Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er det bare å BYTTE dame

 

Må nok si meg enig med du der, hehe.

 

denne consul klubben, er d no aldersgrense f¨r den?

tengte jeg kunne hive meg med:P

så ju bra ut det treffet:D

 

BTW, RÅ lyd!!

 

Neida seff er det ingen aldersgrense. Sjekk denne du:

 

http://consulgranada.net/portal/

 

Du har ikke en ørliten herjefilm nå som du har manuell kasse da?

 

Glemmte vel ikke å si at du har en skamm rå bil gjore eg?:deng

 

Hehe!

 

Tror ikke det blir så mye mer herjefilm. Kan fort komme i feile hender, om du skjønner.

 

Men jeg lover å ha kameraet laddet neste gang jeg tar den på bane.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått vært litt i garasjen igjen.

 

Denne gangen var det coiloversene foran som måtte til pers. Disse var vel ikke heeeelt bolt on, så her var det bare å sette i gang. Men med å utvide fjærsete litt oppe, er den ”på plass”, slik at man kan begynne å se på hva som må gjøres.

 

IMG_2913.jpg

 

Mange har kanskje sett lignende løsninger som jeg kommer med her før, men det er ganske enkelt fordi det er enkelt, logisk å bra. Forskjellen meg med er at jeg vil ha muligheten til å montere tilbake vanlige fjører å dempere, slik at begge løsninger må passe. Dette betyr at jeg ikke kan ”kappe ivei” , men jeg må bruke det som er originalt som utgangspunkt.

Her er øvre festet, å her vises hvor offset coliovern blir i åpninga til originalfjæra. Dette går jo seff bra med den tynne originaldempern, men med en fjær utenpå, blir det trangt.

 

IMG_2910.jpg

 

Siden denne åpninga åsså var oval, ble det trangt på sidene åsså. Med å kappe løs denne, var det mye lettere å vide ut denne på arbeidsbenken, for så å sveise den på igjen.

 

IMG_2921.jpg

 

Som dere ser er bra plass til resten av coilovern med denne biten borte. Å strengt tatt kunne jeg bare kjørt med det slik da kreftene tas opp av øvre demperfestet, som er mer enn sterkt nok.

 

IMG_2919.jpg

 

Så var det nedre festet. Her må det forsterkes, da fjæra belaster den ”øvre” plata, mens demperen er festet på den nedre plata. For å forflytte belastingspunktet ned til den nedre plata, måtte et rør sveises mellom de to. Åpninga her er 103 mm, å på jobb fant jeg et rør med AKKURAT 103 mm innediameter(2 mm tykk)!!! ER det muli!!!! Noen ganger har man flaks, hehe. Så da måtte røret kappes å tilpasses for å passe til begge platene.

 

11062008245.jpg

 

På undersiden lagde jeg forsterkningsplater i 4 mm plater, for å fordele kreftene utover mot rørdiameteren.

 

12062008248.jpg

 

Så etter litt sveising, var to nedre bærarmer til coilover ferdig. Disse ser for det utrente øye ut som original.

 

12062008250.jpg

 

Så da var det bare å montere, noe som er mye lettere når du slipper å tenke på fjærklemmer å drit.

 

12062008251.jpg

 

Med høyda på demperen justert som dere ser på bildet over, ble bilen så lav. Dette er ca like lav som med Åkrane fjørene. Å hvis dere da ser på demperen, kan den senkes enda mer! Kult?

 

12062008256.jpg

 

Å med et dårlig bilde vises åsså den bedre plassen på det øvre festet.

 

12062008254.jpg

 

Åsså har jeg åsså fått tak i Cossie ABS bremsepumpe. Denne blir da koblet opp uten ABS funksjon( men det er dog bare sensorene ved hjula som mangler).

 

IMG_2922.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig utfoldende prosjekt!!

Hva er det du har igjen på bilen nå?

 

Har du ikke fått modifisert det som kan modifiseres??:blunk:

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår