Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Da har motoren kommet i hus.

Det er en Chevrolet small block V-åtter på 5,7 liter. Den er fra 1992 og har gått ca 130000km.

Originalt er den oppgitt til 190 hkr. Da er den utstyrt med masse kraftkrevende utstyr som AC, servostyring, katalysator, automatgear, restriktive støpejern eksosmanifoiler og et svært restriktivt innsug med steinalder innsprut (TBI = en sentralt plassert dyse i en throttle body. Omtrent som en datastyrt forgasser)

Jeg har nå bygget den om for vanlig konvensjonell forgasser med et mye bedre innsug. Den vil bli befridd for reimdrevet kjølevifte, AC pumpe, servostyrings-pumpe og katalysator.

Så får den full-lengde grenrørs headers, manuell kasse og el.drevet kjølevifte.

Alle disse modifikasjonene vil gi en forsiktig anslått effekt på ca 230 hkr. Det får holde som et utgangspunkt.

Kjøpte motoren i sommer og da så den slik ut:

 

nye_deler3.jpg

 

Etter litt pussing og lakk ble den litt bedre:

 

moring2.jpg

 

moring1.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, si det.

Blir vel en slags kosebil med banepreg, eller noe i den duren.

Gale? Hehe..

 

Vet du hva jeg syens er de galeste folkene?

De som totalt bruker ca 8 år av livet sitt på å se på TV. Det vil si snittet av befolkningen. DET er galskap det!

Eller de som bruker store deler av sin fritid og energi på å SE på andre. F.eks ihuga foppalsupportere.

Tenk på det. Å ha som hobby å SE på at andre gjør noe! Snakker om galskap! :hammer

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hotrod. Har fulgt prosjektet ditt en stund og det er gøy å se at det går fremover :)

 

Jeg lurte på en ting, hvordan pussert du motoren før du lakket?

 

Og de akslingbildene på første side, hva har du gjort for å få de så pene?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren ble pusset ren så godt som mulig med stålbørste på drill og vinkelsliper. Deretter ble den vasket med avfetting, såpe og vann, tørket.

Så behandlet jeg den med noe lurium greier som heter Metal Prep. som selges gjennom gasolin.no.

Da blir gjenværende rust stoppet og zinket. Blokka så helt gråaktig ut etterpå. Om det vil holde seg, vet jeg ikke, men gasolin.no selger ikke tøys & tull, så jeg gir det en sjanse.

Oppå denne gråaktige overflate kostlakket jeg med høykvalitets motorlakk.

Kjøpte en sort og en sølv boks og blandet for å få den koksgrå fargen.

 

Men motoren er ikke helt ferdig, likevel. Har bestemt meg for å gå over motoren med vinkelsliper og runde alle spisse kanter i støpejernet på utsiden av blokka.

Chevrolet blokkene er temmelig grovgjorte og på utsiden av blokka er det flere stygge kanter etter støpeprosessen. Men det er ikke bare for pyntens skyld. Rustangrep starter nesten alltid langs en kant. Dersom man runder kanter og jevner ut "grader" og støpeskjøter, vil blokka holde seg rustfri og pen mye lengre. Og jobben er ikke så omfattende som det kanskje høres ut for. Særlig ikke når blokka står på en motorbukk.

 

Bakakselen ble pusset med stålbørste på drill/vinklesliper, lakkert med Coroless og lakkert sort oppå der igjen.

Hadde det vært idag, ville jeg nok heller kostet på meg litt Rust Bullet som du sikkert har sett reklame for her på forumet. Har en mistanke om at den er bedre motstandsdyktig mot steinsprut ol enn Coroless. Dessuten har jeg skiftet mening om fargen og ville idag foretrukket akselen i sølv metallic istedefor sort.

Den er faktisk bare lakkert med vanlig sprayboks, men en stor mengde tynne lag pluss masse klarlakk

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det.

 

Siden jeg ikke har venner i nærheten som holder på med det samme, har det for min del handlet mye om å frekventere diverse forum'er som dette og tilsvarende i USA.

I tillegg har jeg kjøpt endel engelske bøker om hot rod bygging og motor overhaling som jeg har pløyd gjentatte ganger fra perm til perm.

 

Jeg har alltid tenkt at siden tusener av andre har gjort det før meg, hvorfor skal ikke jeg få det til?

 

Samtidig innser jeg at min kunnskaper er på amatørnivå og at det finnes mange svært dyktige bilfolk rundt omkring.

Nå er jeg 38 år og jeg begynte å mekke bil for 5 år siden. Og det var hot rod prosjektet. Har ikke gjort noe før det.

Andre på min alder har holdt på siden de var små, gjerne med en far som var like interessert. Selvsagt er de svært dyktige.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke peiling på når det blir ferdig, faktisk. Tre år til kanskje?

 

Hadde håpet å kunne sette vekk karosseriet slik at jeg kunne begynne på chassiet i løpet av høsten, men er jeg heldig rekker jeg det til jul.

 

Det begynner å stå på penger etterhvert. Har kjøpt inn det aller meste av hovedkomponenter nå og er temmelig blakk. Men fortsatt mangler jo 1000 småting som også koster kroner. Da går byggefarten ned.

 

Men pr idag er det tross alt ikke pengemangel som sinker. Er mer det at jeg begynner å bli temmlig lei av tinnsparklingen. Har bare undersiden av kanalene pluss litt på torpedoveggen igjen så er det gjort. Men jeg hadde tenkt å grovsparkle også, før jeg setter vekk karosseriet. Alt slikt er jo så greit å ha gjort den dagen karosseriet skal frem igjen for å monteres på ramma. Da vil jeg nok helst styre med andre ting enn sparkling...

 

I motsetning til de som bruker opp tida si på å glane på TV, så lærer man masse av å bygge bil. Først er det det tekniske, selvsagt. Men så er det også dette med å forme materialer: Sveise og forme metallplater, pusse og polere aluminium (felgene), sy skinn-innredning når den tid kommer, koble det elektriske anlegget, lage tredekor i innredningen, finne på fikse små detaljer for å få dørhengsler, panserlåser til å funke bra osv osv. Lista kan gjøres lang.

Dette er hjernetrim så det holder!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hjem til Kristiansand en tur i slutten av måneden, finnes det noen mulighet for å kunne få se dette prosjektet ?

 

Jeg har en bekjent her på østlandet som lever av å bygge slike biler og importerer med jevne mellomrom deler fra USA om det skulle være noe du hadde bruk for...

 

Ufattelig bra arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Alltid moro med garasjebesøk! Send en pm på forhånd. Jeg bor i Søgne, ca 2 mil sør for Kristiansand.

 

Når det gjelder muligheter for billig import, er jeg interessert om et år eller så.

Særlig hvis det er snakk om gunstig frakt på volumiøse deler som full-lengde headers, eksospotter og alu radiator.

Er også interessert i billig frakt på litt sikt for mindre volumiøse deler som coilovers og forgasser.

 

Men altså på litt sikt. Akkurat nå har jeg mer enn nok deler til å holde meg i gang i måndesvis.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår