Gå til innhold

Audi 80 2.3 (NG) 92 modell - tenningsproblemer!!!

Ranger emnet


Stein Holstad

Anbefalte innlegg

Det kan være releet som er defekt. Releet får signal (+) fra ECU. Det kan derfor også være ECU som er problemet - eller kontaktproblemer mellom ECU og rele, eller rele til jord.

 

Om du har et annet rele med samme kontakter, er det overveiende sannsynlig at det vil fungere som erstatning.

Sjekk med ohm-meter at det har omtrent samme motstand i spolen.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann.

 

I farten så husker jeg ikke helt hva dette 208 relêer er for noe, men er ikke umulig at du tar så veldig feil ang bensinpumpe ;)

 

VW og Audi har delt mye rart av deler gjennom tiden, så det er ikke umulig at det passer altså ;)

Du kjenner ikke noen som har en Audi 80 i nærheten da, som kunne blitt med bort og bare bytte over relê for å finne ut av om det er dette som er gåent? Desverre så kjenner jeg ingen på Jevnaker som har Audi 80 i disse dager. Den siste bilen ble solgt for 2mnd siden om jeg ikke husker helt feil :wonder:

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Nå har jeg vært en tur ute og igjen prøvd å justere tenning. Gikk forsåvidt greit - men tror jeg skal gjøre det en gang til etter å ha sett nærmere på bildet. Er ikke så lett å se tallene - men som sagt når jeg ser at skala er 12/15/18 så skal jeg få den helt riktig. Når jeg justerte så tror jeg at jeg satte den litt lavt - da det som er 15 leste jeg som 16. Ifølge bildet, som forøvrig er tatt med motor stoppet, viser en tenning på litt under 12. og tipper at tenning nå står på litt over 13. Er det streken til venstre eller høyre for tallet som angir gradene for tallet?

 

[ATTACH]23227[/ATTACH]

 

Problemet nå er at med lasken i så går bilden fint på tomgang. Tar jeg ut lasken så faller turtallet, ikke umiddelbart, men etter å ha kjørt litt og den står og nesten stopper til jeg enten gir gass eller at den stopper. Før jeg setter i lasken går den ikke pent og med for lavt turtall, men med en gang jeg setter i lasken så øker turtallet litt og tomgang går helt fint. Nesten fristet til å kjøre med lasken i - men det er vel ikke bra det heller.

 

Det fine er at nå starter den igjen når jeg prøver på det. Starter uten at jeg behøver røre gasspedalen. Når jeg ruser bilen går den helt fint - sliper gassen og den går ned til ca 1000rpm - så opp til 1200 for å synke ned til 800. Så detter den under 800 og går ikke pent og da altså stopper hvis jeg ikke gir litt gass. Kan dette være at tenningen står for lavt eller kan det være tomgangsregulator eller noe...??

 

Problemet med det releet har jeg ikke hatt siden i sta.

 

Men nå slutta speedometeret å virke. Er det en sikring på det tro? Andre ideer om feilsøking på speedometer? Men nå begynner familyen å bli klar til middag og da får jeg ikke skrudd mer i dag, hvis jeg ikke får lurt meg avgårde litt senere da - hvis ikke blir det i morgen. Hadde vært greit å få justert opp tenninga litt.

 

God pinse!!

 

Mvh Stein Holstad

Endret av Stein Holstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den jager litt på tomgang og stopper kan være en luftlekkasje en eller annen plass. Jeg hadde dette problemet en gang før (og forsåvidt nå også) og da viste det seg at det var en diger flenge på den ene luftslangen like etter kontrollregulatoren for tomgangstabilisering som den så fint heter. Denne regulatoren sitter helt i fremkant mellom øvre og nedre del av innsuget. Der vil du også se 2 slanger. En som går inn i innsuget og en som går til baksiden av innsuget og videre. Start bilen og la den gå på tomgang mens du sprayer startgass på alle luftslanger i motorrommet. Om turtallet da øker når du sprayer på en viss plass så har du da en lekkasje akkurat der. Disse motorene er så utrolig følsomme at dem stopper om du tar av oljepåfyllingslokket. Di reagerer også på turtall om du tar opp peilepinnen.

 

Tror ikke du skal kjøre med denne lasken montert, for hvis jeg ikke husker helt feil så kobler du på en måte ut ECU'en på bilen sånn at man kan lese ut feilkoder. Har du forresten prøvd det? Dette står beskrevet i linken jeg la inn her ang feilkodeavlesing av feilkoder uten Vag-Com ;)

Veit ikke dette helt sikkert, men det kan jo hende du kan få noen svar fra denne tabellen?

 

Speedometeret er elektrisk på disse bilene, så du kan jo evt sjekke ut sikringene i første omgang.

 

Mvh: Kenneth Nordrum

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Om du sender meg en PM med mailadressa di så kan jeg sende over ett Word dokument om fremgangsmåte og hva hver enkelt feilkode står for ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

OK - jeg får sjekke i morgen. Innsug og tomgangsstabilisator samt luftslanger - har du et bilde av motorrom med angivelse av hvilke slanger som har med dette å gjøre? Tror jeg finner frem uten - men alltid greit med litt info.. - er jo ikke akkurat mitt fagfelt dette - men synes det er morro å prøve og spesielt når jeg klarer å løse problemet på egen hånd, eller nærmere bestemt med hjelp fra deg og andre her på forumet - spesielt da Quattro73 - motoren sviver ihvertfall og det er takket være han!!

 

Mhv. Stein Holstad

Endret av Stein Holstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kan ta bilder av alle slangene i morra og legge ut her inne til deg. Nå er det som man ser mørkt ute, så jeg orker ikke tanken på å gå ut for å prøve å få til noen klare og gode bilder.

 

Mail er forresten sendt tilbake med diverse ellers, så har du litt å kikke på i hvertfall ;)

 

Hadde det ikke vært for Quattro73 så hadde ikke jeg vært der jeg er i dag ang disse motorene eller generelt Audi 80 ;)

Han sitter på utrolig mye informasjon og kunnskap jeg misunner han. Hadde jeg visst halvparten av det han veit så tror jeg nok jeg hadde følt meg som ett leksikon ang disse motorene ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig til skryt, hehe. Det er ikke så mye jeg kan om Audi, men noe har jeg fått med meg etter hvert :)

 

Bensinpumpereléet ditt kan være dårlig. Dette trekker ikke om det ikke ser pulser fra hallgiveren

 

Når det gjelder falskluft så sjekk slangene markert på bildet under. Av erfaring morkner oljedampslangen som sitter på blokka (rett under fordeleren).

 

VakuumAAR.jpg

 

Sjekk også den tynne air shroud slangen som går inn bak på nedre del av innsuget.

 

Airshroud.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI igjen...

 

Du skrev tidligere til meg (tror det var i en privat mail) at ingen aktive feilkoder i forbindelse med justering av tenning. Har du noen beskrivelse for å lese av feilkoder og evt nullstille disse? Tror jeg har sett det ett eller annet sted - men akkurat nå har jeg leita uten å finne en stund.

 

Har du dette lett tilgjengelig? Evt. noen andre..?

 

Mvh Stein Holstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Hjertlig. Har fått kjøpt startgass nå. Regner med at det er først å kjøre bilen varm og så mens motor går spraye på innsug og slanger til innsug. Hører jeg turtallsendringer så er det vel der problemet ligger. Det er noe oljelekkasje på motor. 1-2 dråper i døgnet - det er vel for lite til at tomgang er vanskelig?

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren må suge nokså mye falskluft for at startgass skal kunne påvise lekkasjestedet, men er verdt et forsøk :)

 

Har du sjekket hvor mange grader fortenning du har når lasken ikke står i og motoren er varm?

 

Framme på veiva har du et stort reimhjul (svinghjulsdemper) og i bakkant på dette skal du ha et likt merke for ØD. Sjekk at dette merket står nøyaktig overens med merket på dekselet bak reimhjulet når du setter motor er i ØD (ref. svinghjulet). Se bilde under.

 

16vreimskive.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein: Motoren behøver ikke være varm for å gi utslag på turtallet med startgass. Dette kan gjøres på kald motor om man ønsker det.

 

Quattro73: Visste ikke at det måtte være noe stor luftlekkasje for at startgass skal gi noe pekepinn på lekkasje? :wonder:

Slik jeg har hørt det så skal dette gi utslag uansett, så lenge man får startgass inn i en eller annen slange etter LMM?

 

Stein: LMM (LuftMengeMåler) om du ikke har hørt om denne type forkortelse ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår