Gå til innhold

Noe for seg å montere premium-pærer i stedet for vanlige?

Ranger emnet


corsaduden

Anbefalte innlegg

Fadern og modern har crappy lys på bilen sin, og nå sier verksteder og bilselgere forskjellige ting om hva som er lov og sånt. Han ene sier at verksted må montere tusenmentringene for at det skal være lovlig; en annen sier at xenon-pærer varmer mer enn hallogen, så om man putter hallogen-pærer i en vanlig sokkel vil hele driten brenne opp; han siste vi snakka med, en mekaniker med eget verksted, sa at tusenmetringer er ulovlig å bruke i det hele tatt fordi kontrasten mellom nærlys og langlys da blir så stor at det går fra dag til nesten svarte natta når man blender ned.

 

Hva i all verden skal man tro om dette her da? Etter hvert virker det som det blir til at man setter premium-pærer i den originale sokkelen, for de på den ene bilbutikken sa at dette kunne bli ganske bra. Ikke tusenmetring-bra, men bedre enn det er. Men hvor stor blir egentlig forskjellen mellom vanlige pærer og premium? Hvitere lys, hører jeg rykter om - hva betyr dette i praksis? Kan man se lenger foran bilen, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon varmer ikke mer enn halogen og xenon avgir mer lys enn halogen sett ut ifra effektforbruk. Man kan heller ikke uten videre montere xenonpærer på en bil som ikke har det originalt, er krav og retningslinjer til dette.

Ekstra fjernlys er lov å montere, at forskjellen mellom nær og fjernlys blir større er sant, men aldeles ikke ulovlig.

Med bedre pærer får man selvsagt bedre lys, gjerne ikke så mye lenger sikt, men bedre opplysing av det man ser. Osram nightbreaker er bra sådan og fås med H4-sokkel.

Dårlig lys kan også skyldes dårlig ledningsnett på bilen, altså at spenningen på pærene er noe lav grunnet spenningstap i ledningene (som er underdimensjonert). Skitne reflektorer reduserer også lysmengden.

 

osram_night_breaker_plus_comparison_chart.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare føye til at det er tillat med maks 4 fjernlys på en personbil.

Maks lysmengde er 480lux eller 100%

På alle lykter er det stemplet inn en prosentverdi.

 

På arbeidsbilen min er det 1,2% pr. hovedlys og 37,5% pr. Ekstralys som jeg har montert.

Dette blir da 77,4% av lovlig lysmengde :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På arbeidsbilen min er det 1,2% pr. hovedlys

Sikker på det? Om du ser litt nøyere på lykta vil jeg tro du finner ett annet tall. 1,2% er fallprosenten man stiller inn lysjusteringsapparatet på når lysbildet skal justeres. 1,2% = 1,2cm pr meter.

Mest vanligst er 1% og 1,2%

Er så og si ingen personbiler det er lovlig med 37,5% lykter.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker osram nightbreaker i mine nærlys. Disse lyser ikkje so verst. ulempen er at dei varer berre 1 år. (eg køyrer 16t km i året)

Har no fått bytta til nightbreaker +. disse skal vist ha lengre levetid.

 

Er reflektorane dårlige, må lykta skiftes for at lysa skal bli bedre.

Er det dårlig spenning fram til lysa, vil eit relésett hjelpe til.

Er lyktene dårlige på utsiden vil det hjelpe å polere disse. Hugs å vaske lyktene ofte. Eg har med ein mf klut for å gå over lyktene før/etter ein køyretur.

Er og ein fordel at lyktene er rett justerte.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det? Om du ser litt nøyere på lykta vil jeg tro du finner ett annet tall. 1,2% er fallprosenten man stiller inn lysjusteringsapparatet på når lysbildet skal justeres. 1,2% = 1,2cm pr meter.

Mest vanligst er 1% og 1,2%

Er så og si ingen personbiler det er lovlig med 37,5% lykter.

 

Relativt, men skal skjekke siden du nevner det.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personbiler skal ha to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys, dvs. at det i de fleste tilfeller er tillatt å montere to ekstra fjernlyslamper forutsatt at ikke den samlede lysstyrken blir for høy, maks 480 LUX. Ved å legge sammen referansetall på lyktene må ikke dette overskride 100.

 

Så lykter med 37,5 på glassene er det vel så og si ingen biler som man kan montere dem på.

skal man gjøre det lovelig må man nok gå for 17,5 glass på 1000m.

 

Sette pærer med større watt styrke i orginale lys kan føre til skade på refletor og overbelassning av bilen ledningsnett.

 

Men når det gjeller lys på bilen kommer alt ann på hvor du kjører og hva som er best for den kjøringen..

Kjører du for det meste på vei med mye traffik vill du jo ikke ha så mye bruk for 1000m da vill nok night breaker være ett bedre valg.

Skift pærer - se lyset - VG Nett om Bil og trafikk

 

Men kjører du mye på veier med lite trafikk hvor du bruker fjernlys for det meste er nok 1000m klart best..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det? Om du ser litt nøyere på lykta vil jeg tro du finner ett annet tall. 1,2% er fallprosenten man stiller inn lysjusteringsapparatet på når lysbildet skal justeres. 1,2% = 1,2cm pr meter.

Mest vanligst er 1% og 1,2%

Er så og si ingen personbiler det er lovlig med 37,5% lykter.

 

Du har helt rett, ref. verdien er 20 pr. hovedlykt, så ender opp med 115% :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spennende med led ekstralys. Rigid

Koster nok litt enno. (iallefall i norge)

 

Forøvrigt vil 2 like ekstralys med 2 forskjellige referansetall lyse forskjelligt. (hella har f.eks. hatt 17.5% og 37,5%)

Da vil 37,5% være pencil beam. (lyse langt men ikkje spre lyset so bra)

17,5% vil da lyse bredere, men ikkje so langt. (og denne vil nok dei fleste foretrekke kan eg tenke meg)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke men det burde jo være lov..

 

Led er fin når man er på fjelle å står fast, lavt forbruk og lyser opp bra rundt bilen. Bruker noen som ligner på disse på 4wden. 2X 15W Flood LED Off Road Work Light Lamp 5X3W Square Truck 4x4 Boat SUV | eBay

Fint ryggelys er det også..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å måle spenninga på lyspæra. Er det stort spenningsfall i ledningsnettet i forhold til batteriet? Hvis ja så monter releer på lysa så du får strøm direkte fra batteria. Hvis bilen har h4 så kan du bruke et ferdig sett som selges på biltema som plugges in i bilens orginale lyskontakter. Kabelsett for lyskaster - Biltema

Endret av OVS72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår