Gå til innhold

V8 tuning deler og priser

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Lurer litt på detta med hvor dyrt det er å trimme en rundt 70talls amerikansk V8 motor til 500 hk ? ser støtt og stadig greie og rimelige blant annet trans-am på ebay som har 500 hk og trenger bare bittelitt stell. Utrolig morsomt leketøy det hadde vært.. sjekk bare denne http://cgi.ebay.com/ebaymotors/no-title_W0QQitemZ4651775868QQihZ002QQcategoryZ6427QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Hadde vel dratt forbi en haug biler på motorveistrekningene mellom arendal og grimstad hehe...

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke så veldig dyrt det, ville sagt ca 40 - 50000,- for en small block med skikkelig mye goodies, bla alu topper, stroker kit, maskinering av block, skikkelige staker og stempel, bra innsug og gasser, og grei tenning.

 

Da har du også en motor som holder og ikke bare har mye hester.

 

Men driter du i å kjøre fort i svingene så der det bigblock som gjelder ;-)

 

Og skal du ha hjem en bil fra statene så er det jo veteran som er mest gunstig.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo veldig på motorvolum da, en 350 er jo langt dyrere å lage 500hk ut av en enn stor motor.

 

Min egen 455 (462) koster vell sån ca 30 000kr å bygge. Den ligger en plass midt mellom 500 og 600hk. Går jo fint ann å ofre noe dreimoment og respons, for så å sette en vanlig kam i, da er prisen fort nede i 25 000kr.

 

Hvorfor bare dra fra en haug biler? Mye morsomere å dra fra sykler :D Parker helt fint Yamaha R1 i en Transam med 500hk (Glemmer aldri den turen ned til Liseberg :D )

 

Sitat fra ebay: Newly rebuilt Race Engine, hvor gatevennllig en sb på 500hk er vet jeg ikke, men de bygger jo i alefall 450hk motorer som ser ut til å være ganske gatevennlige.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotrod, jeg vet ikke hva det koster i frakt å få hjem en hel crate motor da, men ser for meg at det blir en del tusen dyrere enn å bare kjøpe deler.

 

Og er enig med at det er litt stas å bygge motoren selv.

 

Og de fleste crate motorene er jo ganske snillt oppsatt da, pga garanti osv. Bygger du motoren selv kan du forex dytte i den kammen du vil, og mangen av de crate motorene de selger er ikke så exklusive som det de vil ha det til.

 

Er ikke bare bare å ringe fra lille Norge å fortelle at motoren ikke holder det de lovet ;-)

 

Men kan du ikke skru, eller ikke gidder bygge selv så passer det jo utmerket med en crate motor, du får mye motor for en billig penge.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er litt stas å ha en motor man har bygget selv har jeg full forståelse for. Men rent økonomisk mener jeg at man sparer lite og ingenting på det i forhold til en ferdigbygget motor.

 

Crate motorer finnes i absolutt alle oppsett. Har bl.a sett annonser som reklamerer med opp til 1000hkr. Crate motor betyr jo kun at motoren er pakket i en kasse = crate på engelsk.

 

Som med mye annet innen hobbyen vår finnes det gode og mindre gode motorbyggere.

 

Å få en motor over fra USA's østkyst til Oslo med båt koster noen få tusenlapper hos Jetcarrier.

Jeg importerte selv en brukt smallblock for etpar år siden (har ikke råd til crate motor) den kom på under 10 kr pr dollar inkludert moms og frakt, så da er det jo engetlig bare å regne litt på det...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 383 motor på e-bay 430 hp/460 lbs ;:- )

Undersøkte dette meget nøye.

En benkjørt motor kostet som longblock ca 3500 dollar.

jeg kjøpte en nøkkelferdig (med noen få modder) for 4600. Nå var det så at byggeren sommlet så mye at han fikk levert motoren to måneder for seint. Han synes dette var så flaut at han slog av 1100 dollar

Ferdig tollet/fraktet å momset 29000, å nå er dollaren enda lavere!

 

Firma heter T and L engines,trivelige gutter, anbefalles, hils fra meg, mats :- )

 

Jeg har en litt kryptisk excel ark som viser hva forskjellige alternativer koster.

 

http://www.matsc.net/Mats%20sider/bil%202/assets/Motor%202005.xls

 

Kjøpe fra US er rimligst, like rimelig som å renovere å bygge selv, kanskje rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig.

Eller for å "leke litt" med motoren jeg kjøpte:

Den kostet meg 7500 kr levert på døra hjemme inkludert nytt alu innsug og HEI fordeler, men uten forgasser, startmotor, dynamo, braketter, gearkasse-støvdeksel, oljefilter, plugger og pluggledninger. Med dette vil den komme på ca 15500,-

Da har jeg mao. en motor med endel nye komponenter, men fortsatt "bare" en brukt original motor.

Så kan jeg kjøpe etpar Vortec topper modifisert for høyere kamløft fra Summit for rundt 6500,- en ny kam som passer dette for 1500-2000. Sammen med div nødvendige pakninger, installasjonsfett osv blir det rundt 9000. Vortec topper er fortsatt ansett for å være mest "bang for the bucks". Hvor mye hk det blir med et slikt oppsett? Tja, 350 hk kanskje?

 

15500+9000=24500 kroner. Alt dette er summer som forutsetter direkte import.

Så kan man jo ta en titt på nettet. Surfe litt og se hva man får av crate motorer for 2200-2400$. Er ikke bare småtteri det heller.

Med andre ord: ingen penger spart for meg.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare dra fra en haug biler? Mye morsomere å dra fra sykler :D Parker helt fint Yamaha R1 i en Transam med 500hk (Glemmer aldri den turen ned til Liseberg :D )

 

din bil virker bare helt rå :)

Jo.. tenkte ca 500 hk. Nå har noen frista meg med bigblock siden det er billigere å trimme. Men så har vi smallblock crate engine som er billig å importere og gir bedre kjøreegenskaper. De har vel kansje 350 hk ? kan nok modde de litt ekstra? eller kansje kjøpe en sb crate motor som er forsterket nok for en passe kompressor senere?

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på 350 og 500hk, for all del.

Eksempelet var kun ment for å vise hvor lite jeg sparer på å gjøre det selv i forhold til å kjøpe en crate motor med cirka samme effekt.

Forøvrig yter 350 crate motorer jeg har sett alt fra 290 til 480hk.

 

Når man beveger seg opp i slike siffer (500 hk) tror jeg i tillegg resultatet blir mer usikkert med en selvbygget motor enn med en crate motor hvor det ofte følger med dyno testpapirer og byggeren gjerne har bygget mange identiske motorer før.

 

Det er nok mange selvbygde 500 hk motorer rundt omkring som yter langt mindre enn 500 hk for å si det slik...

Jeg har vært med/kjørt endel forskjellige amcars oppigjennom, men svært få av de matcher en kliss original 80-talls BMW 635 CSI M6 en kamerat av meg hadde. Den bilen veier ca det samme som en muskel amcar, yter 312 hk og dro skinnet av pølsa noe helt forjævlig.

 

Er klar over at det ikke er BMW kontra amcars vi diskuterer i denne tråden, men poenget mitt er: 500hk koster kroner og er kanskje LITT mer enn en rett-frem-blue-print-overhaling?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår