Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Oldsmobile og Pontiac 455 har likheter, borr og slaglengde er nesten det samme og de begge er lete motorer, men det er også eneste likheten.

 

Caddilac og Oldsmobile sammarbeided om den første v8ern med overligende ventiler, så på de gammle motorene er det mye likt.

 

Buick kan fra utsiden ligne mye på en Pontiac motor, toppene er veldig like rent utsendemessig. Men rent teknisk er de mer lik Caddilac topper, med små ventiler og vipearms system som ikke er justerbart. Sylinder borret er også mye større.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oldsmobile og Pontiac 455 har likheter, borr og slaglengde er nesten det samme og de begge er lete motorer, men det er også eneste likheten.

 

Caddilac og Oldsmobile sammarbeided om den første v8ern med overligende ventiler, så på de gammle motorene er det mye likt.

 

Buick kan fra utsiden ligne mye på en Pontiac motor, toppene er veldig like rent utsendemessig. Men rent teknisk er de mer lik Caddilac topper, med små ventiler og vipearms system som ikke er justerbart. Sylinder borret er også mye større.

 

Ja, Buick sin 455 har vel mer boring enn slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har vel 3. generasjons Firebird Chevy-motorer?

 

Det stemmer. Pontiac lager ikke sine egne motorer lenger, slik de gjorde frem til rundt 1980 en gang. Synd i grunn, da Pontiac sin "BB" (som noen andre nevnte) er en mer kompakt motor en f-eks Cheva BB.. Burde vel vært betegnet som Medium-blokk....

 

Edit: Det er forresten ikke så uvanlig å finne Chevymotorer i pontiacer. De canadiske Catalinaene fra 60tallet har faktisk både chevymotor og understell, og derfor også annen hjulavstand!

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Pontiac lager ikke sine egne motorer lenger, slik de gjorde frem til rundt 1980 en gang. Synd i grunn, da Pontiac sin "BB" (som noen andre nevnte) er en mer kompakt motor en f-eks Cheva BB.. Burde vel vært betegnet som Medium-blokk....

 

Edit: Det er forresten ikke så uvanlig å finne Chevymotorer i pontiacer. De canadiske Catalinaene fra 60tallet har faktisk både chevymotor og understell, og derfor også annen hjulavstand!

 

Mener jeg har lest det en plass, at Kanadisk Pontiac hadde Chevamotor som du sier. At dem hadde Cheva understell var nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest det en plass, at Kanadisk Pontiac hadde Chevamotor som du sier. At dem hadde Cheva understell var nytt for meg.

 

Pontiac's eget understell var vel det "berømte" WideTrack på den tiden, men etter hva jeg husker stod ikke det på kanada-bilene. Det er også derfor karosseriene ikke paser om hverandre på USA/Kanada Pontiac. Nøyaktig hvem av dem som har lengst hjulavstand etc, husker jeg ikke. :)

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pontiac's eget understell var vel det "berømte" WideTrack på den tiden, men etter hva jeg husker stod ikke det på kanada-bilene. Det er også derfor karosseriene ikke paser om hverandre på USA/Kanada Pontiac. Nøyaktig hvem av dem som har lengst hjulavstand etc, husker jeg ikke. :)

 

Canadisk Pontiac er i praksis en chevy, hverken motor eller kjøregenskaper er som på en Pontiac.

 

Forøvrig kan nevnes at 67 Chevy Impala og 67 Pontiac Boneville er som to vidforskjellige verdener å kjøre. Så noe morsomt har dem klart å få ut av Widetracken.

 

I Brasil feks, så var 50 talls Ford F100, navngitt som Mercury F100. Samme bil bare annet navn.

 

Mangler 200hk den der for å være i nærheten av min, hehe. Forøvrig har jeg en 75 modell. Bilen er helt nedplukket, har helt nytt interiør til den + mye annet. Kommer nok ikke på veien før neste år. Har vell kostet meg 60 000kr utenom motor før den er på veien :/

 

Forøvrig så jeg en morsom detalj, sto at det var 5 seter. De fleste som har vært inni en trans am eller camaro har nok sett at der det midterste baksetet skulle vært er mellomakseltunelen, Transamer er grådig lave biler.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal velge bigblock eller smallblock avhenger litt av hva du skall bruke bilen til. Big block motoren blir litt tyngre, så hvis den er montert langt framme i bilen kan bilen bli mer framtung og være vanskeligere å håndtere i svinger. Hvis du skal kjøre dragrace skal du ikke svinge stort likevel, så da er det gjerne best med Big block motor for mest mulig effekt. Du har jo ikke bruk for mer effekt enn bilen og du kan håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop vært ute og målt noen motorer:

 

Big block chevy er 5 cm bredere og 5 cm lengere enn small block chevy, Ford small block (302) og chevy small block er like store. Pontiac motorer er like brede so Chevy big block, men er like lange som small block chevy. Høyden er den samme som big block chevy.

 

Hadde ikke Big block Ford tilgjengelig, men Ford 460 og Caddilac 472, er betraktelig større enn Pontiac motorer (har sett de ved siden av hverandre), så er også større enn Big Block chevy.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp en Oldsmobil 455, den er like lang som Pontiac motorene og 1-2cm bredere enn big block chevy.

 

Forøvrig har jeg funnet ut hvorfor folk mener Pontiac motorene er så små. Det kommer av at eksosutgangene på toppene er vendt nedover, ergo er motoren like bred med manifolder/headers som en small block chevy med manifolder/headers.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsbedrag, altså...

Rent visuelt, så de ganske mye mindre ut en min 460. Og det ser ut som det er ganske grei størrelseforskjell på smallblock ford også.. Hvor er det du måler på motoren? Jeg kan stikke ut og ta noen mål av Ford SB/BB, om noen er interessert...

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsbedrag, altså...

Rent visuelt, så de ganske mye mindre ut en min 460. Og det ser ut som det er ganske grei størrelseforskjell på smallblock ford også.. Hvor er det du måler på motoren? Jeg kan stikke ut og ta noen mål av Ford SB/BB, om noen er interessert...

 

 

460en er et monster, er gigantisk i forhold til de motorene nevnt over :D

 

Har målt frra yterkant til yterkant på toppene.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på SB/BB er måten motoren er konstruert på. The big and small block engine types are almost identical, with the big block having a higher deck than the small block. The bore centers are the same, since the only differences between the small-block and big-block Olds blocks are the deck height (9.33" and 10.625", respectively).Har ingenting med volum,vekt,e.l.Eks er Pontiac 287 en BB,mens Ford/chevy 400 er SB.Og OLDS.400 er BB,mens 403 olds er SB.Pontiac har kun hatt en "standarblokk"287cid,som er boret opp,og ombygd,slik at den tilslutt endte opp som 455.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på SB/BB er måten motoren er konstruert på. The big and small block engine types are almost identical, with the big block having a higher deck than the small block. The bore centers are the same, since the only differences between the small-block and big-block Olds blocks are the deck height (9.33" and 10.625", respectively).Har ingenting med volum,vekt,e.l.Eks er Pontiac 287 en BB,mens Ford/chevy 400 er SB.Og OLDS.400 er BB,mens 403 olds er SB.Pontiac har kun hatt en "standarblokk"287cid,som er boret opp,og ombygd,slik at den tilslutt endte opp som 455.

 

 

Hvis man ser her: http://www.bilforumet.net/showpost.php?p=1261345&postcount=97 stemmer det ikke helt det du sier, for en SBC har ikke plass til noe særlig mer enn 4.125" borring, og BBC har helt opp til 4.560" borring.

 

to eksempler: (borring x slag)

 

SBC: 427 = 4.125" x 4.00"

BBC: 427 = 4.250" x 3.76"

 

EDIT: Det er kun BBC 496 og 572 som har lengre slag enn SBC...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår