Gå til innhold

Montere Led Bjelke

Ranger emnet


familiebilen

Anbefalte innlegg

Hei.
​Eg kjøpe ein Led bjelke frå Ekstralys som eg vil montere på min Honda Crv2006.
Det følgjer med koblingskit med uttak til dashbord-bryter (svart/raud/blå), pluss og minus pol til batteri og ferdigkobla rele.

Eg ​ vil kople dette direkte saman med langlysa og treng difor ikkje brytaren som går inn i dashbord. 
For slik kobling skriv Ekstralys at eg berre treng å koble pluss og minus til batteriet, samt kople blå leder til pluss som går til langlysa.

Det har eg gjort.
Når motoren og tening  er av og eg blinkar med m​ed langlysa lyser både dei ordinære langlysa og lysbjelken synkront, slik som eg forventa.
Men i det eg sler på tenninga og når motoren går, slår relet til lysbjelken seg på og lysbjelken lyser konstant. uansett om det er kjørelys, eller langlys. Den går berre av dersom eg set på parklys.


So relet får strøm frå pluss pol til langlyset (der styrestrøm) er henta frå eller?
Det må i so tilfelle vere svært låg spenning for eg ser ikkje ikkje noko lys i den ordinære langlyspæra.

Nokon som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+12V til releet skal du hente fra batteriet. GND kobler du til ramma eller GND på batteriet. Eneste du skal koble til lykta er kabelen for å aktivere releet

 

"tenningskabelen" til releet kobler du på +12V på fjernlyset. Bruk voltmeter/multimeter og sjekk hvilke kabel som er +12V til fjernlyset. 

 

Før du kobler til så skru på tenning. Skru lyset (ikke fjernlyset). Finn en kabel som gir 0V. Skru på fjernlyset. Gir den +12V så bruker du den. Kan virke som du har koblet releet på parklyset eller nærlyset.

 

Og jeg vil anbefale deg å montere bryter for å skru av LED baren. Noen ganger kan alt for bra lys være for mye. F.eks i tett snø "storn" og tåke. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt råd ang. AV/PÅ i snøstorm. Det hadde eg ikkje tenkt på.

 

Uansett. Eg får det ikkje til.

 

Eg har målt litt og kome fram til:
- Ingen ledning som går til lysa har 0V ved kjørelys/nærlys og 12V ved langlys.

- Kontakten til langlyset har berre 2 ledarar ( altså ikkje jord?). Ved langlys/kjørelys er det 12V på begge, ved langlys fell den eine 12V vekk.

 

Lyskassen har 4 kontaktar til 4 forskjellige lys: Langlys, kjørelys/nærlys/øparklys og tåkelys. Alle desse har berre 2 ledarar.

 

...so det kan vike som om brytaren til langlysa opnar for jord til den eine 12V i stikkontakten til langlysa ein plass..?
No er eg på tynn is...

 

 ​​

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig denne bilen er minusstyrt og ikke plussstyrt, da gjør du det så enkelt at du henter styrespenning fra batteri (Ja, både konstant og stysespenning fra batteri) og jordingen til relé setter du på den lederen til fjernlyset som går over i negativ når du skrur på fjernlyset.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstant spenning må hentes fra batteri, den kan ikke settes på en eksisterende kurs. 

Tror nok du har koblet noe feil hvis den fortsatt går på ved parklys, for den lederen du har koblet deg inn på skal styre fjernlyset.

 

Gjerne legg ut hvordan du har koblet rele, med hvor de forskjellige ledningene går. 30, 85, 86 og 87.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår