Gå til innhold

Skikkelig trimming av diesel?

Ranger emnet


Session^

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen som trimmer nyere diesel motorer? Jeg tenker ikke da på "chip" trimming, eksos osv. men skikkelig trimming med nye råder stempler stor turbo osv... det må da være ganske morro? Begynnte å tenke litt etter at jeg hørte om Audi sin LeMans bil. Det hadde da vært morro med en 1.9tdi med 350hk eller noe i den duren? Er jeg helt på tryne her så gi beskjed ;)

 

Takker som alltid for alle smarte svar :)

Rockford Fosgate

Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare å se på traktorpulling det, det KAN være moro med diesel og :)

 

Jeg ser for meg at så lenge varene holder er det bare å bolte fast toppen så godt som overhodet mulig (grunnet høy komp), pes på med dieseltrykk i bøtter og spann og mat på med turbotrykk :)

 

Traktorpullera kjører jo med 4-5-6 bars turbotrykk (flere i serie)!

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nyere diesel mtorer kjører med 1:16 i komp og oppover. Dette kan de gjøre grunnet nye pumpe og dyse konstruksjoner. Jeg har søkt nettet rundt etter og finne en side som tar for seg dette du spør etter for tro meg, det er ikke bare du som tenker i disse baner!

 

Idag er ca halvparten av nye biler diesel biler, det vil si når ungdommer får kloa i disse bilene om ca 10 år vil de kansje trimme som ungdommer gjerne gjør. Da vil det være et marked som ingen så vidt meg bekjent, noen har satset på.

 

Hvorfor vil ingen trimme diesel biler? det ryker og bråker sier noen, usportslig lyd sier andre.

 

Har noen overhodet hørt og sett en skikelig trimmet diesel bil i aksjon utenom den nye Le Mans bilen til Audi? det tviler jeg på. Når noen snakker om å trimme diesel biler får de gjerne beskjed om at det er for vanskelig, kjøp bensin motor istedet sier de. Hvist man absolutt vil trimme så sier mange, chip den da eller hvist bilen er av eldre modell får de til svar at det bare er og stille opp turbotrykk og stille på pumpen.

 

Er det ingen som vil komme ut av skapet og tilstå at de gjerne kunne tenkt seg og rå trimme en diesel bil?

Jeg selv har verken tid eller penger til et så omfattende prosjekt men hvist jeg hadde hatt det, vile det blitt realisert, og det vil det en gang i fremtiden :)

 

Edit; måtte spe på med linker her :)

 

world’s highest specific power diesel engine for land speed record vehicle

 

TDI Club

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjelder vel samme som med bensin at du setter på større turbo,intercooler og slikt. vet ikke om det er muligheter for porting og planing på diesel men burte jo gå hvis ikke det blir for ekstrem komp så du blåser istykker topp pakningen da

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi R10 er jo høyaktuell i denne tråden, v12 TDI på 650hk og 1100nm.

 

Følk linken og scroll litt nedover, der finner dere promotion film av denne bilen og hør på den råe lyden dette beistet har!

 

http://www.audi.com/audi/com/en1/experience/motorsport/Audi_R10_TDI.html

 

Bilde av helaluminiums motoren;

 

001.jpg

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

r10 har jo forsåvidt tatt flere seiere hitill i år og vert en mega suksess da den trenger halvparten så mange pit stops og kjører på lavere turtall så motoren holder lengere.

 

r8 vant jo alt som var å vinne så audi måtte jo finne på noe nytt for å promotere seg selv.

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo sammenlignes med å trimme bensin motor. Til mere du ladder, til mindre kompresjon kan man ha. Tror det var Toyotas D4-D motor som har 15.8 i kompresjon. Den har også 177hk så de kan rett og slett ha stilt på turboen litt og justert ned kompresjonen.

 

Gamle diesel biler har rundt 20 i kompresjopn, ofte i kombinasjon med en lavtrykks diesel pumpe osv.

 

Forresten er drivstofftrykket på moderne common rail motorer rundt 1600bar. Ganske heftig trykk bare for å injisere drivstoff :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet de aller fleste vil støte på ved trimming av turbodieselmotorer er at girkasse/drivverk ikke vil tåle det økte adreiemomentet.

 

Mange moderne turbodieselmotorer har allerede et såpass stort dreiemoment at de lett river i filler girkasse/drivverk som ikke er bygget for å tåle kreftene. F.eks. har Opels nye 1.9 liter 150hk turbodieselmotor nesten 350nm tilgjengelig fra et svært lavt turtall. Mange nyere turbodieselbiler leveres ikke med automatgir pga. at de ikke klarer å levere girkasser som tåler dreiemomentet.

 

Det er en noe begrenset nytte i å trimme om man ikke får brukt kreftene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet de aller fleste vil støte på ved trimming av turbodieselmotorer er at girkasse/drivverk ikke vil tåle det økte adreiemomentet.

 

Mange moderne turbodieselmotorer har allerede et såpass stort dreiemoment at de lett river i filler girkasse/drivverk som ikke er bygget for å tåle kreftene. F.eks. har Opels nye 1.9 liter 150hk turbodieselmotor nesten 350nm tilgjengelig fra et svært lavt turtall. Mange nyere turbodieselbiler leveres ikke med automatgir pga. at de ikke klarer å levere girkasser som tåler dreiemomentet.

 

Det er en noe begrenset nytte i å trimme om man ikke får brukt kreftene...

 

Ja blir ganske syke moment.. Men såvidt jeg vet, generelt sett så tåler automatkasser mer enn manuelle... Se på amcars med v8. hvor mange blei ikke levert med automat?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er jævla jalla er noen av disse diesel boxene man får kjøp !!!

 

En kompis av meg har en citroen c4 1.6 hdi å kjøpte den en diesel box , kosta nærmere 6000 kr .

De eneste den boksen gjør er at den forandrer den motstanden på diesel trykk følern sånn at pumpa tror det må lade mere ....

Faen kan jo lage det selv med en variabel motstand og noen meter ledning ....

Japser er bra biler, men faen som dem ruster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår