Gå til innhold

Rådens lengde, hvordan virker det?

Ranger emnet


Vegard

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hmm.... ganske interressant tema dette....

 

Sitat fra Smokey Yunick (kjent amerikansk motortrimmer): "Always use the longest damn connecting rod you can stuff into the engine!"

ganske klar tale altså... så lang du får inni motoren.

 

det er så vidt jeg har skjønt en ganske viktig faktor med såkalt rod ratio (forholdet mellom slaglengden og lengden på råden) når du planlegger en motor. lengden har jo en del og si for plasseringen og mengen vekt som blir forflyttet når svineriet begynner å gå rundt... skal lese litt om det imorra og sse hva slags meninger folk har om det...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råde ratioen er essensiell i en bra motor.

 

Del rådelengden i mm på slanglengden.

 

F.eks 5,400" råder med 69mm slaglengde. (VW boxer)

 

137 / 69 = 1.98.

 

Jo lengre slag, jo lengre råder bør man ha. JMR sier mellom 1.65 og 1.98 i Ratio på VW Boxer motorer. Dette gjelder kanskje alle?

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så må jo råden være så lang at stempelet ikke butter i kontravekta på veiva.

 

En fordel det ja:D

 

regner med at det er typhoonen du snakker om, som er en "avkappet" 350, mener jeg.

i denne motoren skal du med andre stempler med pinnen flyttet høyere opp ha plass til 6" råder, som skal være bedre.

tenk på at den nederste delen av råden skal bevege seg like mye som slaglengden på veiva, mens den øverste delen står stille. jo lengre råden er, jo mindre hastighet må råden forflytte seg. (arrester meg hvis jeg tenker feil, det er sent nå..) jo høyere hastighet, jo mer belastning (og tap) får vi når råden snur. I tillegg vil jo råden presse selve "sveiva" på veiva mye mer i retning utover og ikke nedover ettersom stempelet beveger seg nedover, som den bør gjøre. dette er nå sånn jeg forstår det...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedWell

Råde ratioen er essensiell i en bra motor.

 

Del rådelengden i mm på slanglengden.

 

F.eks 5,400" råder med 69mm slaglengde. (VW boxer)

 

137 / 69 = 1.98.

 

Jo lengre slag, jo lengre råder bør man ha. JMR sier mellom 1.65 og 1.98 i Ratio på VW Boxer motorer. Dette gjelder kanskje alle?

 

ville også si at turtallet er ganske viktig, en motor som snurrer 10000 bør ha lengre råder enn en som max har 4500. sitter og funderer på om en kan få litt bedre respons med korte råder, forutsatt at en ikke skal ha noe grådig turtall (diesel f.eks.)

jo kortere rådene er jo mindre veier de i "opp og ned" retning, samtidig som de veier litt mer "sidelengs" hvis du skjønner hva jeg mener, og dermed får veiva mer kinetisk energi, på samme måte som et tungt svinghjul... hmm

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..takk for det, det er nå bare ideer plukket ut av huggu mitt...:D

 

men jeg har andre råder. boring og slaglengde er den samme.

ja, det kan jo komme av at det er andre (turbo) stempler i v6ern..

veiva er vel og noe spes. Hvor lange råder har du forresten?

 

viktigheten med å balansere rådene sideveis, og ikke bare balansere de opp mot vekt på veiv og stempler. (Kjell Kirkebakken)

 

Syntes ikke det hørtes så dumt ut nei... blir mer og mer interressant detta..

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5,7" i den også ja...jeg trodde de var litt kortere jeg..

Ser også at du skrev dette tidligere, men jeg var nok litt for trøtt til å se det:D men at de hadde større rådelagere visste jeg ikke. (da lærte me noko i dag og)

 

Ser jo også at du ikke får i så mye lengre råder på grunn av alle ringene...

 

Når det gjelder lengre råder ved høyere slaglengde, så er det jo derfor en bør ha så høy blokk (så høy dekkhøyde) som mulig, det er en grense for hvor korte stempler en får nedi en motor (for å montere lengre råder må en jo ha lavere stempler) før det ikke lengre er plass til ringene. På en lavkomp turbomotor er det jo enda mindre plass... tenk deg at du slenger i ei veiv med 4,25" slag i motoren din (bare som eksempel), da må rådene være så korte at stempelet ikke tar i toppen med den nye slaglengden (grovt) og det må heller ikke ta i veiva. (dette er forutsatt at stempelene skal være like høye som de er nå). da kan det bli et problem å få i så lange råder som en vil...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har tengt på at vis man får større diameter på veiva så kommer jo stemple til og komme lengere ned å da må man ha lengere råde, men hva skjer da når den kommer opp???

 

Med en større diameter på veiva kommer jo stemple høyere opp og vis råden da er lengere vil jo toppen komme litt i veien;)

 

Når man bytter veiv er det for og øke volumet på motoren, med den råden som er i motoren vil da stemple komme litt høyere og man må da kansje ha en kortere råde, moe som gjør at stemple kommer lengere ned å du vil få enda lengere slaglengde og mede ccm.. men det er viktig at alt passer overens så stemple ikke kommer forlangt ned og ikke forlangt opp..:op

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

 

ville også si at turtallet er ganske viktig, en motor som snurrer 10000 bør ha lengre råder enn en som max har 4500. sitter og funderer på om en kan få litt bedre respons med korte råder, forutsatt at en ikke skal ha noe grådig turtall (diesel f.eks.)

jo kortere rådene er jo mindre veier de i "opp og ned" retning, samtidig som de veier litt mer "sidelengs" hvis du skjønner hva jeg mener, og dermed får veiva mer kinetisk energi, på samme måte som et tungt svinghjul... hmm

FLeste jeg har snakket med av motorbyggere sier at et råde/slaglengde-forhold på 1.8:1 er ganske gjennomsnittlig...husk at man får press på lageret på veivtappen på et annet sted hvis råden er veldig kort...har hørt at det kan gi smøreproblemer,fordi oljehullet i veivtappen kommer på feil sted i forhold til trykket fra råden...spesielt på høyt turtall...stemmer det? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Ingen som har tengt på at vis man får større diameter på veiva så kommer jo stemple til og komme lengere ned å da må man ha lengere råde, men hva skjer da når den kommer opp???

 

Med en større diameter på veiva kommer jo stemple høyere opp og vis råden da er lengere vil jo toppen komme litt i veien;)

 

Når man bytter veiv er det for og øke volumet på motoren, med den råden som er i motoren vil da stemple komme litt høyere og man må da kansje ha en kortere råde, moe som gjør at stemple kommer lengere ned å du vil få enda lengere slaglengde og mede ccm.. men det er viktig at alt passer overens så stemple ikke kommer forlangt ned og ikke forlangt opp..:op

Les posten over;)

 

Når du bytter veiv for lengre slaglengde er min oppfatning at stemplene som regel byttes, og noen ganger rådene, men det er som oftest fordi en har tenkt å ta ut mer effekt, og rådene er for svake.

 

man må da kansje ha en kortere råde, moe som gjør at stemple kommer lengere ned å du vil få enda lengere slaglengde og mede ccm..

Slagvolumet har ingenting med rådelengden å gjøre, har du en kortere råde, vil stempelet gå like langt opp og ned i sylinderen, men det vil snu lengre ned i den, og i praksis har du da lavere komp, men samme volum.

 

har hørt at det kan gi smøreproblemer,fordi oljehullet i veivtappen kommer på feil sted i forhold til trykket fra råden...spesielt på høyt turtall...stemmer det?

Det kan jo hende, men det er jo forskjellig fra motor til motor, er hullet på feil plass flytter man det;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtallet motoren skal bygges for er en viktig faktor som bestemmer rådens lengde.

 

For ottomotorer til personbiler vil en stempelhastighet på rundt 12m/s være normalt. Høyere hastighet enn dette vil belaste metallene så mye at det går ut over driftssikkerhet og levetid.

 

Det ligger altså begrensinger i hvilke krefter metallet klarer å hanskes med..

 

Hurtiggående dieselmotorer opererer med høyere trykk i sylinder og vil dermed utsette råden for større krefter. Derfor dimmensjoneres råden for litt lavere hastigheter, ca 10 m/s.

 

 

Hvis vi nå vet maks stempelhastighet, så kan man enkelt regne ut lengde på råde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ottomotorer til personbiler vil en stempelhastighet på rundt 12m/s være normalt. Høyere hastighet enn dette vil belaste metallene så mye at det går ut over driftssikkerhet og levetid.

Dette avhenger jo en del av vekta på delene, og dermed forsåvidt hvor stor motor det er snakk om?

 

Hurtiggående dieselmotorer opererer med høyere trykk i sylinder og vil dermed utsette råden for større krefter. Derfor dimmensjoneres råden for litt lavere hastigheter, ca 10 m/s.

...Kan du forklare meg det? Råden dimensjoneres for lavere hastigheter på grunn av høyere sylindertrykk?

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår