Gå til innhold

Bensinforbruk på din A6 2.4?

Ranger emnet


Tim0n

Anbefalte innlegg

Hvordan har det gått med deg Lovemusikk?

Må jo få ti den nøkkingen din.

Dama slit med passaten.. den plutselig kutter/moter liksom opp til 4000 omd og går fint over. Skjer av og til.  Tips?

 

 

Nettopp hentet nye sonder i posten.

 

Montere de nye sondene en dag. Håper på tid i morgen. Kommer en til ovenfra?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet opp Ross-Tech program og lest av noen verdier under kjøring.

hva var du inne på og leste av da?

 

Hva skal vi se på og forklar med teskje takk :-)

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt gresk for meg alt dere snakker om. :-P

Men setter virkelig pris på hjelp.

Feil søker vi mens bilen går på tomgang eller under kjøring.

 

 

 

 

-har denne for å sjekke, mulig det ikke er godt nok?

 

Autel VAG505

http://www.auteltech.com/Specialty%20Products/374.jhtml

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble til bilen.

Og prøv og kjør med den så ser du om det kommer opp noen feilkoder etter turen.

 

Det skal jeg gjøre i morgen. Skrive det inn her etterpå.

 

En skanner på tomgang etter turen før en slår av bilen? Eller kommer det automatisk?

 

Takk så lenge.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert innom det meste på programmet, men det er nok en så gammel bil at det er ikke alt som kommer opp på denne bilen.

Har forsøkt å finne ut om den har "missfire" på noen av sylinderne men har ikke fått opp noe som tilsier det. Jeg heller nok til det enda da det er sånn det føles ut når den nykker. Har vert å kjøpt en "lyspenn" på biltema for å sjekke gnist, men om det er i den delen som er hard og stikker inn" i motoren er jeg jo like langt.

Har sjekket Throttle valve i programmet, og den viser ok!

Vet ikke hva jeg var inn på men fikk opp to turtallsmålere, de var ikke helt samstemt og den som måler på lavt turtall gikk bare til 1520 omdr. og den andre var jo med hele tiden. Skal den ikke blir med lenger enn til 1520 omdr. den som teller på lavt turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan det funker. Kan ingen ting om apperatet mitt, men testa turtall og på mitt følgte det opp turtelleren..så riktig ut og.

Tror jeg bare hadde en turteller måler..men hva vet nå jeg..har ikke satt meg ned for å lese bruksanvisning enda.

Får sjå i påsken om eg får skiftet de sondene vertfall.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 http:/www.ross-Tech.com/vag-com/m_blocks/

Prøv denne, her står det en del om hva du måler på. Uten at jeg vet verdier det skal være.

Jeg kommer ikke lenger med min bil, mener den er tilbake til der den var jeg nå:-(

Neste jeg skal prøve å finne ut av nå er om det kan være feiltiming på tenning, hoppet over en tann på reg.reim kanskje.

Det har ikke kostet så mye til nå men jeg begynner å bli lei av tenking og prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo selvsagt for programmet til Ross-Tech jeg skrev adressen til.

Målte temperaturen inn og ut på katalysatorene og de var ganske lik på begge to, var altså varmere ut enn inn. Og det var ingen skranglelyd i noen av de når jeg slo på med en gummiklubbe, så da er de nok ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde noe til. Jeg skrudde ut temperaturmåleren på luftinntaket og kjørte med åpent hull der. Da skal den jo få falskluft så det holder etter LMM og det var kanskje litt mer nykking enn uten åpningen, men det var ikke mye. Når jeg kobler av LMM og motoren går er det  tydelig forskjell til den stabiliserer seg, og når jeg kobler den på igjen stopper motoren. Er det et tegn på at den er ok, eller kan den være feil likevel?

Syns det var rart at det ikke var mer forskjell når den fikk falsk luft gjennom hullet til temp.måleren.

 

Jeg blir heller ikke klok på den hule lyden i eksosen når jeg kjapt trykker på gasspedalen når den er i fri, og den lyden som høres ut som noe vakumstyrt som åpner/stenger når jeg gjør dette. Om turtallet er over 2200 omdr. når jeg bruker gassen på samme måte er det ikke noe hul lyd men jeg hører fortsatt den vakumlyden, men nå reagerer motoren med en gang. Når jeg gjør dette fra tomgangsturtall reagerer ikke motoren før etter litt.

 

Hvordan virker gasspjeldet/throttlevalve? Er det her problemet kan ligge at det ikke stenger/åpner som det skal ? Har sjekket det med programmet til Ross-Tech og det kom opp at det var ok, men der fra det området den vakumlyden kommer fra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løste du lambasonden ??? ? Det er forbasket trangt på begge sider.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løste du lambasonden ??? ? Det er forbasket trangt på begge sider.

Fikk det til.

For andre som les: jeg løste det som må til for å komme til. Løftfilterboks og kjølevæske boks/tank.

 

Sjå koblet jeg nett til luftfiltetboksen i løs tilstand og lot bilen gå for å bli orntelig varm. Det er jev..viktig. for da blir det mye enklere å løse de sondene. Håpløst uten. Du vet varme utvider metallet.

Så 22 mm fastnøkkel. Først klipte jeg av ledningene helt nede på sondene så jeg fikk nedpå den runde delen på fastnøkkel. Satte nøkkelen fast litt nermere karrisseriet. Så tok jeg et spett å klemte lett forsiktig mellom karrisseriet og fastnøkkel. Løsna lett..mulig det hadde gått med håndskrift. Prøvde ikke på det sia jeg trodde det ikke Løsna såååå lett på varmekabler motor. Fastnøkkel vil peke bakover når den er nedpå sonden.

 

Når en teite til nye så bruke en den delen som ikke er rund på fastnøkkel. Bare dra til litt med håndkraft. Nok det.

Husk slett feilkoder etterpå for ellers skjønner ikke bilen at den har fått nye.

 

Teste bilen senere i påsken.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår