Gå til innhold

Flytting av batteri, kvadrat på kabel?

Ranger emnet


Thema

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte batteriet bak til bagasjerommet for å frigjøre litt plass under panseret. Så ganske enkelt, hvor tykk må strømledningen fra bagasjerommet til motorrommet være?

 

Bilen er en vanlig sedan (Lancia Thema), med 2-liters turbomotor.

 

Noen som har en fin formel med ledningens lengde, kvadrat, osv osv?

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... ligger en 35-kvadrat i bilen fra før, vært brukt til noe stereo.. Tenkte på å bruke denne, men er litt i tvil.

 

Noen der ute som har erfaring med dette? (Flytting av batteri)

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal flytte batteriet bak til bagasjerommet for å frigjøre litt plass under panseret. Så ganske enkelt, hvor tykk må strømledningen fra bagasjerommet til motorrommet være?

 

Bilen er en vanlig sedan (Lancia Thema), med 2-liters turbomotor.

 

Noen som har en fin formel med ledningens lengde, kvadrat, osv osv?

 

For eksempel BMW, som har batteriet bak, kjører med ca 50 kvadrats kabel. Hvis det er kaldt i været, og da motoren er kald, så går det med såppas mye strøm at det kan bli for lite med 16 kvadrat.

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er snakk om såpass lange lengder så hadde jeg valgt minimum 35,kanskje 50. Nå er jo ikke en Themamotor så tungstartet så du hadde sikkert greid deg med 35. En klar fordel er å finne en ny minus/jord tilkobling i bagasjerommet. Bare tull å legge den helt fram igjen. Korte lender er best. Sveis fast en mutter i chassiset bak hvis ikke noe annet tilkoblingspunkt finnes.

Hvis du vet effekten (W) på startmotoren så er det en enkel formel for å regne ut strømforbruket og dertil egnet kabel : I = P/U. Altså strøm = watt delt på spenning. Ofte så er en startmotor ca. 4-600W. Noe som vil gi en strøm på 33-50A. Legger du 35 evt. 50 så har du endel sikkerhetsmargin.

 

En ting du bør huske på er å kjøpe skikkelig kabel. Helst hos et elektro/installatørfirma. Da er du sikker på å få "kvadrat for pengene". Har opplevd flere ganger at kabler solgt hos bilstereobutikker ikke holder det kvadratet de lover. Det virker som om de regner med isolasjonskappen i det totale kvadratet,noe som er juks. Kvadratet på kabelen er selve kobberet,alt som ligger utenpå i form av isolasjon skal komme i tillegg. Kjøp "maskinkabel",den du finner på f.eks +/- på et elektrode-sveiseapparat. Den er mangetrådet og veldig bøyelig og fleksibel + at isolasjonen er solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er viktig her, ventilasjon!

 

Alle blysyrebatterier (ja, også ventilregulert gel og AGM blysyrebatteri) utvikler oksygen og hydrogengass som slippes ut i omgivelsene.

 

Hvis batteriet ditt er et vanlig frittventilert blysyrebatteri, så dannes det mengde med gass som potensielt er meget farlig. Syren i batteriet blir fult av små gassbobler. I tillegg vil gass sive opp fra batteriet og legge seg i bagasjerommet hvis det ikke er skikkelig ventilasjon. Kommer det en gnist her, så kan eksplosjonen bli ganske kraftig. Batteriet eksploderer og slenger varm batterisyre ut overalt. Seen that before! Da vil du IKKE være i nærheten for å si det slik. Alt batterisyren kommer i kontakt med blir ødelagt.

 

Poenget er at ventilasjon er viktig skal man flytte batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting en må passe på, er kabelgjennomføringene igjennom torpedovegg o.l. Disse må være såpass gode at kabelen ikke kan ligge og vibrere og tilslutt gnage igjennom isolasjonen og kortslutte til jord. Da har du et problem.. Det er derfor det er påbudt med sikring ved batteriet når en legger kabel igjennom skott til forsterker bak i bilen, og som de ser etter ved PKK.

Vet ikke hvordan det blir når en skal ha batteriet bak, men da forstår jeg det sånn at du er nødt til å ha sikkring for at de ikke skal ta deg ved PKK. Dog så måtte dette ha vært en monstersikkring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Har vel fått vite det jeg trengte å vite. :) Jeg skal handle meg en gelèbatteri før jeg flytter batteriet, så slipper jeg bekymringer.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk sikringer, helst rett etter batteriet bak, og etter torpedoveggen. har hvert med på bilbran pga manglende sikring, og det kan ikke anbefales!

 

 

jeg har batteri bak og foran (2x optima redtop) og har sikring både før og etter torpedoveggen.

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det lite fakta og mye synsing gitt:)

 

For å sitere meg selv i en tidligere tråd om akkurat det samme temaet:

(http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=103852)

 

Et godt fulladet batteri holder ca 12,4v

Si at starteren trekker 150A (de trekker gjerne mer?), og at kabelen bakover blir 4,5m lang.

 

Med en 16kv. kabel blir spenningsfallet på 1,48V, dvs at det er igjen kun 10,9V til starteren.

 

Bruker du som nevnt tidligere en 110kv kabel blir spenningsfallet bare ca 0,2V. dvs 12,2V som driver starteren.

 

Hvis starteren trekker 150A, blir effekten i den: 12*150= 1800W

Motstanden i den blir da 12V/150A = 0,08ohm

 

Effekt i starteren med 16kv kabel:

10,9V/0,08ohm = 136,25A

136A*10,9V = 1485W

 

Effekt ved 110kv:

12,2V/0,08ohm = 152,5A

152,5A*12,2V = 1860W

 

Nesten 400W tap ved å bruke 16kv kontra 110kv!

 

Legg så grov kabel du kan, ved så lave spenninger som 12v er spenningsfallet kritisk. En starter yter mellom alt ifra ca1200W og oppover, til ca 2100W (kilde:Iskra) den kan da fort trekke 175A, (sett bort fra startstrømmen, som gjerne kan være 3-5 ganger dette)...

 

En 16q kabel gjør jo nytta den, hvis en drar den under setene så kan man jo få litt varme i en stakkars frossen bakende mens man prøver febrilsk å starte bilen med 5 volt spenningsfall en kald vinterdag også.. ;)

 

Mitt tips er å legge aluminiumskabel, ta eksempelet over: en 4,5m lang 50q kobberkabel gir et spenningfall på 0,47V ved 150A.

En 4,5m lang alukabel på 95q gir sp.fall på 0,41V (150A).

 

Kobberkabelen vil veie omtrent 2kg (+kappe/isolasjon), mens alukabelen vil veie 1,15kg (også+ kappe)...

 

Skal en absolutt ha sikringer på svineriet vil jeg ihvertfall anbefale å plassere den lett tilgjengelig og alltid ha et par i reserve i tilfelle -35 celcius og litt tykk olje på maskinen, har fort 3-400A startstrømmer da.... :)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tall er vel og bra, men i praksis rekker enn 35kv kabel på en normal bensin 4`er (4-5m 35 kv på en på en diesel 8`er blir en annen sak)

Har selv kjørt med 35kv siden høsten 2004 og har startet bilen lett i nærmere 25-. sikringen er en 300A ANL og reserven har fått ligge urørt i hanskerommet hele tiden.

 

men som tallene dine viser, så er ikke tapet til å overse når det gjelder tynnere kabler, så jeg vil ikke anbefale å gå under 35kv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår