Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hva er best? BB vs SB

 

Det kommer an på hva du skal bruke motoren til!

Det var en test i Wheels for 10 år siden med to Camaro'r. Den ene med en 350cid - 380hk og den andre med 454cid - 480hk. BB-motoren vant Dragracet, men hadde ikke sjanse på banekjøringen. Resultatet på testen var at en SB med samme hk, vil alltid vinne pga mye mindre vekt.

 

Det er lettere å få ut mere hk fra en BB, men du mister mye av effekten også pga vektøkningen...

 

Jeg har hatt en -73 Firebird og BB på 450hk, og har nå en -71 Camaro med ZZ4 SB på 400hk+. Mye mere morro på gata med Camaro'n. Den kan kjøres hardt i svingene noe firebirden ikke likte... men skal jeg kjøre Dragrace i klasser over registrert bil, vil jeg nok satse på BB.

 

Håper dette innlegget var til hjelp...

http://home.no.net/racing73

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hm... Sitter her å leser innleggene deres.... Dere er litt ute å sykler her. Pontiac har en 350cid BB....??? Der ryker de fleste teoriene deres...

 

Ja, BB har større blokk pga av større borring. Motorene blir derfor også tyngre. Toppene er bredere og også tyngre. Betegnelsen BB og Sb har med forholdet til Borring og Slaglengde. Har ikke formelen med alle tallene i hodet, men det finnes masse info om dette på nett...

 

Hva er best?

 

Det kommer an på hva du skal bruke motoren til!

Det var en test i Wheels for 10 år siden med to Camaro'r. Den ene med en 350cid - 380hk og den andre med 454cid - 480hk. BB-motoren vant Dragracet, men hadde ikke sjanse på banekjøringen. Resultatet på testen var at en SB med samme hk, vil alltid vinne pga mye mindre vekt.

 

Det er lettere å få ut mere hk fra en BB, men du mister mye av effekten også pga vektøkningen...

 

Jeg har hatt en -73 Firebird og BB på 450hk, og har nå en -71 Camaro med ZZ4 SB på 400hk+. Mye mere morro på gata med Camaro'n. Den kan kjøres hardt i svingene noe firebirden ikke likte... men skal jeg kjøre Dragrace i klasser over registrert bil, vil jeg nok satse på BB.

 

Håper dette innlegget var til hjelp...

http://home.no.net/racing73

 

Pontiac har aldri lagd noen big block. Blocken kom ca samtidig med Chevrolet small block. Den er alt for liten til å kunne kalles en big block, vekten er ca 25kg mer enn en sbc.

Pontiac har en sb på 455cid, som kan strokes til 501cid om man vill...

Forøvrig mener jeg det blir feil å snakke om sb og bb så lenge det ikke er to forskjellige blokker...

 

 

Å sammenligne en bb og en sb med like mye hk er jo bare tull. Sammenlign en sb og bb med lik grad av trimming i forhold til volum. En 454 på 400hk er jo såsi en motor som er urørt. Mens en sb har du jobbet en del med for å få den efekten.

 

En mer rettferdig sammenligning der ville vært en pontiac eller Olds 455 mot en chevy 350, begge med 400hk. Da tror jeg ikke man trenger å være noen Einstein for å finne ut at dreimoment vinner.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen lage en Sticky på amcarforumet med en liste over alle Sb og BB motorene som Mopar,FOMOCO og GM har laget? Noe ala Reodorf har gjort et par sider tilbake her...

Blir litt lettere for folk å holde oversikten når de ikke vet hva vi snakker om når vi sier "400 small block og 396 big block".

 

???

 

Bare en tanke...

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hvis man har et stempel som er flatt i en motor' date=' så får man jo dårligere kompresjon hvis det samme stempelet er buet? er jo tatt ut noe i midten![/quote']

 

Kompen blir høyere fordi stempelet er buet opp på midten, slik at det følger konturene på forbrenningskammeret, ikke ned, som er vanlig på biler med overlading.

 

Du spør hvorfor ikke Hemi-teknikk brukes i moderne rekke4-ere. De gjør faktisk det! De japanske utgavene av honda's Type R motorer (civic/integra) har etter hva jeg husker hemisfæriske kammer/stempler. Flere eksempler husker jeg ikke i farta...

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompen blir høyere fordi stempelet er buet opp på midten, slik at det følger konturene på forbrenningskammeret, ikke ned, som er vanlig på biler med overlading.

 

Du spør hvorfor ikke Hemi-teknikk brukes i moderne rekke4-ere. De gjør faktisk det! De japanske utgavene av honda's Type R motorer (civic/integra) har etter hva jeg husker hemisfæriske kammer/stempler. Flere eksempler husker jeg ikke i farta...

 

Men hvis det ordentlige HEMI motorer, så går det vel ikke med mer enn to ventiler per. syl. ?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det ordentlige HEMI motorer' date=' så går det vel ikke med mer enn to ventiler per. syl. ?[/quote']

 

Det som avgjør om det er en hemi eller ikke er om forbrenningkammeret ser ut som en bolle (altså hemisfærisk). Antall ventiler er underordnet. Den fr navnet pga utseende.. Grunnen til at de gamle Hemi'ne fra Yankee-land hadde 2 var at det rett og slett ikke var vanlig med 4-ventilsteknikk i usa på den tiden... Og det er det vel for så vidt ikke ennå... :well Sånn ellers har jo Moparprodukter enerett på Hemi-navnet.

 

De få motorene som hadde flere en 2 ventiler i 60-70 åra var seriøse racing-konstruksjoner.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen lage en Sticky på amcarforumet med en liste over alle Sb og BB motorene som Mopar,FOMOCO og GM har laget? Noe ala Reodorf har gjort et par sider tilbake her...

Blir litt lettere for folk å holde oversikten når de ikke vet hva vi snakker om når vi sier "400 small block og 396 big block".

 

???

 

Bare en tanke...

Denne siden innholder Chevrolet, på disse sidene går det sikkert ann å lese seg til forskjellen på sb og bb.

http://www.mortec.com/borstrok.htm

 

CHEVY V-8 BORE AND STROKE LIST

 

CHEVY SMALLBLOCK V-8 BORE AND STROKE LIST

 

 

 

262 = 3.671" x 3.10" (Gen. I, 5.7" rod)

265 = 3.750" x 3.00" ('55-'57 Gen.I, 5.7" rod)

265 = 3.750" x 3.00" ('94-'96 Gen.II, 4.3 liter V-8 "L99", 5.94" rod)

267 = 3.500" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)

283 = 3.875" x 3.00" (Gen.I, 5.7" rod)

293 = 3.779" x 3.27" ('99-later, Gen.III, "LR4" 4.8 Liter Vortec, 6.278" rod)

302 = 4.000" x 3.00" (Gen.I, 5.7" rod)

305 = 3.740" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)

307 = 3.875" x 3.25" (Gen.I, 5.7" rod)

325 = 3.779" x 3.622" ('99-later, Gen.III, "LM7", "LS4 front wheel drive V-8" 5.3 Liter Vortec, 6.098" rod)

327 = 4.000" x 3.25" (Gen.I, 5.7" rod)

345 = 3.893" x 3.622" ('97-later, Gen.III, "LS1", 6.098" rod)

350 = 4.000" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)

350 = 4.000" x 3.48" ('96-'01, Gen. I, Vortec, 5.7" rod)

350 = 3.900" x 3.66" ('89-'95, "LT5", in "ZR1" Corvette 32-valve DOHC, 5.74" rod)

364 = 4.000" x 3.622" ('99-later, Gen.III, "LS2", "LQ4" 6.0 Liter Vortec, 6.098" rod)

383 = 4.000" x 3.80" ('00, "HT 383", Gen.I truck crate motor, 5.7" rod)

400 = 4.125" x 3.75" (Gen.I, 5.565" rod)

427 = 4.125" x 4.00" (2006 Gen.IV, LS7 SBC, titanium rods)

 

 

Two common, non-factory smallblock combinations:

 

377 = 4.155" x 3.48" (5.7" or 6.00" rod) 400 block and a 350 crank with "spacer" main bearings 383 = 4.030" x 3.75" (5.565" or 5.7" or 6.0" rod) 350 block and a 400 crank, main bearing crank journals cut to 350 size

 

 

CHEVY BIG BLOCK V-8 BORE AND STROKE

 

 

 

 

366T = 3.935" x 3.76"

396 = 4.096" x 3.76"

402 = 4.125" x 3.76"

427 = 4.250" x 3.76"

427T = 4.250" x 3.76"

454 = 4.250" x 4.00"

496 = 4.250" x 4.37" (2001 Vortec 8100, 8.1 liter)

502 = 4.466" x 4.00"

572T = 4.560" x 4.375" (2003 "ZZ572" crate motors)

 

T = Tall Deck

 

ALL production big blocks used a 6.135" length rod.

 

 

CHEVY 348-409 V-8 BORE AND STROKE

 

 

 

348 = 4.125" x 3.25" (6.135" rod)

409 = 4.312" x 3.50" (6.0" rod)

427 = 4.312" x 3.65" (6.135" rod) 1963 "Z11" SHP drag race

 

 

Don't forget to BOOKMARK this page or add it to your "FAVORITE" pages. If you are running a website, feel free to add this page to your "LINKS" page.

 

:well

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som avgjør om det er en hemi eller ikke er om forbrenningkammeret ser ut som en bolle (altså hemisfærisk). Antall ventiler er underordnet. Den fr navnet pga utseende.. Grunnen til at de gamle Hemi'ne fra Yankee-land hadde 2 var at det rett og slett ikke var vanlig med 4-ventilsteknikk i usa på den tiden... Og det er det vel for så vidt ikke ennå... :well Sånn ellers har jo Moparprodukter enerett på Hemi-navnet.

 

De få motorene som hadde flere en 2 ventiler i 60-70 åra var seriøse racing-konstruksjoner.

 

Bare leste at siden kammeret er halvkuleformet er det for vanskelig å ha mer enn to ventiler... da står ventilene skrått utifra hverandre osv.

Blir altfor vanskelig å lage

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisk er ca tusen stor ;-)

 

Neida, men det som ble nevnt tidligere av BeadLock ang. eksosrørene på topper stemmer jo ikke helt på den "nye" 3gen chevy smallblocken, da disse har lik avstand mellom hullene.

 

Enig med at smallblock er tingen, og du får mye hester i de og.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis de har funnet ut at det finnes bedre forbrenningskammer enn et hemikammer, hvorfor ser en moderne dragrace motor, AKKURAT likens ut som en 426 hemi da? sjekk http://www.hemicuda.no/mantorp.html for bilder av en slik motor jeg tenker på neddover på den siden der

 

Ta en titt på reglene for hvilke motorer som tillates brukt i dragrace. Temmlig strikse saker som utelukker masse moderne tekniske finesser.

 

Dermed kan dragrace motorene neppe brukes som sannhetsvitne på at noe er "så bra som mulig". De er for mye styrt av hva som tillates og ikke.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det hadde nok vært et sterkt innslag av Mercedes AMG, BMW M-serie, Audi S-serie, div Porsche Turbo'er osv i standardklassene hvis man kunne kjørt hva som helst?

Dreiemoment i all ære, men standardmotorer er det utvilsomt mye hårete greier av også uten 8 syllindre i V form.

 

Men det var ikke det vi skulle snakke om her, er klar over det.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste klasser i dr er motorvalg helt fritt.Kun enkelte klasser som feks Pro stock som setter endel betingelser.

Det er mange år siden Mcgee lagde motorer med 4 ventiler og overliggende kammer for Top Fuel og Funny Car, de klarte likevel ikke å utkonkurere Chrysler Hemien.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår