Gå til innhold

GM, Ford og Chrysler snart konkurs

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan bli relativt intressant å se hvis så skjer, hvordan USA skadeskutt som det er av MonkeyBush & Co, ville taklet (eller ikke taklet) en slik krise.

 

Fra et autofilt synspunkt, er det jo historisk sett svært beklagelig hvis disse merkene forsvinner. Skulle helst sett at samtlige asiatiske merker ble såpass skadeskutt at de lå for oppkjøp av Amerikansk bilindustri, og ikke motsatt slik det nå ligger an til.

Får bare håpe at det kommer en god del Opel Insignia sedan med 4x4 på markedet før de kødder vekk formuen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gamle amrikanske biler, men jeg mener at de lenge har laget noe av de verst drittbiler som finnes. Kvalitet, funksjon og ytelse/miljøer er neppe det første jeg tenker når man ser på nye amcarbiler.

Eneste undtaket slik jeg ser det er Corvetten, som ligger langt foran i stort sett alle sportsbiler (som ferrari, aston martin o.l.) når det gjelder ytelse-pris.

 

Min kone er fra Michigan og jeg tørr ikke tenke på hva som skjer hvis det blir nedleggelse eller nskrenkninger i bilindustrien, dette område er allerede meget hart drabbet av arbeidslediget og nedgangstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kjørt seg selv i grøfta, og burde klart å komme seg opp igjen uten at myndighetene måtte baile dem ut igjen. De burde skjønt for 20 år siden at fremtiden ikke lå i svære trucker og femliters bensinmotorer. En rik pappa som betaler vekk alle problemer er det ingen som lærer av.. Men, så var det en ørliten sak om omtrent 1,5 mill berørte arbeidsplasser også da, som gjør saken rundt statlig støtte noe mer ømfintlig.. :rolleyes:

 

Etter min mening er lån eller lånegarantier den rette løsningen her, men når det er sagt kunne godt én av dem gått konk bare for at de to som ble igjen skulle lære.. Tipper at Chrysler ikke står spesielt sterkt uansett, lån eller ikke, det er en kjent sak at Cerberus desperat har prøvd å kvitte seg med Chrysler i lengre tid uten å finne noen interessenter.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så forbannade provoserende å lese innlegg på dagbladet fra folk (grønne- folk) som aldri har kjørt, eller har peiling på hva de snakker om når det gjelder drivstofforbruket til amerikanske biler. På grunn att de har sett store amerikanske biler fra filmer på 60 og 70 tallet, konkluderer de med att alle amerikanske biler bruker 3 liter milen. Om man ikke vet hva man snakker om, skal man ikke uttale seg. Det er grunnleggende debattlære innenfor kommunikasjonslogikk. Ved å feiltolke fakta til sin egen fordel (slik att det går ut over motparten) regnes som meget uakseptabelt innenfor all debatt.

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så forbannade provoserende å lese innlegg på dagbladet fra folk (grønne- folk) som aldri har kjørt, eller har peiling på hva de snakker om når det gjelder drivstofforbruket til amerikanske biler. På grunn att de har sett store amerikanske biler fra filmer på 60 og 70 tallet, konkluderer de med att alle amerikanske biler bruker 3 liter milen. Om man ikke vet hva man snakker om, skal man ikke uttale seg. Det er grunnleggende debattlære innenfor kommunikasjonslogikk. Ved å feiltolke fakta til sin egen fordel (slik att det går ut over motparten) regnes som meget uakseptabelt innenfor all debatt.

 

Nå er vel ikke bensingjerrige biler det man ser mest av på amerikanske veier i dag heller, kanskje med unntak av i California, som er adskillig flinkere enn resten av USA...

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som folk forstår hva som skjer hvis de alle tre går under.Hvor mange underleverandører går dukken da? Norsk industri er storleverandører av komponenter til blant annet Saab og Volvo. Saab eies av GM, og Volvo eies av Ford

 

Hvilke sosiale problemer står USA ovenfor hvis alle tre går under? Disse tre har til sammen mange mange millioner ansatte over hele verden inklusive Norge. Og om de ikke er direkte ansatt i selskapene er det ikke veldig lukrativt å importere og selge noe som ikke lenger finnes.

 

Historien blir en parantes i dette

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesere og indere kjøper nok opp datterselskapene, er ikke sikkert det hadde gått så mange arbeidsplasser tapt i Europa. Se på Roewe (Rover), store deler av produksjonen beholdes i England.

 

Scorpio, signaturen din sier jo det meste, amcars har større motorer, og da burde de vel også ha større forbruk/utslipp? Just sayin'.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scorpio, signaturen din sier jo det meste, amcars har større motorer, og da burde de vel også ha større forbruk/utslipp? Just sayin'.

 

Eirik

 

Så lenge man kjører normalt så bruker dem ikke så mye som alle skal ha det til. Tråkker du gassen i bånn så går det med litt så klart. Husk at disse STORE motorene ikke har høyt turtall under normal kjøring ;)

Når min var orginal, lå på ca 1000rpm i 80km/t og det var så vidt jeg hadde noe trykk på gassen. Tomgangen var på 500rpm.

By kjøring så ligger også under liter'n, langkjøring er lavere igjen.

Men det var orginalt, nå så vet jeg ikke enda, finner det ut til sommer'n.

 

En annen ting. Noen nyere Amerikanske biler har teknologi som skrur av stempler under motorvei kjøring. Noe de kjører ofte på der borte ;)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en kar ifra Iowa da vi var over nå nettopp. han jobbet for en GM dealer i en liten by med ca 5000 innbyggere. de solget til tross for dette 200 nye biler i året og av dette var ikke mere enn 10 av disse personbiler. Resten trucks av forskjellig slag.

å poengterte han også at de var i et jordbruksområde så det var mere naturlig at de solgte flere nyttekjøretøyer.Nå er vel ikke dette et korrekt bilde av landet sett under ett, men er jo kanskje et bilde på hvorfor fokuset har vært rettet mer mot nyttekjøretøy en persontransport.

 

så hadde det vært interessant å statstikk på hva som er solgt av biler i California kontra resten av usa og verden forøvrig.

 

et annet interssant aspekt er jo at da kollegaens 79 transam kom til landet var jo denne selvsgt orginalt utstyrt med katalysator.

Dene måtte selvsagt monteres av fordi vi ikke hadde drivstoff den kunne kjøres på da!

 

store motorer eller ei. Det kommer an på hva som kommer ut av røret bak samt hvilket kjøretøy man har bruk for.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvolumet i seg selv har lite å si på forbruket, derimot så har størrelsen på bilen det...

 

Mens detroit foreslår dette som transportmiddel for en familie på fem

Black_armoured_excursion.jpg

 

Så leverer man dette i resten av verden...

renault_espace_xx.jpg

 

 

Mon tro hva som bruker mest bensin...

 

 

Klart jeg setter ting litt på spissen, men de amerikanske bilprodusentene har lenge levd på å selge biler basert på image, og ikke på behov. Og selv om jeg elsker amerikanske 60-tallsbiler, så kunne jeg ikke tenke meg å eie en moderne amerikansk bil...

 

Synd for de som mister jobben, men good riddance for min del.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvolumet i seg selv har lite å si på forbruket, derimot så har størrelsen på bilen det...

 

Mens detroit foreslår dette som transportmiddel for en familie på fem

Black_armoured_excursion.jpg

 

Så leverer man dette i resten av verden...

renault_espace_xx.jpg

 

 

Mon tro hva som bruker mest bensin...

 

 

Klart jeg setter ting litt på spissen, men de amerikanske bilprodusentene har lenge levd på å selge biler basert på image, og ikke på behov. Og selv om jeg elsker amerikanske 60-tallsbiler, så kunne jeg ikke tenke meg å eie en moderne amerikansk bil...

 

Synd for de som mister jobben, men good riddance for min del.

 

 

Vel! Mitt intrykk av bilparken i bynære strøk i USA er vel ikke helt dette da selv om det settes litt på spisssen her:)

Men interessert å merke seg er vel at motorstørrelsen generellt er større der enn her i norge, og da snakker vi ikke-Amerikansk bil.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er meget trist at de er snart konk! Jeg er ikke am fan, men må si at amcar har satt sitt preg på resten av bilverden.:drive2 Men de har vel ikke skjønt helt at verden begynner bli en sånn "bil hater" pga utslipp og sånt. Og da burde jo man komme med noen nye ideer? Ikke vet jeg... Uansett, trist er det.:(

 

PS

Sier ikke det som amcar fan eller noe sånt, sier det som en bil elsker.

Bilen er vår kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjent sak at de i USA ikke akkurat har vært flinkest i klassen på effektive motorer. Eneste Chevy har endret på er alt rundt motoren. I bunn og grunn kun små endringer av orginal konseptet, litt andre kanaler, forskjellig form på forbrenningskammer og stempeltopper. Ikke noe avansert med andre ord (Ja jeg vet at Chevy er på sin 3.gen sb). Mens resten av verden når de trengte mer effekt, laget mer effektive, bruker bare amerikanerene bare større motorer. Lærer jo ikke så mye av det.......

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår