Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisan, da tar vi en liten oppdatering før jul. Har ikke fått ”begynt” på noe av planene enda, men da det dukket opp Xenon lys til en grei pris, måtte jeg jo bare ha det. Så da ble det H4 Bi-xenon med 6000 K.

 

IMG_2401.jpg

 

Dette er komplett kit med det som trengs for å bygge om til Xenon. Her er selve pæra, og ballasten. Den delen til venstre for pæra settes først i akkurat som en vanlig pære, åsså settes den nye pæra i denne holderen etterpå.

 

IMG_2404.jpg

 

I tillegg er selve ledningsnettet+ braketter skruer osv.

Her er den gamle pæra å den nye.

 

IMG_2411.jpg

 

 

Slik ser det ut originalt. Her er det et støv/fukt deksel over pæra. Det må skjæres ut en bit i kanten på denne for å får de nye ledningene ut.

 

IMG_2408.jpg

 

Å her er da pæra, som er vanlig H4.

 

IMG_2409.jpg

 

Deretter var det bare å sette i den nye holderen, den nye pæra i den nye holderen, skru fast braketten som holder ballasten, sette ballasten i denne, for så å koble sammen ledningsnettet. Da ble det slik.

 

IMG_2419.jpg

 

Dette er jo nærbilder, men alt ble montert helt ute i siden av innerskjermen, slik at det ble mest mulig diskret. Etterpå var det bare å tilpasse dekslet over pæra, så var alt på plass.

Det ble MYE bedre lys ja, selv om det sikkert ikke blir så bra som på nye biler, med klarglass, linselykter osv. Men nå skulle man være rustet til lange turer i mørket.

 

MÅTTE jo ta en prøvetur, i -8 grader å i desember, å det var glatt, selv på tørt føre, men pytt pytt. Prøvde å ta bilde åsså, men det var jo mørkt, å dessuten er bilen skitten, så det ble ikke allverden.

 

IMG_2432.jpg

 

Så da fikk kjærra en fin julegave.

 

 

Fy fader det var moro å kjøre grombil igjen, hehe. Det er krefter i den gamle bilen, kan man si.

 

 

Å da vil jeg benytte anledningen til å ønske alle lesere en hjertelig god jul å et godt nyttår.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister 351RS: Ja, åssen blir dette med blending da jeg antar at Granada aldri ble levert med selvregulerende høydejustering av lysene? Slik jeg har lest meg til det blir xenon ikke godkjent uten dette. Det prates og skrives om en sensor på bakakselen som på en eller annen måte føler av "vateret" i bilen og ber en eller annen dings om justere høyden på lysene.

 

Har sett en Volvoeier montere dette i USA-lysene på sin 240 og kan ikke tenke meg at han har auto-høydejustering heller. Har ingen førstehåndserfaringer selv, så hadde vært artig å få høre dine erfaringer. Kanskje du kan parkere Forden langs vegen med nærlys og møte deg selv? Har du forslag, tanker eller idéer til/for å sette på leamikk for justering fra en nyere bil? Mvh nysgjerrig. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette er en pære som ved hjelp av en solenoid fører pæra fram å bilbake for nær henholdsvis fjernlys. Litt artig patent.

 

Synes lysskille ser veldig bra ut på nærlys, så bare de er stilt rett, så vil det ikke være noe blending av motgående trafikk.

 

 

Nei dette er ikke godkjent, da som du sier det må væra enten automatisk nivåregulering på bilen, eller på lysa. I tillegg må det være lyktespylere, da disse ikke blir varme nok til å tine is på lyktene.

 

Har ikke vurdert noe mikk her, så det får gå.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går ann å få tak i motor til lyktene dine, altså med "manuell" kontroll til inni kupè så må det vell gå ann å finne en sensor fra en nyere bil å montere på bakaksel slik at det justerer ned ettersom bilen blir tyngre i rompa?

Hadde vært grusomt fett dersom du som har såpass strøken godkjent bil fra før av hadde gjort ett forsøk slik at vi andre litt mindre eksperimentelle her i verden kanskje kunne fått en lite How To...

Regner vell egentlig med at du ikke planlegger å montere lykte spylere på bilen din,da det sikkert ikke klaffer med resten avutseendet men jah. Hadde vært jævlig kult om du faktisk hadde gjort det:)

Hvor kjøpte du greierne? Nettside henvisning?

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, kjempeflott innlegg, Skody. Her er en som følger med. Ok da begynner vi.

 

Ser heller ikke Coilovers som no stort problem, bare det at det blir mer jobb, rett å slett. Må jo seff åsså finne rett type, fjærer osv.

 

Bremser. Det er nettop innebygd handbrekk som er ideen. Scorpio å Sierra har samme calliper her.

Har en formel for å regne ut hovedsylinger ja. Skal se om jeg finner den.

To størrelser På Granada mener du? Har den største.

 

Stab stag. En vesentlig forskjell her. Granada har delt, de andre du nevner har stiv bakaksel. Originalt er 26mm/12mm det største alt. på Greænnis, så jeg gikk opp et trinn. Dimensjoneringer er jo avhenging av utvekslingen å, ang. de andre du nevner.

 

Gearkasse.Mustangen er både lettere å har mindre motor, Å dette blir jo ikke akkurat bedre over vinteren. Men T5 er mulighet. Hmmm, Supra, Kanskje det. Bra tips.

 

Bakaksel. Det er 7,5 toms på min. Her ser jeg på litt alternativer. Takk for tipsa.

 

Motor. Datasprut er DYRT. ALTFOR dyrt enda ihvertfall. Skjønner IKKE at folk betaler 20 lapp for de greiene der.

 

Bruksverdi ja. Neida, har andre bruksbiler, så den er ikke bruksbilen min i den forstand. Poenget er at jeg KJØRER til treff, å hjem i sommerferien osv. Å da må kunne kjøre noen mil i bilen, uten å bli helt suppe i kroppen, Så en viss "kjørekomfort" må det enda være. Den skal fungere uten problem i daglig bruk, men samtidig kunne riste løs på bane, uten å skjemmes(sånn som den gjør idag).

Veldig bra innlegg Skody, setter pris på det.

 

 

Har ikje lest hele tråden her .....men 154 kassen har eg handla fra NZ med konvertrings sett for SB Chevy. Vet at de og leverer til Ford. Er ikkje billig, tror me havna på ca 35' men er ei dritbra kasse!

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig rå granada du har! Må bare gratulere og si at det er utrolig morro å se hvordan noen med skikkelig peiling ombygger en bil!

 

Leste gjennom alle 51 sidene i løpet av 2 dager og jeg er så og si små forelsket i granada nå. :)

 

Manuell kasse er nok det eneste jeg hadde vurdert å bytte.

 

Lykke til videre. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går ann å få tak i motor til lyktene dine, altså med "manuell" kontroll til inni kupè så må det vell gå ann å finne en sensor fra en nyere bil å montere på bakaksel slik at det justerer ned ettersom bilen blir tyngre i rompa?

Hadde vært grusomt fett dersom du som har såpass strøken godkjent bil fra før av hadde gjort ett forsøk slik at vi andre litt mindre eksperimentelle her i verden kanskje kunne fått en lite How To...

Regner vell egentlig med at du ikke planlegger å montere lykte spylere på bilen din,da det sikkert ikke klaffer med resten avutseendet men jah. Hadde vært jævlig kult om du faktisk hadde gjort det:)

Hvor kjøpte du greierne? Nettside henvisning?

 

Tror ike BT hadde vært noe mer positiv til Xenon om du hadde noe hjemmelaga greier, så det har ikke høy prioritet enda akkurat.

 

Det var et gruppekjøp i klubben, Romerike Gatebilklubb, Men de finns til 80 $ på E-Bay å da, hehe.

 

Har ikje lest hele tråden her .....men 154 kassen har eg handla fra NZ med konvertrings sett for SB Chevy. Vet at de og leverer til Ford. Er ikkje billig' date=' tror me havna på ca 35' men er ei dritbra kasse!

 

Olav[/quote']

 

Tviler ikke på at det er en bra kasse, men 35 lapp er rimelig uaktuellt, da blir det heller TKO600 fra Summit.

 

utrolig rå granada du har! Må bare gratulere og si at det er utrolig morro å se hvordan noen med skikkelig peiling ombygger en bil!

 

Leste gjennom alle 51 sidene i løpet av 2 dager og jeg er så og si små forelsket i granada nå. :)

 

Manuell kasse er nok det eneste jeg hadde vurdert å bytte.

 

Lykke til videre. ;)

 

Peiling å peiling fru Blom. Har sagt det før å sier det igjen: jeg er bare smågutt når det gjelder bil. Er bare på førskolestadiet i forhold til de som virkelig kan bil her i landet. Som jeg ser det vaffal.

 

Men må få takke for skryt da, er hyggelig med slike tilbakemeldinger. Må bare beklage at tråden er så lang, hehe, men det er vel et tegn på at dere liker det, så da er jo det greit.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Må vel bare takke å bukke for den.

 

 

 

Uffda, er ikke mye fart her i garasjen om dagen. Dårlig start på det nye året. Men, men.

 

Nå som jeg har ”ordnet” feilen, kan jeg jo innrømme det.

 

Jeg trodde jo de T3 snurrene jeg hadde fått tak i skulle være fine til mitt bruk, men da jeg ETTER å ha kjøpt de, begynte å regne litt på det( litt sent????), begynte sannheten å gå opp for meg: de var for små. Som nevnt så var ikke kompressor delen problemet, men eksosdelen, eller turbinen. Siden de var så små, ville de helt sikkert sørge for rimelig greit med eksostrykk, som igjen ville gitt tenningsbank å lite effekt.

Vel, vel, en fin dag i desember dukket det opp en annonse på et par ypperlige snurrer, av det fortreffelige merket Rotomaster.

Her var det meningen en 2,9 V6 skulle overlades, men etter hvert ble det klart at disse ville være for store til det. Hmmm, kanskje… jeg foreslo et bytte: mine T3 mot hans T04B V-2. Tja, det var vel ikke mye å tvile på!!! Vi slo to fluer i en smekk, å fikk rette snurrer begge to. Husk det er ikke lett å finne TO LIKE snurrer brukt når du skal overladde en V-motor.

 

En slik T3 jeg hadde kan pumpe nok luft til rundt 300 hk, mens en T04B klarer 500 hk, så her har vi potensiale. Her er de ved siden av hverandre. Det vises godt at den har større inn å utganger. Den har A/R 0,60 på kompressoren.

 

17012008190.jpg

 

Her turbinen. T04’en har ikke internt wastegate, men det fulgte med to eksterne.

 

17012008191.jpg

 

Så stor er forskjellen mellom T3 å T04. A/R her er 0,58. Selv om dette ikke høres så mye større ut en de 0,48 jeg hadde på T3’en, kan det ikke sammenlignes sånn direkte, da T04 har en større ”body”, som altså vises her.

 

17012008192.jpg

 

Det fine er at de er bare knappe 1 kg tyngre, å de har stort sett de samme ytre mål, så dette var en win-win situasjon.

 

Å her er compressor mapen, som viser at med 9 psi (0,6bar) overladding, der vi har en Pressure Ratio (PR) på 1,61, å en luftforbruk pr. turbo på 23 Lb/min, er den i kremområdet av effektiviteten( den røde prikken).

Den blå prikken er ved 22 psi(1,5 bar), noe som viser at jeg har en del å gå på med disse snurrene, selv om dette altså er på grensen av surge-linja.

 

t04b-v1-v2.jpg

 

 

Nå er plutselig 500 hk temmelig mye nærmere…….

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår