Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått dekslene tilbake etter at en bekjent sveiste på en sprutbeskyttelse under veivhusventilasjonen, slik at ikke den tettes av avleiringer etter en tid. Se den røde pilen til venstre.

 

Gummiforingene var noe romslige. Hullet var ikke for stort, men foringens tynne område var for bredt. De er sikkert beregnet på falsede hull som bygger mer i lengden. fylte mellomrommet med sortfarget Tec7 slik at de satt ordentlig.

 

Gjengestykket for oljepåfyllingslokket som jeg skar ut fra en gammel ventilkåpe er festet med små skruer, låsemuttrer på undersiden som i tillegg er festet med loctite. Vil ikke ha små muttrer liggende rundt omkring blant ventiler og løftere! Se den røde pilen til høyre.

 

2011_04_26002_komp.jpg

 

2011_04_26003_komp.jpg

 

motor2_komp.jpg

 

Ventilkåpene kostet 60 USD, veivhusventilene (ett filter og en enveis-ventil) kostet 36,50 USD for paret, og oljepåfyllingslokket kostet 3,99 USD. Alt kjøpt på Ebay. Mao. en bra oppgradering for kun 100 USD.

Kinavarer alt sammen, selvsagt. Det er det dessverre alltid når det er billig (og ofte selv om det ikke er billig også).

 

motor1_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dashboardet på bildet brukte jeg "rustmelk" på før jeg grunnet det. Det ble senere solgt, så jeg kjenner ikke til hvordan det har holdt seg. Men et dashboard vil uansett ikke være særlig eksponert for regn og dritt.

Senere har jeg kun renslipt med stålbørste på vinkelsliper og deretter lagt på Coroless, en grunning som skal stoppe videre rustdannelse og også fungerer bra som underlag for grunning og lakkering. Coroless får du tak i på malerforretninger og byggevarebutikker.

 

Jeg tror ikke man får vekk nok rust med stålbørsten til at man kan legge på en grunning som ikke kan legges "rett på rust".

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Etter masse tenking og prøving er de hjemmelagde panserlåsene på plass. Nå kan panseret åpnes fra begge sider, og det sitter godt sikret når det er i lås.

Panseråpningen på disse bilene er ved hjelp av en hengsel langs midten av toppdelen. Når den er sveist i ett som på min, må selvsagt helt ny mekanisme inn. Ting er å få kjøpt, men må ofte tilpasse ytterligere og koster masse.

Tenkte først hengsler i bakkant for en vanlig åpning, men det krevde veldig store inngrep i torpedoveggen. Sideåpning er tøft, men upraktisk hvis man trenger tilgang til "feil" side. Løsningen ble en type lås som også fungerer som hengsel. De er gjort justerbare, slik at panseret akkurat går i lås når det trykkes ned. Dermed slipper jeg panserfjær som ellers er nødvendig for at ikke panseret skal vibrere når det står i lås.

 

Det forenklet endel at 34 Ford originalt har et hengsel gående innenfor falsen på kanten av panseret. I denne hengselen sveiste jeg på hakene som skal stå nede i låsene på pansersidene.

 

2011_05_28002_komp.jpg

 

2011_05_28005_komp.jpg

 

2011_05_28003_komp.jpg

 

2011_05_28006_komp.jpg

 

2011_05_28008_komp.jpg

 

2011_05_28007_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Holder på med gasspedalen akkurat nå. Lager den selv, slik at den blir i samme stil som de andre to. Går litt seint. Er viktig å få riktig utveksling på den. Altfor lett eller altfor tung gasspedal er ikke bra.

 

Ellers er bremsesystemet nå fylt med væske og kjennes bra ut. Strevde litt med det. Ble noen lekkasjer underveis pga at jeg hadde laget falsene for "flate". I tillegg måtte jeg bytte hovedsylinderen. Den helt nye jeg hadde lakk i bakkant. Når jeg uansett måtte bytte, oppgradete jeg til en i aluminum. Sparer endel vekt. De støpejerns klumpene veier endel!

 

Varmeapparatet er også på plass. Fra under setet på en helt nye VW Transporter som skulle bygges om til varevogn. Fikk det gratis fordi han som hadde det likte hot rod prosjektet så godt! :mrgreen:

Bygde om fronten på det, slik at jeg kan strekke to slanger opp til ruta og to ned til beina.

Det henter friskluft fra utenfor bilen. innsugs-luka blir skjult bak bakre del av louversene på høyre panserside.

 

1146_komp.jpg

 

1147_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. Det jeg får til kan alle andre gjøre gjøre også.

Jeg tror tålmodighet er viktigere enn talent. Selvsagt er begge deler å foretrekke, men selv uten talent kan man bli brukbart god til noe, bare man har tålmodighet.

 

Har man ikke tålmodighet, hjelper ikke allverdens talent.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår