Gå til innhold

Injection JA forgasser NEI!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forstår ikke en pucko, men følger med hva som skjer på den andre siden...

 

Kunne detta blande seg inn i diskusjonen deres??

 

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=277790&page=64&pp=20

 

Ja, ser ut som dette er en videreutvikling av MS.

Fins en hel verden av muligheter med den boksen, man må bare ha en del kunnskaper og teknisk innsikt med bilelektro for å få alt til å virke.

 

 

Dette er en god blanding av info fra thirdgen forumet:

The reason the stock TPI falls on its face at 4500 rpm has more to do with the ridiculously wimpy cam GM chose to use with that engine, and the highly restrictive log manifolds. I can't believe GM was trying to bring back horsepower during that era. They were making obvious mistakes.

 

I wouldn't underestimate an ideally matched TPI. You can get another 700 or 800 rpm out of it by putting a better matched cam in it and freeing up the intake and exhaust. As with anything, it will respond nicely to standard run-of-the-mill hotrod mods.

 

 

The cam & heads have a lot to do with power band, though a stock TPI limits air flow much above 5k RPM.

 

I've done the siamese intake base mod (first shown on this Forum) on the '88 Vette and, along with 1.6:1 RRs it now pulls well to 5,800rpm with stock cam, heads and exhaust headers.

 

There was of course a little low end torque loss but going from a 1,500rpm TC to a 2,000rpm unit more than compensated for that.

Intressang lesning vedrørende TPI http://www.compcams.com/Community/Articles/Details.asp?ID=1737510521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr fulgt med en del på et svensk forum (Savarturbo.com) og der refereres det ofte til et svensk system som kalles VEMS.

Vet ikke noe om dette systemet.

 

Savarturbo titter jeg ofte innom, virker som den harde kjerne der har mye praktisk erfaring med mange typer sprut og overlading. Er noen tråder om turbo og V8 der som jeg synes er interessante, da jeg pusler sånn smått med å trykksette en Holleygasser...

 

VEMS står det litt om her:

http://www.vems.se/?p=5

Sånn jeg har oppfatta det er det en mer "proff videreutvikling" av Mega Squirt, begge bruker f.eks MegaTune til å mappe. Stort mer har jeg ikke satt meg inn i det desverre.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser ut som dette er en videreutvikling av MS.

Fins en hel verden av muligheter med den boksen, man må bare ha en del kunnskaper og teknisk innsikt med bilelektro for å få alt til å virke.

 

 

Dette er en god blanding av info fra thirdgen forumet:

 

Intressang lesning vedrørende TPI http://www.compcams.com/Community/Articles/Details.asp?ID=1737510521

 

Se der ja, litt kjapp med innlegget til Bead. Det han sier med å "bygge en tenningskurve" kan jo MS2 boksen allerede, så forbedrigner må være de andre funksjonene han nevnte? (div retard-funksjoner, shiftlight, osv?

 

Uansett et stort trøbbel med TPI når du korrigerer kam, eksos og topper, er fortsatt de lange og tynne innsugsrørene TPI-enheten har. Mye fint å få kjøpt, men da er stort sett bare plenumet igjen.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett et stort trøbbel med TPI når du korrigerer kam, eksos og topper, er fortsatt de lange og tynne innsugsrørene TPI-enheten har. Mye fint å få kjøpt, men da er stort sett bare plenumet igjen.

 

 

Det er jo derfor jeg kommer til å bygge som denne karen gjør:

 

throttlebody: http://www.mez.co.uk/ms2.html

 

innsug: http://www.mez.co.uk/ms4.html

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN...:D

 

måtte vel være bedre å montere ett gas anlegg på motoern om en skal kjøre økonomisk??:partyon:

 

Er jo ekstremt få som faktisk ender med motor MED fungerene prut..fleste ender med endel forbannelse og skiten inderst i garagen...sett noen eksempler på det...

 

 

Å de fleste som snakker mest om fordelen ved sprut kjører så få mil med bilen i året at kr i sprut ikke kommer inærheten av det de klarer å kjøre opp i bensin...med forgasser...

 

Så hvorfor stresse med å montere sprut? :thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å de fleste som snakker mest om fordelen ved sprut kjører så få mil med bilen i året at kr i sprut ikke kommer inærheten av det de klarer å kjøre opp i bensin...med forgasser...

 

Så hvorfor stresse med å montere sprut? :thumb

 

Hehe, ja du sier noe her.

For min del, så er det jo kun en hobby bil, så det spiller forsåvidt ingen rolle hva det koster å bruke.

Er jo litt utfordringen i det da. Lysten til å prøve seg og se om man er en av de heldige som får det til.

 

Mulig jeg har tatt meg vann over hodet, men jeg hadde/har det i det minste alright under vegs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN...:D

 

måtte vel være bedre å montere ett gas anlegg på motoern om en skal kjøre økonomisk??:partyon:

 

Er jo ekstremt få som faktisk ender med motor MED fungerene prut..fleste ender med endel forbannelse og skiten inderst i garagen...sett noen eksempler på det...

 

 

Å de fleste som snakker mest om fordelen ved sprut kjører så få mil med bilen i året at kr i sprut ikke kommer inærheten av det de klarer å kjøre opp i bensin...med forgasser...

 

Så hvorfor stresse med å montere sprut? :thumb

 

Noen av oss liker den type utfordring :)

 

Hva koster et gassanlegg da? sist jeg så en pris ferdig montert og godkjent anlegg av god kvalitet så kostet det så mye at man kan kjøpe minst to Holley Commander 950...

 

For meg som har masse elektronikkutdannelse og er over snittet nevenyttig og rimelig bilintressert, så er dette sånne ting jeg synes er utrolig morro og utfordrene bare jeg kunne komme igang.

 

Dessuten koster det ikke uante mengder med kr om man gjør alt selv og handler det man trenger når man kommer over det.

 

Det er også nok av eksempler på fungerende biler som kjører med MS, VEMS, Autronik og en rekke andre systemer så hjelp til å få dette til å fungere er ikke så veldig vanskelig. Hjelp får man på diverse forum eller i verste fall av firmaer her i norge som har kjennskap og kunnskap.

 

Dessuten, hva er morroa med å kjøpe noe som er bolt on da? Det er jo noe alle "joebob'er" kan gjøre og jeg synes ihvertfall det gir en mye bedre følelse overfor megselv når jeg klarer å gjennomføre et godt dokumentert DIY prosjekt.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, du er ikke alene :hello: . Vi monterte et Holley MPFI system med Commander 950 hjerne på rodden til far. Rimelig standard 1968 mod csb350. Kjøpte da komplett kit fra summitracing. Veldig intuitivt brukergrensesnitt på tuningprogrammet, med bra loggfunksjon.

Er også veldig fornøyd med supporten til Holley, både online og via mail.

Eneste problemene vi har hatt var med tilkoblinga til laptop. Den krevde seriell port til kabelen og de forskjellige USB til seriell omformerne vi prøvde ga forstyrrelser slik at loggverdiene ikke alltid ble korrekte. Tror de nye boksene nå har kommet med USB, hvis ikke er løsningen å kjøpe et seriell-kort til 500 spenn, evt en gammel laptop til en slikk og ingenting.

 

03BF99D3E95143B7AA868B9553663C75.jpg

 

 

 

Er så fornøyd med dette at jeg i vinter skal gå løs på EFI til mustangen. Dette blir da med et ombygd Victor jr eller Air-Gap innsug og 4150 flange ettermarkeds throttle body. Holley bruker GM-standard på sensorer og ledninger, så den biten løser seg på skroten

5.0L 345hp Motorsport motor, 4tr manuell, Currie bakstuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem fa...n holder på med dette for å spare penger?

 

Det koster mye å holde på med dette! MYE!

 

 

 

MEN...:D

 

måtte vel være bedre å montere ett gas anlegg på motoern om en skal kjøre økonomisk??:partyon:

 

Er jo ekstremt få som faktisk ender med motor MED fungerene prut..fleste ender med endel forbannelse og skiten inderst i garagen...sett noen eksempler på det...

 

 

Å de fleste som snakker mest om fordelen ved sprut kjører så få mil med bilen i året at kr i sprut ikke kommer inærheten av det de klarer å kjøre opp i bensin...med forgasser...

 

Så hvorfor stresse med å montere sprut? :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem fa...n holder på med dette for å spare penger?

 

Det koster mye å holde på med dette! MYE!

 

 

:thumb

 

Kjøre billigt, enormt med hk å tjene og "SÅÅÅÅ" bra det funker etterpå er jo argumenter mange bruker for å skulle ha sprutgreier på motoren sin...:m'm:

 

Men så er det noen som deg å da som bare vil ha det...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Sitat:

Opprinnelig skrevet av ThirdGen

The reason the stock TPI falls on its face at 4500 rpm has more to do with the ridiculously wimpy cam GM chose to use with that engine, and the highly restrictive log manifolds. I can't believe GM was trying to bring back horsepower during that era. They were making obvious mistakes.

 

I wouldn't underestimate an ideally matched TPI. You can get another 700 or 800 rpm out of it by putting a better matched cam in it and freeing up the intake and exhaust. As with anything, it will respond nicely to standard run-of-the-mill hotrod mods.

 

 

The cam & heads have a lot to do with power band, though a stock TPI limits air flow much above 5k RPM.

 

I've done the siamese intake base mod (first shown on this Forum) on the '88 Vette and, along with 1.6:1 RRs it now pulls well to 5,800rpm with stock cam, heads and exhaust headers.

 

There was of course a little low end torque loss but going from a 1,500rpm TC to a 2,000rpm unit more than compensated for that.

 

 

Må bare si meg enig her - har gjort det meste av dette, og da våkna t.o.m. 305'en til liv :)

Har:

- CompCam

- Porta SLP runners (siamesed)

- Port matcha plenum

- Port matcha base

- 305 toppene til WP (S/R Torquer)

- Edelbrock TES headers/y-pipe/cat-back

- Roller rockers

+ div. andre småting som har åpna luftveiene litt

 

Gjenstår å få ei bedre kasse (har forsåvidt "gjenstått" noen år :))

 

 

;)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med bead. Med turbo eller presse "ved siden av motoren" er det enklest og best med sprut. Men gasser på sugemotor funker utmerket i de aller fleste tilfeller. Tar man seg bryet med riktig dysing og justering er det ikke noen voldsom forskjell i forbruket heller. Respons og effekt er som oftest like bra med gasser. At bilen må kjøres med begge beina de første minuttene går helt av seg selv.

Men akkurat som vi gamlegutta har litt fobi mot sprut har ungdommen idag angst for gassere.

Men forstå meg rett, skulle jeg bygget en motor fra scrach er det stor sjangs for at jeg hadde valgt sprut. Er jo blitt enormt mye billigere og mer kurant på bare få år.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare snakk om to forskjellige former for reguleringsteknikk!! forgasseren tunet riktig er jo både billig og bra, mens sprutet er vel bare nøyaktigere og raskere til å kompansere for forandringer.

enig med deg v8power. Må man kjøpe alt så er inj. like aktuellt som forgasser

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår