Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg offisielt bestemt at automatgear er no DRITT !!!

 

Tror dere fankern ikke den begynte å slure forrige uke??? Dagen før jeg skulle på EU !!!!

Jammen bra Tremec’en kommer til Norge imorra. Bra timing !!!!

 

Dermed betyr det DESSVERRE at jeg må melde pass på Street Legal kjøringa i Skien natt til 1 Mai. UTROLIG irriterende, da jeg har gledd med masse til det arrangementet. Uffameg.

 

Nok om det, over til noe positivt. Fikk fin pakke fra AVO forrige uke (måtte jo bare legge den tilside, da gearkassa tok opp litt tid), å det ser meget lovende ut.

 

IMG_2576.jpg

 

 

To framdemper, to bakdempere, to ”prøve”fjører, åsså C-spannern for å justere høyda. Som dere ser er de dobbelt justerbare, en rød ”ratt” å en blå ”ratt”, slik at bound å rebound kan justeres separat, å dermed tilpasses bilen mye bedre.

 

IMG_2577.jpg

 

Her er framdempern ved siden av den originale. De ble bestilt nærmeste kortere utgave, siden min er senka. Disse er altså da laget for å være bolt on til Granada. Dog må det forsterkes litt fester, men det må det jo uansett. Jeg har testa litt på reserve forstillinga mi, å en bakre bærarm, å det ser ut som det kan løses ganske elegant. Foran skal det stort sett passe rett på.

 

IMG_2587.jpg

 

Å bakdemperne. Her er det mulig det må bli litt andre løsninger en full lenge fjær, da den ikke får plass helt opp i demper ”tårnet”, men har litt ideer der åsså. Dette skal nok bli bra, skal dere se. Fjørene er på 400 Lbs/in, så får se åssn det blir.

 

IMG_2585.jpg

 

Å for de som vil bestillle likedane, her er delenummerne.

 

IMG_2590.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig projekt, har lest hele sulamidten nå i løpet av noen dager.

 

Å må si det må være en av landets værste Granadaer.

 

Får si som flere tidligere at jeg er ganske "ikke" ford, men den granadaen din er et kjempe eksempel på hva man kan få til om man gidder lese litt bøker og intreserer seg for hva man holder på med. Er selv cnc opperatør, så jeg har samme kjekke fordel som deg hva tilgang på maskiner og div. Og er fantasien god er det ikke grenser for hva vi kan lage til kjerrene :)

 

Keep up the good work.

 

Å blir morro å se når snurrene kommer i.

 

Men åssen ligger du ann med ny kam da, er det en orginal farfar kam som står i nå??

 

Isåfall burde det være en 40-60 hjul hester til å hale med en snill streer/strip kam.

 

Og Windsoren skulle vel fått seg noen nye råder før du klemmer en halv + atmosfære tilø i den :)

 

Anyway lykke til, skal følge med i tråden i fremtiden jeg ihvertfall.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av et kompliment, må få takke for den.

 

Ja, jeg syntes det er mest moro å gjøre ting selv, å når det da fungerer som tenkt eller bedre, er livet verdt å leve, hehe.

 

 

Kammen er ikke den originale, men det er en god gammel Crane Energizer 222 graders sak som sto i motoren når jeg kjøpte den i -97 tror jeg det var. Så at det er mye å hente på en ny rollerkam, er hevet over enhver tvil.

Men litt boost, så henger den med en stund til, men har som sagt endel å hente der.

Når det gjelder rådene, kunne både de å mere til vært oppgradert, men nå er det ganske høy komp i denne motoren, over 9, så ladetrykket blir begrenset. Det er heller ikke snakk om noe 8000 varv rødstrek her, så jeg tror det kommer til å gå bra.

 

Når alt dette er oppe å går, altså manuel kasse, sprut å snurrer, SÅÅÅÅ kan vi gå igjennom motoren på nytt, forberedt for skikkelig boost.

 

Stroker kit(418), rollerkam, AFR topper, osv.

 

Med andre ord vil det i første omgang bli med nåværende motor. Kan jo være litt artig å se hvor mye den kan prestere.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmen jaggu ble man månedens bil åsså:

 

http://www.fmcn.no/

 

 

Trykk på bildet eller:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=40305

 

Hadde en fin tur til Østfold i dag: Ille bra i Halden, se. For å spare en dag eller to, henta jeg gearkassa selv hos Jet Carrier, å i dette godværet var det jo bare kosetur. Å det må vel sies: Dette er den mest spennende pakka til nå.

 

IMG_2629.jpg

 

Å når alt var pakka ut, så det slik ut.

 

IMG_2633.jpg

 

Her har vi Superior sin kevlar Clutch.

 

IMG_2634.jpg

 

Å letta Billett svinghjul.

 

IMG_2635.jpg

 

Å sjekk den råe spaken !

 

IMG_2637.jpg

 

 

Det ser ut som clutch kabelen faktisk skal passe med minimal tilpassing, samme ende som Granada mot pedalen !!

 

Åhhh, dette blir MORO!!

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså har jeg begynt litt på coiloversa.

 

Her må man tenkte litt annerledes når man skal ha coilover funksjon. Original er jo fjæra montert på sine fjærseter, mens demperne har egne fester, å altså bare demper fjæringsbevegelsene. Her er måten framre demper er festet nede originalt. PS: dette er en rusten gammel forstilling med knekte bolter osv. kun brukt for å vise.

 

IMG_2592.jpg

 

Hvis coilovern blir festet på denne måten vil all vekt på hjulet ligge på disse to boltene, så isteden vil den festes ovenfra, slik. Det vil forsterkes å modifiseres litt her.

 

IMG_2594.jpg

 

Det øvre festet framme er rimelig solid, å belastes fra samme plass som originalfjæra. Måtte vide ut litt for å få plass til fjæra her, men her er den på plass.

 

IMG_2597.jpg

 

 

Bak ser det slik ut. Jeg har forlenget de nedre festene på en enkel måte her pga senking, men det er bare lengre bolter.

 

IMG_2603.jpg

 

Å her er jo originalt. Colioverne nesten halverer vekta !

 

IMG_2601.jpg

 

Ser ikke dette bildet rart ut??? Skal bremseskiva være så langt oppi hjulbuen ???? JA !!! Faktisk. Husker dere tidligere jeg hadde et bilde med hjulet på der den lå på gummistoppen ? Vel her er samme bilde uten hjulet. Kun demperen er på her, for å måle arbeidsområde.

 

IMG_2612.jpg

 

 

Som nevnt går ikke fjæra oppi hullet til demperen bak, så da lagde jeg nytt øvre sete til fjæra som passer på setet til originalfjærene.

 

IMG_2613.jpg

 

Sånn blir det seeende ut.

 

IMG_2628.jpg

 

Å i likhet med foran, blir nedre festet flyttet til oversiden, slik at ikke boltene drar hele lasset. Legg åsså merke til at alle justeringene på coilovern er lette å nå.

 

IMG_2627.jpg

 

Utfjæra.

 

IMG_2626.jpg

 

Innfjæra. Dette er ikke på gummistoppen, bare der bilen begynte å løfte.

 

IMG_2623.jpg

 

 

Så da er de på bak, dog mideltidlig for kun for testing. Men det ser allerede ut som at 400 lb/in er for mykt bak, men hadde en følelse av det. Foran burde de være bedre.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan alle sammen, å vel overstått pinse.

 

Må få beklage at det har vært tregt med oppdateringer. Det betyr IKKE at det har stått stille, men hadde PC krasj, så den måtte levers til repp. Er nå på lånepc, så da prøver vi igjen.

 

Henta altså kassa på onsdag forrige uke, å har holdt på å sette den i siden. Håper jeg ikke ødelegger spenninga når jeg sier at første prøveturene var allerede i går, å enda en halv time senere måtte jeg tørke av meg gliset, hehe.

 

Vil bare begynne med å si at Bruce på Modern Drivelines er min gud !!! Jeg er søkk imponert over hvor komplett dette kitet var. ALT jeg trengte, ned til hver minste bolt var med, til og med en liten skrue til dekslet over clutcharmen, å skruen som fester speedo wiren. ENESTE som manglet var den ”gaffelen” som holder speedowiren, men den hadde jeg liggende. Har ingen problemer med å STERKT anbefale hans tjenester. Et annet eks: et av de andre firmaene jeg hørte med, ville ha $400 i frakt innen USA. For $400 kunne Bruce sende hele greia HJEM til meg, MED FLY!!!

 

En annen ting er at dette kunne vært kalt for et ”perfect fit kit”, fordi alt passet!!! I en Granada!!! Med V8 !!! Hadde forberedt med på en del jobb her gitt, men den gang ei. Ok, vi må vel ta det fra starten.

 

Altså, jeg har faktisk hatt manuell i bilen før, men det er vel 11-12 år siden, med 2,8’en. Å av alle store overaskelser hadde jeg beholdt delene fra den gang, å det kom godt med nå. Pedalsett, clutchwire, gearspaken med damasker å plata under.

 

manu049.jpg

 

Slik ser den nye clutchwiren ut kontra den gamle i enden mot kassa.

 

manu052.jpg

 

Å her enden mot pedalen. Legg merke til at selve wiren er DØNN lik. Jeg måtte file ned på diameteren der den går inni åpningen i torpedoveggen, slik at den gikk helt inn.

 

manu050.jpg

 

Den gamle flexplata som måtte ut. Denne var faktisk 164 tenners, å passet på både C-4’en å AOD’en. Er litt usikker på enda om den var riktig til min.

 

manu012.jpg

 

Å aut. spaken, som nå går ut for siste gang, hehe. Det festet som stikker ut på siden der er fra når jeg hadde C-4 i bilen. Denne hadde ikke startsperre på kassa slik som den orignale C-3 hadde, så da konverterte jeg til å ha bryteren på spaken i stedet.

 

manu007.jpg

 

Når kassa ble prøvemontert, gikk den bakre delen på kassa i tunnelen, slik at den ble 1 grad feil i forhold til AOD’en. Så her måtte jeg fram med slegga å banke litt frigang. Ble bra etterpå.

 

manu031.jpg

 

Slik traff da gearspaken i hullet. Kunne vel ikke vært mer perfekt ??? Her er åsså den plata som finns på de med manuell kasse, som holder damasken. Klipt ut av en Taunus på skroten på sent -90 tall.

 

manu045.jpg

 

Granada har automatisk stramming/justering av clutchwiren, å denne ble prøvd først, men den fungerte ikke pga hardere clutch. Dermed ble denne låst med en enkel bolt gjennom. Justeringa skjer nå i andre enden, som er justerbar.

 

71403004.jpg

 

Slik ser den ut i forhold til AOD’en. Litt tynnere i ”kroppen” men altså litt høyere i bakenden. Var bak på det midterste lokket det tok i tunnelen.

 

manu004.jpg

 

Framre enden av mellomakslen måtte byttes ut, da denne var større, 31 splines mot 28 på gamle. Fulgte med i kitet. MEN altså : lengden stemte, som Bruce jo sa.

 

manu054.jpg

 

Foreløpig altså bare kosejobb.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av tinga som overasket meg, å som ikke hadde vært nevnt noen plass jeg hadde lest om slike konverteringer, er at geartraversen faktisk passet !! Grunnen til dette kan være at de fleste handlet om gamle Mustanger osv., som dermed aldri hadde AOD originalt. For her var den nemlig helt perfekt. Vel kassa ble for lav bak, så den måtte shimset opp, men det er en smal sak.

 

Fant noen ”passende” muttrer for å bestemme høyden på spacerne mens den sto i bilen. Disse muttrene var 20 mm høye å den aluplata som ligger i forkant er 10mm.

 

10052008603.jpg

 

Så da var det bare å kappe den i passende lengder.

 

10052008606.jpg

 

 

Borre et par hull.

 

10052008609.jpg

 

Dermed hadde jeg to spacere på 10 mm, som gjorde at jeg ikke trengte lengre bolter.

 

10052008612.jpg

 

Voila !

 

10052008610.jpg

 

Her er beviset på at TKO kommer med uttak for el. speedo.

 

manu058.jpg

 

Her er uttaket for wire speedo( den svarte gummipluggen på skrå under kassa litt lengre fram.) Og åsså startsperre bryteren nærmest kamera. Denne gjør at startern kun funker i nøytral.

 

manu059.jpg

 

Ok, da var det bare å begynne å montere. Jeg monterte vel kassa opp og ned 3 ganger for å teste alt, men det hadde gått fortere hadde jeg visst det jeg visste idag når jeg begynte.

Her er blockplaten, svinghjul+ lager å clutch på plass.

 

manu056.jpg

 

Clutch hus, utløserarm med lager.

 

manu057.jpg

 

Så ble clutch huset montert først, for deretter å montere selve kassa på den igjen. Dette ble lettere, siden jeg da slapp å manøvrere hele greia over clutchen.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt dere, takker å bukker.

 

 

Så her er den på plass. Denne kassa er mye smalere enn automaten, så det ble bedre plass på sidene.

 

manu064.jpg

 

Her sees modden av festet til traversen.

 

71403001.jpg

 

Slik havner utløserarmen i forhold til headdersa. Dette var åsså en ting som ikke skulle passe, da såkalt full lengde headders å wire clutch ikke burde gå. Amrikkene på den tiden hadde stagoverføring til clutchen. Men wiren gikk perfekt på plass mellom røra.

 

manu085.jpg

 

Speedowiren passet åsså som sagt, å det fulgte med et nytt drev.

 

manu078.jpg

 

Å mellomakselen passet. Den burde kanskje vært en cm kortere, da den er litt nærme en støvtetting på kassa, men det får gå.

 

manu072.jpg

 

Noen forskjell???

 

71403007.jpg

 

Den ser helt brutal ut i bilen denne spaken, hehe.

 

manu017.jpg

 

Å min kjære bror prøvegirer. Nok en gang ble han imponert, hehe. Som dere ser, faller knoppen ganske naturlig i handa.

 

manu025.jpg

 

Første prøveturen viste at det var det for lite vandring på pedalen. Den løste ikke ordentlig ut, å heller ikke inn, hehe.

 

Hmm, liten pause for å tenke, så litt på tv, tjaaa.. så litt i verkstedmanualen…. Ok, ved å legge om wiren litt, fikk jeg mer utveksling, slik at den fikk nok vandring. Problem løst !

 

Nå skal den jo kjøres inn i 80 mil!!!, så jeg har ikke gjort de store stunta enda, men at det ble forskjell ???? JAAAAAA !!!! Det er helt sykt når det er en motor med ordentlig vrid(ikke turbo firer) koblet sammen med manuell kasse. Det blir omtrent som motorsykkel: vips, så er du i 4 gir !!! Å den uten å dra den ut på geara. Den kan UTEN problem startes i 2 gir, å 5 gir drar fra 60 km/t å opp, fra 1000 o/min. Helt merkelig følelse, hehe.

 

På en vanlig bil(les Focus, Vectra, Toyota, osv) er det jo rimelig normale krefter ved gearskift, men på denne så blir det mye mer ”digitalt” hvis dere skjønner hva jeg mener. På automaten var det jo et jevnt drag hele tiden, selv ved gearskift, mens nå forsvinner all akselerasjon når du gearer, så det blir mye mer på-av-på-av-på osv. Kjennes mye mer i nakken, hehe. Er faktisk nesten som en annen bil. Annen lyd, annen oppførsel, helt rart hvor mye en gearkasse kan ”maskere” lyden, både av starteren å av motorn.

 

Så nå er det bare om å gjøre å få kjørt den inn….

 

 

 

Forresten, dere kan jo se nederst på siden her:

 

http://bilbygging.no/forside/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=2&Itemid=14

 

 

Ukens prosjekt, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta altså kassa på onsdag forrige uke, å har holdt på å sette den i siden. Håper jeg ikke ødelegger spenninga når jeg sier at første prøveturene var allerede i går, å enda en halv time senere måtte jeg tørke av meg gliset, hehe.

 

Tørke glis?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår