Gå til innhold

V8'r skryt !

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

hk/liter har jo ingen ting og si for prestasjonene på bilen. Hk/kg er et mye bedre mål på prestasjonene på en bil og der ligger ikke amerikanerene så værst ann. pluss at det er ikke noen tvil at stor V8 har mere dreiemoment og drar bedre fra bånn. Det er nokk en god grunn til at superbiler som ferrari, lamborghini, osv har store mangesylindrete sugemotorer og ikke noen små med turbo(=ikke noe turbolagg og bra drag fra bånn).

 

Det går jo ann og få et bra hk/liter forrhold på store V8 også: Bare og sette på 32v topp ( se på http://www.araoengineering.com/ ), høykomp stempler, injektion, bra motorstyring (tenning, injektion, osv) og bra innsug.

Men når man først snakker om mye hk/liter så er jo wankel overlegen og ikke rekkefirere eller seksere.

 

Man kan jo heller ikke samenlikne amerikanske sugemotorer med japanske motorer med turbo eller kompressorer (man kan jo sette det på store V8 også og da kan man få krefter japsene ikke kan drømme om en gang).

Det er jo en grunn for at dragstere har store! V8 monstere og ikke noen små puslete rekke 4. En stor motor har jo et mye større trimmingspotensiale og det er jo ikke noe tvil om at det er mye billigere og trimme en V8 enn og få en liten rekkefirer til og få like mye krefter.

 

Når turbo var lovelig i Formel 1 kom man jo helt opp i 1400 hk fra en 1,5 liters motor og det er nesten 1000 hk/liter så man kan ikke samenlikne turbo- og suge-motorer.

 

Jeg syns en stor amerikansk V8 er det beste pga. at det er lett og billig å få mye krefter ut av den og den er ikke veldig mye tyngre enn en en ny rekkefirer. Også kan man få en del krefter ut av en V8 uten å måtte forsterke den fordi alt alt er overdimensjonert som i en volvo motor.

 

Det optimale valget hadde jo vært en stor wankel motor men den hadde jo sugd opp alt bensinen fra tanken før man hadde fått tid til og forlate bensinstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 237
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Rat Fink

Fa... går det ikke an å skjønne at start motorer ikke hører hjemme på dette forumet...!!!:mad:

 

Beklager...gikk litt over streken i går....er ingen bil nazist.. men ble litt lei av å lese om honda motorer...:o finnes vel et eget forum for det...?

 

Originally posted by Øyvind Ryeng

Alt som bruker under 2 liter/mila ved pen langkjøring er "startmotorer" i han øyne.

 

For meg er bensin forbruket på min entusiast bil uinteresant...

men det det må nødvendigvis forbrennes en hvis mengde bensin for å produsere et visst antall HK. så er man fornøyd med 100 hk og et moderat forbruk så greit for meg...:op

men det blir jo litt mere morro med litt flere ponnier under panseret... og da betaler jeg gjerne for morroa...:D

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggis

Skjønner ikke at alle henger seg opp i de jævla vtec motorene??

Hva med toyota, porsche og bmw?? Deres løsninger er jo trinnløse og MYE bedre, vtec er jo gammeldags. Ta nye celica t-sport foreksempel. Men det beste er vel porsche. fra 20mph opp til toppfart drar det rent og bra i 6 gir! Det er 911 turbo jeg snakker om her. Men vil nå ikke si at bmw's senere vanos systemer er dårligere enn vtec heller, snarere tvert imot.

 

Slik jeg ser det har alle sinne fordeler og ulemper. Man kan få alt til å bli bra, bare man legger litt penger i det!

 

Har sett en vtec motor jeg har blitt imponert av, og det er den i high octane 4 som kjører 10,26 på kvartmila , og det uten turbo, kompressor eller nos! Resten av dem synes jeg ikke noe særlig om.

 

V-TEC er overhodet ikke gammeldags, Honda blir regna som en av verdens beste motor-produsenter.

-1992 Mazda MX-5 1.6 16V. British Racing Green, Limited Slip Differensial, beige skinninteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RX-7

 

V-TEC er overhodet ikke gammeldags, Honda blir regna som en av verdens beste motor-produsenter.

 

Har jo vært ute i en god del år nå, det jeg vil fram til er at jeg synes bmw's nye vanos system er mye bedre.

 

At honda er en av verdens beste motorprodusenter vil jeg ikke si noe imot, men jeg vil ikke si den beste, men at de er helt i toppsjiktet, ja det skal jeg gå med på. Jeg for min del synes nå heller veivene og slikt er mer imponerende enn vtec systemet. At gamle crxer med vtec som varver som motorsykler fortsatt fungerer fint synes jeg er imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best kommer jo ann på øyet som ser. Motorstyringssystemet er jo suverent, men syns uansett ikke I4 er noe suverent i det hele tatt. Ferrari lager feks motorer med titan råder orginalt, vill anse det som langt bedre motorer.

 

Som småsprek økonomi boks er vell Honda ok.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

Hehehe mye artig lesing her hehe.

 

Det jeg synes er artig er at VTEC skal gi to motorer i en joa gøy det knall teknisk løsning og sånt enig der hadde vært knall og ha i en diger vri åtter.

 

Men det rare er at en 1.6 VTEC har ikke masse mere moment std en en annen normal 1.6 tvert i mot.

Men hk på masse rpm det har de ja og potensiale til og trimme mer en andre ja.

 

porsche har jo cayenne turbo nå.

 

I den sitter det v8 på 4.5l variocam (porsche sitt navn for det honda kaller vtec og toyota vvti) samt turbo

 

v8 variocam turbo. heeelt rått å kjøre! :)

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

I den sitter det v8 på 4.5l variocam (porsche sitt navn for det honda kaller vtec og toyota vti) samt turbo

Du glemte å nevne at VarioCam-systemet bare virker på innsugskammen = det er bare halvparten så bra som Hondas system.

 

Toyota vti er det INGENTING som heter. Toyota har derimot VVT-i (innsugskammen kan roteres noen grader iforhold til eksoskammen), og VVTi-L som også regulerer ventilløft og durasjon, i tillegg til timing. VVTi-L-systemet er IKKE "funnet opp" av Toyota, dette ER et Honda VTEC-system som er produsert på lisens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå turbo og kompressorer er mye bedre oppfinnelser enn VTEC. Så vidt meg bekjent lager ikke Honda Turbo maskiner. Tror du skla plundre bra for å få ut 500hk av en VTEC. Litt mindre arbeid med feks Nissan Skyline. Forøvrig ser jeg ingen poeng i å ha en Honda Civic VTEC, hva skal man med 160hk?, må opp i nesten det dobbelte før det begynner å gå noe bra. Om jeg har 90hk(min peugeot) eller 160hk spiller forsvinnende liten rolle. Blir kjørt fra av alt av raske biler uansett, med mindre man er av den oppfatning at Golf GTI er en sprek bil.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bead-lock

voffer alt detta maset om alle kammene, kammen i min motor løfte jo like mye på på en innsugs ventil som det alle i en t-tek gjør tillsammen...???

Nå har jeg lett litt rundt på nett etter noen tall å slå deg i hodet med, men ingenting. Husk for all del at i en VTEC-motor har man dobbelt opp av ventiler, med andre ord, hver ventil kan være halvparten så stor, og flowe like mye luft ved samme ventilløft. Det er flere faktorer som spiller inn annet enn bare løft, noe av det mest interressante er jo "valve curtain area", som er arealet mellom ventilen og ventilsetet. Det er DER lufta skal gå forbi, ergo er det viktig at "valve curtain area" er stort nok til å flowe den lufta man skal ha inn og ut.

 

Ta en titt på denne siden; meget interresant lesning (med mindre man liker OHV-motorer og tror at dette er en effektiv konstruksjon):

http://www.billzilla.org/2v4v.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du fatte at vi er ganske lei dette med vtek og honda og 160 hester.....

 

Slå deg sammen med premiedusten Larsen, så kan dere i fellesskap sprette rundt disse honda bilene, hyle og skrike og bli overbegeistret for disse startmotorene.....

Kanskje dere får en halvspist loff inn i exsosstussen også.....

å vis det var en spoiler på hekken hadde dere vel blitt i exstase??

 

Da hadde det blitt bra vel?

 

zzzz

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bead-lock: Det må svi å være helt tom for argumenter, og likevel ha lyst å "sette på plass" den VTEC-diggeren. Da kommer man med innlegg som det du nettopp postet.

 

Erik Braseth: Jeg trenger ikke å skryte av VTEC, de fleste personer som ser litt lengre enn nesetippen sin skjønner at det er et flott system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bead-lock

T/A 455,

får dere lurt med dere en gjeng til vestfold på natt 1 Mai?:D

 

Hehe mulig det. Er ikke mye liv her i Halden 1mai.

 

Må gjerne komme med noen hardslående VTEC tall å slå meg i hodet med, hehe. 0,550 i kamløft klarer en VTEC motor enkelt og greit ikke. Å dette er av min moderat trimete Pontiac motor.

 

Forøvrig er sef VTEC et ypperlig system til å spare bensin på små dritmotorer med alt for mange ventiler og alt for lite HK.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår