Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Mye rett her, men..

 

Mopar, eller Chrysler har disee SB motorene: 273, 318, 340 og 360.. Av BB har de 361, 383, 426 hemi og 440.. Mulig det finnes flere, men kommer ikke på noen i farta.. Som du ser er det ikke noen fast grense på hva som er SB og hva som er BB.. Forskjellen på disse to er rett og slett størrelsen på blokka.. Liten og stor blokk.. Som du ser er største SB 360 cid, og minste BB 361 cid.. Jeg vil tro at 361 har mer dreiemoment, men ikke er så turtallsvillig, og omvendt for 360.. Så det vil si at SB er "turtallsvillige" og BB er dreiemomentsterke.. Alle disse motorene er levert med forskjellig topper og forgasseralternativer som gjør at de ikke er levert med bare en verdi for Hk.. Dette varierte med årstallene, så det er litt varierende.. SLutten av 60- og noen år uti 70-tallet er jo "muskelperioden", og da ver det jo om å gjøre å ha mest krutt.. Noen år senere var det om å gjøre å ha økonomiske motorer.. Så som du skjønner så er det varierende..

 

Du kan også "stroke" disse motorene for å få mer volum, f.eks kan du stroke en 360 til å bli ca 408, litt avhengig av hvor du kjøper strokerkit'et.. Så da har du en smallblock med bigblockvolum, men det er fortsatt en smallblock..

 

Nå har jeg vel gjenntatt meg selv og andre mange ganger, men håper du ble noe klokere.. :o) Men har du plass, så er helt klart BB tingen..!!

 

 

Stroker?

Hva er det då?

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å stroke en motor , det er når du putter inn en veiv med mere slaglengde enn orginalt ...

 

Altså, men putter inn en veiv med større slaglengde på stempelet i en 350 cid V8 og får med borring, 383 cid...dette var ett eksempel..

 

Blir det bedre bunndrag da, eller er dette mere blitt en turtalls racing motor.. å stroke altså

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Blir det bedre bunndrag da, eller er dette mere blitt en turtalls racing motor.. å stroke altså

 

Generelt sett er ikke lang slanglengde (som man får når man stroker) gunstig for turtallsvilligheten, men man øker jo samtidig slagvolumet, og det er gunstig for dreiemomentet, noe som igjen er gunstig for effekten. En racingmotor bør ha kort slaglengde og lav vekt på de bevegelige delene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller det seg med motorer som er kvadratiske? Hvor mye har dette å si for trimmingsvennligheten på en motor egentlig?!

 

Jeg hadde en gang en chevy 283 SB, og den var kvadratisk. Visstnok veldig fin å trimme, i og med at den skulle ha borti 283hk originalt..

 

Det prosjektet ble solgt unna.. Nå har jeg derimot et Ford 400 prosjekt, masse slaglengde der. Men denne er også kvadratisk..

 

Er denne da også like trimmingsvennlig lurer jeg på?!

 

Og evt, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller det seg med motorer som er kvadratiske? Hvor mye har dette å si for trimmingsvennligheten på en motor egentlig?!

 

Jeg hadde en gang en chevy 283 SB, og den var kvadratisk. Visstnok veldig fin å trimme, i og med at den skulle ha borti 283hk originalt..

 

Det prosjektet ble solgt unna.. Nå har jeg derimot et Ford 400 prosjekt, masse slaglengde der. Men denne er også kvadratisk..

 

Er denne da også like trimmingsvennlig lurer jeg på?!

 

Og evt, hvorfor?

 

Tja, kvadratisk betyr bare at den har like stor borring som slaglengde, og det er jo så mange andre faktorer som spiller inn på en motors trimmingsvennlighet. Med trimmingsvennlig forstår jeg at hestene "spruter" selv ved enkle tiltak. En kvadratisk motor vil kunne være mer turtallsvennlig (og med turtall kommer hestene) enn en motor med lengre slag, men husk at det finnes motorer med mindre slag enn borring også, disse kommer enda bedre ut. Vel så viktig er toppenes design osv på effekten. Men jeg vil likevel tro det er lettere å få 350 hk i en Ford 400 enn en CSB 283, siden motorvolum i seg selv er en avgjørende faktor for effekt. Andre avgjørende faktorer er forbrenningstrykk og turtall.

 

283en du nevner var vel utgaven med innsprøytning som kom på siste halvdel av 50-tallet. Har forresten en 283 selv som jeg skal kose meg litt med.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne oversikten er ikke 283en kvadratisk:

 

Denne siden innholder Chevrolet, på disse sidene går det sikkert ann å lese seg til forskjellen på sb og bb.

http://www.mortec.com/borstrok.htm

 

CHEVY V-8 BORE AND STROKE LIST

 

CHEVY SMALLBLOCK V-8 BORE AND STROKE LIST

 

 

 

262 = 3.671" x 3.10" (Gen. I, 5.7" rod)

265 = 3.750" x 3.00" ('55-'57 Gen.I, 5.7" rod)

265 = 3.750" x 3.00" ('94-'96 Gen.II, 4.3 liter V-8 "L99", 5.94" rod)

267 = 3.500" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)

283 = 3.875" x 3.00" (Gen.I, 5.7" rod)

293 = 3.779" x 3.27" ('99-later, Gen.III, "LR4" 4.8 Liter Vortec, 6.278" rod)

302 = 4.000" x 3.00" (Gen.I, 5.7" rod)

305 = 3.740" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)

307 = 3.875" x 3.25" (Gen.I, 5.7" rod)

325 = 3.779" x 3.622" ('99-later, Gen.III, "LM7", "LS4 front wheel drive V-8" 5.3 Liter Vortec, 6.098" rod)

327 = 4.000" x 3.25" (Gen.I, 5.7" rod)

345 = 3.893" x 3.622" ('97-later, Gen.III, "LS1", 6.098" rod)

350 = 4.000" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)

350 = 4.000" x 3.48" ('96-'01, Gen. I, Vortec, 5.7" rod)

350 = 3.900" x 3.66" ('89-'95, "LT5", in "ZR1" Corvette 32-valve DOHC, 5.74" rod)

364 = 4.000" x 3.622" ('99-later, Gen.III, "LS2", "LQ4" 6.0 Liter Vortec, 6.098" rod)

383 = 4.000" x 3.80" ('00, "HT 383", Gen.I truck crate motor, 5.7" rod)

400 = 4.125" x 3.75" (Gen.I, 5.565" rod)

427 = 4.125" x 4.00" (2006 Gen.IV, LS7 SBC, titanium rods)

 

 

Two common, non-factory smallblock combinations:

 

377 = 4.155" x 3.48" (5.7" or 6.00" rod) 400 block and a 350 crank with "spacer" main bearings 383 = 4.030" x 3.75" (5.565" or 5.7" or 6.0" rod) 350 block and a 400 crank, main bearing crank journals cut to 350 size

 

 

CHEVY BIG BLOCK V-8 BORE AND STROKE

 

 

 

 

366T = 3.935" x 3.76"

396 = 4.096" x 3.76"

402 = 4.125" x 3.76"

427 = 4.250" x 3.76"

427T = 4.250" x 3.76"

454 = 4.250" x 4.00"

496 = 4.250" x 4.37" (2001 Vortec 8100, 8.1 liter)

502 = 4.466" x 4.00"

572T = 4.560" x 4.375" (2003 "ZZ572" crate motors)

 

T = Tall Deck

 

ALL production big blocks used a 6.135" length rod.

 

 

CHEVY 348-409 V-8 BORE AND STROKE

 

 

 

348 = 4.125" x 3.25" (6.135" rod)

409 = 4.312" x 3.50" (6.0" rod)

427 = 4.312" x 3.65" (6.135" rod) 1963 "Z11" SHP drag race

 

 

Don't forget to BOOKMARK this page or add it to your "FAVORITE" pages. If you are running a website, feel free to add this page to your "LINKS" page.

 

:well

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Da har jeg blitt feilinformert..

Men ang 400 blokka så stemmer det altså?! At den er kvadratisk.

 

Jeg har alltid gått rundt og trodd at 400 blokka til Ford var en BB også, men der tok jeg også grundig feil ifølge opplysninger gitt i tråden her.

 

Men, den har dreiemoment som en BB. Pga sitt lange slag, lengst slag i Ford sortimentet etter hva jeg har skjønt..?

 

Det er mye for og mot når det gjelder SB kontra BB, når det finnes et hav av varianter av dem alle. Det store spørsmålet er jo hvilken variant er den optimale til ditt/mitt bruk! Eller som enklest kan optimaliseres til ditt/mitt bruk..

 

Det spørs jo allt an på bruken det da..

 

Jeg foretrekker å ha all min action under 7000 varv, men det betyr ikke at jeg vil ha mindre action for det..

Men jeg liker holdbarhet også.. Syns Ford 400 er ideell til MITT bruk, selv om den er "bare" en smallblock.. Trenger bare en liten pling og en plong, så er jeg i mål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Da har jeg blitt feilinformert..

Men ang 400 blokka så stemmer det altså?! At den er kvadratisk.

 

Jeg har alltid gått rundt og trodd at 400 blokka til Ford var en BB også, men der tok jeg også grundig feil ifølge opplysninger gitt i tråden her.

 

Men, den har dreiemoment som en BB. Pga sitt lange slag, lengst slag i Ford sortimentet etter hva jeg har skjønt..?

 

Det er mye for og mot når det gjelder SB kontra BB, når det finnes et hav av varianter av dem alle. Det store spørsmålet er jo hvilken variant er den optimale til ditt/mitt bruk! Eller som enklest kan optimaliseres til ditt/mitt bruk..

 

Det spørs jo allt an på bruken det da..

 

Jeg foretrekker å ha all min action under 7000 varv, men det betyr ikke at jeg vil ha mindre action for det..

Men jeg liker holdbarhet også.. Syns Ford 400 er ideell til MITT bruk, selv om den er "bare" en smallblock.. Trenger bare en liten pling og en plong, så er jeg i mål..

 

400-motoren ser ut til å være kvadratisk (4x4") og en "tall-deck" small-block. Til amerikansk åtter å være har den altså et langt og "ugunstig" slag for turtall, men det betyr neppe noe for ditt bruk. Den er på en måte en stroker allerede fra fabrikk.

 

Fra wikipedia:

The Ford 400 engine was based on the 351 Cleveland but was produced with a 1 inch taller deck height to allow for a crankshaft with a longer stroke. The 400 also featured larger main-bearing journals and had "square" proportions, with a 4.0 in (102 mm) bore and stroke; it therefore displaced 402 cu in (6.6 L), making it the largest small-block V8 made at that time. It was introduced in model year 1971 with a full half-inch (12.7 mm) longer stroke than the 351 Cleveland, making it the longest-stroke Ford pushrod V8 engine. A long-stroke engine has good low-end torque. This was a good compromise given Ford's requirement for an engine to power heavier mid-size and full-size cars and light trucks. The M-block, as it later became known, was the last pushrod V8 block designed by Ford. The M-block also shares some elements with the Windsor engine family: bore spacing, cylinder head bolt-patterns and crankshaft journal dimensions.[1]

 

The 400 was seen as a smaller and lighter replacement for the big Ford 385 engines, the 429 and 460, in Ford's big cars. Weighing just 80% of a similar big block, it was originally available in Ford's Custom, Galaxie and LTD lines, and in Mercury's Monterey, Marquis, and Brougham. Later, it would power the Ford Thunderbird, the Lincoln Continental, Mark V, mid-size Fords and Mercurys, and Ford light-duty trucks.

 

The vast majority of 400 blocks use the same bellhousing bolt pattern as the 385 family big-block to make it compatible with the higher torque-capacity C6 transmission used on the large cars and trucks. There were a small number of 400 block castings that use a "small block" pattern on the rear for mounting an FMX transmission. These castings are rare. The 400 was modified in 1975 to use unleaded gasoline.

 

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat. Er ei forsterka C6 kasse som står bak min motor også, og Edelbrock Performer 400 innsug og en Holley 4porter på toppen.. Og montert i en Camaro Z28 så føles motoren kanskje litt i overkant om det ikke er helt knusktørr asfalt..

 

Er vel ikke allverdens med turtall å hente, i forhold til en trimma 350 kanskje. Men føler at kreftene finnes i bøtter og spann for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår