Gå til innhold

Rådens lengde, hvordan virker det?

Ranger emnet


Vegard

Anbefalte innlegg

Originally posted by Vegard

Er rådelengde/vekt eller blokkhøyde parametre i disse programmene?

 

Sitter med følelsen at ingen har svart 100% på det opprinnelige spørsmålet.

Yup...rådelengde er et parameter i mitt program,ihvertfall...:) og man kan faktisk se et snev effekt/momentforskjell.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by sindrulf

 

demoen funka ikke i det hele tatt skal jeg si deg:eek:

 

:D

 

det sto at jeg måtte putte inn disk 3 og trykke på fortsett (noe sånt)

Da er det en dårlig link der...skal ringe Kevin som lager dem å få den oppdatert i morgen. :) Sorry for your inconvinience... :D Du brukte denna: http://www.performancetrends.com/programs/DemoEngineAnalyzer-32.exe ...ikke sant?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Rådene må da velges etter blokken, stemplene og veiven, og blir derfor veldig individuelt? Lavest mulig vekt er vel best uansett hvordan man vrir og vender på det..

Til enkelte motorer har man mulighet for å bruke en høyere blokk, f.eks. er VW-motorene tilgjengelig i to høyder. 2-literen er 16 mm høyere enn 1,8-literen, og rådelengden er henholdsvis 159 og 144 mm. Den lave blokka leveres også som 2-liter (9A). Det er vesentlig bedre dreiemoment og mer krefter i den med lengre råder (og høyere blokk).

 

Det som er interessant etter min mening er om det finnes noen formel for hvordan dette virker.

 

Jo lengre en råde er desto større vertikalkomponent overføres til veiva. Det er vel om å gjøre at kraften gjennom råden virker mest mulig "loddrett"? (når motoren er en normalt montert rekkemotor)

 

Noen som sitter inne med svaret?

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vegard

Til enkelte motorer har man mulighet for å bruke en høyere blokk, f.eks. er VW-motorene tilgjengelig i to høyder. 2-literen er 16 mm høyere enn 1,8-literen, og rådelengden er henholdsvis 159 og 144 mm. Den lave blokka leveres også som 2-liter (9A). Det er vesentlig bedre dreiemoment og mer krefter i den med lengre råder (og høyere blokk).

 

Det som er interessant etter min mening er om det finnes noen formel for hvordan dette virker.

 

Jo lengre en råde er desto større vertikalkomponent overføres til veiva. Det er vel om å gjøre at kraften gjennom råden virker mest mulig "loddrett"? (når motoren er en normalt montert rekkemotor)

 

Noen som sitter inne med svaret?

 

 

 

Vel, om man har en stor slaglengde, så får du mer kraft, det er regel nr1.. Dette fordi man kan suge til seg mer luft\bensin (motorvolumet blir større)..

 

Vet ikke om det var svar nok?

 

 

Problemet med stor slaglengde er jo stempelhastigheten, som reduserer max turbtall... Og det er turtall som gir hestekrefter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedWell

Stor stempeldia. og kort slaglengde er mindre turtallsvillig enn en langslagsmotor med mindre stempler.

 

Speed... har ikke du spurt meg om dette engang da?

Da fortalte jeg deg det motsatte.. eller hur?

 

Jeg kan også nevne at kortere råder gir et kraftigere "vakumsignal" til eventuelle gassere... pga at kort råde endrer karakteren på snuoprasjonen til råden... langråde gir en roligere vending... Det har litt å si på gassermotoren men det er lite... men jeg synes å kunne høre forskjellen...

 

Hadde vært gøy å fått testet motoren min i det programmet... hva må man vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det er forskjell på slaglengde og rådelengde.

 

Slaglengden er det veiven sin utforming som står for (lengde senter til senter).

 

Rådelengden er altså bindeleddet mellom veiv og stempel sin lengde.

 

Den totale slaglengde vil være den samme uansett om råden er 20 cm eller 40 cm.. men hvor denne slaglengden finner sted vil forandres.

 

Det faktum at råde og stempel står stille ved øvre og nede dødpunkt gjør at man har lyst til å ha mindre vekt på disse delene: Det er kollosale krefter i sving, og større masse medfører større svingkrefter. Jo lettere jo mindre balstning på metall og lagre, noe som kan gi lenger levetid og ytelser. Dette medfører automatisk at man vil lage veiven så kort som mulig (mindre masse). Rådens "minste" lengde blir bestemt av hvor langt ned stempelet skal få lov til å komme veiven.

 

Effektene av tyngre stempel og råde (lenger råde f.eks) er at det er mer masse i bevegelse og dermed vil treghetsmomentet på utgående aksling forandres. Samme effekt kan mån få ved å sette på et større svinghjul.

 

Men uansett. Hvorfor belaste lagre og metall unødvendig. Det er en fordel med minst vekt i bevegelse på slike kritiske deler, samtidig som det er sterkt nok.

 

Hvordan man dimmensjonerer de enkelte delene kommer an på hvilke metall man har til rådighet. Jo mer ekstreme krefter, jo bedre metall kvalitet trengs for å opprettholde levetid og driftssikkerhet.

 

I USA, 1957-1958 så prøvde man å øke stempelhastigheten i personbilmotorer. Det varte ikke lenge før man gikk tilbake til de gamle stempelhastighet verdiene pga en rekke uheldige erfaringer med driftssikkerhet og slitasje. Det har i årenes løp utviklet seg til at motorprodusentene har kommet fram til gode stempelhastighets verdier basert på erfaring, noe som gir motorer med mindre vanskeligheter og ikke for korte overhalings intervaller.

 

Har man hvilken stempelhastighet man vil utsette motoren for, så kan man regne ut slaglengde:

 

S = Cms/(2*n)

 

Hvor

 

S=slaglengde

Cms=midlere stempelhastighet

n=turtall til motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JHU

 

Speed... har ikke du spurt meg om dette engang da?

Da fortalte jeg deg det motsatte.. eller hur?

 

Jeg kan også nevne at kortere råder gir et kraftigere "vakumsignal" til eventuelle gassere... pga at kort råde endrer karakteren på snuoprasjonen til råden... langråde gir en roligere vending... Det har litt å si på gassermotoren men det er lite... men jeg synes å kunne høre forskjellen...

 

Hadde vært gøy å fått testet motoren min i det programmet... hva må man vite?

Hnis du tenkte på programmet mitt,er det ca 100 parametere...flowverdier for de fleste komponentene...og kammen din må måles ut for å få en fullstendig profil...men du kommer ganske nærme med litt enklere spec's..alt kommer an på hvor nøye svaret skal bli :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skrives mye om dette temaet.

 

Råde-/slaglengde forholdet har påvirker den virkelige stempel hastigheten, og som nevnt tidligere vil den midlere stempelhastigheten for et gitt turtall vil være den samme uavhengig av rådelengden.

 

På bildet under så er et par Excel simuleringer av forskjellige råde/slaglengde forholde ( R = rådelengde / slaglengde ) hvor X aksen viser veivaksels posisjon i grader og Y aksen er virkelig stempelhastighet dividert på den midlere stempelhastigheten.

Tilsvarende beregninger finnes på side 45 ref [1] og de underliggende matematiske formeler.

 

En liten oppsummering av diverse tanker og ideer hvor noe har blitt nevnt tidligere.

 

*Lavt R forhold gir større hastighetforskjell enn stor R.

 

*Lavt R forhold gir kortere død tid ved TopDeadCenter TDC og Bottom Dead Center BDC (implisitt fra hastighets toppen tidligere i forbrenningsprosessen (lavere veivaksel vinkel).

Dette påvirker valg av kam, innsugs lengder, forbrennings trykk og tenningspunkt osv...

 

*Lavt R forhold gir større maks rådevinkel ved 90 og 270grader noe som gir uheldig sidekraft og der av friksjon på stempelet.

 

 

Det er mer om mye dypere som kan skrives om dette tema. Mere kommer kanskje... Eller så anbefaler jeg å lese en god bok om motorens virknings måter. Ref [1] er en av bibelen på området.

 

 

Litteratur ref.

[1] "Internal Combustion Engine Fundamentals" Heywood, J. B , MC Graw hill

+ Forelesnings litteratur fra NTNU og Cranfield Uni.

post-254-1380485226033_thumb.jpg

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råde-/slaglengde forholdet har påvirker den virkelige stempel hastigheten, og som nevnt tidligere vil den midlere stempelhastigheten for et gitt turtall vil være den samme uavhengig av rådelengden.

Ja. Mens som diagrammet ditt også viser; at maks og min hastighetene varierer etter rådelengden. Er det da riktig av meg å tro at stempelhastigheten er en sinusfunksjon (at den som graf vil være sinusformet)?

 

Lavt R forhold gir kortere død tid ved TopDeadCenter TDC og Bottom Dead Center BDC

Så, er dette positivt eller negativt? mindre dødtid tilsier jo "kortere pauser mellom arbeid", dvs at det ikke blir gjort noe i denne tiden, og hvis det ikke blir gjort noe, medvirker det jo ikke til å øke effekten.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår