Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for hyggelige tilbakemeldinger!

 

Et tips når det skal borres i trekringlene er at man forsenker hullet først og så borrer etterpå. Da blir det ingen fliser langs kanten på hullet.

 

1016_komp.jpg

 

Her har kringlene fått et strøk med vannbasert lakkbeis. Valgte vannbasert fordi denne skal overmales med polyester etterpå. Med oljebasert lakkbeis øker faren for reaksjon med polyesteren med bobler / avflassing som resultat.

 

1017_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to strøk med lakkbeis ser overflaten slik ut:

1018_komp.jpg

 

Matt og "naturlig". Nesten som om det var oljet. En kunne nok bare beholdt det slik også, men jeg tviler på at det er særlig slitesterkt, og det ville uansett mørknet etter litt bruk.

 

Derfor la jeg 2 komponent glassfiber-epoxy utenpå. I alt 3 lag ble det. Helt vanlig epoxy + herder som man får kjøpt på fargehandlere, byggevarebutikker, Biltema osv.

 

Det første laget la jeg tjukt på for å om mulig slippe unna med bare ett lag, men det var dumt. Epoxyen trakk ned i treet ulikt. Noen steder forsvant den nesten, men andre steder lå den tykt. Måtte slipe ned igjen så langt jeg turte uten å komme ned på beisen.

Så la jeg på et lag nr 2, også dette ganske tykt. Det utjevnet nesten tabben med det første laget.

Ny sliping, og så et tredje lag, også det ganske tykt. Da ble det bra:

 

1022_komp.jpg

 

Et tynt første lag pluss et tykkere andre lag hadde helt sikkert greid seg.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da er 3 pkt belter på plass.

Det er baksetebelter fra en 1989-93 Mustang cab. Og høyre/venste side er byttet om ift på donorbilen.

Fordelen med baksetebelter er at de ofte ikke har det typiske øvre festet. De har kun en plastgjennomgang som har vært festet ett eller annet sted ifm bakseteryggen eller c stolpen. Dermed blir det enklere å tilpasse beltet.

Med et vanlig øvre feste ville det ikke vært mulig å feste beltet så høyt opp som det jeg har gjort, og det er jo nettopp øvre festet som er vanskelig å få plassert pent og korrekt på en åpen bil.

Om installasjonen holder i en kollisjon? Tja... Materialene i 3 mm stål vil jeg tro er tykke nok. Alle festebolter er grade 8, og de står i strekk konfigurasjon alle sammen. Beltet er ikke kontakt med annet enn sine originale deler noe sted, og det løper lett og fritt. låsefunksjonen fungerer, og snella står med loddrett festebolt, akkurat som på donorbilen. Dermed er det kun sveisene igjen.

Om jeg stoler på de? Vel...Så mye som jeg har sveist på denne bilen, kan jeg ikke kjøre den en eneste meter dersom jeg ikke stoler på sveisene mine. Tror det må være svar godt nok.

1016_komp-1.jpg

 

1022_komp-1.jpg

 

1018_komp-1.jpg

 

1020_komp.jpg

 

Noen av dere synes sikkert at de oppstikkende nakkeputene er stygge og at setene generelt sett er for moderne for bilen, og jeg er helt enig. Det blir litt feil på en sånn bil. Dette en av tingene hvor jeg har valgt et kompromiss. Jeg liker rett og slett ikke å kjøre uten nakkeputer. En bagatellmessig kollisjon bakfra, og livet blir aldri mer det samme. Særlig med den karosserikanten bak nakken. Rene giljotinen. Angående setene, er kjøreglede for meg forbundet med å sitte godt. Derfor blir det slik. Men seter er jo uansett ting som er enkle å bytte senere.

 

1019_komp-1.jpg

 

1021_komp.jpg

 

1023_komp.jpg

 

Her er også den nye batterikassen. Hjemmlaget. Drivstofftanken skal lages på mål. Den blir så flat som mulig og skal ned ved siden av batteriet. Man kan se papirbiten som er stappet inn i enden på drivstoff slangen som skal kobles til tanken.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalte bomber seats er tøffe, men som sagt er karosserikanten rett bak nakken ganske skummel med lave stoler.

Dessuten tror jeg ikke bomber-seats'ene er særlig gode på litt lengre turer.

Uansett om man legger god polstring i de, sitter man "fast" i akkurat samme stilling hele tiden.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tiden vil vise, men det blir de setene jeg har fra starten ihvertfall.

 

Nå er pluggledninger på plass. Universale-kapp-og-tilpass-selv med stålspunnet overflate.

Funket egentlig helt greit. Rikelig med lengder.

 

1024_komp.jpg

 

1026_komp.jpg

 

Kjøpte settet med stålspunnede pluggledninger for et par år siden. Etterpå har jeg hørt mye negativt: De er vanskelige å holde rene og pene, overflaten av stål-vev fører lett til overslag mellom ledningene, derfor må ledningene jordes til blokka. Mere for "show" enn "go", mao.

Hadde jeg visst dette i dag, hadde jeg nok ikke kjøpt de. Men siden jeg hadde settet liggende syntes jeg det ble for dumt å ikke gjøre et forsøk.

Tenk om det hadde funnest krympestrømpe som var gjennomsiktig? Et kjapt søk etter "clear shrinkable tube" på Ebay resulterte i ca 100 treff...

Jeg kjøpte 10m med 3/8" diameter. Det kostet ca 150 NOK inkludert frakt. Denne krympet jeg utenpå plugglednngene. Dermed håper jeg de skal holde seg pene lengre og kanskje slipper jeg å jorde de til blokka også.

Må jeg likevel jorde de, er det enkelt å gjøre via festet på ventilkåpene.

 

Hvis noen av dere andre skal gjøre noe lignende, anbefaler jeg at dere går opp til 1/2" diameter på krympestrømpa. 3/8" ble ganske trangt å få på, med ytterdiameter på ca 8,5 mm på ledningene. Strømpa kan krympe helt ned til 50% av opprinnelig størrelse, så det er ikke noe problem at den blir for romslig med 1/2".

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tiden vil vise, men det blir de setene jeg har fra starten ihvertfall.

 

Nå er pluggledninger på plass. Universale-kapp-og-tilpass-selv med stålspunnet overflate.

Funket egentlig helt greit. Rikelig med lengder.

 

 

Kjøpte settet med stålspunnede pluggledninger for et par år siden. Etterpå har jeg hørt mye negativt: De er vanskelige å holde rene og pene, overflaten av stål-vev fører lett til overslag mellom ledningene, derfor må ledningene jordes til blokka. Mere for "show" enn "go", mao.

Hadde jeg visst dette i dag, hadde jeg nok ikke kjøpt de. Men siden jeg hadde settet liggende syntes jeg det ble for dumt å ikke gjøre et forsøk.

Tenk om det hadde funnest krympestrømpe som var gjennomsiktig? Et kjapt søk etter "clear shrinkable tube" på Ebay resulterte i ca 100 treff...

Jeg kjøpte 10m med 3/8" diameter. Det kostet ca 150 NOK inkludert frakt. Denne krympet jeg utenpå plugglednngene. Dermed håper jeg de skal holde seg pene lengre og kanskje slipper jeg å jorde de til blokka også.

Må jeg likevel jorde de, er det enkelt å gjøre via festet på ventilkåpene.

 

Hvis noen av dere andre skal gjøre noe lignende, anbefaler jeg at dere går opp til 1/2" diameter på krympestrømpa. 3/8" ble ganske trangt å få på, med ytterdiameter på ca 8,5 mm på ledningene. Strømpa kan krympe helt ned til 50% av opprinnelig størrelse, så det er ikke noe problem at den blir for romslig med 1/2".

 

Det der ble jo knall fint, skal vel ikke vere problem med overslag viss ledningen inv er i orden :)

Ble så strøkent att det er vert et forsøk ;)

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår