Gå til innhold

Reodor F: Chevy Van - Nothing beats cubic inches

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

synes du skal gå for ei elektronisk styrt eller automatgirkasse til en mellomtung eller tung lastebil jeg....

 

Greitt nok har ikke en lastebilmotor mer enn 3-4-500hk og dertil dreiemoment... men drivverket er beregnet på 50-60 tonn... og da gjerne i en motbakke på opptil 16-18 grader....

 

du trenger ikke dimensjonere så grovt som du tror på en van med maxvekt på 3 tonn...

 

disse vil jeg tro du kan få for en relativt rimelig penge hos en lastebilhogger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 619
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva slags gassrespons og akustikk får med sånn da? Hjelper ikke å spinne fra Østbanen til Kiellands plass om det låter trikk. *ding ding* :D

 

Er det noe kul lyd i et sånt lokomotiv? Sjelden jeg står fremst på perrongen i det toget letter. En lydprøve utbedes!

 

Lydprøve fra Rena. 148-liters V16 totakt... Tror faktisk jeg har vært på tur med en av disse for noen år siden:

 

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke noen gamle diesel-lok pensjonert innimellom? Fordelen med dette systemet er jo at det er designet både for momentet i motoren og hastigheten vi snakker om.

 

 

Skody: Du får sille deg opp langs rørosbanen og høre på når et godstog kommer forbi. Lyden av de gode gamle som "girer" fra første til annen er brutal.

 

Et dieselelektrisk lok har ikke gir, men trinn på kjøreregulatoren. Gasstrinn på en måte.

 

Ulempen med et slikt drivverk er at effekten fordeles på 4-6 banemotorer plassert i boggiene, mens jeg kun skal ha en elmotor. En elmotor (banemotor) fra Di3 har ca 2-300 hk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spm:P

hva blir toppfarta?:) har du noen formening om det? Hehe.

 

Toppfarta har jeg ingen formening om, men dersom jeg kan påvirke den vil jeg at den skal være 62 km/t. Det er samme toppfart som Leopard 1, og mer enn nok for å tilbakelegge storgata i Lillestrøm med bravur.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei:)

Så det kommer til å bli en "råne/cruise" bil?;)

kommer sikkert til å være villig til å dra,selvom farta ikke er stor

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du skal gå for ei elektronisk styrt eller automatgirkasse til en mellomtung eller tung lastebil jeg....

 

Greitt nok har ikke en lastebilmotor mer enn 3-4-500hk og dertil dreiemoment... men drivverket er beregnet på 50-60 tonn... og da gjerne i en motbakke på opptil 16-18 grader....

 

du trenger ikke dimensjonere så grovt som du tror på en van med maxvekt på 3 tonn...

 

disse vil jeg tro du kan få for en relativt rimelig penge hos en lastebilhogger

 

Er enig med sven410 her. Blir ikke så volsom belastning med tanke på vekten på vanen.

 

En vanlig automatkasse fra en buss eller lastebil er vurdert. Riktignok er neppe slike girkasser brukt i de tyngste bilene, men jeg registrer at de sitter i brannbiler og denslags.

 

En elektronisk styrt manuell kasse kommer langt ned på lista. Tviler på at den høres automatisk ut, dessuten er vel prisen i drøyeste laget.

 

Dere har rett i at vanen ikke veier allverden - det har jeg vel vært inne på selv tidligere også - men noe mer enn 3 tonn vil den nok veie. Jeg har beregnet vekten på bilen etter ombygging til 5 tonn. Noe som også er langt mindre enn drivverkene som nevnes er dimensjonert for å drasse på :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Deere 7530 E Premium har generator. Generatoren driver kjølevifte, AC og andre komponentar i tillegg til at det er staum utak på 230 volt og 400 volt. Drivstoff-forbruket er gjennomsnittleg 6% mindre enn på den utan generator.

 

Fendt Trisix har ein motor på 540 hk og moment på 2400 Nm.

Den har to CVT kassar frå Fendt av typen ML 260.

Motoren er ein M.A.N D2676.

 

Er usikker på om ei CVT kasse tåler effekten.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er lett å tenke litt for stort her iom at motoren er so stor, men det er tross alt "berre" 5-tonn som skal flyttast på, motoren kjem berre til å bli belasta med en brøkdel av det den er god for.

Drivverket skal kun flytte på 5 tonn i rundt 60km/t, sjølv om motoren er god for mykje meir treng ikkje drivverket å dimensjonerast for maks effekt.

Problemet er vel å finne noko som kan tilpassast motoren...

 

Edit: Det har blitt påpeika før, berre stussa over han som trudde CVT-kasser blir for spinkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en cvt-girkasse må vel være styringen. Den er rimelig integrert med styringen av den motoren den tilhører - en motor som nesten uten unntak bruker common rail - og det tror jeg ikke motoren til felgen ble levert med i sin tid...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tipper jeg Reodor er benket foran glanekassen kl 16:00!

 

TV2!!

 

Joda, da er jeg opptatt med seriøs TV-titting. Riktignok har jeg den på DVD, men det blir ikke helt det samme :)

 

Benytter anledningen til å minne om denne tråden:

 

http://www.bilforumet.no/opplysningen/152511-dokumentaren-mitt-liv.html

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil benytte anledningen til å ønske mine elskelige og trofaste fans over det ganske land en riktig god jul med et bilde av instrumenteringen jeg har skaffet til bilen. Turtelleren er en rugg på 145 mm, gradert til svimlende 3500 o/min. De øvrige instrumentene er normale 52 mm-utgaver. Alle er hentet fra en annen bil med V10-diesel, en MAN 19.320 fra midten av 70-tallet :)

 

DSCN2776.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår