jeg med å komme opp en grusbakke på 300meter da den ikke klarte å finne feste.

 

Suzuki Baleno fwd har jeg prøvd på vinterføre (i bergen hvor det heller ikke er skikkelig vinterføre!)! fy for en dass den er når det gjelder veigrep og framkommelighet! Never again! Dette var en fabrikkny bil med nye dekk!

 

På alle de stedene jeg sleit med toyota og skruzuki har mine MB 124 vært totalt overlegne disse knallertene med altfor små motorer!

 

(som sagt tidligere, smak kan ikke diskuteres! ;) )

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra du har egene meninger 90-300te

 

 

og bra du er kritisk til ting du leser :)

 

 

Men jeg står for allt jeg har skrevet der og synes fortsatt sinne til Øyivind kontra fwd er unødvendig.

 

Er heller et rop om hjelp fra hans side ;)

 

Men jo seff dagsnye biler med bakhjulstrekker er så nedlessa av tcr acr asm osv.. at de er å kjøre som en forhjulstrekker på en måte... men alikevell forhjulstrekk er ypperlig og like underholdene... er så fordømt mange som er forbanna på bilen sin pga den har forhjulstrekk...

 

jeg har vært det selv, men ser i ettertid at bare jeg var dum..

fwd er praktisk, trygt, greit og morro... men igjen hjelper ikke å skrike at du hater fwd... Øyvind Ryeng har av en eller annen grunn kjøpt en fwd bil selv, og det var nok et lurt valg... Om sladding var ønsket, planen, målet og veien kunne han da ha valgt noe annet.

 

Men sånn helt tilbake til første topic at fwd er oppskrytt når du trimmer til ekstremt med hester må jeg jo si meg litt enig...

 

Kan jo også nevne det som japanerne sier... all bremsing og styring skjer jo med forhjulene, derfor er det ofte mye bedre at bakhjulene kan ta seg av fremdriften, ellers blir det allt for mye belastning på en aksel.. og jo her har de helt klart et poeng.. men alikevel, forhjulstrekk er tryggere...

 

Nåja, erfaring spiller vel større rolle! Med en RWD så er det jo bare å slippe opp gass og klemme inn clutch og styre imot..Akkurat som med FWD, Alternativt kan man clutche ut og la det stå til og dra seg igjennom svingen! Erfaring igjen!

 

det du sier om å bare tråkke inn clutchen når du får sleng på bakhjulstrekkern er feil... da får du den ofte bare breiere ut, og ting blir værre....

 

Igjen temaet med at grensene tøyes mye lettere med en bakhjulstrekker, og det blir derfor lettere uansvarlig.

 

 

Han kjører ikke av veien med en forhjulstrekker fordi det er idiotsikkert ;)

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pudding

bra du har egene meninger 90-300te[/Quote]

 

Takk takk! :)

 

Originally posted by Pudding

Er heller et rop om hjelp fra hans side ;)

 

Kan hende?

 

Originally posted by Pudding Men jo seff dagsnye biler med bakhjulstrekker er så nedlessa av tcr acr asm osv.. at de er å kjøre som en forhjulstrekker på en måte... men alikevell forhjulstrekk er ypperlig og like underholdene... er så fordømt mange som er forbanna på bilen sin pga den har forhjulstrekk...

 

Personlig har jeg blitt flaska opp på gamle biler uten noe særlig hjelpemidler! Eneste bilen jeg har hatt med hjelpemidler er den jeg har nå! (90-300TE) ASR (Antispinn) og ABS..

Aldri hatt problemer med at hekken kommer uforutsett! Tilogmed ikke på den råtne Volvo 340GL'en jeg hadde!

 

Originally posted by Pudding

jeg har vært det selv, men ser i ettertid at bare jeg var dum..

fwd er praktisk, trygt, greit og morro... men igjen hjelper ikke å skrike at du hater fwd... Øyvind Ryeng har av en eller annen grunn kjøpt en fwd bil selv, og det var nok et lurt valg... Om sladding var ønsket, planen, målet og veien kunne han da ha valgt noe annet.

 

Igjen, øyet som ser! ;) Kunne aldri tenke meg fwd selv! Jeg herjer minimalt

 

Originally posted by Pudding

Men sånn helt tilbake til første topic at fwd er oppskrytt når du trimmer til ekstremt med hester må jeg jo si meg litt enig...

 

Og der er mange enig, inkludert gutta i top-gear! :)

 

Originally posted by Pudding

Kan jo også nevne det som japanerne sier... all bremsing og styring skjer jo med forhjulene, derfor er det ofte mye bedre at bakhjulene kan ta seg av fremdriften, ellers blir det allt for mye belastning på en aksel.. og jo her har de helt klart et poeng.. men alikevel, forhjulstrekk er tryggere...

 

Er som oftest sjåføren som bestemmer hvor trygg en bil er!

 

Originally posted by Pudding

Nåja, erfaring spiller vel større rolle! Med en RWD så er det jo bare å slippe opp gass og klemme inn clutch og styre imot..Akkurat som med FWD, Alternativt kan man clutche ut og la det stå til og dra seg igjennom svingen! Erfaring igjen!

 

det du sier om å bare tråkke inn clutchen når du får sleng på bakhjulstrekkern er feil... da får du den ofte bare breiere ut, og ting blir værre....

 

Javel? Ikke min erfaring..mulig med breie dekk og skikkelig breisladd, men en liten ukontrollert sladd...

har erfaring med ASR som slår inn og kutter motorkraft, funker som f*en det! merker det svinser litt og plutselig er alt bra igjen!

 

Originally posted by Pudding

Igjen temaet med at grensene tøyes mye lettere med en bakhjulstrekker, og det blir derfor lettere uansvarlig.

 

You go man! hehe

 

Originally posted by Pudding

Han kjører ikke av veien med en forhjulstrekker fordi det er idiotsikkert ;)

 

Nåja! mange idioter som står i grøfter omkring med fwd..

Tror de fleste som har litt erfaring (les: ikke 18-20 år og testesteronsprengt) og bevisst velger rwd tar det litt mer med ro!? hva tror dere?

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at jeg var en tur på biri-senteret i går på ett treff som MB190klubben arrangerte!

 

Der var det en "luring" i en volvo 240 med turbo som trodde han var skikkelig kul! Eneste gangen vi klappa og lo var når han i 50-60 km/t vrengte fullt over, clutchet ut og skulle legge smultringer!

Gikk ikke som han planla, hjulet på høyre side foran vrengte seg av felgen, med påfølgende gnistregn og vraka felg! :D

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pudding

Men sånn helt tilbake til første topic at fwd er oppskrytt når du trimmer til ekstremt med hester må jeg jo si meg litt enig...

Vil tørre påstå at kravler man noe langt over 200-grensa så begynner fremhulstrekk og bli skikkelig nytteløst, og vil ikke akkurat kalle det ekstremtrim ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Hvorfor dette korstoget mot FWD ? Det er vel frivillig.

Jeg håper for Tromsø befolkning sin del at du ikke blir RWD på tråd starteren da du helt klart har ambisjoner om å gjøre byen utrygg.

 

For sent, jeg har snart klar en "ny" RWD ned mye mer hester enn den jeg kjører med i dag :D

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

"En gang BMW, alltid BMW" er oppstått.

Det har du helt rett i, hadde ford.. og aldri igjen..

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke mening i å trimme fwd-biler? Noen som har sett High Octane 5: Overboost?

 

Mener å huske at de trimmer en Honda CRX til rundt 400hk der. Går da som en kule den.

Vil si at det er veldig morsomt å ha en sprek bil likevel om man ikke skal drive å skli rundt hele tiden.

Pain is temporary, glory is eternal.

 

- '09 VW Golf 2.0TDI

- '94 VW Golf GTi 16v - prosjektbil

- '86 Opel Ascona C 1,8i - skrotet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by halfmoon

Hvorfor er det ikke mening i å trimme fwd-biler? Noen som har sett High Octane 5: Overboost?

 

Mener å huske at de trimmer en Honda CRX til rundt 400hk der. Går da som en kule den.

Vil si at det er veldig morsomt å ha en sprek bil likevel om man ikke skal drive å skli rundt hele tiden.

Fordi hvis det fremdeles skal være kjørbart, så får du ikke effekten ned i bakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten helle litt vaniljesaus over puddingen, og si meg helt enig!

 

Jeg har kjørt omtrent bare fwd. To av gangene jeg har kjørt rwd, holdt det på å gå galt. Og jeg kjøpte fwd nettopp pga. dette.

 

1. gang er lenge siden, lånte en splitter ny BMW 320, og kjørte på en småglatt gruvei. Sladdet selvfølgelig litt, men så kom det bil i mot ut av svingen foran der. Og jeg som er vant med fwd, kliner inn gassen av ren refleks, og alle vet hva som skjer med en liten brei en da... Den er plutselig ikke så liten! Det endte heldigvis godt, men tror alrdi jeg har sett en så skremt mann som han som kom imot. 2. gang var når jeg var på jakt etter min første bil (etter å ha hatt lappen og kjørt mye fwd i 4 år), så lånte jeg en SLK. Sier bare våt asfalt, klarer ikke la være å leke, og det ender selvfølgelig i en haug med kontraer og til slutt snurring, og kunne fort endt i grøfta eller i evt motgående bil. Jeg kjørte pent og leverte bilen, og kjøpte meg fwd...

 

Poenget er at med rwd så er det gøy og lett å leke seg, men jeg hadde ikke latt være å styre meg, og hadde endt i grøfta eller det som værre er.

 

Poenget er ikke at fwd er ustyrtelig morsomt, men poenget er sikkerhet og at det garantert hadde blitt dyrt med rwd (kræsje).

 

Jeg forstår veeeeldig godt hvorfor folk vil ha rwd, det er et særegent kick å ligge bredt og ha kontroll. Men det er fort gjort å ikke ha kontroll, når man utfordrer de fysiske lovene... Drifting på bane er noe som er under vurdering, men mye styr å ha to biler.

Det går som nevnt ann å leke seg med fwd, selv om det krever enten snø eller høy fart. Men dette kan også hende galt, fant ut at grensene kan brytes og kontrollen kan mistes (på bane heldigvis!).

 

By the way så blir neste bil kanskje 4wd, da blir det morsommere å leke seg på vintern, men fremdeles ikke så "farlig" som rwd på sommern...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

FGL Golfen som velter på vålerbanen er en glimrende oppvisning i hva man IKKE skal gjøre når hekken blir livlig på en FWD.

 

Regner med at den skulle komme opp ja..... og du har så rett så rett,men en vesentlig forskjell er at det skjedde på bane og ikke på veien.... Gikk ikke utover noe annet enn førers egen stolthet og noen skrammer på bilen.Øker ihvertfall ikke alle andres forsikringspremie

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye sant i denne tråden, er også enig med han som sier at man kjøper det man har behov for\vil ha....hvis øyvind vil (hei øyvind;)

ha rwd, så er detn oook med billige alternativ ute å kjører...

trenger ikke max macho-råne-speedvogn for å surre litt rundt om vinteren...

 

kjører gammel omega jeg, trives kjempegodt! beste bilen jeg har hatt, og jeg har hatt både forhjulsdreven og bakhjulsdreven...sinne mot noen av dem, synes jeg er overdreven....

 

det om at rwd er usikkert og dårlig å kjøre om vinteren, slår jeg enkelt vekk....står i trafikkreglene at man skal tilpasse farten etter forholdene (dvs bilens egenskaper på vinteren, føret, sjåførens egenskaper etc)

hvis man da ryker i grøfta, så viser statistikken at i 90% av gangene er det førerfeil.

skal ikke male glorie her jeg....jeg har vært ute et par ganger med begge deler jeg, men i alle tilfeller med omegaen har jeg hatt farten såpass tilpasset forholdene at ting har gått bra...jeg lever, og bilen min er hel...det er mer enn jeg kan si om asconaen jeg hadde før...RIP....da var jeg ganske fersk sjåfør og verdensmester....130 på tverra på tørr asfalt....er bare glad jeg overlevde uten en skramme når jeg banka den i grøfta...

 

men uansett, spora litt av her...

man kjører det man vil ha\har behov for...

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår