Gå til innhold

Rådens lengde, hvordan virker det?

Ranger emnet


Vegard

Anbefalte innlegg

kommer jo an på hva du skal bruke den til...skal du trimme litt er det jo ikke uvanlig å bytte stempler eller veiv, og da trenger du andre råder.

(når det gjelder motoren over har den mye mer slag enn den originalt hadde, så det er umulig (og ikke aktuelt) å bruke de rådene som en gang har sittet i blokka.)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by SpeedWell

Stor stempeldia. og kort slaglengde er mindre turtallsvillig enn en langslagsmotor med mindre stempler.

 

Så skal du gå opp i motorvolum er det mye bedre å bytte veiv iforhold til å bore opp.

 

Ta å tenk litt på det du har skrevet.. ;)

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Gir ikke lang slaglengde mere moment? mens kort slaglengde tillater høyere turtall og gir mere hester?

 

Det er et spørsmål som krever definisjon...

Etter det jeg har sett etter å ha prøvd ganske mange forskjellige kombinasjoner på et dynoprogram som heter desktop dyno 2000 (veldig nøyaktig) er at en overkvadratisk (dvs større borring enn slaglengde) motor har en flatere momentkurve enn en under-. (jo flatere momentkurven er, jo høyere turtall man har høyt moment på, jo høyere effekt får man)

 

Riktig at med kortere slaglengde kan turtallet økes, fordi stempelhastigheten går ned. En lang slaglengde (forutsatt at motorvolumet er det samme) gir som regel høyere dreiemoment, men ikke nødvendigvis høyere effekt, på grunn av den spisse momentkurven. allikevel kan en overkvadratisk motor gi massere av moment med riktige kammer, og kan ofte føles som sterkere enn en underkvadratisk en, fordi den er "seigere", den opprettholder momentet over et bredere register.

 

WRC- motorene til skoda er 10mm underkvadratiske, fordi de ikke skal ha noe voldsomt turtall, mens en Cossie motor er drøyt 14mm overkvadratisk, og disse snurrer jo litt mer. så er f.eks den nye M3 motoren nesten 4mm underkvadratisk igjen og den har jo en høy litereffekt, mens honda S2000 motoren er 4mm overkvadratisk, og den har jo også høy litereffekt...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du mener motsatt.

 

En turtalls motor er vanligvis overkvadratisk altså den har større borring en slaglengde. Se på en Formel 1 motor som har maks turtall på ca 19.000o/min nå. Den er meget overkvadratisk med en stempel diameter rundt 95-100mm og 10 sylindere. (Det er opp til deg å regne ut slaglengden til de motorene ;) ) Store skips motorer med mye dreiemoment og lite turtall har lang slaglengde og liten stempel diameter (relativt til slaglengde)

 

Du får mer motorvolum ved å øke stempel diameter enn slaglengde. Dette ser man fra formelen for motorvolum. Stempel diameteren / radien har større påvirkelighet på total volumet da igjennom sin opphøyning i 2 potens.

 

Totalt motorvolum = antall sylindere x ( (pi ) x stempel radien^2 ) x slaglengde

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså ca 40mm, sånn kjapt....

teorien med masse slag var noe Pyssjå ingeniørene drev på med for 50-60år siden, med motorer som hadde 80mm borring og 128mm slag... dette måtte jo være gromme motorer mente de....heldigvis forbedret de seg litt ihvertfall..

 

Men, man kan lage turtallsvennlig underkvadratisk motor også, bare man bruker lette og sterke nok deler...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

Jeg antar du mener motsatt.

 

En turtalls motor er vanligvis overkvadratisk altså den har større borring en slaglengde. Se på en Formel 1 motor som har maks turtall på ca 19.000o/min nå. Den er meget overkvadratisk med en stempel diameter rundt 95-100mm og 10 sylindere. (Det er opp til deg å regne ut slaglengden til de motorene ;) ) Store skips motorer med mye dreiemoment og lite turtall har lang slaglengde og liten stempel diameter (relativt til slaglengde)

 

Du får mer motorvolum ved å øke stempel diameter enn slaglengde. Dette ser man fra formelen for motorvolum. Stempel diameteren / radien har større påvirkelighet på total volumet da igjennom sin opphøyning i 2 potens.

 

Totalt motorvolum = antall sylindere x ( (pi ) x stempel radien^2 ) x slaglengde

 

Jeg har såfall blitt fortalt det stikk motsatte.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidd ikke lese alt dette nei, men kan no iallefall si at det kommer an på hva du skal bruke den til.

 

Du kan ikke ha ENORM slaglengde hvis du skal ha høyt turtall f.eks, da blir stempelhastigheten for stor... Men du får ikke dreiemoment uten enorm slaglende, kun hester pga det enorme turtallet... Men god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

Jeg antar du mener motsatt.

 

En turtalls motor er vanligvis overkvadratisk altså den har større borring en slaglengde. Se på en Formel 1 motor som har maks turtall på ca 19.000o/min nå. Den er meget overkvadratisk med en stempel diameter rundt 95-100mm og 10 sylindere. (Det er opp til deg å regne ut slaglengden til de motorene ;) ) Store skips motorer med mye dreiemoment og lite turtall har lang slaglengde og liten stempel diameter (relativt til slaglengde)

 

Du får mer motorvolum ved å øke stempel diameter enn slaglengde. Dette ser man fra formelen for motorvolum. Stempel diameteren / radien har større påvirkelighet på total volumet da igjennom sin opphøyning i 2 potens.

 

Totalt motorvolum = antall sylindere x ( (pi ) x stempel radien^2 ) x slaglengde

 

Halla, satt lenge å så på den formelen. er temmelig trøtt nå da, kom hjem fra verkstedet, vi har støpt 100 kvm med gulv.. Jaja, avsporing avsporing kl er 0600. Tror du må komme bort å regne litt på hva slags stempler og råder og trykk og slaglengde og kompresjon og ladetrykk og ditt og datt jeg må ha på den neste motoren i Camaron. Det hadde sikkert blitt knallbra.

 

Prøvde å finne ut hvorfor økning i boring øker volum mere enn slaglengde, det er jo rett å slett fordi at jeg ser at stempel radien er opphøyd i andre :-), mere klarer jeg ikke forstå nå. Den nye motoren min blir jo en 350, men jeg ser mange bygger den om til 383 "stroker" med større slaglengde, og muligens mindre turtall, er ikke sikker, men med de rette delene kan man sikkert opprettholde det svimlende høye turtalle Chevy 8rn har fra før ;)

Tror den skulle passe bedre med kompressor.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

Jeg antar du mener motsatt.

 

En turtalls motor er vanligvis overkvadratisk altså den har større borring en slaglengde. Se på en Formel 1 motor som har maks turtall på ca 19.000o/min nå. Den er meget overkvadratisk med en stempel diameter rundt 95-100mm og 10 sylindere. (Det er opp til deg å regne ut slaglengden til de motorene ;) ) Store skips motorer med mye dreiemoment og lite turtall har lang slaglengde og liten stempel diameter (relativt til slaglengde)

 

Du får mer motorvolum ved å øke stempel diameter enn slaglengde. Dette ser man fra formelen for motorvolum. Stempel diameteren / radien har større påvirkelighet på total volumet da igjennom sin opphøyning i 2 potens.

 

Totalt motorvolum = antall sylindere x ( (pi ) x stempel radien^2 ) x slaglengde

Eller du kan ta den enkle formen...for en Cossie blir volumet 0,7854x9,082x9,082x7,695x4=1993,98cc... 0,7854 er pi delt på 4,alle mål i motoren i cm...ergo kubikkcm i svaret :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

 

Det er et spørsmål som krever definisjon...

Etter det jeg har sett etter å ha prøvd ganske mange forskjellige kombinasjoner på et dynoprogram som heter desktop dyno 2000 (veldig nøyaktig) er at en overkvadratisk (dvs større borring enn slaglengde) motor har en flatere momentkurve enn en under-. (jo flatere momentkurven er, jo høyere turtall man har høyt moment på, jo høyere effekt får man)

 

Riktig at med kortere slaglengde kan turtallet økes, fordi stempelhastigheten går ned. En lang slaglengde (forutsatt at motorvolumet er det samme) gir som regel høyere dreiemoment, men ikke nødvendigvis høyere effekt, på grunn av den spisse momentkurven. allikevel kan en overkvadratisk motor gi massere av moment med riktige kammer, og kan ofte føles som sterkere enn en underkvadratisk en, fordi den er "seigere", den opprettholder momentet over et bredere register.

 

WRC- motorene til skoda er 10mm underkvadratiske, fordi de ikke skal ha noe voldsomt turtall, mens en Cossie motor er drøyt 14mm overkvadratisk, og disse snurrer jo litt mer. så er f.eks den nye M3 motoren nesten 4mm underkvadratisk igjen og den har jo en høy litereffekt, mens honda S2000 motoren er 4mm overkvadratisk, og den har jo også høy litereffekt...

Hvor lenge har du brukt det programmet,sånn cirka...? Hvor nøyaktig prater vi om?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår