Gå til innhold

Kjører jeg med feil olje??

Ranger emnet


Papsen

Anbefalte innlegg

Olje lampa bgjynte og lyse her om dagen heldigvis kun 200m til park.Der var nok olje,filter og olje skift for ca 500 km.

Olja på peilepinne var varm men filteret var litt lunka.Forhørte meg rundt forbi konklusjon ny pumpe.Ned med troa,der var ingen pumpe men derimot et fulstendig gjengrodd filter med noe mykt substans uforklarlig.Nåværende olje er RP olje helsyntetisk,kan den olja forårsake noe slikt.Mask.er en 350 Buick 77mod.

Har noen hvert ute for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke usansynelig motor er 77 mod.Jeg kan jo beskrive dette på en annen dersom du koker en ullvante og trer den på da er vi i nerheten.

 

Da har det jo gått noen år, så det har sikkert vært endel forskjellige oljetyper på denne bilen siden den var ny. Dette, i tillegg til slurv med oljeskift vil jo kunne gi slike problemer over tid.

 

Det beste er nok å fjerne "gugga", skifte olje og filter, og så ta av bunnpanna ved neste oljeskift igjen, for å se tilstanden da.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Men er olja jeg hadde på bra for gamle amcar Royal Purple Helsyntetisk jeg vil jo det beste for en gammel traver

IKKE IKKE kjør helsyntetisk på ganmle v8, det som skjer når du heller på helsyntetisk er at denne oljen inneholder endel rensende efekt, dete løser opp opp alt som er blitt "LAGRET" i oljekanaler ovs. Denne guffa enker jeg du nesen kan sammenlignes med slipepasta. Det du må gjøre for å prøve å redde deg er å gjøre reint alt du kommer til, set inn nytt filter og fyll på mineral olje, start opp og la den gå uten belastning en stund, bytt så olje igjen. Håper du slipper med skrekken.

Jeg sier ikke at ikke helsyntetisk ikke kan brukes på v8 men ikke på en gammel v8 som ikke er kokt og rengjørt først.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE IKKE kjør helsyntetisk på ganmle v8, det som skjer når du heller på helsyntetisk er at denne oljen inneholder endel rensende efekt, dete løser opp opp alt som er blitt "LAGRET" i oljekanaler ovs. Denne guffa enker jeg du nesen kan sammenlignes med slipepasta. Det du må gjøre for å prøve å redde deg er å gjøre reint alt du kommer til, set inn nytt filter og fyll på mineral olje, start opp og la den gå uten belastning en stund, bytt så olje igjen. Håper du slipper med skrekken.

Jeg sier ikke at ikke helsyntetisk ikke kan brukes på v8 men ikke på en gammel v8 som ikke er kokt og rengjørt først.

 

Takker for svar:javell nå kan det bli masse morro altså f.i.h det var det ingen som fortalte meg.Filteret i troa må også byttes den lille runde plast biten som sitter i filteret er dradd inn så der er full åpning så noe av guffa ligger vel i hoved filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått på den smellen mange gjør med at de skal "gjøre så bra som mulig"

 

Det innebærer IKKE syntetisk olje på en gammel sliter fra 77...

Er over 30års slitasje og gugge nedi der...uff og uff.. :D

 

Nei, sagt det før og sier det igjen...

Billigste oljen på Biltema er det som funker som bare det på gamle motorer...

For de som mener noe annet kan bare se på spesifikasjonene, så er de mere enn bra nokk for gamle jernklomper med klaringer som ett treskeverk...

 

MEN man skal være forsiktig, for det begynner vel å bli endel rare oljer på det endel av oss kjennes ut som "nye biler", men som begynner å bli 10 år allerede...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått på den smellen mange gjør med at de skal "gjøre så bra som mulig"

 

Det innebærer IKKE syntetisk olje på en gammel sliter fra 77...

Er over 30års slitasje og gugge nedi der...uff og uff.. :D

 

Nei, sagt det før og sier det igjen...

Billigste oljen på Biltema er det som funker som bare det på gamle motorer...

For de som mener noe annet kan bare se på spesifikasjonene, så er de mere enn bra nokk for gamle jernklomper med klaringer som ett treskeverk...

 

MEN man skal være forsiktig, for det begynner vel å bli endel rare oljer på det endel av oss kjennes ut som "nye biler", men som begynner å bli 10 år allerede...

 

 

Jepp! har du bil med sånn nymotens serviceintervall skal du ikke bikke nedpå no 20W/50 i allefall

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer nok bra det som blir sagt over her..

 

RP oljen er bra den, og inneholder alt en normal åtter med gammel "flat tappet" kam osv trenger, men hvis du heller en slik olje på en gammel motor som har spist mineralsk olje i alle år så løser du nok opp mye rart både her og der.

Og det som eventuelt ligger rundtomkring har nok best av å fortsette å være der, og ikke havne inne i løftere og ymse andre steder en ikke har lyst på småklumper.

 

(jeg husker selgeren på bilextra som ville selge meg lurium som skulle løse opp slagg i motoren, med noen fine bilder, og påsto at uten dette så var det ikke noe vits i å bytte olje...

jeg veit ikke helt hva disse folkene tenker, men slagg som ligger i bunnpanne/veivhus har absolutt ingenting å gjøre på en ny rundtur i systemet, og har det best med å være der det er.

 

Tilbake til problemet: motoren din har det nok best med en grei dose mineralsk olje. typen for turbodiesel pleier å inneholde sånn høvelige mengder av zinkfosfat osv, som den gamle kammen din antageligvis trenger. men det er nok en ide å kjøre noen runder med olje/filterskift for å være sikker på at du får filtrert ut det som har blitt løst opp. (og håpe at ingen kanaler i veiv e.l har tettet seg. Hvis noen ventiler plutselig blir slakke så er det fare for at noen av oljegalleriene eller en løfter er tett, og det er ikke så veldig positivt.

 

Lykke til. Du kan jo også sende en skriftlig klage til RP med en beskrivelse av hva som har skjedd, og håpe at de om ikke annet gir deg noe i kompensasjon.. amrikanske firmaer pleier gjerne å være greie i sånne saker, når produktene deres skaper problemer.

 

(kjører selv RP olje på nybygget motor, og fungerer helt perfekt i denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje lampa bgjynte og lyse her om dagen heldigvis kun 200m til park.Der var nok olje,filter og olje skift for ca 500 km.

Olja på peilepinne var varm men filteret var litt lunka.Forhørte meg rundt forbi konklusjon ny pumpe.Ned med troa,der var ingen pumpe men derimot et fulstendig gjengrodd filter med noe mykt substans uforklarlig.Nåværende olje er RP olje helsyntetisk,kan den olja forårsake noe slikt.Mask.er en 350 Buick 77mod.

Har noen hvert ute for dette.

 

Huff da. Syntetisk på gamle støpejernsblokker er fy fy. Få på noe mineral, enten 10w40 eller 15w40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntetisk olje er best bare hvis bilen er rimelig ny og har gått på dette hele livet... den inneholder masse "vaskemiddel" og løser opp slagg og avleiringer inne i motoren. Dette kan i værste fall forårsake et havari dersom en stor nok bit løsner og setter seg fast i en oljekanal. Jeg vil råde deg til å ta et par runder med billigste mineralolje og filter, bytt etter 50-100 mil, og så fylle på en GOD mineralolje med riktig viskositet for ditt bruk, og bruke et kvalitetsfilter. 7500-10000 km / en gang i året er som regel riktig skiftintervall med mineralolje BTW... :)

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpa forstår no at jeg har trampa med begge beina i GØRRA.

Har et problem igjen og få tak på nytt filter til troa det var et problem men takk mange hyggelige svar.

Hvordan går det Papsen, redda du motoren??:polish:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår