Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Byggingen foregår i forståelse med Kristiansand Trafikkstasjon, så jeg regner med skilter skal på.

Siste nå er tinnsparkling.

Har tinnet opp store deler av bakenden på begge sider av bakluka. Det fremgår ikke så tydelig på bildene, men disse områdene var ujevne og med flere sveiseskjøter.

Se flere bilder på hjemmesiden:

http://home.online.no/~staalgi/index.cfm

 

Der står det også mer utførlig om planene osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeli noken som drive med andre bila en feilhjulsdrevne riskokara som er vekk rusta og hinsides all redning:P

 

ser ut som du gjør skikkelig arbeid ivertfall...er ganske intressert i å lære meg tinnsparkling sjølv...er ikkje so begeistra for sparkel osv

 

stå på;)

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er tinn-sparkel for noe morsomt forresten? (ligger sikkert litt i

navnet, men aldri hørt om det før...)

 

spennede arbeid du driver med, kan bli veldig morsomt å følge med på!!

men for guds og alle våre andres skyld

hitech.jpg

ikke begynn på noe sånt assman

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan berolige deg med at det ikke blir noe slikt.

 

På den annen side er det utrolig hvor mye andre mener om hvordan jeg bare MÅ bygge bilen!

Er jo moro at folk engasjerer seg, men likevel....

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke bygger i hitech stil er rett og slett at det blir altfor dyrt!

Kunne gjerne tenkt meg alu V8 til 40000kr og hjuloppheng til 80000kr jeg. Ville blitt suveren vegholdning, minimalt med vedlikehold, rå effekt i en driftsikker motor osv.

Men jeg har ikke råd.

 

På den annen side gidder jeg slettes ikke å hive en tung, stiv bakaksel under en liten, lett bil som denne. Og sideventilert V8 blir altfor dyrt og altfor lav effekt. Så det blir en Jaguar bakaksel uten særlig mye stasj og krom og en V8 fra slutten av 80tallet med manuell 5 eller 6 trinns gearkasse.

 

Generelt er det blitt alfor mye jåleri i rodmiljøet. Og da mener jeg begge veier: Enten MÅ det være KUN polert alu og gjerne enda mer moderne materialer, eller så MÅ det være "patina" (finere ord for rust) og ur-gamle deler hele veien.

 

Jåleri, kaller jeg slikt.

 

En rod er i bunn og grunn en racerbil. Punktum. Noen rodder ser jo faen meg ut som om de er stylet av homsepartuljen!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gromt prosjekt! En kamerat på jobben driver også med Hotrod, skal ha kompressormata chevy bigblock :) HerskerHans vet vel mer om den enn meg, så hvis han kommer innom her fortell litt mer da Hans!

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusheisene fikk jeg tak i hos huggeren.

De stod i dørene fra en Suzuki Balerno som hadde rullet, så dørene i seg selv var ødelagte, men innmaten var intakt.

 

Betalte 800kr tilsammen for hele greia og da brukte jeg også deler av innerlåsene, brytere og div overføringer fra de.

Kanskje ikke så veldig billig, men jeg hadde en baktanke med det: Jeg kan så lite om biler at jeg faktisk aldri hadde sett hvordan en dør så ut inni! Derfor ville jeg ha nettopp noe slikt, så jeg kunne skjære vekk ytterplata og "inspisere" litt før jeg på en måte kopierte alt over til rodden.

En annen ting jeg var urolig for var vinduskrummingen på Suzukien. Dermed var jo også skinnen til vindusheisen krummet, ikke sant? Og vinduene på rodden er jo helt flate.

Men dette viste jeg å være lett match. Jeg monterte skinnen av selve vindusheisen og vaieren, slik at jeg ikke skulle skade noe av dette.

Deretter var det i skrustikka med skinna, litt forsiktig banking, sikting med linjal og så var den skinna helt rett.

 

En hotrod fra 1927-1934 veier rundt 1200 kg har jeg blitt fortalt. Glassfiberbiler havner ofte på omtrent det samme fordi det brukes masse avstivinger av metall i de.

Som sagt er dette bare jeg noe har hørt. Nå har jeg brukt svært grove profiler bak framsetene på min (5x5cm firkantrør med 2mm gods) dels av sikkerhets hensyn og dels fordi disse bilene uansett blir lette bak i forhold til fronten. Men vektøkningen på grunn av dette kan neppe bli på mer enn max 40-50 kg.

 

fra 1935 ble bilene vesentlig større og tyngere og en hotrod basert på en bil nyere enn '34 vil ganske sikkert veie mer, forutsatt at det ikke er et hitch bygge med masse alu i motor og hjuloppheng, selvsagt.

 

Bigblock er tøft, uten tvil. Men det er også forbausende mye dyrere. Godkjenning med bigblock er mer problematisk her til lands.

Vektfordelingen også ofte ugunstig. Bilene er i utgangspunktet lette. Selv en vanlig 5,7L smallblock forskyver tyngdepunktet fremover. Bigblock'en er enda tyngre.

Men jeg tar av meg hatten for de som går den veien. Forskjellene skaper kreativitet og mangefoldet i rod miljøet er fattig nok som det er.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår