Jump to content

2008 2.0l diesel, termostatbytte

Rate this topic


richard91

Recommended Posts

Hei, skulle bytte termostat på min far sin Tiguan, men jeg er enten blitt blind, eller så er termostaten veldig godt gjemt. Har søkt rundt på nett, og finner kun video fra 2009 Tiguan, denne er ikke lik. Er det noen som kan fortelle meg hvor den ligger? 

Skulle gjerne også vist hvor sensorene er, jeg antar det er 2 stykk siden temperaturen i dashbordet ikke stemmer overens med det jeg leser av fra ECU.

 

Edit: Fant ut hvor termostaten var, ligger video lenger nede i tråden. Dessverre så blir bilen fortsatt varm.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, richard91 skrev:

Hei, skulle bytte termostat på min far sin Tiguan, men jeg er enten blitt blind, eller så er termostaten veldig godt gjemt. Har søkt rundt på nett, og finner kun video fra 2009 Tiguan, denne er ikke lik. Er det noen som kan fortelle meg hvor den ligger? 

Skulle gjerne også vist hvor sensorene er, jeg antar det er 2 stykk siden temperaturen i dashbordet ikke stemmer overens med det jeg leser av fra ECU.

Den ser sånn ut som denne.

Den sitter nok i nærheten av toppen på motoren med flere slanger på seg. 

Product

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, richard91 skrev:

Hmm, du er helt sikker på at det er den termostaten jeg skal ha? Eurodel mente jeg skulle ha denne: https://www.eurodel.no/termostat-magneti-marelli-352317101430
Så er denne jeg har liggende.
 

Uten regnummer, så får jeg ikke bekreftet eller avbekreftet hva som passer. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, richard91 skrev:

PD28945

 

Dette ser ut til å være en ordentlig møkkajobb som tar flere timer. 

https://www.eurodel.no/termostat-calorstat-by-vernet-th7189-87j Dette skal være riktig termostat. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 2/8/2025 den 9:40 PM, opelduude skrev:

 

Dette ser ut til å være en ordentlig møkkajobb som tar flere timer. 

https://www.eurodel.no/termostat-calorstat-by-vernet-th7189-87j Dette skal være riktig termostat. 

Den var heldigvis ikke helt lik, denne var ganske mye lettere. Men den termostaten som var der hadde en plastikk bit på seg(se bilde), vet du om denne har noen funksjon? Plastikk biten passer ikke på den nye termostaten, men såvidt jeg kan se så holdes termostaten på plass av en kant i termostathuset, ser heller ikke ut som den kommer i kontakt med noe annet enn termostaten.

DSC_0431.JPG

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, richard91 skrev:

Den var heldigvis ikke helt lik, denne var ganske mye lettere. Men den termostaten som var der hadde en plastikk bit på seg(se bilde), vet du om denne har noen funksjon? Plastikk biten passer ikke på den nye termostaten, men såvidt jeg kan se så holdes termostaten på plass av en kant i termostathuset, ser heller ikke ut som den kommer i kontakt med noe annet enn termostaten.

DSC_0431.JPG

Ser ikke som det har noen betydning. Pass på at den nye termostaten settes riktig vei. Når du sammenligner med den gamle. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et tips til andre som begir seg ut på denne drittjobben, når du tar av termostathuset så kan det komme kjølevæske inn i skruehullet som kan gjøre at du ikke får skrudd ordentlig til. Veldig kjipt å finne ut når du har skrudd sammen mye av bilen igjen. Den glipa er ikke så lett å se, og for min del tok det 10 min på tomgang før det kom noe ut. Jeg bare tvinna litt papir til en stiv pinne som jeg stakk inn i hullet helt til den kom ut tørr.

Dessverre så blir bilen fortsatt varm, noen som har noen tips til hva som kan være problemet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy