Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er klar over det med pinnene på speilene, og vet ikke helt om jeg liker de pinnene selv heller...

Mulig jeg fjerner de senere, men de får henge foreløpig.

Bakspeilet på vinduet må flyttes ned. Det står for høyt til å treffe en liten bakrute som det vil bli når jeg en gang lager tak.

 

Jeg kommer antakelig til å lage en sokkel og plassere speilet på toppen av dashbordet. Den sokkelen vil selvsagt bli i samme stil som sidespeilene. Da spørs det om pinnene på sidespeilene forsvinner.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da begynner jeg å komme langt med dashboardet.

Var usikker på hvordan jeg skulle gripe an dette, og regnet med at det ville bli flere mislykkede forsøk og "om-starter". Derfor ville jeg ikke legge ut bilder underveis, men heller vente med det til resultatet beynte å ta form.

 

Jeg begynte med en 2 mm aluminiumsplate som jeg bøyde i en svak bueform med litt skarpere bøy ytterst på hver ende. Langs kanten på toppen skar jeg opp plata i "biter" på ca 20 mm. Disse bøyde jeg skarpt ca 90 grader fremover. Uttak for å gi plass til rattstangen gjorde jeg også.

 

1065_komp.jpg

 

Hvordan fester man egentlig et dashboard??? Jeg valgte å gjøre det på denne måten ihvertfall. Prøvde å unngå utpregede "spisser" pekende bakover i tilfelle kollisjon...

 

1008_komp-1.jpg

 

Første prøvemontering. Som dere ser blir det nok instrumenter... 8)

 

1066_komp.jpg

 

Så skar jeg opp undersiden i "strimler" som jeg bøyde fremover for å gi en penere avslutning i bunnen. Ute mot sidene bøyde jeg litt mer enn på midten, slik at det ble litt smalere mot hver ende. Justerte dette litt frem og tilbake før jeg ble fornøyd.

 

1002_komp.jpg

 

Helt nederst, der mellomrommet mellom "strimlene" var størst festet jeg med pop-nagler en langsgående stripe med stiv plast. Denne avstivet dashboardet veldig mye. Dessuten kan det festet stifter i plasten, slik at senere, når det hele skulle trekkes med skinn, ville det gå mye lettere.

Med denne plastplata nederst, samt mellomrom mellom aluminiums stripene og hodet på popnaglene stikkende opp, ble det mye kanter og "høydeforskjeller" ned mot kanten. Disse ujevnhetene glattet jeg over med Tec7 fyllmasse/lim. Det samme brukte jeg til å dekke over festeboltene som er skrudd fast fra fronten på aluminiumsplata. For ytterligere å jevne ut fronten, limte jeg på en skai matte før jeg begynte med salmaker arbeidet. Tok desverre ikke så mye bilder akkurat av dette.

 

Så begynte salmakerarbeidet.

Først limte jeg fast skinnet på forsiden.

1003_komp.jpg

 

Deretter limte jeg, i en tynn stripe øverst, det skinnet som skulle bli pølsa øverst. Denne ble limt forside-mot-forside på det skinnet som allerede satt fast.

 

1072_komp.jpg

 

Når skinnet satt fast i toppet, poppet jeg i tillegg på en aluminium stripe i hele dashordets lengde.

Oppå toppen poppet jeg fast en "hylle" av hardplast. Dette skulle avstive inni pølsa.

 

Det neste tok jeg desverre ikke bilder av, men jeg klipte ut tynne remser med polstring som jeg limte fast under "hylla". Tilslutt limte jeg en større bit med polstring hele veien fra under hylla, rundt foran og opp på oppsiden av hylla.

 

Etter at dette var gjort strekte jeg skinnet rundt foran og opp over hylla og polstringen, og helt frem til undersiden av hylla på baksiden av dashboardet. I og med at hylla er av plast gikk det greit å stifte fast skinnet tilslutt.

 

Et bilde fra baksiden før jeg begynte på "pølsa":

 

1005_komp.jpg

 

Jeg fikk ikke nok strekk i skinnet til at pølsa og kunne gå i ett. Derfor måtte jeg inn med 2 trekanter ute på hver ende av dashboardet. Er vel på høy tid å få på tre-rattet snart...

 

1074_komp.jpg

 

Enden nede i høyre hjørne skal selvsagt pyntes på, og rattstammen må snart pyntes opp, også. Den skal trekkes i samme type skinn.

 

1080_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Har tråder på et par-tre US/engelske forumer. Ikke like komplette som denne tråden. Mest for å løse problemer som dukker opp for en nybegynner som meg.

 

Har begynt på midtkonsollet. Det vil inneholde en tradisjonell radio på høykant pluss en hovedstrøm-bryter.

Laget stort sett på samme måte som jeg lagde dashboard på. 2 mm alu plate.

Selvsagt visste jeg det fra før, men jammen er aluminium lett ift stål!

 

1081_komp.jpg

 

1082_komp.jpg

 

1083_komp.jpg

 

1084_komp.jpg

 

En kjapp test for å sjekke at det passer som planlagt:

 

1087_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at formen var klar, poppet jeg på en plaststrimle ute langs kanten for å stive av.

Før jeg limte på skinnet, limte jeg på et lag med skai, men brukte lim bare på fremsiden, ikke på sidene:

1088_komp.jpg

 

Etterpå limte jeg på skinnet, også bare på fronten, Grunnen er at langs sidene måtte jeg strekke skinnet ganske mye før jeg stiftet det fast, for å få det til å ligge helt inntil den "svaie" formen. Det hadde jeg ikke greid dersom skinnet og skaien var limt fast. Hadde jeg limt fast skinnet og skaien på kantene ville også ujevnhetene som er det kommet mye tydeligere frem.

De to store hullene øverst er til diskanthøyttalerne som hører sammen med høyttalerne i dørene. Glemte å lage plass til disse tidligere. Vurderte å ta ut hull til de ute på hver sin kant av dashboardet, men fant ut at midtkonsollet passet bedre.

 

1092_komp.jpg

 

1094_komp.jpg

 

1091_komp.jpg

 

Og nå begynner det koselige: Å sette på plass all ”stasen”…!

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom resten endelig på plass. 8)

Blir ganske god på små-arbeid med vinkelsliperen...

 

1095_komp.jpg

 

Radioen på midtkonsollen har jeg gitt et litt gammelt utseende ved å spraye sort-plasten sølv, og dyppe de sorte trykkknappene i epoxy og malt de eggeskall-hvite.

Under radioen er det en rød hovedstrømsbryter. De to små rundingene over radioen er diskanthøyttalere som hører sammen med høyttalerne som skal komme i dørene etterhvert.

Instrumentene er fra venstre mot høyre:

Speedometer - Turteller - Oljetrykksmåler med varsel lampe over - voltmeter med varsellampe - vanntemp med gul lampe som tennes når el.kjøleviftene går - drivstoffmåler- vakum måler - klokke - bredbånds lambdasonde.

Vakum måler og lambdasonde er veldig greie å ha ifm forgasserjustering.

De to bryterne i midten er for hhv hovedlys og varmeapparat vifte. Varsel lampene under klokkene er for blink, full-lys og håndbrekk.

Håndbrekklampa mangler foreløpig. Den er på vei i posten.

 

1100_komp.jpg

 

1104_komp.jpg

 

1101_komp.jpg

 

1107_komp.jpg

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår