Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Har brukt kvelden til å titte gjennom sidene her, og jeg er imponert over pågangsmotet og de smarte løsningene dine! Var egentlig på utkikk etter Quaife-diff til Scorpioen min da jeg kom over denne tråden (sendte deg sms ang. diff for noen dager siden). Mener å ha lest at det er samme innmat i Scorpioens 7,5" som på Granadaen. Arrester meg hvis jeg tar feil. Jeg sliter med at diffen min sperrer på tørr asfalt, mens den på våt asfalt og andre forhold som tilsier liten adhesjonskraft (les snø) bare spinner på ett hjul = Lite gunstig på denne årstiden, og trist om sommeren på de våte dagene. Har per dags dato ikke forsøkt å bytte olje på diffen, vet ikke om det kan hjelpe. Du som faktisk har åpnet en slik en, hva tror du?

 

Skal følge med på forumet heretter, synes prosjektet ditt er utrolig interessant. Funderer selv på bakmontert turbo, det ser lovende ut! Jeg var, som mange andre, skeptisk.. men det var bare inntil jeg hadde lest innleggene dine, og studert noen av linkene og videoene. Keep it going.. jeg har troen på at du lykkes med dette! birthday

 

Gleder meg til snøen er borte.. jeg skal garentert ta en titt på Granada'en din når jeg kommer meg på treff!

 

Lykke til videre!

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth

1958 Edsel Ranger - Ford 390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har brukt kvelden til å titte gjennom sidene her, og jeg er imponert over pågangsmotet og de smarte løsningene dine! Var egentlig på utkikk etter Quaife-diff til Scorpioen min da jeg kom over denne tråden (sendte deg sms ang. diff for noen dager siden). Mener å ha lest at det er samme innmat i Scorpioens 7,5" som på Granadaen. Arrester meg hvis jeg tar feil. Jeg sliter med at diffen min sperrer på tørr asfalt, mens den på våt asfalt og andre forhold som tilsier liten adhesjonskraft (les snø) bare spinner på ett hjul = Lite gunstig på denne årstiden, og trist om sommeren på de våte dagene. Har per dags dato ikke forsøkt å bytte olje på diffen, vet ikke om det kan hjelpe. Du som faktisk har åpnet en slik en, hva tror du?

 

Skal følge med på forumet heretter, synes prosjektet ditt er utrolig interessant. Funderer selv på bakmontert turbo, det ser lovende ut! Jeg var, som mange andre, skeptisk.. men det var bare inntil jeg hadde lest innleggene dine, og studert noen av linkene og videoene. Keep it going.. jeg har troen på at du lykkes med dette! birthday

 

Gleder meg til snøen er borte.. jeg skal garentert ta en titt på Granada'en din når jeg kommer meg på treff!

 

Lykke til videre!

 

For å si det sånn: hadde Scorpio å Granada hatt lik diff, hadde jeg jo bare brukt en slik ikke sant? Istedenfor å jobbe MASSSSE med å få Qauife til å lage, hehe.

 

Granada har (som den eneste jeg har sett) 8 bolter som fester kronhjulet til diffen. Alle andre har 10. Så dermed er det ingen andre differ som passer. Videre er Scorpio(å da åsså Sierra Cossie) sin diff 12 mm smalere, så selv om alle diametre faktisk er lik, vil de ikke passe.

 

Litt vanskelig å tyde ut fra innlegget ditt, men har du diffbrems, bare at den funker dårlig?

Uansett, så er det lettere for deg, da Qauife faktisk HAR til din, så da er det bare å bestille.

 

Å takk for skryt, moro med litt feedback nå i vintermørket, hehe.

 

 

 

hvilken ar var det på turbin på t04b?? keep in mi nd at det blir det samme som å montere en slik på en 2,75 liters firer og da vil jeg tro at ar .86 eller mer er å foretrekke.

 

Føller du med? skreiv jo at det var AR 0,58 på turbinen, hehe.

Disse har stått på en 5 liter Mustang, så det er nok MYE mer passende en de T3 jeg hadde.

Å du er seff klar over at det er T4 disse da? Er MYE større innløp på turbinen, selv om 0,58 ikke høres mye større ut enn 0,48. Men dette er jo avhengig av type snurre da, altså T3 eller T4.

 

Åsså blir de jo montert bak, så der er det en mer "dense charge", så det skal funke strøkent.

 

Uansett: på en 2 liter med AR 0,48 med snurra montert rett ved motoren(les mye varmere, å mer ekspandert gass): er det så mye bedre?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Føller du med? skreiv jo at det var AR 0,58 på turbinen, hehe.

Disse har stått på en 5 liter Mustang, så det er nok MYE mer passende en de T3 jeg hadde.

Å du er seff klar over at det er T4 disse da? Er MYE større innløp på turbinen, selv om 0,58 ikke høres mye større ut enn 0,48. Men dette er jo avhengig av type snurre da, altså T3 eller T4.

 

Åsså blir de jo montert bak, så der er det en mer "dense charge", så det skal funke strøkent.

 

Uansett: på en 2 liter med AR 0,48 med snurra montert rett ved motoren(les mye varmere, å mer ekspandert gass): er det så mye bedre?

 

Det kan se ut som at det råder litt forvirring om a/r på eksos/luftside her? Eller har T4 turboen faktisk a/r.58 på eksos? At luftsiden på denne har a/r.58 høres ikke så unaturlig ut.

 

*edit* Det står jo for pokker at luftsiden på T4'en har a/r.60 min tosk... Men uansett så rimer det egentlig ganske bra med a/r.58 på eksosside med tanke på hvor stort innløpet på eksossiden er. Er jo ikke noe særs forskjell på innløpet på en T3 a/r.48 og 63 heller egentlig.

 

Men sånn sett gir vel forholdet mellom in- og exducer litt mer nyttig info for de som er proff på turboer...det er ikke jeg - jeg er bare en nysjerrig sjel som vet pittelitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig som du sier, er AR 0,60 på kompressorsiden.

Og, ja selve innløpet, eller mot flensen da, om du skjønner er nok lik selv om du har 0,48 eller 0,63, men du ser jo innover at den "snurper" mer ihop på 0,48 enn på 0,63.

 

Og på T4'en er jo hele turbinen større, så det vises godt innover at den er mye større.

 

Har ikke demontert dem enda, så noe mål har jeg ikke. Kommer vel til å sjeke dette etterhvert.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste det om diff byttet. jeg må si meg mektig imponert over den orginale diffen!:)

jeg hadde en orginal 2,3 granada og var litt urolig for diffen noen ganger, tydelig vis uten grunn!

men stikkakslingene dine (da mener jeg fra diff til hjul) er de orginale?

før jeg solgte min granada sveiste jeg sperre på den, og det tok bare ett par timer før drivleddet knakk på den ene siden, og ett par timer til så knakk det andre også.

det vil si jeg tror det var i leddene den knakk.

vil ikke du også få problemer med det? spesielt da du har mye mer krefter.

 

har du en oversikt over hvilke biler de har diff til?

 

gratulerer med diff foresten! og lykke til med turbo:)

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, been there, done that. Knakk åsså to drivaksler på 14 dager, når jeg prøvde med sveisa diff, så det går veldig enkelt. Men selve diffen har vært sterk ja. Å uten den sveisa diffen så har de originale drivakslene holdt fint de, med 330 hk å 520 Nm.

 

Blir jo litt artig å teste hvor langt Quaifen holder med snurrene på, hehe. Men de sier jo at noe annet ryker før diffen, så vi få se.

 

Oversikt sier du? Sjekk her du :

 

Differentials - Quaife Engineering

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8'erene har altfor mye moment for BMW-kassene. Tremec T56 eller TKO600 er vel veien å gå om man skal ha manuell...

 

hva er det du preiker om? 6 trinnsn fra 850csi og siste utgaven av e34 m5 er gulle go til dette bruk. 5 trinnsn fra e34 m5 er også kurant. det mest gunstige er vel en supra mk4 kasse som er ganske så skuddsikker og en god del bedre å gire med enn tremec kassene. tremec kassene er veldig grove for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår