Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Fant forresten en definisjon på nettet:

 

Small-block

From Wikipedia, the free encyclopedia.

A small-block engine is a North American V8 in a family of engines which generally have less than 6 liters (360 cubic inches) of displacement, although some derivatives have grown larger (up to 400 cubic inches, 6.6 litres). Larger families of engines are called big-blocks. The distinction came about in the early 1960s when the large full-size cars needed a bigger V8 than the smaller intermediate and compact cars. Prior to that point, manufacturers normally had only one V8 engine line.

 

The term is normally used only for engines from the "Big Three" (Ford Motor Company, General Motors, and Chrysler Corporation) since the other companies did not keep two V8 engine size families. However, it's sometimes used for the more modern and compact V8s produced by others, such as Studebaker.

 

Although a small-block V8 is of significantly smaller displacement than the equivalent big-block, a small-block engine can be tuned to develop significant amounts of power. Additionally, many small-block engines were more advanced technologically than their big-block counterparts, and were much lighter and smaller. For this reason, they were often preferred in racing and sporting applications. Many hot rods and custom cars are fitted with small-block V8s, particularly the GM (Chevrolet) 350 engine and the Ford 351 Windsor.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hemi er bare en betegnelse for hemisfæriske forbrenningskammere. Det var mopar, dodge/chrysler, som kom med dette. Hemi er et beskyttet varemerke, derfor er det ingen andre som kan bruke betegnelsen, men forbrenningskammerne er det mange andre som bruker. Ford har f.eks kallt hemimotorene for boss. Til og med fiat har kommet med hemi.

 

Så det er ikke noen trimfirma som kalles hemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glemme Plymouth når man snakker om MOPAR, de hadde også HEMI utstyrte biled.

 

Når det angår den nye LS7 motoren som leveres i Z06 Corvetten så har den titan veivstag (råder) og titan innsugs ventiler.

 

Virker som de fleste har fått med seg hva som er forskjelen på small og big block nå. kan også nevne at pontiac sine motorer (V8) ble betegnet som "mid" block motorer pga de4 har en block størrelse ca midt i mellom small og big block.

 

Både small og big block har stoer potensialer pga slagvolum størrelse og MASSE deler på markedet tillgjengeligt.

 

Harselv investert i en nyere type Chevrolet Smallblock, en 2000mod LS1 motor med 6 trinns manuell kasse, som yter 350 hester og er laget i hel aluminium.

 

 

Mvh Tommy

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve Hemi navnet har DaimlerChrysler rettighetene til, dermed er det ingen andre motorer som kan benevnes med Hemi navnet. Ford er eneste amerikanske bilprodusenten ved siden av Chrysler som har brukt Hemi forbrenningsrom, dette var på 429 Boss motoren. Forbrenningsroms utformingen har vært bruk på andre bilmerker i mer moderne tid, men på den tiden da Hemien kom drev bla Mercedes fremdeles med sideventilsmotorer.

 

Fordelen med et hemisfæriske forbrenningsrom er at de gir en veldig effektiv forbrenning, de gir også plass til svært store ventiler noe som gjør det mulig å utvikle veldig høy effekt. Chrysler hemi er den mestvinnende motoren i dragracing gjennom historien. Forøvrig så var Chrysler med sin Hemi motor på 50 tallet totalt overlegene sine konkurenter når det gjalt effekt både pr liter og totalt.

Pga det gode forbrenningsromet kunne de også kjøre med høyere kompresjon og med lavere oktan på bensinen.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemi er hverken en egen fabrikk eller ombygningsfirma.Det er som det ble sagt en forkortelse for motorer med hemisfæriske forbrenningskammer. (Halvkuleformede). Skal det være en "ekte" hemi skal ventilene stå med 90 graders vinkel mot hverandre. Dermed får man plass til større ventiler en man klarer med samme borring og konvensjonelle topper.Konstruksjonen gir også utmerked flow.

Hemi motorer kom allerede på 20 tallet og har vært brukt av en rekke bilfabrikanter både før og etter Chrysler corp. Men det er Chrysler som har gjort navnet kjent.Da 331 Hemien kom i 1951 hadde den 20 hester mer enn nærmeste konkurent.Allerede i 1955 hadde den vokst til 300 hester i Chrysler 300.0-100 kmt på 8 sek med 2-trinns automat i en fullsize bil var imponerende den gang.Året etter hadde man 355 hester i 354 Hemien' og det er ikke Chevrolet som var først med en hk pr kubikktomme slik mange tror (283 hester i 283'en i 1957). 1957 hadde Hemien vokst til 392 cid og pumpet ut 375 hester i værstingversjonen med 2X4 port.

Etter noen års pause ble Hemien igjen inført i 1966.Denne gang med 426 cid. Raceversjonene leverte ca 600 hester og Superbirder og Daytona-chargere klarte over 350 kmt på NASCAR banene den gangen. Gateversjonen var beskjedent oppgitt til 425 hester.

Chrysler gjenninførte Hemi motoren for et par år siden.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemi motorer skal være som følgende:

 

Stempelet skal være "halvkuleformet", sammen med forbrenningskammeret i toppen.. Innsugsporten, innsugsventilen, eksossventilen og eksosporten skal stå på en rett linje etter hverandre, i den rekkefølge jeg nå skrev i.. Dette fordi bensingassen skal få en rett linje igjennom systemet, og dermed kan dette skje fortere, og da igjen mer effekt.. :)

 

Mange motorer er levert med pluggen midt oppå, men det betyr ikke at det er en "Hemi"-utformet motor fordi, det kommer som sagt av utforming av stempel og topp, og plassering av ventilene..

 

Gjør et par bildesøk på google, så finner du noe som gjør at du kanskje skjønner mer..

 

"Hemi piston" og "Hemi cylinder head" er noen stikkord du kan søke etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt masse slarv her om spesial motorstørrelser.....?

 

Ikke sant?

 

Siden ALLE fabrikantene har forskjellige Cid på hva de kaller. SB og BB, så må en jo vite litt om den motoren man ønsker/har eller vil ha.....å lese litt om de forskjellige....

 

å siden fremskrittene bare raser videre, så får vi jo bare større og større SB og BB....Ikke sant.....?

 

hihi.....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår