Gå til innhold

Reparasjon av diesel injektorer/dyser

Ranger emnet


hhaugerud

Anbefalte innlegg

Hei,


Jeg har fått konstatert lekkasje på injektordysene på bilen min - en Ford Focus 1.6 TDCi 2011 modell (skiltnr.: FT33942).

Har åpnet og undersøkt ved dysene og ser at antagelig 3/4 dyser har lekkasje. Etter å ha undersøkt på nett og forhørt litt rundt med mekanikere virker dette å skyldes slitte pakninger.

De to dysene det tydelig har vært mest lekkasje (mest koks ved dysesetet) sitter godt fast. De øvrige 2 har jeg klart å få ut. På dysa der det ikke har vært synlig lekkasje var kammeret rent og fint, og jeg fikk fjerna alt av pakninger og erstattet disse. På den andre dysa som hadde synlig lekkasje var den sorte pakningen slitt, sprø og vanskelig å få ut i én hel del. Fikk ikke fjernet alt av pakningen sist, så jeg må på igjen og renske mer her.

 

Da jeg forsøkte å fjerne de to dysene var motoren forholdsvis kald - jeg hadde varmet motoren, men brukt en del tid på demonteringsarbeidet i forkant. Jeg har tenkt å gi dette et nytt forsøk når motoren er varmere, men ser at jeg trenger et godt demonteringsverktøy til dysene. 

Har tenkt å rengjøre så godt jeg kan rundt dysene når de er fjernet. Planlegger å bruke en forholdsvis myk stålbørste i kamrene til dysene for å rengjøre der. Så planlegger jeg å støvsuge godt nedi etterpå. Kjøpte et freseverktøy fra Biltema, men det passet dårlig til kamrene.

 

Tar også i mot tips rundt dette, og har oppsummert noe spørsmål rundt dette under:

1. Har noen en god verktøypakke som de anbefaler for fjerning av dyser på denne biltypen? Gjerne et som både har glidehammer og gir jevnt uttrekk av dysa.

2. Har noen tips til fjerning av slitte pakninger som ikke kommer ut som én hel del? Må man bare ta ut bit for bit her, til man har fått ut alt? Hvilket verktøy bør man bruke? Jeg regner med man må være forsiktig i setet der pakningen skal sitte til slutt..

3. Har rustløser, WD-40, avfetting etc. Har så langt brukt rustløser og WD-40 for å forsøke å smøre opp rundt dysene før jeg har prøvd å fjerne. Har noen andre spraymidler som de anbefaler som kan hjelpe med å fjerne koks og forenkle å få ut dysa?

4. Etter at man har arbeidet med dette skjønner jeg at systemet bør avluftes før bilen starter. Har blitt anbefalt at man slår på tenningen i 10 sek en 4-5 ganger før man starter motoren. Har noen her erfaring og har kommentarer, andre tips, etc.?

5. Verkstedet jeg snakket med anbefalte også å bytte "strekkbolter" i forbindelse med jobben. Usikker på hvilke bolter det er snakk om - noen som har peiling og erfaring her?

 

Tar generelt i mot tips til verktøy og utførelse for å gjøre denne jobben. Gode erfaringer og forslag tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår