Gå til innhold

V8 tuning deler og priser

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Helt riktig det du sier der HotRod, man skal vite hva man putter i en motor for å få 500 suge hester. Men viss man vet det så er man langt hjulpet. Det skal foreksempel veldig godt gjøres å få 500 suge hester i en smalblock med støpejerns topper, må ha et ganske radikalt oppsett, viss vi ikke snakker mer nymoderne motorer som LT1 og LS1.

 

Må ha noen råe alu topper som er skikkelig porta og resten må også matche.

 

Må også ha ganske høy komprosjon i motoren.

 

Men det er muligt også da, en kompis av meg byggde en smallblock Chevy med følgene oppsett:

 

400cid block borret og eksenter slipt veiv utgjorde 418cid

 

12:1 i komp, viss det ikke var enda høyere

 

Trickflow cnc porta topper (flowa over 300cfm)

 

Edelbrock Super Victor innsug.

 

Holley 750 dp gasser med proform senter seksjon

 

MSD tenning hele veien

 

H-Beam staker

 

Smidde Ross stempler med file fit ringer.

 

Hjemme speca kam da med litt hemmelige data, men en av de verste Comp extreme energy er nok ikke så langt unna tenker jeg.

 

+++++

 

Denne la ut 418rwhp med powerglide kasse som skulle utgjør rett over 500 svinghjuls hester :-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen gatemotor med andre ord.

 

I en big block vill du bare øke dreimomentet hele veien opp når du har 500hk. I en small block vill du miste store deler av det som er der. personlig ser jeg ikke helt poenget med å bygge så mye hk på en sb for gatebruk. I et lyskryss er det ikke usansynelig at en sb med langt mindre hk drar i fra. (Tenkte nå ikke på den aktuelle motoren som er nevnt over som er på 418cid).

 

 

Stemmer godt det at der mange som innbiler seg at de har veldig mye hk. Men er vell bare å kjøre om kapp med noe som har mye hk så finner du fort ut om du har det, hehe. Tror ikke man kjører fra Yamaha R1 som har 180hk, med bil som har 400..

 

Forøvrig er det vell få av høycomp big block motorene som reelt hadde noe særlig mindre enn 400hk, å trimme de opp til 500hk synes jeg bør regnes som vanlig garasjetrimming :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt et mål på 500hk++ hadde jeg satset på bigblock, helt klart.

 

Utifra hva som tilbys av smallblock crate motorer fra seriøse leverandører virker det som om small blockene har en grense på rundt 450hk med konvensjonell trimming.

Da tenker jeg på smallblocker som ikke er borret/stroket, som egner seg for gatebruk og som har bra holdbarhet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo Hot Rod!

Enig i at det virker å va en grense runt en 450hp for å få en snill gate SB.

Samtidig virker det som en stroket motor feks 383 ganske lett kommer over 500 grensen uten å bli altfor "sær".

Men sett turbo på en SB å man komer fint opp i 700-800+++hp.

Naturligtvis må man ha en bundel som klarere dette men alikavell, dette kan bli en gatemotor (på en måte). Litt merkelig at turbotrimming ikke er vanlig på SB og BB motorer. Volvogutta trimmer sine B23 motorer lett til 350-400hp uten at det blir veldig dyrt (sønnen holder på med et slikt prosjekt).

I nest siste bilsport er det en trivelig artikel om en turbo corvett. Utropet til nordens heftigste gatebil hva gjelder prestanda. Ikke dårlig av en blekke som mest skriver om BMW og Audi :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes turbo virker skikkelig interessant på en CSB, men får alltid masse pepper fra museumsvokterne i amcarmiljøet når jeg nevner det.

 

Hadde ikke hatt det minste imot å stille med rodden (når den engang blir ferdig...) på et treff, åpne panseret og vise frem en skinnenede "hårføner" under der.

På den 2 bolta blokka jeg har hadde jeg klart meg fint med et oppsett på ca 360-370hk, noe man antakelig ikke hadde trengt allverdens med turbotrykk for å oppnå.

Grunnen til at jeg ikke har innlatt meg på noe slik er at jeg har ikke nok peiling på turbo oppsett, og det tror jeg kanskje ikke så veldig mange andre i amcar miljøet har heller.

 

Hadde vært skikkelig kjedelig å sitte med en motor som var så spesiell at kun en eller annen guru der borte på østlandet kunne få den igang igang igjen når problemer dukket opp (for det gjør det jo alltid).

 

Men jeg er helt overbevist om at turbo på en Chevy smallblock må være en helt glimrende kombinasjon.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo kan neppe hva så mye hokuspokus. På en V8 antar jeg at en twin turboinnstalasjon er tingen (en på hver side). Kjøpte en turbobibel til sønnen sist jul. Da han er Volvo nisse får han vell etterhvert draget på å konstruere turboinnstalasjoner. Han er igang med noe på volvoen (bygge en 400hp B23) å så tenkte jeg han/vi skulle bygge en sb turbo. Lav kompresjon og fortsatt gott med dreiemoment i en helt vanlig sb. Det må jo være perfekt!

Hva "museumsvokterne" sier.....takk og lov kjenner jeg ingen, jeg er ikke særlig aktiv i noe amcarmiljø......

Men først må jeg få opp injection på 383 motoren, den har ikke vart i drift mer en 10 dager nå.......:- ), men det blir vell til vinteren kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

Men sett turbo på en SB å man komer fint opp i 700-800+++hp.

Naturligtvis må man ha en bundel som klarere dette men alikavell, dette kan bli en gatemotor (på en måte). Litt merkelig at turbotrimming ikke er vanlig på SB og BB motorer.

 

Men... hva koster det å sette opp en SB med 2 turboer og 800+++ hester ?

å han som laget tråden her var vel ute etter en brukbar "gatemotor)

 

For den prisen man må gi for SB med turboer og datasprut og alt som må til, får du fint kjøpt en BB med like mye hester med 1 eller 2 gassere. å den er vel litt lettere å ha service på ? hehe (disse kan du jo kjøpe med 2års garanti)

 

Ville valgt en BB cratemotor jeg...

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dingo84: I Bilsport for snart ti år siden hadde de en bildeserie med Mats Appelgren som skulle bygge en 500hk SB. Gikk over fire numre. Jeg har bare det ene. Dette skulle så vidt jeg husker foregå med vanlige midler og deler, intet hokus pokus eller pustehjelp.

 

Da bladsmørern mente at litereffekten er lav vs f.eks Ford Cosovoworth som var "hot" på den tiden repliserte Appelgren tørt at; "500hk er fortsatt 500hk". :cool:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Dingo aner ikke hva 500 V8 hk er, han fisker bare litt ang. trimpotensiale. 70-talls lavkomp smallblock har begrensa trimpotensiale, dvs. max 400 hp før prisen tar av.

 

Ellers TA455; ikke glem smallblocken som tok av fra Halden havn ifjor sommer; spørs om Pontiacen hadde hengt med lenge der..violin

 

(- jada, kom med bortforklaringer..)

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers TA455; ikke glem smallblocken som tok av fra Halden havn ifjor sommer; spørs om Pontiacen hadde hengt med lenge der..violin

 

(- jada, kom med bortforklaringer..)

 

Hehe, måtte nok ha satt motoren i Buicken din for å ha sjangsdragcar :D

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 hp gatemotor hmmm det er mye på en sb men å andre siden volvogutta trimmer en b23 til 400hp :-)

Skall man over 400++ begyner det å koste. Men å andre siden koster det halvparten så mye som på en BMW.

Men med AFR 195 heads, en vass kam, kompresjon kanskje nærmere 11, 750 gasser så blir det fort 500 hester, kanskje ikke veldig street vennlig, men mulig :-)

Det finnes så otrolig mye skrevet om dette, foreksempel søk bare på http://www.chevytalk.com/performance å les hva foreksempel grumpyvett skriver. Så er det bare å sette igang :-)

 

Her er en kul side om et virkeligt budget 350 turbo prosjekt.

 

http://www.sdsefi.com/features/dec00supra.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår