Gå til innhold

GM, Ford og Chrysler snart konkurs

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

amerikanske biler er relativt brae biler.

det med at japse biler er blitt mer populær er fordi folket har blitt dommere å lettlurt.

 

en amerikansk bil fra 1960-70 har vell ikke vært så populær hviss den hadde vært dårli..eller hva?

 

å nye amerikanske biler kommer til å bli på den samma plassen om 30 år som den veteran bilen i fra 1970 e no... dem tilhører neste generasjon med amcar-folk.

 

sier bare min mening å håper ingen føler seg støtt...

 

 

Tror ikke mange av dagens amerikanske biler kommer til

å være særlig populære som 30 år. De er kjedelige og har

for dårlig kvalitet. De kan ikke sammenlignes med det som

ble produsert på 50 og 60 tallet.

 

Problemet til GM og de andre er at de styrt av overbetalte sjefer

som er mest opptatt egen lønn og neste bonus utbetaling.

De har ikke oppfattet hva markedet ønsket, men bare tenkt kortsiktig profitt.

 

Påstanden din om at japanske biler selger godt fordi folk har

blitt dummere(skrives u ikke o) og (ikke å) lett lurte styrker ikke akkurat argumentene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

folker er domme, de blir lurt av staten til å kjøp mindre biler me nyere teknologi å mindre utslipp.

men det finnes amerikanske biler som går på e85 da?

og andre miljø drivstoff.

 

"Lurt av staten" til å kjøpe biler med nyere teknologi og mindre utslipp? Tosk.

 

den med at politikerne sier med global oppvarming er ikke sant. det har skjedd 8 ganger på jorda før.. sorry... offtopic. men det er derfor folk kjøper sånne biler.

 

Du sier at det har skjedd 8 ganger før, men at det ikke er sant? Jepp, det har skjedd før, og det var blant annet derfor vi ikke har dinosaurer på jorda lenger. De forsvant. Folk har ikke lyst til å forsvinne. Ergo gjør de sitt.

 

dessuten hvorfor trenger vi all ny teknologi.. folk klarte seg jo til den dag i dag uten?

folk kan jo kjøre bil... ikke sant.

 

Jepp, vi klarte oss uten, akkurat som da hester var en mer enn god nok erstatning for biler. Eller da folk vasket klærne sine for hånd. Eller da man ikke hadde strøm. Husk at alt var "ny teknologi" en gang i tiden. Flytt gjerne inn i en hule i skauen uten strøm og fang maten din selv, men jeg takker ja til moderne teknologi, og det er ikke fordi jeg er hjernevasket av myndighetene.

 

men nye amerikanske biler er bra biler, med "nokk" effekt. folk kan kjøpe det de vill ha. å ikke la seg seg lure av all verdens *bling*...

 

Folk kjøper det de vil ha. Det er derfor de ikke kjøper moderne amerikanske biler. Fordi de verken er moderne eller bra nok i forhold til konkurrentene.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å nye amerikanske biler kommer til å bli på den samma plassen om 30 år som den veteran bilen i fra 1970 e no... dem tilhører neste generasjon med amcar-folk.

 

matiz3.jpg

 

folker er domme, de blir lurt av staten til å kjøp mindre biler me nyere teknologi å mindre utslipp.

 

Jeg tror heller på at de ikke liker å sløse bort bensinpenger, enn at de blir lurt av staten.

 

den med at politikerne sier med global oppvarming er ikke sant. det har skjedd 8 ganger på jorda før.. sorry... offtopic. men det er derfor folk kjøper sånne biler.

 

Sånne biler, med det mener du biler som gjør at lommeboka ikke blir tappa fullt så fort? Hvis du gjør det, så nei, det er ikke derfor folk kjøper 'sånne biler'.

 

men nye amerikanske biler er bra biler, med "nokk" effekt. folk kan kjøpe det de vill ha. å ikke la seg seg lure av all verdens *bling*...

 

Ja, kanskje nettopp derfor folk IKKE bare kjører store amerikanske flak? Virker som om du også er ganske hjernevaska her..

 

folker er domme

 

Smalt fra rett kjeft..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det har skjedd 8 ganger før, men at det ikke er sant? Jepp, det har skjedd før, og det var blant annet derfor vi ikke har dinosaurer på jorda lenger. De forsvant. Folk har ikke lyst til å forsvinne. Ergo gjør de sitt.

 

Var vel ikke så mye biler på den tia? Man kan jo lett påstå at global oppvarming er menneskeskapt, men alt har jo en naturlig svingning... Det der er bare en knagg å henge ting på.

 

Lokal fourensing derimot er noe vi kan gjøre noe med og det er vel kanskje her de store har bommet i forhold til hva folk ønsker/blir påtvunget til å velge (avgifter etc.)?

 

Hvis myndighetene (her i landet) hadde vært så veldig opptatt av miljø, hvorfor opplyser de ikke folk om LPG? E85 bygges jo heller ikke ut her i landet fordi man kan jo ta maten fra noen... Hva med biodiesel? Hakke sett en eneste pumpe jeg... Det er jo noe man kan utvinne fra mange klider.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av Pintoman

 

folk trur at amerikanske biler er bensin slukere, ja det er sant, men ikke så my som folk flest trur.

hørte på en fra byen at han trudde amerikanske biler brukte 5L på mila. å det fordi motorn er på 5liter? henger ikke sammen i det hele tatt.

 

Hehe. Det har jeg vært utefor ett par ganger selv og. De blir nesten litt overrasket når jeg sier att min 5,2L bruker 1 liter milen landeveiskjøring, og 1,4 bykjøring.

Synd folk kan ta så grovt feil. Sikkert samme typen folk som sitter på tinget.......!

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke så mye biler på den tia? Man kan jo lett påstå at global oppvarming er menneskeskapt, men alt har jo en naturlig svingning... Det der er bare en knagg å henge ting på.

 

All forurensning bidrar til økt drivhuseffekt. Bilisme er et av områdene hvor privatpersoner kan bidra i stor grad, i tillegg til resirkulering.

 

 

Hvis myndighetene (her i landet) hadde vært så veldig opptatt av miljø, hvorfor opplyser de ikke folk om LPG? E85 bygges jo heller ikke ut her i landet fordi man kan jo ta maten fra noen... Hva med biodiesel? Hakke sett en eneste pumpe jeg... Det er jo noe man kan utvinne fra mange klider.

 

Alt har en bakside, også biodrivstoff. Som for eksempel at det ofte dyrkes der man burde dyrket mat. Ergo er ikke myndighetene overbevist om at det er fremtiden, og derfor kaster man heller ikke bort masse penger på å bygge ut for så å finne ut at det plutselig dukker opp noe langt mer bærekraftig rundt svingen.

 

Det er for øvrig ikke myndighetenes oppgave å selge LPG.

 

Alt dette er uansett langt vekk fra diskusjonens opprinnelige utgangspunkt, som dreide seg om hvorvidt amerikanske biler var gode nok i forhold til konkurrentene.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All forurensning bidrar til økt drivhuseffekt. Bilisme er et av områdene hvor privatpersoner kan bidra i stor grad, i tillegg til resirkulering.

 

 

 

 

Alt har en bakside, også biodrivstoff. Som for eksempel at det ofte dyrkes der man burde dyrket mat. Ergo er ikke myndighetene overbevist om at det er fremtiden, og derfor kaster man heller ikke bort masse penger på å bygge ut for så å finne ut at det plutselig dukker opp noe langt mer bærekraftig rundt svingen.

 

Det er for øvrig ikke myndighetenes oppgave å selge LPG.

 

Alt dette er uansett langt vekk fra diskusjonens opprinnelige utgangspunkt, som dreide seg om hvorvidt amerikanske biler var gode nok i forhold til konkurrentene.

 

Nevnte jo baksiden med E85.

 

Sa ikke at det er myndighetenes oppgave å bygge ut LPG. Det er myndighetenes oppgave å drive med folkeopplysning og pense folk inn på rett spor, men det spørs jo hvilken agenda de egentlig har da...

 

LPG er jo noe av det reneste fossile brennstoffet man kan bruke. Myndighetene kunne supsidiere montering av dette i eldre biler og gi nye biler med dette montert i form av avgiftslette. Da kunne vi privatbilister bidra til mindre utslipp.

 

Kildesortering koster ikkeno, helt toppers.

 

Men noch om dass

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte jo baksiden med E85.

 

Biodiesel kan da vel ikke være så mye annerledes enn E85, begge deler kan vel utvinnes av f.eks. rapsolje eller brukt frityrolje, men du trenger mengder av det.

 

si hva dere vill, men er det du eller bilen som kjører?

 

Det er fortsatt ikke funnet opp biler som kjører for deg..

Man har mer styring på flere ting selv i gamle biler ja, uansett hvor de er fra. Hva det skulle bringe inn i denne debatten skjønner jeg ikke helt..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biodiesel kan da vel ikke være så mye annerledes enn E85, begge deler kan vel utvinnes av f.eks. rapsolje eller brukt frityrolje, men du trenger mengder av det.

 

Eirik

 

Fiskeavfall, men enig med deg.

 

Poenget er at man må lage dette av ting som i utgangspunktet er karakterisert som avfall.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrlig! endelig en diskusjon med litt fart i:)

men er det sagt noe om HVORFOR amerikansk bilindustri er i krise?

Kan det kanskje være pga elendig økonomi styring og et offer for den genrelle krisen?

er amerikanske biler så dårlige? mener å ha sett offentlige resultater som sier noe annet

Man kan godt trekke fram stratus som et eksempel på en bil som ikke har gjordt det direkte glimrende på kvalitets tester

men ingen som trakk fram et eksempel på europeisk bil. Hva med Audi/VW mulitlinkforstilling eller pumpedyse innsprøytnin.

Teknoloogi som de har måttet gå tilbake på fordi den ikke holdt mål.

Hovedimportøren for GM,Bergheim må sørge for å få tuv testet bilen for å få typegodkjenning og til tross for "gammel Teknologi" har disse fått meget gode score på avgasstestene.

 

uansett om vi kjører rundt i ett eller anna med 1.4tdi eller 5ltr bensinmotor så er min påstand at resultatet til slutt blir det samme bare med forskjellig tidsperspektiv

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrlig! endelig en diskusjon med litt fart i:)

men er det sagt noe om HVORFOR amerikansk bilindustri er i krise?

Kan det kanskje være pga elendig økonomi styring og et offer for den genrelle krisen?

er amerikanske biler så dårlige? mener å ha sett offentlige resultater som sier noe annet

Man kan godt trekke fram stratus som et eksempel på en bil som ikke har gjordt det direkte glimrende på kvalitets tester

men ingen som trakk fram et eksempel på europeisk bil. Hva med Audi/VW mulitlinkforstilling eller pumpedyse innsprøytnin.

Teknoloogi som de har måttet gå tilbake på fordi den ikke holdt mål.

Hovedimportøren for GM,Bergheim må sørge for å få tuv testet bilen for å få typegodkjenning og til tross for "gammel Teknologi" har disse fått meget gode score på avgasstestene.

 

uansett om vi kjører rundt i ett eller anna med 1.4tdi eller 5ltr bensinmotor så er min påstand at resultatet til slutt blir det samme bare med forskjellig tidsperspektiv

 

Nå er det vel ikke kvaliteten som sådan jeg mener ikke holder mål, det er heller gammeldagse løsninger og mangel på modernisering i kombinasjon med en manglende evne til å se hva slags biler kjøperne faktisk vil ha. Forbrukerne vil selvfølgelig ha mest mulig moderne teknologi til lavest mulig pris, og her blir foreløpig amerikanerne slått av både japanere og europeere foreløpig. Så gjenstår det å se om de får opp øya og løser problemene, eller om det faktisk er for sent. Det er ikke opplest og vedtatt at den hjelpen de nå får fra amerikanske myndigheter er nok til å redde alle tre, og som nevnt tidligere hadde det ikke gjort meg noe om en av dem forsvant for å lære de to andre en lekse.

 

Tilbake til diskusjonen om LPG er jo hele poenget at man skal vekk fra fossilt drivstoff! Da kan ikke myndighetene bruke bøtter og spann med penger på å promotere andre fossile drivstoff enn bensin og diesel, de må heller bruke penga på alternativene når de kommer og reelt kan brukes av folk flest, noe som ikke er tilfelle i dag.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke kvaliteten som sådan jeg mener ikke holder mål, det er heller gammeldagse løsninger og mangel på modernisering i kombinasjon med en manglende evne til å se hva slags biler kjøperne faktisk vil ha. Forbrukerne vil selvfølgelig ha mest mulig moderne teknologi til lavest mulig pris, og her blir foreløpig amerikanerne slått av både japanere og europeere foreløpig. Så gjenstår det å se om de får opp øya og løser problemene, eller om det faktisk er for sent. Det er ikke opplest og vedtatt at den hjelpen de nå får fra amerikanske myndigheter er nok til å redde alle tre, og som nevnt tidligere hadde det ikke gjort meg noe om en av dem forsvant for å lære de to andre en lekse.

 

Tilbake til diskusjonen om LPG er jo hele poenget at man skal vekk fra fossilt drivstoff! Da kan ikke myndighetene bruke bøtter og spann med penger på å promotere andre fossile drivstoff enn bensin og diesel, de må heller bruke penga på alternativene når de kommer og reelt kan brukes av folk flest, noe som ikke er tilfelle i dag.

 

 

her må vi jo igjen inse at kanskje sverige ligger litt foran i løypa. De har en støtteordning til dem som vil bygge om sine bensinbiler til LPG for på sikt enkelt å kunne konvertere dem til naturgass når det kommer på banen ei løsning for dette, mens vi her på berget absolutt skal konvertere til små dieselbiler. Får ikke til å se at dette heller er noen form for fremtidsrettet tenknig heller. Kanskje noe at det såkaldte oljefondet, hvis det da er igjen noe der, konne vært brukt på forskning på fremtidige energi kilder.

I en verden hvor vi opplever en stadig større dyrking av individualisme og jordas befolkning stadig er voksende så sier det seg selv at behovet for alternativ energi er skrikende.

 

og til sliten volvo: som et motspørmål! neven en V70 besin som bruer lite drivstoff eller en Audi /vw som har feilfri elektronikk?

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her må vi jo igjen inse at kanskje sverige ligger litt foran i løypa. De har en støtteordning til dem som vil bygge om sine bensinbiler til LPG for på sikt enkelt å kunne konvertere dem til naturgass når det kommer på banen ei løsning for dette, mens vi her på berget absolutt skal konvertere til små dieselbiler. Får ikke til å se at dette heller er noen form for fremtidsrettet tenknig heller. Kanskje noe at det såkaldte oljefondet, hvis det da er igjen noe der, konne vært brukt på forskning på fremtidige energi kilder.

I en verden hvor vi opplever en stadig større dyrking av individualisme og jordas befolkning stadig er voksende så sier det seg selv at behovet for alternativ energi er skrikende.

 

Jeg er enig i mye av det du skriver, men rent prinsipielt er jeg imot å bruke mer av oljefondet enn vi gjør i dag.

 

Tilbake til støtteordningene for de amerikanske bilprodusentene; dette betyr så mye for befolkningen i USA og andre land at myndighetene egentlig ikke har noe annet valg enn å gjøre noe for å løse problemene. Men - en slik krisepakke burde presenteres med mange, mange, mange strings attached. Aller først i køen burde ledelsen i de tre produsentene stått og foreslått det samme som Lee Iacocca da han reddet Chrysler sent på 70-tallet: Han jobbet med 1 dollar i årslønn, mens dagens ledere flyr til Washington i privatfly for å tigge presidenten om penger. Oh, the irony..

 

Da amerikanske myndigheter bailet ut Chrysler forrige gang la de ut over en milliard dollar, men Chrysler betalte tilbake i løpet av bare noen få år, og myndighetene tjente rentene sine. Der har man en redningsplan som faktisk kunne funka. Så får man heller diskutere om Chrysler egentlig har livets rett om de må bailes ut hvert 30. år..

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår