Gå til innhold

Bensinforbruk på din A6 2.4?

Ranger emnet


Tim0n

Anbefalte innlegg

Ja, det kan jeg jo gjøre.

Hvor sitter kontakten på bilen?

 

Har du link til en skikkelig som og gir feilkoden på skjermen i form av tekst og ikke bare tall? 

Finnes det en side her inne som oversetter feilkodene til tekst?

 

På forhånd tusen takk.

 

Mvh

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en som er bra.  

http://www.ebay.com/itm/KW808-EOBD-OBD2-OBDII-Diagnostic-Scan-Tool-Vehicles-Car-Fault-Code-Reader-UKShip-/261831695422?hash=item3cf6629c3e:g:7PcAAOSwpdpVcUI9

 

koder har du her.

http://www.obd-codes.com/trouble_codes/

 

Den sitter under rattstamen over pedalene så finner du en kontakt.

På skrå opp fra passer åpneren.

 

her ser du hvor den sitter om du er usikker på hvor den er.

http://www.outilsobdfacile.com/location-plug-connector-obd.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står at den du linke til ikke virker på audi?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om de billigere modellene som er lik på utseende er det samme som den jeg linker til ?

Eller er det denne jeg må ha?  http://www.ebay.com/itm/Autel-VAG505-Diagnostic-OBDII-Scan-Tool-Engine-Airbag-ABS-For-VW-Audi-Seat-Skoda-/221994695723?hash=item33afea3c2b:g:NMgAAOSwKtlWl12V&item=221994695723&vxp=mtr

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om de billigere modellene som er lik på utseende er det samme som den jeg linker til ?

Eller er det denne jeg må ha?  http://www.ebay.com/itm/Autel-VAG505-Diagnostic-OBDII-Scan-Tool-Engine-Airbag-ABS-For-VW-Audi-Seat-Skoda-/221994695723?hash=item33afea3c2b:g:NMgAAOSwKtlWl12V&item=221994695723&vxp=mtr

Du kan gå for noe billigere om du vil.

Er ingen problem det.

Du vil kunne lese av feilkoder med billigere apparater☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal uansett legge inn svar om jeg får ned forbruket.  Hater tråder der trådstarter ikke skriver, hva skjedde så..

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lovemusikk!

Jeg har akkurat samme problem som deg, samme bil, motor, og drivverk. Motorkode er ASP som din.

Jeg har ikke noe feilmeldinger på den og har byttet plugger.Jeg har også rengjort LMM og sjekket at det er forskjell når den er koblet av, undersøkt at der er vakum flere minutter etter jeg har stoppet mutor, og der er vakum i systemet da. Jeg vil prøve om alle tennkablene er ok, men den eneste plassen jeg har funnet som selger enkle kabler er Biltema og de har feil kobling til tenningsmodulen. Har ikke så lyst å kjøpe et helt sett til 1700-2200 kroner om det ikke er det som er feil.

Skal holde tråden oppdatert etter hvert som jeg søker meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tilsvarende bil uten Quattro for noen år siden og derfor merker jeg stor forskjell i trekkraften når det kommer en LITEN motbakke. Husker hvilket gir jeg brukte og at det da var mulig å øke farten på det giret. Denne bilen klarer ikke å holde farten i samme motbakke!

Det er ikke noe særlig rykking når jeg kjører, men ikke noe drag før jeg passerer 3000 omdr.

Antydning til rykking/fusking når den er helt kald eller varm fra 1400-1600 omdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai.

Vi får holde tråden varm etter hvert som vi søker oss frem.

Min nøkker ikke. Bare drar dårlig på 5 og 4 gir uansett om den står på automat eller "manuell"

Kan jo være dårlig olje uten at jeg har peiling.

Har bestilt en dings for å feilsøke, men tror ikke jeg finner noe.

 

Fikk tips i helga fra en med BMW som hadde 1,3 på mila.

Han hadde fløsjet girkassa (Automat som meg) og tatt service. Bruker vistnok nå 0,8

Fikk ny bil påstod han.

Hos Automatservice som han brukte i Åsane, kosten den flushingen 6000,- så får bli senere.

Tenkte jeg i nærmeste fremtid sku få tatt en tur på biltema og kjøpe inn olje og filter pluss rensestoff til motoroljen og så 

få tatt en rens og fylle på skikkelig olje etter.

Litt usikker på da om den vil lekke litt i ettertid i gamle pakninger, men motorsenteret i Knarvik har en olje 750 kr ca for en dunk som 

hjelper godt på gamle Audier som lekk litt olje. Hjalp 100% på min. Den lekker ikke nå.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flushet min girkasse for 2000 km siden og byttet olje og filter på kasse og motor, så jeg har ikke tro på at det er det som gjør det. Jeg fikk litt forskjell i mykere giring og ikke noe annet.

Jeg tror det må være noe som gjør at den ikke har riktig blanding på lavt turtall, kanskje også på høyt turtall men ikke så lett å merke det da.

Har hørt om biler som har fått meget dårlig trekkraft etter bytte av registerreim da det var hoppet over en tann/spor. Jeg vet ikke hvordan dette kan virke på en V-motor og at det er en tan feil på den ene siden, men det er også noe jeg lurer på. Det er noe av det siste jeg vil gi meg ut på uansett. Jeg kjøpte bilen etter det var byttet så jeg vet ikke om bilen var sånn før reimen var byttet.

Tror jeg må koble til et godt program som kan lese av alt når bilen går og under kjøring. Jeg har ventet på dette programmet en god stund men skal oppdatere etter hvert som jeg prøver ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket bensintrykket? Hvis det er lavt kan det lure forbrukmåleren inni bilen og få den til å tru at motoren bruker mer enn den gjør, også vil jo bilen såklart gå dårligere i motbakker. Kan være bensinpumpa som begynner å bli dårlig, (delvis) tett bensinfilter eller trykkregulatoren som slipper igjennom for mye bensin. Vil nok også være vanskelig for ECU og oppdage det og legge feilkode også, siden den ikke har noen sensorer som sjekker det.

 

Kan også sjekke noe som heter for kortfristig/langfristig drivstofftilpassning eller drivstoffkorrigering hvis du finner det på datalister med OBD testeren din(kan hende bilen deres er for gammel, desverre) Den viser hvor mye ECU har øket eller senket drivstoffmenge i prosent.

 

Kan også prøve å regne ut hva forbruket faktisk er, se om det stemmer med hva bilen viser. Nullstill tripteller etter neste fylling(full tank), ved neste fylling fyller du full tank igjen og leser av tripteller og antall liter fylt.

 

Antall liter / Antall mil = Liter per mil

eks: 23,2L / 54,8Mil = 0,42 Liter per mil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår