Gå til innhold

GM, Ford og Chrysler snart konkurs

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

helt enig med deg i dette med lederlønniger og andre frynsegoder. Samme så vi jo også her i landet når det kom til redningspakken staten gav til bankene. 340 milliarder fikk de, men gi fra seg bonuser, nei det så de ingen grunn til!

 

Nettopp der har vi også mye av problemet i USA, tror jeg. De er nok ikke nødvendigvis mest opptatt av å redde selskapene, men av å beholde sine egne lønninger og bonuser. Slik har det "alltid" vært i amerikansk bilindustri, og nettopp derfor tror jeg også en konkurs hadde røska opp litt og kanskje forandret på ting.

 

Er du spesielt interessert i forholdene bak kulissene i amerikansk bilindustri kan jeg anbefale en del bøker, spesielt "On a clear day you can see General Motors" av John DeLorean. Det er lenge siden boka ble skrevet, men forståelsen for hvordan ting (fortsatt) funker i Detroit forandrer seg litt etter å ha lest den, kan du si. (Jepp, for øvrig den samme DeLorean som hadde sitt eget bilmerke, han satt mange år i ledelsen i GM, og var blant annet mannen bak Pontiac GTO, før han tigget til seg bøttevis av kroner fra britiske myndigheter og bygget bilfabrikk i Nord-Irland.)

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som sagt, skulle gjerne hatt meg Stratus jeg, men de ligger jo heeeeelt på bånn. Dagen jeg bruker 100k på bil kjøper jeg ikke noe helt ubrukelig iallfall, men det samme er Audi osv.

Men Stratus for eksempel er BILLIG, mye bil for pengene. Det eneste er dette med om den holder. Hvis den ikke gjør det ser ikke jeg den som en fornuftig alternativ til andre biler i samme prisklasse, og da gjør vel ikke Ola Nordmann det heller vil jeg tro.. Er jo så enkelt :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til diskusjonen om LPG er jo hele poenget at man skal vekk fra fossilt drivstoff! Da kan ikke myndighetene bruke bøtter og spann med penger på å promotere andre fossile drivstoff enn bensin og diesel, de må heller bruke penga på alternativene når de kommer og reelt kan brukes av folk flest, noe som ikke er tilfelle i dag.

 

Inntil skikkelige alternativ er på plass er LPG en god løsning og en enkel måte å redusere forurensning på med enkle midler...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy faen så jævla dumme mange av dere er.

"amerikanske biler er dyrere enn andre".. hvor faen kommer det sitatet fra? hjernen på en gullfisk?

hvorfor amerikanere er dyre i norge er pga en avgift uten sidestykke!

disse bilene koster jo ingenting i hjemlandet (USA).

bruk huet litt a.

 

Gammel teknologi? har dere kanskje lest div nyheter ang GM´s satsing på hybrid? Chevy Tahoe hybrid ble kåret til årets miljøbil i california.

Media og div. regjeringer (inkl. den norske), skjønte ingenting hvorvidt det var mulig...

 

Ja, i norge blir vi tvunget til å kjøpe biler vi egentlig ikke vil ha.

hvorfor man velger div japser og billige europeere med max 110hk er pga noe som heter engangsavgift og denne er kunstig høy og usosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel teknologi? har dere kanskje lest div nyheter ang GM´s satsing på hybrid? Chevy Tahoe hybrid ble kåret til årets miljøbil i california.

Media og div. regjeringer (inkl. den norske), skjønte ingenting hvorvidt det var mulig...

Hurra, amerikanerne har kombinert gammel motorteknologi med noen batterier, og kaller det nyvinning! Med unntak av Chevy Volt har amerikanerne dessverre heller lite å stille opp med.

 

Ja, i norge blir vi tvunget til å kjøpe biler vi egentlig ikke vil ha.

hvorfor man velger div japser og billige europeere med max 110hk er pga noe som heter engangsavgift og denne er kunstig høy og usosial.

Merkelig at japser selger bra også i resten av verden, hvor de ikke har engangsavgift på biler? For ikke å snakke om i USA, der amerikanske biler jo tross alt er både moderne og billige? Godt mulig du ville kjørt amerikaner om du hadde hatt råd, men jeg tror dessverre ikke ting ville vært særlig annerledes for folk flest.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår