Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Handler vel mer om å være tålmodig og å gå sakte frem. Om jeg bare "bygget i vei" i full fart, hadde det blitt mye dobbeltarbeid.

 

Utfordringen nå er å la være å gjøre om igjen så mye. Ferdighetene har jo økt endel siden starten av prosjektet, og jeg kommer stadig over ting jeg hadde greid bedre nå, enn den gangen jeg gjorde det.

Men skulle jeg holdt på slik, blir jo bilen aldri ferdig.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Ikke mye å melde, men nå er glasset i frontruta på plass. Laminert, selvsagt og laget på mål av en lokal "alt-mulig-forretning". under 1000kr for begge rutehalvdelene må sies å være en helt grei pris.

 

IMG_0705_komp.jpg

 

Tenkte herdt & lenge på hvordan jeg skulle få glasset til å sitte i ruteramma. Sistnevnte er som tidligere vist helt hjemmelaget, så det er smått med falser og div til å holde ferdige pakninger osv. Var veldig redd ruta skulle komme i bend og/eller i direkte kontakt med metallet i ruteramma på noen sted. Da vil den jo sprekke ganske kjapt. Valgte tilslutt å gå for Tec7. En fyllmass/lim som håndtverkerne bruker endel. Limer "alt", blir ikke påvirket av sol, regn eller alder og ikke minst: Den forblir fleksibel etter herding.

Med Ramma fastskrudd på karosseriet og glasset løst på plass inni ramma støttet opp slik at det ikke tok borti metallet noe sted, fylte jeg rett og slett opp hele ramma innvendig med Tec7.

Maskerte ramma og vinduet noen millimeter innenfor ramma, smørte fingeren med såpevann og dro den langs overgangen mellom glass og ramme. Etter dette fjernet jeg maskeringstapen og det ble egentlig ganske bra. Om det er slik proffene gjør det, er en annen sak, men så har vel også de gjerne innkjøpt ramme, men tilhørende glass og pakning...

 

IMG_0707_komp.jpg

 

Eksosanlegget er også endelig på plass:

 

IMG_0704_komp.jpg

 

Biltilsynet kommer 13/8.... :o

Kryss alt dere har av fingre, folkens!

 

Interiøret blir i mørkebrunt skinn, blandet med børstet stål og litt treverk.

 

Og ha ellers en riktig god sommer folkens! :D

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fått noen spørsmål om hvordan jeg har hengt opp skjermene med kun en bolt pr skjerm, så her kommer litt info om det:

 

Først foran:

Sveiste på ei 3mm plate på toppen av braketten som fester bremsekalipperen til Mustang II spindelen. Midt på denne plata borret jeg et hull og sveise ei mutter på baksiden:

 

IMG_0764_komp.jpg

 

På framskjermens bøyle lagde jeg ei tilsvarende plate med en ekstra vinkel på toppen:

 

IMG_0765_komp.jpg

 

Når disse skrus sammen, legger kanten på framskjerm-plata seg akkurat over øvre kant på den andre, slik at de ikke kan vri seg i forhold til hverandre:

 

IMG_0771_komp.jpg

 

Bak:

 

På innerskjermene bak lagde jeg to "holdere" pluss et festehull i toppen. Festehullet forsterket jeg med ei 3mm plate, slik at kreftene skal fordele seg litt:

 

IMG_0766_komp.jpg

 

IMG_0767_komp.jpg

 

På bakskjermene lagde jeg to braketter til holderne i innerskjermene. På den fremste braketten har jeg laget en liten utsikkende hake, så den ikke kan gli bakover i holderen. Mulig jeg kommer til å lage slike haker også på den bakre braketten.

Langs hele indre kant av bakskjermene har jeg en 3 mm plate for å hindre at de vrir seg og/eller blafrer.

 

I toppen, der festebolten kommer gjennom er det en fastsveist mutter, pluss et lite kryss i 3 mm for å fordele krefter:

 

IMG_0769_komp.jpg

 

Bakskjermen på plass:

 

IMG_0770_komp.jpg

 

Alle festeboltene er for 19 mm fastnøkkel som er det samme som på hjulboltene. Dermed trenger jeg ikke drasse rundt på ekstra verktøy.

Ikke se på finishen på bildene. Selv om bilen ikke blir en utstillingsbil, skal det bli bedre finish enn jeg har på den nå.

Bakskjermene er ikke stive nok til at passasjerer som skal sitte i svigermorsetet kan trå på de, så der må jeg finne på et eller annet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ja, det må vi jo prøve å få til! :checkflag:

 

Den bygges ihvertfall for å brukes. Synes jeg ser altfor få hotrods ute på veiene. Alle som bygger biler sier de bygger for å bruke den, men jeg ser jo så og si aldri noen ute å kjøre.

Kanskje det rett og slett er for få som bygger?

 

Akkurat nå er krengingshemmer til forstillinga, samt full pakke med dashbaord-instrumenter på vei over atlanteren til meg.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Takk takk!

Brukte Biltema's såkalte proff sprøyte med overliggende kopp. En kamerat av meg som har hobby-lakkert med sprøyte i mange år hjalp med med å blande primeren riktig. Han ble forresten positivt overrasket av Biltema-sprøyta. Selv om jeg er helt ny med dette "kjentes" biltema sprøyta helt ok ut. Ingen problemer med dosering, dråper eller annet.

 

Kompressoren kunne nok vært hakket større, den durte og gikk nesten hele tiden mens jeg lakkerte (V2 motor på 2,8 hk), men 50 liters tanken på den var stor nok til at trykket ikke varierte i takt med at kompressoren slo seg på og av, så det var ikke noe problem bortsett fra bråket.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår