Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Jepp, det hadde vært det beste, men problemet er(som du ser på bildene) at bensintanken står til ene siden, slik at det ikke er plass der. Skal se på muligheten å flytte tanken mot midten, slik at det kan plasseres mer symmetrisk som du sier.

 

 

 

 

Å du har vel litt rør, intercoolere å div dill dall du å vel??? Å åssn trives du med varmen under panseret ditt? Lang tid tar det å bytte plugger?

 

Joda, blar jeg opp 60-70 lapper, så får jeg en fin motor, men er det noe moro?? Alle kan gjøre det.

 

På denne måten oppnår jeg det samme for maks 10 lapper.

 

Så kan jo du regne litt på hva din motor har kostet?

 

He He... min motor har da ikke kosta så jevlig... mente motorer på 800+hk kosta mange hundre store jeg. min er da stort sett bare standar prylar som er tvangs mata med to neticser..

Har et poeng der med varme å liten plass... pluggene ser jo ikke himmeln omm den faller ned over BMW merket på toppdekselet,det er jevlig trankt å bytte di svina.. må demontere halve motoren:(

Blir nok bedre nå når maskinisten skal byttes... men noen TURBO baki BAGASJEN KOMMER DET ALDRIG i min bil.. der skal jeg ha øl,cd skifter,reservehjul,brannslokker,div hjelmer/hansker å sko å bagasje får evt. en ferie tur.. hehe

 

Ser bare en positiv ting å det er litt mere vekt over ett par sårt trengende bakhjul;)

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først må jeg si hvor bra bilen ser ut og ser ut til å virke!

 

Detta med RMT ser jo veldig spennende ut. Aldri sett det før og det har aldri slått meg at det går ann heller...

 

I forhold til plass og kjøling ser det ut til å være veldig effektivt. Det jeg lurer på er hvordan det blir med så mye rør og relativt lange avstander? Blir det ikke litt problem å få god respons fra motoren?

 

Fungerer nok bra på en dragbil som kan stå å bygge ladetrykk før den setter av gårde, men din ska jo kjøres på gate/bane?

 

Nei,det blir ikke det. Men seff kan det bli det, med et feil turbooppsett, akkurat som det blir det med feil turbo foran. Det mange glemmer, er at med en turbo på røra(foran eller bak) så blir eksos anlegget trykksatt så lenge motoren går, å selv om eksosen er en gass, som kan komprimeres, er dette ubetydelig på så kort avstand. Hvis dette hadde vært på en semi-trailer, med turboen bakerst på hengern, kan vi begynne å snakke om lag. I værste fall, HVIS det blir litt lag på min( da det jo blir litt hjemmelaga), så er ikke vridmomnetet på lavt turtall noe jeg savner mest, da en svær V8 har greit med slikt fra før.

 

He He... min motor har da ikke kosta så jevlig... mente motorer på 800+hk kosta mange hundre store jeg. min er da stort sett bare standar prylar som er tvangs mata med to neticser..

Har et poeng der med varme å liten plass... pluggene ser jo ikke himmeln omm den faller ned over BMW merket på toppdekselet,det er jevlig trankt å bytte di svina.. må demontere halve motoren:(

Blir nok bedre nå når maskinisten skal byttes... men noen TURBO baki BAGASJEN KOMMER DET ALDRIG i min bil.. der skal jeg ha øl,cd skifter,reservehjul,brannslokker,div hjelmer/hansker å sko å bagasje får evt. en ferie tur.. hehe

 

Ser bare en positiv ting å det er litt mere vekt over ett par sårt trengende bakhjul;)

 

Ja du mener det??? Mente det var en som kom til G.moen på henger i sommer jeg????? Trailer Queen !!!!!HAHAHA.

 

Og hva kostet et par Netics'er da? Sprutet, eksosen, WG, BOV'ene osv. Men det er jo greit, for som du sier, så er det jo 800 gamp.

 

Selv om den Mustangen var LITT ekstrem, så skal jo ikke jeg sette dem INNI bagasjerommet, de blir monntert under gulvet, der bakerste potta var. Så jeg får plass til akkurat like mye som før, å det er jo et krav.

Har ikke din en sånn MEGA svær potte bakerst sånn originalt da? Må vel være masse plass til et par snurrer da?

Tenkt så ryddig det hadde blitt i "ovnsronmmet" da?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det blir ikke det. Men seff kan det bli det, med et feil turbooppsett, akkurat som det blir det med feil turbo foran. Det mange glemmer, er at med en turbo på røra(foran eller bak) så blir eksos anlegget trykksatt så lenge motoren går, å selv om eksosen er en gass, som kan komprimeres, er dette ubetydelig på så kort avstand. Hvis dette hadde vært på en semi-trailer, med turboen bakerst på hengern, kan vi begynne å snakke om lag. I værste fall, HVIS det blir litt lag på min( da det jo blir litt hjemmelaga), så er ikke vridmomnetet på lavt turtall noe jeg savner mest, da en svær V8 har greit med slikt fra før.

 

 

 

Ja du mener det??? Mente det var en som kom til G.moen på henger i sommer jeg????? Trailer Queen !!!!!HAHAHA.

 

Og hva kostet et par Netics'er da? Sprutet, eksosen, WG, BOV'ene osv. Men det er jo greit, for som du sier, så er det jo 800 gamp.

 

Selv om den Mustangen var LITT ekstrem, så skal jo ikke jeg sette dem INNI bagasjerommet, de blir monntert under gulvet, der bakerste potta var. Så jeg får plass til akkurat like mye som før, å det er jo et krav.

Har ikke din en sånn MEGA svær potte bakerst sånn originalt da? Må vel være masse plass til et par snurrer da?

Tenkt så ryddig det hadde blitt i "ovnsronmmet" da?

 

 

He He... Trailer queen au ja... phøøø.. men når du ræse med det mål å teste ut redskapen med nye sviktstål aksler å nye M/T slicks på track bite... da er sjansa stor får att eit hæll anna ryk:rules:

 

Å testa vart det i alle fall.. hadde vel nesten hjul lyft med 1800kg tung bil, lada 1.65bar på 7000 runder fra start plata med 0 sluring..:hammer

 

Nei det blir ingen plass eller varme problemer på neste motor i bmw`n;)

 

Det har faktisk JEVLA mye å si med lengda å varmen på eksosen.. den utvider seg jo enormt da den er varm å det drar turboen stor nytte av.. mulig du kan kompansere med mindre rør eller små snurrer men tror baktrykket fort kan bli ett problem.

Faktisk så er spol up`n merkbart forskelig bare du reiver et org. gren med varme beskyttende matriale.. er ikke bare til pynt det serru:fire:

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg hører hva du sier, å du har da jaggu fått til den kjærra di bra, så den har du all grunn til å være stolt over.

 

Så får vi se åssn RMT funker etterhvert. Kan vel nevne at en annen av de store aktørene åsså bygger RMT i vinter, så dette blir spennende.

 

 

 

Litt mer funderinger. Har sett litt mer på ting rundt denne eksosen. Er jo flere ting å ta hensyn til. Med 4 meter lengder vil det bli slik:

 

Hvis jeg bruker 2 st 2 toms rør til trykkrør vil disse veie ca 14 kg å ha et areal på ca 40 cm2. Gjelder altså begge røra.

 

Eksosen i dag ( 2st 2,5 toms)veier ca 18 kg(+ 2 potter) å arealet er ca 63 cm2.

 

1 st 3 toms rør vil veie ca 11 kg å ha et areal på ca 45 cm2

 

Vi ser da at 3 toms til både eksos å trykk vil være over 20 kg lettere, å fremdeles fløde nok, enn eksos som i dag, å 2 toms til trykk. Noe å tenke på.

I tillegg vil det bli bare en potte, åsså lettere en 2, men det vil jo bli litt ekstra da, men litt Y rør osv til å fra 2 turboer.

Dette vil bli dyrere, men mer riktig å ikke så rotete.

 

Så går det jo an å se litt på hva motoren trenger av luft.

 

Er mange plasser å finne info om dette, her eks.

 

http://www.grapeaperacing.com/GrapeApeRacing/tech/turbochargers.pdf

 

http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

 

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/tech_center/turbo_tech103.html

 

 

Det finnes åsså masse bøker om temaet.

 

Formelen for luftbehovet til en 4 taktsmotor er(alt dette blir i US mål):

 

(CID x RPM) / 3456= CFM

 

Altså:

(351 x 5500) / 3456 = 560 CFM.

 

Dette er hvis motoren klarer å fylle sylindrene 100%. Dette er få sugemotorer som klarer. En normal motor klarer mellom 80-90 % såkalt Volumetric Efficiency. Hvis vi da tar 85%, blir det da:

 

560 CFM x 0,85 VE = 475 CFM

 

Dette vil da åsså si at en 600 cfm gasser VIL være nok på dette turtallet.

 

Så er det Pressure Ratio, som rett å slett er trykk ut av turboen ( atm. trykk+ ladetrykk) / trykket inn på turboen(atm. trykk). Å vi ladder på med 9 psi(0,6 bar).

 

( 9 psi +14,7psi) / 14,7psi=1,61 PR eller Pressure Ratio.

 

 

Videre er det temperaturstigningen som kommer pga komprimeringa.

 

Innsugstemperaturen x (PR opphøyd i 0,283).

 

Det måles i Fahrenheit, å absolut temperatur, eller Rankin. Så da tar vi 70 F + 460 F= 530 R

 

530R x (1,61PR opphøyd i 0,283) = 607 R

Minus 460 F er dette den ideelle temperaturen ut av turboen =147 F

Minus innsugstemperaturen er dette den ideelle temperaturstigningen = 77 F

 

Men en turbo har normalt en effektivitet på ca 70 prosent. Det blir da:

77 F / 0,7=110 F

 

Plusser vi på innsugstempen igjen har vi den aktuelle temperatur stigningen:

110 F + 70 F = 180 F

 

Da kan vi finne ut Density Ratio, altså hvor mye mer luft motoren da bruker:

(Innsugstemp / Temp ut ) x PR= DR

Da gjør vi først om til R: 180 F + 460 F = 640 R

(530 R/640 R) x 1,61 PR = 1,34 DR

 

Litt sånn fornorsket kan man da si at ved 9 psi(0,6 bar) trenger motoren:

475 CFM x 1,34 DR = 634 CFM.

 

Altså litt over 30% mer luft. Siden det er to turboer vi snakker om her, blir det da:

 

634 / 2 = 317 CFM

 

 

Da går det an å begynne å se på Compressor maps.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har jeg allerede disse 2 turboene.

For det andre skal jo dette være billig= 2 billige snurrer.

For det tredje er dette for å prøve, hvis det funker som tenkt, kan man oppgradere.

 

Selv om 3 toms nok vil bli bedre, vil det nok bli laget med eksisterende eksos først, så tar vi det derfra.

 

Alt MÅ ikke være perfekt eller optimalt med en gang vettu, da har man jo ikke noe å forbedre på.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen synes utregningene blir for vanskelige her, er det fordi jeg bare henter formlene fra sidene jeg linker til, å siden forklaringene står der, gidder jeg ikke å dra de her åsså, da det ikke er nødvendig. Med andre ord, hvis dere ikke skjønner, får dere lese på linkene(men jeg måtte vel lese et par ganger selv åsså, hehe.)

 

På denne siden er det en del compressor maps, bla Garret sine.

 

http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html

 

Her er det map på T3-60 å T3 Super 60.

En 2wd Cossie har T3 med trim 60, en 4wd har T3-62, så den blir ca midt imellom de to.

 

Altså, flødet jeg kom fram til var 634 / 2 = 317 cfm, å Pressure Ratioen var 1,61.

Fløde er oppgitt i lb/min her, så da ganger vi cfm med 0,069 for å gjøre om. Da blir det 22 lb/min.

Da har jeg laget en rød prikk hvor disse møtes på mapen her.

 

Her T3-60

 

t3-60.jpg

 

Å her på Super 60. Begge er langt unna surge line til venstre, men likevel greit oppe på effektivitetskalaen, ca 70 %.

 

t3-s60.jpg

 

Dette gjelder dog bare compressor(innsug) delen på turboen, å turbin(eksos) delen er der det kan bli litt mismatch på mine, da de sannsynligvis er for små. Men dette er under normale omstendigheter, altså frontmontert, så vi får se åssn det funker etter hvert.

 

Videre så har jeg handlet litt hos Amazon.com igjen, da dette jo er sååå billig, så da kom dette i postkassa heromdagen.

 

IMG_2389.jpg

 

Å her er forresten den nydelige G-Tech’en min.

 

IMG_2392.jpg

 

I den ene boka her var det åsså en formel for å regne ut hvor store rør man trenger til trykkrøra. Man bør unngå en hastighet i røra over 450 ft/sec. Over dette begynner det å bli trykktap. Formelen er :

 

Hastighet = Fløde /areal , eller:

 

Ft/sec = (cfm / (pi x r x r)) x (144/60)

 

Vi ganger med 144 for å få fot stedet for tommer, å deler på 60 for å få sekund stedet for minutt.

 

Vi prøver med et 2,5 toms rør. Med data fra tidligere utregninger blir det:

 

(634cfm/(3,14 x1,25” x 1,25”)) x (144/60) = 310 ft/sec.

 

Det vil si at det faktisk holder med 1 st 2,5 toms til trykkrør. Er det ikke en merkelig verden vi lever i??

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte denne boka: http://www.amazon.com/Induction-Performance-Practical-Supercharging-Turbocharging/dp/1859606911/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1195491597&sr=8-1

 

 

Helt overlegen bok. Grundigere enn Maximum Boost og mere forklarende sånn vitenskapelig sett med mye referanser til turbolading i motorsport oppigjennom årene.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du nå sitter her og regner på fløde i rør. husk at et bend er mer restriktivt enn et rett rør. og når du ser på surgelinja så på de turboene der så er det ikke noe problem for deg og bruke i det hele tatt siden grunnefekten din er såpass høy og etter det jeg husker fra tidligere bremsing så hadde du bra effekt på bunn også så det skal ikke være noe problem og bruke dem. hvilke t3er er det du har og hvilken a/r er det på eksosdelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte denne boka: http://www.amazon.com/Induction-Performance-Practical-Supercharging-Turbocharging/dp/1859606911/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1195491597&sr=8-1

 

 

Helt overlegen bok. Grundigere enn Maximum Boost og mere forklarende sånn vitenskapelig sett med mye referanser til turbolading i motorsport oppigjennom årene.

 

 

Takk for tipset, den er lagt i handlekurven.

 

når du nå sitter her og regner på fløde i rør. husk at et bend er mer restriktivt enn et rett rør. og når du ser på surgelinja så på de turboene der så er det ikke noe problem for deg og bruke i det hele tatt siden grunnefekten din er såpass høy og etter det jeg husker fra tidligere bremsing så hadde du bra effekt på bunn også så det skal ikke være noe problem og bruke dem. hvilke t3er er det du har og hvilken a/r er det på eksosdelen?

 

Jepp, er klar over det med bend, men det utgjør mindre enn diameteren, med mindre du har VINKEL bend.

 

Neida, som sagt kompressor delen er mer enn nok på disse, er forresten Sierra Cossie 4wd snurrer(TB0384). Det er eksosen som kan bli litt trang, A/R er 0,48. Men det finns jo både 0,63 å 0,82. SÅ det finns håp.

 

Og ja, motoren min har greit med moment på bunn, så det er ikke noe stort problem. På den annen side var det en som mente at jeg ville ha ladetrykk på tomgang med de eksoshusa, hehe.

En slik T3 skal vel holde til rundt 300 gamp, så det blir spennende hva resultatet kan bli. Noen som har lyst å gjette?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, den er lagt i handlekurven.

 

 

Jepp, er klar over det med bend, men det utgjør mindre enn diameteren, med mindre du har VINKEL bend.

 

Neida, som sagt kompressor delen er mer enn nok på disse, er forresten Sierra Cossie 4wd snurrer(TB0384). Det er eksosen som kan bli litt trang, A/R er 0,48. Men det finns jo både 0,63 å 0,82. SÅ det finns håp.

 

Og ja, motoren min har greit med moment på bunn, så det er ikke noe stort problem. På den annen side var det en som mente at jeg ville ha ladetrykk på tomgang med de eksoshusa, hehe.

En slik T3 skal vel holde til rundt 300 gamp, så det blir spennende hva resultatet kan bli. Noen som har lyst å gjette?

 

 

ville bytta til .63 eksos som et minimum.du må kansje høyere også. du har jo tross alt 2.85 liter per sylinderrekke.

 

Vil tippe du ender på rundt 500 med lite trykk da du tydeligvis har en nokså effektiv motor og gå ut ifra. blir det sprut eller gasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den maximum boost boka er veldig bra lese stoff:D

 

Jeep, enig der. Ble litt fascinert av den Aerochargern. Artig sak. Hadde vært perfekt til min montering.

 

ville bytta til .63 eksos som et minimum.du må kansje høyere også. du har jo tross alt 2.85 liter per sylinderrekke.

 

Vil tippe du ender på rundt 500 med lite trykk da du tydeligvis har en nokså effektiv motor og gå ut ifra. blir det sprut eller gasser?

Ja større eksos hus er en mulighet. Men husk turboen er der bak, så forskjellen blir ikke like stor.

 

Ja, jeg tipper åsså opp mot 500 hk å godt over 600Nm.

Motoren er faktisk ganske effektiv som den er nå, da den har en VE(Volumetric Efficiency) på 88 %, så den puster rimelig greit, kan man si.

Ja det blir sprut, MS2 Extra. Hadde bestillt det allerede, hadde det ikke vært for at butikken holder på å flytte. Denne har faktisk Boost Control, Launch Control/Flat Shift, Shift Light, Knock Control, å lambda osv.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår