Gå til innhold

V8'r skryt !

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by Zenith

 

Ehm den posten sier mer om deg enn om amerikanske vs japanske biler. Subjektiv hele veien. Vist ikke du liker amerikanske produkter, ta alt som er amerkiansk (selv om det er lagd i japan er mesteparten funnet opp i usa) Selg det, gi pengene dine til uhjelp og spar bilforumet for videre USA hatende poster. Til det har vi VGD.

 

Litt offtopic men ble irritert.

 

mvh zenith

 

Sååå enig.

 

kan vi ikkje helder diskutere USA-bil frå 1970 vs. Hiroshima-plastikken frå 1970?.... eller?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 237
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mr.X

 

Synes det så ut som en artig formel det der..

 

Men hvordan er det når men sjekker den ved 5000rpm???

Blir formelen like dan da??? hondaen har vel mest nm på ca 4500-5000 rpm..

 

Er veldig enkelt, men du trenger å vite dreimomentet ved 5500rpm. Det kan ofte være et problem. Ettersom det er sjelden man har en dynokjøring tilgjenngelig.

Men her er eks:

Dreimoment ved 5000rpm 150ft-lbs

(5000*150)/5252=142,8hk

 

Ganger bare turtallet med dreimomentet i ft-lbs å deler på 5252.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

 

 

 

kan vi ikkje helder diskutere USA-bil frå 1970 vs. Hiroshima-plastikken frå 1970?.... eller?

 

Har prøvd det, men ingen som vil diskutere hvor dårlig japse bilene var i 1970.1970 Datsun 1000 Deluxe er den desidert dårligste bilen jeg noen gang har vært borti

 

Å for alle her på forumet som hater alt hva USA har bidratt med. Henry Ford var mannen bak samlebåndet. Det var han som fant opp måten alle nye biler blir produsert på (ca 1905), med unntak av håndbyggde. Alle som liker biler har stort sett Henry Ford å takke for at de i det hele tatt har biler,tv, radio, brødrister. Hadde det ikke vært for han hadde ingen hatt råd til å ha biler (alle ville vært håndbygd.

 

At Japansk billindustri er så stor i dag kommer hovedsaklig av at de fant ut hvor utrolig mye de kan spare på å ikke ha lager av deler i produksjonslinjen. Kalles også "just in time" prinsippet. Dette har selfølgelig mange bilprodusenter tatt etter.

Her i Norge leverer vi aluminniums deler til BMW. BMW har veldig lite av delene på lager (noen få dager), så blir det streik i Norge stopper produksjonen av de aktuelle bilene i Tyskland.

 

Å til Øyvind Ryeng bare fortsett å hat USA for alt de har gjort å kommer til å gjøre. Men husk at viss det ikke hadde vært for dem hadde aldri Honda eksistert.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh eneste måten å få avsluttet denne diskusjonen på er hvis alle møtes bak den store eiken ved soloppgang og velger våpen.

Greit nok at VTEK,en gir bra litereffekt og brukbart vrid over 3000 rpm, men normale folk kjører jo under 3000 95% av tiden.

 

Jeg har hatt ca 50 amerikanske biler oppgjennom tidene og har fremdeles 6 stykker med skilt.For 10-20 år siden var de helt overlegne når det gjalt komfort, aks, utstyr osv.(Og da snakker jeg om biler vanlige folk kunne kjøpe for 50-100000)Jeg må jo motvillig innrømme at ikke-amerikanerne har halt innpå på de aller fleste områdene.Nå har "alle" Air condition, elvindu, brukbar motoreffekt osv.

Jeg har faktisk vurdert å kjøpe en Cosworth Sierra bare for å ha prøvd det og .Jeg hadde aldri vurdert en Sierra IS for ti år siden.Du får en Cosworth med 300 hk 4X4 osv for ca 100K.En Sierra IS er jo dritkjedelig.Det viser den utviklingen det har vært de siste 10 årene.

Amerikanske biler har alltid vært først ute med de tingene jeg setter pris på.(Automatgear,Aircondition,Cruise control,servostyring og bremser el vindu-sete.Diffbremser feite motorer, feit lyd,fett utseende osv osv.)Dette utstyret har vært tilgjengelig på de vanligste amerikanske bilene i 50 år og til en pris som gjør at jeg kunne kjøpe bilen.Mercedes 600 hadde sikkert det samme utstyret men kostet like mye som en Cadillac, en Lincoln og en Imperial tilsammen!

 

Amerikanerne har faktisk alltid vært langt framme når det gjelder motorer og.De nådde 300 hk i 1955 og stort sett alle biler var tilgjengelig med 300+ hk fra midten av femtitallet.Literytelsen den gangen lå på ca62 hk og det var utmerket sammenlignet med datidens europeere.Visst konstruerte de motorer med overliggende kammer men effektøkningen stod ikke i stil med de høye produksjonskostnadene.Plymouth Superbirden gikk i 350 kmt på ovaltrackbanene med Hemier med 8 ventiler og støtstenger så why bother...

Fullsize bilene fra 1970 (dvs 5,7X2 meter og 2200+ kg) gikk 0-100 på 7-8 sekunder og forbruket lå fra 1,3 til 1,8 pr mil på landeveien.Midsizene med bigblokk lå på ca 6 sek og de minste og kjappeste (Corvette feks) lå på rundt 5 sek.

Det store problemet for amerikanerne var jo miljøkravene som de ble pådyttet over natten.Kompen ble senket i 1971 og det alene reduserte effekten med 5-30 hk og økte forbruket med ca 15%.Samtidig kom EGR ventiler,Katalysatorer +++ som gjorde at effekten ble omtrent halvert på noen få år.Amerikanerne brukta omtrent 20 år på å komme tilbake til de effektsiffrene de hadde den gangen.Tenk om utviklingen hadde fått fortsette i fred! De hadde sikkert nådd 500hk allerede på 70 tallet.Sukk...

Akk, dette sporet visst litt av ja.Smaken er som baken, men jeg liker fremdeles store v8ere mye bedre enn firere og kommer antagelig alltid til å gjøre det...Jeg synes det er mye mer imponerende at en 40 år gammel Cadillac går 0-100 på 7,5 sek og bruker 1,5 på milen enn at en helt ny avansert motor går bra over 3000 rpm...God natt.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne brukta omtrent 20 år på å komme tilbake til de effektsiffrene de hadde den gangen.Tenk om utviklingen hadde fått fortsette i fred! De hadde sikkert nådd 500hk allerede på 70 tallet.Sukk...

Om utviklingen fikk fortsette hadde nok A/S Jordkloden gått tom for fossilt brennstoff i 1999.

 

 

Japanske biler anno 1970 var vel ikke noe særlig å skryte av. Teknologimessig var de helt greie, men peiling på rustbeskyttelse fantes ikke, desverre. Datsun 510 er forresten en råfet bil (se egen tråd). Designet var heller ikke helt på bærtur.

 

 

Alle som liker biler har stort sett Henry Ford å takke for at de i det hele tatt har biler,tv, radio, brødrister. Hadde det ikke vært for han hadde ingen hatt råd til å ha biler (alle ville vært håndbygd.

Så du finner det helt usannsynlig at noen andre ville funnet opp samlebåndet istedenfor ham?

 

 

At Japansk billindustri er så stor i dag kommer hovedsaklig av at de fant ut hvor utrolig mye de kan spare på å ikke ha lager av deler i produksjonslinjen.

At Japansk bilindustri er så stor idag kommer hovedsaklig av at folk plutselig fikk øynene opp for de fantastiske kvalitetsbilene (1980+) de lager der!

 

 

Å til Øyvind Ryeng bare fortsett å hat USA for alt de har gjort å kommer til å gjøre. Men husk at viss det ikke hadde vært for dem hadde aldri Honda eksistert.

Det er selvfølgelig helt utenkelig at noen andre ville finne på å sette en dampmaskin bakpå ei hestekjerre, ja...

 

 

Du er bra korki i knolten når du samen ligener biler som har 30 års alders forskjell på den måten

Jo, det er ikke alle som vil finne på å sammenlikne 1,6-litere med 6-litere, sett ut fra et prestasjonsståsted.

 

 

Jeg tror jeg skal begynne å bryte av denne diskusjonen; man blir aldri enig uansett, siden dette utelukkende er snakk om smak og behag. Noen liker å brenne mye bensin på en ineffektiv måte, andre er helt uaffisert av mangelen på dreiemoment ved tomgangsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir litt for dumt å sammenligne en riskoker på 1.6l med en gammel v8'er...

 

men skal vi snu litt på flisa og si at en skal bygge en motor med 700hk med 100k til rådighet så skal vi se hvem som kommer lengst...og holder lengst ikke minst

 

det er vel kanskje en grunn til at det ikke finnes vtec motorer på 1.6l i dragracing :)

 

 

mvh

morten

'04 Volvo V70 D5

'94 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE]Originally posted by V8power

Det store problemet for amerikanerne var jo miljøkravene som de ble pådyttet over natten.Kompen ble senket i 1971....

 

Selv en amcar fan som meg liker ikke feil påstander som dette.

At effekten sank såpass mye f.o.m 1971 skyldes de amerikanske forsikringsselskapene som nektet å forsikre biler med høy effekt.

Mange av HP (high performance) bilene kostet en slikk og ingenting fordi det var snakk om å måke ut i markedet så mange som mulig på kort tid for å få de med i racing bl.a.

Dette førte til at gassglade ungdommer kjøpte de og kjørte seg ihjel. Ulykkestallene var skyhøye, faktisk.

 

Bilfabrikkene var ikke interessert i raske biler. De var interessert i å lage biler som folk ville ha og som man kunne forsikre for en fornuftig penge.

Muskelbilepoken var på vei tilbake uansett. Den hadde vart siden rundt 1964, altså 7 år. Typisk lengde på en økonomisk konjunktur eller moteretning med andre ord.

Ta en titt på salgstallene for motorsterke biler på slutten av 60 tallet. De har markert nedgang over hele linja tiltross for at bilene helt klart var råere enn bare få år tidligere.

 

Så i 1973 kom oljekrisen. Den skyldes først og fremst at storprodusentene av olje (Saudi Arabia og Kuwait) stengte kranene fordi de ikke fikk bra nok betalt.

 

Og joda, vi hadde "flower power" og "make love not war" også. Et sammensurium av kommunister, fredsaktivister, hasjrøykere, og super intellektuelle teoretikere. Men disse eksisterte jo nesten i hele muskelbil-epoken. Tror ikke vi skal tillegge denne gruppen særlig betydning på samfunnsutviklingen i den perioden. Det er de altfor flinke til å gjøre sjøl. selv den dag idag.

 

Med andre ord ble amerikansk bilindiustri ikke "pådyttet en unaturlig utviklingsretning" eller noe i den duren.

Ting skjedde, som det alltid gjør, og kundene ville ha noe annet. That's it.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten var det vell så mye kamprofilen som senket effekten som kompresjonsforholdet. Pontiac hadde lavcomp motorer som ytet 310 netto hk i 71-74. Det er like mye om ikke mer enn mange av de "gammle" muskel hestene.

Men for å klare å matche de gammel muskel motorene krevde det veldig spesielle topper som var dyre å lage. Kan virke som om det kom nye forurensing krav i 1975, da sank effekten betraktelig i alle Pontiac motorene i allefall.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

At Japansk bilindustri er så stor idag kommer hovedsaklig av at folk plutselig fikk øynene opp for de fantastiske kvalitetsbilene (1980+) de lager der!

 

Hehe, ta deg et kursi organisasjon og ledelse på en høyskole. Utrolig hva man lærer om bilindustri dær. Japansk billindustri var nest størst i verden allerede på 60tallet. Det er veldig lite av industrien der som skyldes 80tallet.

Henry Ford oppfant masseproduksjonen, ikke bilen, den er en tysk oppfinnelse. Helt sikkert noen andre som ville funnet det opp etterhvert.

 

Ford er det enkelt bilmerke som selger mest biler i verden. GM er det som lager og selger mest biler totalt. Hvorfor er ikke noen av Japse bilene verdens ledende viss de er så overlegen?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ver det vel egentlig olds som brukte samlebånd først, godeste Henry var på omvisning på fabrikken og fikk ideen om å bruke det i effektiv masseporduksjon.

 

Henry Ford har i ettertiden fått æren av å starte masseproduksjon vha samlebåndet, og dermed revolusjonert bilindustrien.

 

En annen grunn til at effekten "sank" etter 1971 var at hestene ble målt på en annen metode som resulterte i "færre" hestekrefter sammenlignet med den gamle metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Erik Braseth

Nå ver det vel egentlig olds som brukte samlebånd først, godeste Henry var på omvisning på fabrikken og fikk ideen om å bruke det i effektiv masseporduksjon.

 

Henry Ford har i ettertiden fått æren av å starte masseproduksjon vha samlebåndet, og dermed revolusjonert bilindustrien.

 

En annen grunn til at effekten "sank" etter 1971 var at hestene ble målt på en annen metode som resulterte i "færre" hestekrefter sammenlignet med den gamle metoden.

 

Har ikke hørt noe om at Olds var først til å sete i gang masseproduksjon, men sikkert riktig. Det ble ekspremitert med noen primitive former før Ford av mange forskjellige bedrifter. Men det var Ford som satt det i system.

 

Har faktisk eksempel på forskjellen mellom netto og brutto hk. Pontiac oppga noen år begge to.1971 455HO brutto hk 375, neto 310. Da er jo spørsmålet egentlig hvor mye spreker var egentlig værsting maskinene? Har sett dyno av en orginal 426Hemi 466hk (brutto).

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V8power

Akk, dette sporet visst litt av ja.Smaken er som baken, men jeg liker fremdeles store v8ere mye bedre enn firere og kommer antagelig alltid til å gjøre det...Jeg synes det er mye mer imponerende at en 40 år gammel Cadillac går 0-100 på 7,5 sek og bruker 1,5 på milen enn at en helt ny avansert motor går bra over 3000 rpm...God natt.

 

Enig..:D helt uinteresant med en entusiast bil med 1,6l motor med lavt bensin forbruk.....:o

[/i]

At Japansk bilindustri er så stor idag kommer hovedsaklig av at folk plutselig fikk øynene opp for de fantastiske kvalitetsbilene (1980+) de lager der!

 

Ha ha ha, hvem da? pensjonister, gubber med hatt og ellers mennesker som var helt uintereserte i bil, er jo bare et fremkomst middel......

:o

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at alle henger seg opp i de jævla vtec motorene??

Hva med toyota, porsche og bmw?? Deres løsninger er jo trinnløse og MYE bedre, vtec er jo gammeldags. Ta nye celica t-sport foreksempel. Men det beste er vel porsche. fra 20mph opp til toppfart drar det rent og bra i 6 gir! Det er 911 turbo jeg snakker om her. Men vil nå ikke si at bmw's senere vanos systemer er dårligere enn vtec heller, snarere tvert imot.

 

Slik jeg ser det har alle sinne fordeler og ulemper. Man kan få alt til å bli bra, bare man legger litt penger i det!

 

Har sett en vtec motor jeg har blitt imponert av, og det er den i high octane 4 som kjører 10,26 på kvartmila , og det uten turbo, kompressor eller nos! Resten av dem synes jeg ikke noe særlig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår